Disney's Hercules (1997)

Alternatieve titel: Hercules Action Game

PC / PlayStation

Ontwikkeld door Eurocom
Uitgegeven door Virgin, Disney en Majesco

Laat je meevoeren in een avontuurlijke zoektocht, laat zien dat je een held bent, versla verschrikkelijke monsters, red Mount Olympus en schaar je uiteindelijk tussen de Goden...

avatar van dvdschaaf
Ik bekijk zulke spellen ook vaak vanuit het oogpunt van mijn kinderen (t.m. 8 jaar) en die vinden dit soort games zeer de moeite waard. Persoonlijk vind ik het ook wel leerzaam; er komen immers veel Griekse mythologische figuren in voor...

Hmm, dit spelletje stelt natuurlijk heel weinig voor, maar ik heb hier geweldige herinneringen aan. Vond de film toendertijd fantastisch, en kreeg toen dit spelletje voor mijn verjaardag en heb het echt verschrikkelijk vaak gespeeld toen.

En later het spel ook nog heel vaak moeten meespelen met mijn buurjongetjes, die elke keer weer net dit spelletje uit de kast trokken.

Ik weet nog dat het 1-na-laatste level best pittig was, terwijl de laatste bossfight met Hades dan weer belachelijk simpel was (Ik heb daar nog nooit bij verloren).

Game_Kaza
Makklijk spel maar wel een erg geinig spel. Leuk om nog eens snel te spelen.

avatar van Rensie88
Een van de spelletjes die ik vroeger op mijn trage pc speelde haha

3,0 voor deze klassieker

avatar van Jim Carrey
Ik speelde dit spel ook vroeger maar nu niet meer was toen nog geinig maar ik denk dat ik er nu niet meer zoveel aan vindt ik zou eigenlijk een 2.5* moeten geven maar omdat ik hem vroeger zo Leuk vond doe ik er nog een halfje bij.

* * *

Game_Kaza
Heb het toch maar verhoogd naar 4*.
"Disney " wist zelfs met 1 klein dingetje uit de film een hindernis of zelfs een eindbaas te creëren. Erg vermakelijk in de 2D sfeer. Met erg leuke instumentale versies van de orginele film muziek. Nog steeds kort, maar blijft vermakelijk.

avatar van GAMEKING94
Vroeger vond ik het echt een geweldig spel, verheugde me steeds op die eindbazen. En het is niet al te moeilijk.

Game_Kaza
Verlaagd naar 3,5* Je kunt lang bezig zijn met het spel en alle muntjes en letters verzamelen. Maar waar zijn deze voor nodig? Dus koos ik er maar voor er snel doorheen te rennen. En dan ben je eigenlijk erg snel klaar met het complete spel. Maar slecht word het daardoor niet.

Disney’s Hercules is een 2D platformgame uit 1997, momenteel te downloaden op Playstation 3, afgeleid van de gelijknamige film. In Hercules speel je door levels heen die gebaseerd zijn op scenes uit de film. Hercules gebruikt een zwaard en zijn vuisten om te vechten, kan speciale wapens oppakken en door de levels heen zitten meerdere objecten verstopt die Hercules extra levens, health of continues geven.

Hercules vond ik altijd een hele leuke platformgame en tot vandaag de dag kan ik het nog oppakken en er plezier aan beleven. De besturing is even wennen geziene er een lichte vertraging in de bewegingen van Hercules zit, maar eenmaal gewend werkt de besturing prima mee. Wat me zo bevalt is dat de game op slimme wijze met 2D en 3D speelt. Er zijn levels waarin je naar links en rechts loopt, geheimen kan vinden door op bepaalde punten tussen de voor & achtergrond heen en weer te lopen, en er zijn levels waarin je in een 3D wereld naar voren rent terwijl je als 2D Hercules vallen probeert te ontwijken. Deze verschillende type levels geven iedere plek waar je komt een andere feel, wat zowel qua sfeer als gameplay voor variatie zorgt. Er zitten meerde levels waarin deze combinatie van 3D en 2D zorgt voor spektakel die ik, tot dat punt, nog nooit in andere Disney games had gezien. Zoals gezegd zijn er verschillende speciale wapens die Hercules kan oppakken zoals een bliksemzwaard die vijanden van ver kan raken of een vuurzwaard wat projectielen afschiet die vijanden achtervolgen. Deze wapens vind ik een fijne toevoeging die heel handig tegen sterkere vijanden zijn, en ik merkte er zuinig mee om te gaan rond de lastigere stukken van de game.
Als iemand die de film goed kan waarderen is het leuk om instrumentale versies van de liedjes op de achtergrond te horen, evenals dat bepaalde vijanden op grappige wijze in de game zijn verwerkt (bv: de centaur versla je op een soortgelijke wijze als in de film gebeurd, en ze gebruiken dezelfde animaties voor zijn boss battle als in de film). Andere boss battles zoals Medusa en de Minotaurus hebben een mini-verschijning in de film maar het zijn wel figuren waar Hercules tegen heeft gevochten, dus hun verschijning in de game is welkom. Qua uitdaging heeft Disney’s Hercules een paar lastige stukken erin zitten, hoewel van tevoren weten wat je moet doen het aanzienlijk makkelijker maakt in vergelijking met wanneer je ter plekken moet uitvogelen wat te doen, maar de game is erg kort en valt makkelijk in een middagje uit te spelen. Voor 2 euro vond ik dat geen punt, maar als je de game wilt proberen is de korte speelduur iets waar je rekening mee moet houden.

