Final Fantasy VII (1997)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square, Square Enix en Eidos

Shinra Inc. is een bedrijf dat een monopolie op de energiemarkt heeft verworven met de nieuwe energiebron: mako. Mako is echter de energie van al het leven en van de wereld, en de winning gaat ten koste van de planeet. Shinra trekt zich hier echter niets van aan en plundert de hulpbronnen naar hartenlust. Het bedrijf is zo machtig dat het boven iedere wet en overheid staat, en kan doen en laten wat het wil. Cloud Strife is een koelbloedige huurling, hij is ingehuurd door Avalanche, een verzetsgroep die het opneemt tegen Shinra. Onbewust gaat Cloud op een missie die niet alleen zijn leven op z'n kop zal zetten, maar ook dat van alle andere levende wezens.

misterwhite
Veel verschil met de oude versie is er niet. Heb hem geïnstalleerd en was licht telleurgesteld dat er bijna niets aan de graphics gedaan was. Had er meer van verwacht. Het enige echt pluspunt is de muziek. Die klinkt nu wel wat zuiverder, het enige echt verschil dat ik merk met de oude versie.

Maar al bij al blijft dit natuurlijk het grootste meesterwerk allertijden en is het dus moeilijk om het niet te spelen

Ow nog 1 leuk ding aan de nieuwe versie: achievements. Altijd wel leuk om ze proberen allemaal te halen.

Hoe lang duurt een gemiddelde walktrough? Zonder alle missies/hoekjes verkend te moeten hebben, main-quest dus? Is het een moeilijke RPG?

spelfreak
Grovonion schreef:
Ik heb al 10 uur gespeeld, en ik zit amper in het spel. Ik speel het ook niet zoveel meer, moet eens een weekend houden dat ik hier een marathon ofzo doe XD

misterwhite schreef:

hmm, dat laatste doet me twijfelen, ik heb weliswaar net de originele PS versie gekocht die perfect werkt op de PS3, maar met trophies lijkt het me wel leuker.

avatar van CarealotCarrot
Op de PS3 heeft het spel geen trophies.

Wat bedoelt misterwhite dan met achievements? Is er een xbox versie?

nuf
Ik speel deze voor het eerst, gewoon de originele versie op de good 'ol playstation. Leuk dat veel aandacht richting de verhaallijn is gestoken. Dit vond ik bij de eerdere FF spellen ook een enorm voordeel. Het enige wat me echt tegenvalt zijn de graphics van de personages. Het ziet er echt niet uit. De omgevingen zijn indrukwekkend, maar de characters zijn lelijke polygons. De hoofdpersoon heeft een soort knotsen als armen?
Ik ga nog lang geen cijfer geven. Ben nog bezig met CD1. Maar dit viel me echt op. Een jaar later kwam ocarina of time uit. Dat zag er echt 10x beter uit...

avatar van harm1985
Ik heb dit spel zo'n vijf jaar geleden gekocht via PSN, daarvoor al eens geleend van een vriend van me, maar ik ben nooit verder gekomen dan een paar uur spelen. Dat terwijl ik vanaf deel VIII alle delen heb gespeeld op de playstation vaak inclusief alle side quests ook. Nadat ik deze week dan eindelijk deel XIII-2 uitgespeeld heb, ben ik maar weer begonnen met het voornemen em nu wel uit te spelen. Wellicht dat ik ook alle side quests meepak, maar daar twijfel ik nog een beetje over. Zit nu nog in de reactor, helemaal aan het begin dus, na de pasen weer verder.

Ben tot nu toe erg positief, met name de soundtrack is lekker sfeervol en nostalgisch, echt de FF waar ik fan van geworden ben bij deel VIII.

