Final Fantasy VII (1997)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square, Square Enix en Eidos

Shinra Inc. is een bedrijf dat een monopolie op de energiemarkt heeft verworven met de nieuwe energiebron: mako. Mako is echter de energie van al het leven en van de wereld, en de winning gaat ten koste van de planeet. Shinra trekt zich hier echter niets van aan en plundert de hulpbronnen naar hartenlust. Het bedrijf is zo machtig dat het boven iedere wet en overheid staat, en kan doen en laten wat het wil. Cloud Strife is een koelbloedige huurling, hij is ingehuurd door Avalanche, een verzetsgroep die het opneemt tegen Shinra. Onbewust gaat Cloud op een missie die niet alleen zijn leven op z'n kop zal zetten, maar ook dat van alle andere levende wezens.

avatar van rpger
Ik moet zeggen dat ik na een aantal uur spelen er niet echt kapot van ben, maar ik ook niet meteen in de prullenbak gooi. Ik probeer echt mijn best te doen om het leuk te vinden, maar de vreemde dialogen (je kunt merken dat het slecht vertaald is), de muziek is ronduit irritant (snap niet hoe mensen dat mooi kunnen vinden, de composities zijn erg clichématig en simpel) en die rare onlogische menuutjes werken ook al niet mee.

De gameplay is een beetje een mixed bag. De combat is best fun, doch simpel (zeker vergeleken bij b.v. D&D Rulesets & Spells), ook de diversiteit in tegenstanders en hun aanval is leuk uitgewerkt. Het is alleen ontzettend vreemd dat er totaal geen indicatie is waar en wanneer je in combat gaat. De vijanden worden niet weergegeven in het normale speelveld, waardoor het mateloos irritant kan zijn dat je steeds maar word aangevallen als je een beetje zoekende rondloopt er is totaal geen manier om te sneaken, of een gevecht uit de weg te gaan.

Daarnaast is het (tot nu toe) een ontzettend lineare game, het idee van een RPG is dat je juist zelf een beetje kan beslissen wat je wilt doen en wanneer en niet steeds "gedreven" word door allerlei scripted events.

Het verhaal is wel origineel en de karakters zijn best leuk, en je merkt dat het ook de grootste drive moet vormen om het spel door te spelen, dus ik ben er nog niet klaar mee en de 30-year old Final Fantasy virgin meld zich wel weer.

Ravnoss
rpger schreef:

Misschien is het nostalgie, maar ik mag nog steeds graag de soundtrack van deze game opzetten.
Wanneer ik dit hoor, krijg ik gelijk weer kriebels in mijn maag.
Overigens, wanneer je die menu'tjes eenmaal door hebt zit je voor de rest van je Final Fantasy carriere gebakken, want echt veranderen doen ze niet meer

Combat vond ik niet perse heel simpel? Het hele materia systeem vond ik juist erg goed doordacht en gaf je lekker veel speelruimte.
De random encounters is overigens iets wat je nog heel veel meer gaat meemaken wanneer je wat meer Japanse RPG's gaat spelen, dus wen er maar alvast aan.

Zo beginnen al Final Fantasy spellen, wanneer je dadelijk met je highwind zelf kan bepalen waar je heen gaat wordt het een stuk leuker.

Het verhaal is het beste wat ik ooit in spel ben tegengekomen. Na het uitspelen van het spel heb ik me toendertijd nog weken vermaakt met het lezen van complot theorien etc. etc. op internet.
De relatie tussen Cloud, Sephiroth en Jenova leverde altijd een hoop gesprekstof op.

Ravnoss schreef:

Ik ben natuurlijk nog niet zo ver, maar ik bedoel hiermee eigenlijk 2 dingen,

1) de stats kun je alleen beinvloeden door items, dwz. ik kan niet mijn eigen strength, dexterity etc. bepalen, daarnaast kun je eigenlijk alleen maar kiezen tussen een soort magier of een fighter, of combinatie van de 2. Om het nog meer te versimpelen worden de meeste karakters als kant en klaar aangeleverd (zo heeft Cloud al een vet zwaard), dus als speler word je wel heel erg in 1 bepaalde richting geduwd. Daarnaast zijn er geen eigenschappen zoals Stealth, Sneak, Conversation skills etc. en het inventory/armor systeem is enorm beperkt. Dus het is een hoofdzakelijk combat georinteerde RPG, en dat bedoel ik met simpel, speel een keer Neverwinter Nights en je begrijp wat ik bedoel hier.

2) De combat is wel erg simpel/makkelijk tot nu toe. Ben nog geen ene keer doodgegaan, maar misschien veranderd dat nog.