Voor mij zaten de 3 grote nadelen van Hercules in de wijze hoe je de game opslaat, bepaalde stukken die oneerlijk moeilijk zijn en dat de bosses te repetitief zijn. Bij de bosses is het leuk om te zien hoe ze een vijand uit de film hebben verwerkt als obstakel, en het grootste plezier zit in uitvogelen hoe je de bosses het beste kunt bevechten. Aan de andere kant: wanneer je erachter bent hoe je de boss moet bevechten bestaat de rest van het gevecht uit dezelfde techniek blijven herhalen totdat de boss verslagen is. Sommige bosses hebben wel 10 tot 15 klappen nodig om te winnen, wat betekent dat je dezelfde truck 10 tot 15 keer moet herhalen. Ook zitten er bepaalde stukken in de game waarin vijanden zo snel op je af komen dat het bijna onmogelijk is in te schatten wanneer je moet springen tenzij je, van te voren, weet dat de vijand eraan komt. Maar dat zijn niet de enige oneerlijke obstakels: Medusa gebruikt bijvoorbeeld een aardbeving aanval waarbij het bijna onmogelijk is deze te ontwijken, ongeachte welke techniek ik gebruik ik word altijd geraakt. Dit maakte Medusa op Hard mode zo frustrerend dat ik het, na het al op normal te hadden uitgespeeld, opgaf bij deze boss battle. Wat mijn cijfer betreft wil ik het een 4* geven voor al het plezier wat ik eraan heb beleefd en aan het feit dat het nog goed stand houd, maar wat me hiervan weerhoud ik het save systeem. Als je wilt saven in Hercules moet je alle 4 de vazen vinden die verstopt zitten in een level, wat betekend dat, als je niet alle vazen in een level vind, je verplicht bent meerdere levels opnieuw te spelen indien je stopt of Game Over gaat. Op gegeven moment wou ik stoppen maar kon ik meerdere malen niet alle vazen vinden, wat betekende dat ik 3 levels moest doorspelen enkel om te saven. Vandaag de dag kun je wachtwoorden op het internet opzoeken, maar ik ben erachter gekomen dat de wachtwoorden niet werken voor hard mode.

Disney’s Hercules is een leuke platformgame die je vandaag de dag kunt oppakken en makkelijk doorheen kunt spelen. De combinatie van 2D en 3D is leuk gedaan wat voor gevarieerde levels zorgt, de moeilijkheidsgraad is prima in balans en de game weet muziek & scenes van de film op een leuke wijze te vertalen naar game format. De boss battles zijn echter repetitief, sommige stukken zijn oneerlijk moeilijk en saven is frustrerend gemaakt. Mits de je gelegenheid had de game na ieder level te saven had ik de game een 4* gegeven, maar voor hoe het nu is:

avatar van Miss.Blonde
Ik kende dit spel van vroeger toen ik als achtjarig kind dit vaak ging spelen op de Playstation. Vandaag weer opnieuw gespeeld voor de nostalgie, maar dan op de computer. Het was al die tijd nog in mijn gedachten, omdat ik het toen zo vet vond.

Veel herken ik maar al te goed. De levels en de animaties komen mij nog steeds bekend voor. En de moeilijkheidsgraad. Ik zie hier veel voorbij komen dat het ´makkelijk´ is... Dat is het absoluut niet. Het is echt lastig! Dat vond ik toen al als kind. Toen kwam ik nooit door de levens heen. Nu gaat het beter, maar het is vrij moeilijk. De levels duren ook erg lang. Daarnaast als je door je levens bent moet je alle levels weer opnieuw doen! Ja alles! Dus als je bij level 4 bent en je hebt dan pech moet je bij level 1 weer beginnen. Zo gaat het continu verder. Bespottelijk. Weer level 1 voor de 100ste keer. Dacht het niet. Om die reden vind ik dit spel niet leuk genoeg om te blijven spelen en is het geen aanrader.

Ook de toets combinaties op de PC zijn kut. Je moet Z gebruiken om te springen, de pijltjes om te lopen en de X om te schieten. Je bent continu geneigd om op het bovenste pijltje te klikken, maar die doet niks. Of dat je uit verwarring op de Z klikt in plaats van de X.

Erg jammer dat het 19 jaar later toch niet zo leuk is als ik dacht. Al zien de levels en de beelden er wel mooi uit. Dus ik kan me wel voorstellen dat mensen dit goed vinden.

Miss.Blonde schreef:

Late reactie . Heb de game onlangs herspeeld en ben dit probleem zowel bij de PC als PS1 versie niet tegengekomen. Als je alle vasen vind dan kun je saven na een level. Zelfs zonder te saven kun je tegenwoordig alle passwords op internet vinden en meteen naar elk level springen.

avatar van Miss.Blonde
Fonzzz002 schreef:

Ja dat klopt! Daar kwam ik later pas achter