Sonic & All-Stars Racing Transformed (2012)

Apple iOS / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360
Racing

Ontwikkeld door Sumo
Uitgegeven door Sega

In deze kart racer nemen Sonic en andere Sega iconen het tegen elkaar op. Nieuw ten opzichte van het voorgaande deel is dat voertuigen kunnen worden getransformeerd in vliegende en varende voertuigen. De circuits zijn constant aan veranderingen onderhevig, waardoor geen enkele ronde op de voorgaande lijkt. Hierdoor kun je het circuit op verschillende manieren afleggen. Wanneer een brug wordt verwoest kun je ervoor kiezen om je weg door het luchtruim te vervolgen, of het ruime sop kiezen en je al varend langs je concurrentie snellen. Het spel bevat circuits gebaseerd op Sega titels waaronder; Super Monkey Ball, Panzer Dragoon en Golden Axe.

SouthParkFan
Ja,want deel 1 was ook zó'n succes hé.

Deel 1 was in ieder geval erg leuk om te spelen - en na Mario Kart makkelijk de beste kart racer op de markt (in mijn ogen - zelfs de Wii versie - die grafisch toch best moest onderdoen voor de grote consoles).

De opvolger heb ik dan maar voor de WiiU in huis gehaald en van de drie games die ik in huis heb makkelijk mijn favoriet. Het speelt ontzettend lekker, de personages zijn leuk - grafisch is het erg mooi en het design van de tracks is geweldig. Om van het een moment op de ander te veranderen van auto naar boot naar vliegtuig voegt behoorlijk wat toe - zeker omdat alledrie de voertuigen echt merkelijk anders besturen. Ook de framerate drops, zoals in previews vaak werden vermeld heb ik niet echt iets van gemerkt (althans niet in singleplayer) - of de patch echter de problemen die er met de boosts in sommige levels waren heeft opgelost kan ik nog niet veel over zeggen - aangezien ik ook hier niet meer dan een uur in heb kunnen stoppen.

Wat mij betreft net zo goed of zelfs beter dan Mario Kart.

Nou ja in de tussentijd wel meer dan een uurtje in kunnen steken (ongeveer een 15-20 tot nog toe) en het blijft leuk. De tracks zijn geweldig, personages leuk en het is (ook niet onbelangrijk) best uitdagend te noemen - zeker als je op 'hard' speelt. Met een man of 2-3 is dit al tot nog toe helemaal bij het leukste wat de Wiiu tot nog toe te bieden heeft. Een 4,5 en mijn favoriete WiiU game tot op heden.

avatar van Dragonslayer
Het is een goede port geworden. Een controller gebruiken kan handig zijn omdat anders het besturen van vliegtuigen wat lastig is.

Ik vind het een erg leuk spel met hele mooie banen. Misschien nog wel beter dan de mario kart games. En dat is om één punt: in S&A draait het meer om skill dan geluk. Mario Kart zat vooral in double dash te vol met overpowerde bonussen. Wat me ook opviel is dat als je van de baan af valt je op een eerlijke manier er weer op wordt gezet. En niet zo dat je meteen laatste staat.

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat dit spel zo weinig interesse heeft - het blijft de beste en leukste (kart) racer die er momenteel op de markt is, met de knapste en meest inventieve tracks EN verkrijgbaar voor een budget prijs - en letterlijk niemand heeft het in zijn collectie.

avatar van Dragonslayer
Inderdaad erg vreemd. Jammer dat de multiplayer nu al dood lijkt. Ik vind het echt beter dan mario kart. Ik hoop dat hier nog een spel van komt.

Ik hoop echt wat mensen te vinden die dit spelen want de multiplayer is zoveel leuker dan single player. De 1e 2 niveaus in singleplayer zijn voor mij iets te makkelijk en de hard en expert mode zijn iets te frustrerend. Dat andere karts sneller dan mij lijken ben ik wel gewend uit andere racegames. Maar ik erger er me er toch wel aan dat alle tegenstanders het op mij gemunt hebben met hun pickups die ze met bovenmenselijke nauwkeurigheid op me af schieten. Stel je staat 3e: de tegenstander voor je heeft een rakket... i.p.v. die op de 1e plaats af te schieten om de koppositie over te nemen schiet hij hem doodleuk achteruit waardoor ik weer 2 plaatsen terugzak Het vechten naar de 1e plaats is erg moeilijk en kan frustrerend zijn. Toch blijf ik het wel leuk vinden. Gelukkig heb je hier niet zoveel last van op het laatste moment nog geraakt worden door het een of ander.