Maar het is gewoon wel een leuke game om te spelen, en ben toch beniewd wat er verder gaat gebeuren. Mijn naam doet misschien anders vermoeden, maar ik speel ernorm veel spellen uit andere genres, maar iemand schreef hier dat ik me geen rpg-er mag noemen als ik deze game niet had gespeeld. Maar deze game staat niet echt bekend onder de RPG liefhebbers, en ik snap nu wat meer waarom deze games grotendeels genegeerd worden door de (overwegend PC) RPG community op het web (www.gamebanshee.com). Het is niet een echte hardcore RPG, het is meer een aktie/adventure met Turn Based Combat en RPG elementen.

Grappig want later las ik op gamespot dit:

Of course, there are some problems that exist simply because of the nature of console RPGs. Many of these discrepancies will seem foreign to those who have never experienced them: the inability to save at any point when in certain locations, the random combat encounters that occur with no warning, and the strange moments in combat when huge monsters firing huge weapons do little damage, while your characters do twice as much damage with a single punch. And none of these compares to the adjustment many will have to make to accustom themselves to the fact that these cute little big-eyed characters are swearing, killing, and pondering the nature of their existence.

Ben het er gedeeltelijk mee eens, ik vind dat pc-gamen en console-gamen zowiezo totaal verschillend zijn, wat ook vaak blijkt uit de heen-en-weer conversies die niet goed uitpakken. Vaak merk ik dat het al ligt aan de speel snelheid (zeker bij RPGs) waar ik bij consoles lang geboeid naar filmpjes zit te kijken, heb ik bij de PC vaak de neiging door te klikken. PC spellen hebben toch een iets snellere feel, ook omdat ik op de console langere game-sessies volhoud als achter de PC.

Ik vind beide stijl RPGs vet, zowel d&d als turn-based, maar moet toch zeggen dat mijn voorliefde dan uitgaat naar 'Japanse' RPGs zoals FF. Hoewel ik ook extreem heb genoten van de Fallouts bijvoorbeeld, waar je toch meer zelf echt het karakter bent, itt FF waar je je meer in een rol inleeft. Door de 'vrijheid' die je mist in FF-stijl RPGs is er wel meer plaats voor narrative en character development, waar in console-RPGs toch meer aandacht aan wordt besteed, waardoor het een intensere ervaring wordt, mits je je laat meeslepen door je character, ik heb dan geen last van japanse, europese of amerikaanse achtergronden, het hoort immers bij dat verhaal.

Eigenlijk is het gewoon een ander genre, Planescape en Fallout verdienen imo evenveel lof als FF en Suikoden, het verschilt per persoon en game-ervaring daarvan, hoe intens de beleving is.
Ik zou zeggen probeer van beide walletjes te snacken, iedere top game heeft zijn eigen unieke ervaring op zijn eigen systeem.

Als afsluiter nog even FFVII blijft gewoon (heb hem op zowel PSX als PC gespeeld) een uniek mooi en groots verhaal, waar je pas echt over kan oordelen als je hem hebt uitgespeeld. Met de vrijheid in dit deel zit het ook wel goed als je Midgar uit komt, ligt er een hele wereld om uitgeplozen te worden. Toen 'ie pas uitkwam was het niet normaal en nu 10 jaar later nog steeds indrukwekkend -> 5*

avatar van leroy*
Kan hem niet veel aan vinden :S

0,5
vind hem niks aan. geen specatulere begin zo als andere ff games wel. vind dit toch wel de minste het verhaal spreekt me niet aan. vind het niet zo veel met fantasie te maken hebben. vind 8 9 10 en 12 allemaal stukken beter. heb deze dan ook geruild voor ff 8

avatar van leroy*
Vind rpg's meestal niks aan en eentonig beetje aanvallen in menutje aanklikke maar pokemon vind ik nou wel weer lijp weet ook niet waarom.

avatar van 7higer7
fantastisch spel !!
SEPHIROTH OWNSSSS!!
5 *

Nog meer freaks hier die alle 'weapons' hebben verslagen?

Hoezo freak? Bij FF is het zonde wanneer je dat soort extra's niet probeert te halen. Het verslaan van de weapons is trouwens denk ik één van de makkelijkste extra's uit de reeks (mits je je materia handig linkt, zoals Phoenix koppelen aan een extra actie wanneer je doodgaat o.i.d.). Aan FF X ben je denk ik heel wat meer tijd kwijt aan het verslaan van al die evil aeons.

Status Seeker schreef:

Inderdaad, de Final Attack materia heet die geloof ik. Maar je moet die materia bijvoorbeeld wel op een behoorlijk level hebben voordat het iets echt kan uitrichten tegen bijvoorbeeld Emerald Weapon.