Cool, geniet ervan! Die soundtrack blijft idd een van de beste, elke keer als'k 'm hoor krijg ik ook weer zijn in dit avontuur. Zoveel memorabele momenten ook...

avatar van harm1985
Nu zo'n vijf uur bezig, net voorbij dat stuk dat Cloud zich moet 'verkleden'. Het verhaal is tot nu toe wel interessant maar nog niet enerverend, bij VIII had je nog die missie naar Dollet, hier laat de actie nog even op zich wachten al heb ik het idee dat dat er zo aankomt...

Vind de persages nog wel vrij zwak, allemaal aanvallen van rond de 50, terwijl ze al level 12 zijn, zo duren die random encounters wel wat lang, dat is bij latere delen wel anders geloof ik.

avatar van harm1985
Ik zit nu zo'n 35 uur in de game en ben net bij CD 2 beland. Ondanks dat het spel nu zo'n 18 jaar oud is en het contrast met FFXIII behoorlijk is ben ik toch erg onder de indruk. Dat komt mede door het sterke verhaal, personages, de muziek en het feit dat ik deel VIII en IX ook op de PSX heb gespeeld. Hieronder mijn indruk na de eerste 35 uur.

GAMEPLAY
Ook al heb ik FFVIII - FFX gespeeld, welke allemaal turn based zijn, de laatse Final Fantasies die ik heb gespeeld zijn XIII en XIII-2. De stijl van de gevechten van die latere delen bevalt me iets beter, omdat het allemaal net ff wat vlotter speelt. Nu selecteer je vaak een commando als je ATB bar vol is en dan kan het zomaar zijn dan je tegenstanders nog eerst even een paar sterke aanvallen doen en die Cure-All dus te laat komt. Ook vind ik het af en toe lastig dat je de POV van de camera maar beperkt onder controle hebt, is natuurlijk een beperking die komt vanuit het feit dat de achtergronden geprerendered zijn.

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zijn de aanvallen van de personages vrij zwak, het HP van je tegenstanders is dat echter vaak ook, waardoor het toch weer in balans is. Al met al vind ik dit spel wel een stuk moeilijker dan de latere delen, zeker de XIII en zijn vervolg, daar was je vaak met één of twee klappen klaar met je vijand, hier zeker niet. Ik ben bij bepaalde boss-fights toch echt wel een paar keer opnieuw moeten beginnen omdat ze best pittig waren. Het feit dat je niet overal kan saven maakt het soms wat frustrerend omdat je dan een heel stuk opnieuw moet doen.

Het levelen gaat op een redelijk tempo. Ik zit nu met Cloud op level 45 ongeveer, de rest zit op 39 - 41. De traditionele manier van levellen bevalt me wel weer een keertje al mis ik wel een beetje de vrijheid om je personage in een bepaalde richting op te ontwikkelen. De personages hebben ook niet echt een eigen rol, zoals dat bij andere delen wel het geval was. In principe is iedereen multi-inzetbaar. Heeft zo zijn voordelen, maar dat haalt soms wel een bepaald tactisch element weg, en je hoeft wat minder na te denken over de ontwikkeling van je personages. Wat ik overigens constateer, maar niet 100% zeker weet is dat ook niet actieve party members levellen. Het kan zijn dat het op een minder hoog tempo gaat, maar het werkt wel in de hand dat je een vaste crew hebt die je daarna nooit meer wisselt, omdat dat niet hoeft in verband met levellen. Zo heb ik Cid en Cait Sith amper nog gebruikt.

Dan de Materia. In feite bepaalt die wat voor rol je personage heeft. Wat ik nu vooral doe is de materia tussen personages wisselen, zo heb ik van elk type materia wel 1 of 2 exemplaren die inmiddels een hoog level zijn. Ik gebruik daarbij vaak weapons met de double AP eigenschap. Mijn wapens zijn daardoor een beetje zwak, maar de AP gaat wel lekker hard. Voordeel is dat ik niet continu de behoefte voel om nieuwe wapens te kopen als die toch maar single AP zijn. Spaart een hoop geld uit voor andere nuttige dingen. Op zich vind ik het systeem wel prima werken, is een beetje te vergelijken met het Junction systeem uit VIII.

