Commander Keen: Keen Dreams (1991)

Alternatieve titel: Commander Keen 3.5

PC / Android / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Softdisk, Lone Wolf en Super Fighter Team

Keen weigert zijn groenten op te eten, en wordt door moeder naar zijn kamer gestuurd. Daar valt hij in slaap, en wanneer hij wakker wordt bevindt hij zich in Tuberia, een wereld bewoond door groentes. Die bracht Commander Keen naar deze wereld met zijn droommachine. Wil Keen ooit terugkeren naar de echte wereld, zal hij moeten afrekenen met zowel de machine als de slechterik Boobus Tuber...

avatar van JonnieBrasco
"The Lost Episode", uitgegeven door Softdisk en nooit uitgegeven door Apogee, die alle overige episodes wel uitgaf.

Alle Commander Keen Games blijven leuk, ook deze alleen vond ik de andere er toch wat meer uitspringen. 4* wil ik deze Game niet geven wel 3,5* misschien verander ik mijn stem nog wel eens maar dan moet ik in een hele goeie bui zijn .

Een buitenbeentje dit spel. Zo is er bijvoorbeeld geen geweer, Keen gooit zijn tegenstanders in slaap (voor een tijdje). Ook is zijn traditionele outfit omgeruild voor een pyama. Qua gameplay was het wel gelijkaardig.

Boobus Bomb!

avatar van pkunk
Leukste Keen. Hier heb ik heel veel plezier aan beleefd. 4,5 * (die nostalie toch ook altijd..)

Wel leuk maar vergeleken met Keen 4 is dit niks.

avatar van Jossie.!
Deze spellen waren vroeger gewoon om te dromen! Hij is nog steeds superleuk om te spelen. ik heb hier zoveel plezier aan beleefd! 4,5 Sterren.

avatar van Dragonslayer
Van alle keen-spellen vond ik dit de minste, geen idee waarom.

Leuk buitenbeentje van Keen. Heel veel gespeeld en uiteindelijk na lang proberen ook uit kunnen spelen en alle secrets kunnen vinden. Sommigen waren heel lastig bereikbaar. Maar daardoor veel speelplezier aan gehad.

Gekregen van een collega van mijn vader. Die kwam nooit verder dan level 1.

avatar van The_CrY
Nu ook op Steam in een HD uitgave. Wat dat precies inhoudt is niet zo heel veel bijzonders, maar Trading Cards en Achievements zijn leuk voor de verzamelaar.

Keen Dreams is het zwarte schaap in de Commander Keen serie. Hoewel wel ontwikkelt door hetzelfde team, het is wat later uitgegeven dan Keen 6 en qua engine hangt het precies tussen de eerste drie en de tweede drie in. Vandaar de bijnaam 'Keen 3.5'. De grootste verschillen zijn dat je pogostick ontbreekt en dat Keen geen wapens heeft. In plaats daarvan gooit hij met 'flower power' om vijanden tijdelijk uit te schakelen. Hoewel dit wat duf klinkt is het best een prettige afwisseling van de overige games en staat het op zich als een plezierig spel.

Mijn enige probleem is dat Keen niet naar boven of naar beneden kan kijken, waardoor je soms gewoon niet kan zien waar je naartoe springt. Dit was in de oudere Keens 1-3 beter opgelost door de camera altijd op Keen te centreren. Afgezien van dit minpuntje toch zeker een aanrader.