Status Seeker schreef:

Heb ik ook geprobeerd, maar heb het nooit volledig afgemaakt. Was wel al een heel eind wat betreft het verzamelen van de ultimate weapons en shields enzo, en heb uiteraard alle overdrives gehaald, maar die vervloekte aeons waren toch wel heel lastig . Als ik ooit nog veel tijd heb dan haal ik FF X weer eens uit de kast; of toch maar nog een keer deze FF VII...

Nightrider schreef:

Het snel masteren van je materia is een kwestie van ff naar de grot van Sephiroth gaan en daar de "springende sinaasappels" opzoeken. Ben je net zo "onhandig" als ik, dan zou ik voordat je de cave ingaat een extra savegame aanmaken, aangezien ik een paar keer heb gehad dat ik naar de verkeerde plek liep en niet meer terug omhoog kon, omdat iedereen me beneden bij Sephiroth op aan het wachten was .

Hoezo freak?

Nah, beetje gefreakt toch wel, meeste vrienden van me die FFVII hebben uitgespeeld hadden het na de main storyline wel gezien, ikzelf vindt het ook leuker alles te ontdekken, maar had dan ook een 99:59 savegame, wil eigenlijk niet weten hoe veel het echt was, gouden chocobo breeden voor knights of the round, hele zee nog afschuimen, toch nog best veel werk als ik zo terug denk.

Het verslaan van de weapons is trouwens denk ik één van de makkelijkste extra's uit de reeks...

Uit de reeks mischien wel (X was idd echt ziek), maar toch nog best pittig!

...mits je je materia handig linkt...

Ik was helemaal gek op quadra-ultima-hp/mp-absorb-combo.

"springende sinaasappels"

Bedoel je deze? , waren ook wel lekker voor gil-farmen

Squall Lionheart schreef:

Bedoel je deze? , waren ook wel lekker voor gil-farmen

Inderdaad, die

djl4rz
Squall Lionheart heeft mij zeker 200 uur naar final laten kijken, kom je op bezoek gaat ie even 5uur non-stop dat spel gamen zonder enige intresse in zijn bezoek.

Met andere woorden moet het dan wel een topgame zijn :-P

Final Fantasy killt social skillz

djl4rz
True True

Game_Kaza
Speel het al 4,5 uur ongeveer. Dit was de enige FF game die ik echt wou spelen vanwege Advent Children en hun rol in Kingdom Hearts. Ookal wat ik eerst zag, zag er zwak uit.

Maar het is een prachtig. Met slechte graphics, en een niet hele speciale\goede gameplay weten ze het erg intresant te maken. Vanwege het erg goede, redelijk gecompliceerde, erg fantasievolle verhaal gecombineerd met de muziek en missies.
Ook was het voor mij erg wennen dat er geen stemmen in deze game waren. Je kon niet aan de personage's zelf herkennen welke emotie ze hadden. De muziek + de tekst wist het juist duidelijk en goed over te brengen.

Dan na te gaan dat Advent Children van dezelfde makers is. Die heeft stemmen, gruwelijk goeie animatie waarbij je aan de personage's perfect kunt herkennen hoe ze zich voelen aan hun emotie. Dus kortom: Square is een zeer krachtige... hoe het het? Game-ontwikkelaar? Game-bedrijf? Ach het is duidelijk.

Ik stem liever als ik verder ben dan 10 uur. Ik ben in ieder geval nu bij Reno voor als dat nog niet ver is.
Wel jammer dat ik niet veel intresse heb in de andere FF games. Deze speelde ik puur en alleen voor het verhaal. De gamrplay was mij nog niet eens duidelijk totdat ik het speelde.

Deze staat voor nu 4,5\5. Wel krijg ik nu andere beelden dan verwacht.
Cloud die zich als vrouw verkleed, Aeris is een vrolijk jong meisje. (Verwachte een oude sirrieuze vrouw), in een strpclub met geile vieze mannen. Maar ok die eerste en laatste zijn voorbij. En Aeris is geen probleem.

Ik heb 2 vraagjes over de game,
- Kan iemand mij misschien vertellen wat een Ancient is zonder verdere spiolers te verklappen, of hoor je het juist niet te weten? (Aeris is door Shinra meegenomen, ga net bij haar moeder vandaan die Marlene daar houd.)
- Ik kom niet verder nu. Naast het gebouw van "De Don" beklim ik een kabel. Daarboven in word gezegt dat ik een "Battery" nodig heb. Daar blijf ik haken. Ik heb overal gekeken en ronjes gelopen. En na al die keren zig-zag rennen word je wel moe van. Weet iemand wat ik nu moet doen?

Game_Kaza schreef:
Ik heb 2 vraagjes over de game,

Voor de eerste vraag moet je wat geduld hebben: het wordt vanzelf allemaal uit de doeken gedaan.

