Euro Truck Simulator 2 (2012)

Simulation

Ontwikkeld door SCS
Uitgegeven door Excalibur en Microïds

In dit simulatiespel staat vrachtvervoer binnen Europa centraal. Als speler kruip je in de huid van een trucker die onderweg opdrachten uit moet voeren. Ondertussen geniet je vanuit de cabine van mooie uitzichten.

avatar van dave
Ik heb er op de een of andere manier reeds 17 uur aan besteed, maar ben het nu toch wel stilaan moe aan het worden, ondanks de verrassend verslavende aard. Het enige dat je in feite doet is met een truck van punt A naar punt B rijden. In het begin zijn dit korte tripjes, maar na verloop van tijd reis je doorheen half Europa en duurt een gemiddelde rit al gauw een uur of langer. Je kan in het spel online verbinding maken met allerlei radiostations, wat een fantastische toevoeging is. Daarbovenop kan je ook zelf muziek importeren, dit om de lange afstanden makkelijker te overbruggen. Verder kan je ook je eigen bedrijf opbouwen door garages te kopen in verschillende landen en op zelfstandige basis truckers aan te werven.

Het rijden zelf voelt zeer realistisch aan. Je moet bijtanken wanneer nodig, niet te snel rijden waar er flitspalen staan, niet door rode lichten rijden, geen botsingen veroorzaken, je lichten aanzetten wanneer het donker wordt enzovoort. Als je de verkeersregels negeert, wordt je beboet. Ook moet je van tijd tot tijd slapen, anders wordt het scherm plots zwart en flikker je de vaart in. De omgevingen zijn zeker niet eentonig en ze hebben duidelijk moeite gestoken in het creëren van een dynamisch, afwisselend decor. Het ziet er ook niet amateuristisch uit.

Het is een spel dat ik moeilijk kan aanraden. Sommigen hebben er reeds honderden uren aan besteed, terwijl anderen er niets aan vinden. Wat mij betreft is het tot dusver beter dan ik ooit had verwacht.

3.00

Mom
Ik heb helemaal niks met snelwegen of vrachtwagens. Toch weet Euro Truck Simulator 2 me te boeien. Het spel is overduidelijk met zorg gemaakt, de graphics zijn uitstekend, het rijden is heel realistisch en met een (eigen) muziekje op de achtergrond is de beleving nèt echt!

Dit is een spel je vind het goed of bagger. Ik vind het persoonlijk een fantastisch spel. Eerste paar ton kilometers met toetsenbord gereden. Het ging stroef maar het ging. Daarna en xbox360 controller gekocht. Veel beter maar dan toch een g27 gekocht. En eens je met een g27 dit spel gespeeld heb kan je het met niets anders meer vergelijken.

avatar van markwiering
Ik speel dit spel met een racestuur, schakelbak en pedalen. Erg leuk. Ik heb alle uitbreidingspakketten gekocht en heb ook modificaties geïstalleerd om Servië en Rusland in te kunnen rijden.

Uitstekend rijspel. Meestal heb ik het niet zo op moderne spellen, maar dit is een uitzondering.

Schijnbaar de enige goede truck sim die er is.

Wat is de gedachte eigenlijk erachter om iets vandaag de dag alleen voor PC uit te brengen.

Er gaan nu geruchten over een derde deel laten we hopen dat die wel gewoon ook naar consoles komt.