Enige nadeel aan deze game is dat ie bij vlagen echt té snel gaat, tot op een niveau dat elke milimeter verkeerd een instant-crash wordt. Gelukkig trekken de powerups het een en ander recht, maar dit vereist meer skill dan Mariokart, that's for sure.

avatar van jex
jex
Leuke spel, speel deze regelmatig op de PSvita, maar 3 sterren races lukt mij vaak niet om te halen, na 2 sterren licenses, echt wel moeilijk dus. Jammer dat mensen deze niet vaak online spelen.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ook op de Vita één van de betere racers. Hoeft echt niet onder te doen voor de console versie. Het track design is erg goed. Zoals meer mensen hierboven al aangeven zit er ook behoorlijk wat uitdaging in deze game. Zelfs op medium kost het me soms de grootste moeite om een overwinning binnen te halen. Andere speltypen zoals drift challenges en time trials, waar ik sowieso al wat minder vaardig in ben, zijn op hard haast niet te doen.

Online loopt de game ook lekker. Inderdaad jammer dat het aantal spelers online wat tegenvalt, maar dat valt voor de Vita versie ergens ook wel te verwachten. Al is het zeker niet onmogelijk om een online game te vinden.

Allereerst moet ik bekennen dat ik niet zo'n fan ben van race spellen. Lang (heel lang) geleden heb ik wel A2 Racer spellen gespeeld en die vond ik wel geinig. (Achteraf bekeken waren die spellen eigenlijk best wel slecht en totaal niet representatief.) Spellen als Gran Turismo en Need For Speed zijn compleet langs me heen gegaan destijds. Adventures en RTS spellen waren meer mijn ding. Bij vriendjes speelde ik wel eens Mario Kart op de Nintendo 64 en GameCube en nu sporadisch nog op de Wii. Toen kwam ik er al achter dat ik echt verschrikkelijk slecht ben in dit soort race spellen. En nog steeds!

Toch heb ik Sonic & All-Stars Racing Transformed (S&ASRT) de laatste tijd erg veel gespeeld. Het is ontzettend verslavend. Er zit erg veel variatie in het spel door de verschillende spelvormen. Naast de gewone 'Race' werd al de 'Drift Challenge' genoemd. Maar ook 'Boost Challenge' waarbij je onder een wegtikkende tijd een aantal checkpoints moet halen door middel van boosten. Of een 'Traffic Challenge' waar je auto's moet ontwijken, 'Pursuit' waar je een tank moet achtervolgen en uitschakelen, of 'Versus' waar je het tegen verschillende opponenten op moet nemen. En zo zijn er nog een aantal spelvormen.

Daarnaast zijn er zeer veel verschillende banen, die uit allerlei (voor mij veelal onbekende) SEGA spellen afkomstig zijn. Elke baan heeft wel iets unieks en ik vind ze stuk voor stuk enorm kleurrijk en levendig. Een belangrijk spelelement is het transformeren van kart naar boot of vliegtuig, wat echt heel goed bedacht is en heel lekker speelt. Uiteraard zijn er verscheidene wapens en boosts te halen waarmee je je tegenstanders te slim af kunt zijn.

Gaandeweg het spel verdien je punten en kun je je spelpersonages upgraden. In eerste instantie zijn er drie moeilijkheidsgradaties (easy, medium en hard) maar als je het spel helemaal hebt uitgespeeld krijg je er een vierde bij (expert). Je wordt op deze manier enorm uitgedaagd omdat het uiteraard steeds moeilijker wordt, maar je wilt ook alle sterren halen om nieuwe karakters of mods (aanpassingen aan de karts) vrij te spelen.

Het spel is inmiddels al weer wat jaartjes oud (ik loop altijd achter met games), maar het is nog steeds erg vermakelijk en ziet er prima uit. Daarbij kan ik het maar niet loslaten.
Dit spel verdient een hele dikke 4*.