Het antwoord op die tweede vraag: als het goed is hoor je een scherm onder de mansion van De Don twee mensen praten over de eigenaar van de wapen(?)shop die tijdens zijn zoektocht op de schroothoop een batterij gevonden heeft. Ga naar de eigenaar van de wapenshop (aan de rechterkant in hetzelfde scherm) en koop de batterij van hem.

Status Seeker schreef:

Dankje Dat bewijst maar weer dast FFVII een zeer doordacht goed verhaal is. En zolang speel ik het niet eens...
Wel vreemd, toen ik bij de weaponshop ging verkocht hij tot zover ik weet slecht een nieuw wapen voor Aeris. Ik zal nogmaals kijken.

Game_Kaza schreef:

Heb je de gast aan de andere kant van de shop geprobeerd?

Game_Kaza
Hij? Nee dat zou het verklaren. Ik zal kijken zodra ik er tijd voor heb. Bedankt.

avatar van Bahamut Zero
Perfecte game gewoon. De eerste RPG die ik ooit speelde, en mij meteen in mijn greep kreeg. Nog nooit eerder zo verslaafd aan een game geweest. Ik hoop niet dat hij op de PS3 uitkomt. De FF7 serie is inmiddels al zo uitgemolken met een film en een spel op de psp (crisis core). Laat Square zich maar op FFXIII richten en dit juweeltje voor altijd in de eeuwige toplijsten rusten.

/Bahamut Zero

Chocobos, Sephiroth, Cloud, Materia, Ultima Weapon en Knights of the round table.
Elke gamer die deze termen niet kent heeft het beste wat gamen te bieden heeft misgelopen.
Beste game verhaal wat ik in 31 jaar gamen ben tegengekomen en waar je werkelijk in meegezogen word.
Ga geen woorden meer toevoegen aan al het lof wat hier al geschreven is.
Dit blijft voor mij DE game, en zou het liefst 6* geven, want zo eenzaam goed is FFVII.

avatar van rpger
Helaas ben ik bang dat ik hier niet meer verder mee kom. De gameplay is toch wel de meest frustrerende die ik ooit in een RPG heb gespeeld. Het verhaal boeit me opzich wel (niet super, maar wel origineel) maar de random encounters, met name op de world map maken dit spel ondragelijk als je niet precies weet waar je naar toe moet. Ik heb nu zo´n beetje alle plekken gehad op de world map en ben al een uur bezig om terug te komen naar de golden saucer. Dit lukt niet, bovenal omdat ik niet even rustig kan kijken hoe ik moet lopen vanwege de aanval na aanval van allerlei zwakke vijanden, weer dat vecht schermpje, weer 2x fire 2x ice kiezen, het is enorm repetitief.

Bovendien is het spel enorm linear, dus er valt verder niet veel te doen dan de verhaallijn te volgen, en deze is soms te onsamenhangend, op een gegeven moment ben ik compleet de draad kwijt wat het nu is dat ik precies moet doen? Sephirot volgen? Waar moet ik heen? Nergens een quest indicator, een journal, niks om je te motiveren door te spelen of een doel te behalen. Ik denk dat veel te maken heeft met of wel de slechte vertaling van of de algehele slechte kwaliteit van de dialogen. Ik heb continue het idee een Japans produkt te zitten spelen wat niet goed is overgezet naar het Engels, of waar Japanse vorm van storytelling en humor gewoon niet op mij als Europeaan overkomt.

Jammer want het begon allemaal wel veelbelovend.

rpger schreef:

Loop naar Corel toe, het kleine stadje ten noorden van de woestijn tussen de bergen. Hier loop je bij ingang van het dorp meteen links naar het station en voila

Game_Kaza
Ik had ook geen idee, maar het duurde 3 minuten voor ik daar was . Jammer want vanaf daar heb ik het niet verder kunnen spelen...

Nog meer freaks hier die alle 'weapons' hebben verslagen?

Ja, heb ze allemaal te grazen genomen. Emerald kwam ik toendertijd een 'per ongeluk tegen en hij had me in 2 beurten dood Na een behoorlijk aantal uurtjes trainen die ingemaakt (zonder KOTR) en daarna richting Ruby die nog irritanter was Gelukkig had ik hier wel KOTR en na een handige faq op internet gevonden te hebben is het na vele pogingen uiteindelijk gelukt Dit is trouwens al 7 jaar geleden dat ik dit gedaan heb Ga zo nu en dan Emerald nog ff afmaken, met de meest bizarre combinaties (Cloud, Cait Sith en Tifa bv.). Altijd vermakelijk om te zien of je het haalt

avatar van rpger
Ok thx Bahamut Zero ben nu in de temple of ancients, gelukkig neemt het verhaal weer wat vaart.