Tetris (1989)

Arcade / Game Boy / Game Boy Color / Nintendo Entertainment System
Puzzle

Ontwikkeld door Bullet-Proof

In een vak onderaan het scherm vallen constant blokken vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden. Deze blokken hebben verschillende vormen bestaande uit vier vierkantjes, zogenaamde tetromino's. Door de blokjes te draaien en horizontaal te verplaatsen moet de speler ervoor zorgen dat ze, eenmaal beneden aangekomen, een horizontaal gesloten lijn vormen met de andere blokken die daar al liggen. Elke succesvol gevormde horizontale lijn wordt verwijderd. Als dit niet tijdig gebeurt, wordt de laag met blokjes steeds hoger en is er geen ruimte en tijd meer om de blokjes te draaien.

Ik snap trouwens niet dat de Gameboy color versie zo laag scoort. Als ik me goed herinner is het exact dezelfde gameplay maar zijn er een paar erg goed gebalanceerde en verslavende modes bijgekomen. Behalve originaliteitsfactor scoort de color versie dan ook veel hoger bij mij. Alhoewel ik dat niet in punten kan uitdrukken, want 5* is het allemaal!

avatar van Waackx
keutul schreef:
Tetris is het beste spel ooit.
Blijft vermakelijk, ook na 20 jaar nog.

Tetris is inderdaad naar mening het beste spel ooit.
Het enige spel wat ik al bijna 20 jaar speel en waarschijnlijk zal spelen tot aan de rest van mijn leven.
nr. 196 is echt belachelijk, hoort in de top 10 thuis en voor mij zelfs op nr. 1

Geniaal in al zijn eenvoud. Leuk en verslavend spel.

Mooie video over de geschiedenis van deze game en distributie van de rechten. Het had een film kunnen zijn.

The Story of Tetris | Gaming Historian - YouTube