Het is echt wel een ouderwetse Final Fantasy, je moet echt een hoop dingen zelf uitvogelen door met iedereen in het dorp te praten, en dan middels de soms wat cryptische tips je weg proberen te vinden. Dat je soms precies goed ergens moet voor gaan staan om met iemand de kunnen praten maakt het soms extra uitdagend, zoals toen ik die batterijen zocht in Wall Market. Of in de Temple of the Ancients, voor ik daar de weg had gevonden! De vrijheid heeft ook zijn charme, tussen dorpjes / steden door is er tijd genoeg om de omgeving te verkennen en winkeltjes etc. door te speuren. Maar je komt pas echt verder door met het verhaal verder te gaan, dit is echter minder dwingend dan in XIII, daar is het eerste deel wel heel erg lineair.

GRAPHICS
Ondanks dat het spel al 18 jaar oud is ziet het er nog prima uit. De FMV's zijn soms wat blokkerig, maar dat komt door de compressie, de achtergronden zien er echter prachtig uit. Het ontwerp van de sprites vind ik wat minder, tijdens de FMV's hebben ze wel een neus en een mond en in het spel zelf niet. Dat en de grote manga-achtige ogen maakt dst ze soms wat lieflijk overkomen, zeker bij types als Cloud, Barret en Sephiroth werkt dat soms wat averechts. Als je net deel XIII hebt gespeeld is pas goed te zien wat voor progressie de serie heeft gemaakt in die jaren als was de grootste sprong natuurlijk van IX naar X.

MUZIEK
Simpelweg briljant. Ondanks de beperkingen van de PSX weet Square hier een bijzonder sfeervolle soundtrack neer te zetten, onder andere die Mako Reactor Theme en het Sephiroth Thema zijn echt goed. En natuurlijk de ouderwetse Battle Theme en Chocobo Theme.

VERHAAL / PERSONAGES
In het begin komt het wat traag op gang, maar dat was bij deel VIII ook zo. Daar heb ik meerdere malen na een paar uur vast gezeten omdat ik die stomme Fire Cavern niet kon vinden. Pas als je Midgar uit bent neemt het verhaal echt pas een vlucht. Er zitten heel wat memorabele momenten in dit spel die echt zorgen voor goede character bonding, zoals Sephiroth die Nibelheim afbrandt en daarmee de ouders van Cloud en Tifa doodt, Cait Sith die zichzelf opoffert voor de Black Materia en de dood van Aeris. Het is alleen jammer dat ik dat laatste al wist omdat ik dit topic en wikipedia al uitgebreid had doorgelezen. Er zitten ook enkele leuke vondsten in, zoals Yuffie die je Materia afpakt als je naar Wutai gaat en je dat halve continent over moet lopen met alleen de Attack en Item commando's en dat Cait Sith je verraad voor die Keystone.

Al met al vind ik het een zeer indrukwekkend spel, met name door het verhaal en de uitdagende gameplay. Ik heb er nog niet dezelfde band mee als met VIII en X, maar wie weet wat de rest nog gaat brengen. Ik ben overigens wel van plan om tot het gaatje te gaan (dus een golden chocobo halen, Knights of the Round en de WEAPONS verslaan). Dat hoort gewoon vind ik.

Ik heb geen idee hoe lang de main story line nog gaat duren, maar na ruim 30 uur zat ik pas aan het eidn van CD 1, terwijl dat bij VIII al veel eerder was naar mijn idee. Een vriend van me zei dat hij het in 40 uur helemaal had uitgespeeld, dan heb je echt bizar snel gespeeld volgens mij.

Overigens lees ik her en der kritiek op de vertaling. Nu ken ik het origineel niet, maar ik vind het niet barslecht of zo. Her en der zitten er wat rare typo's en typische zinconstructies maar om dat nou zo storend te noemen vind ik wel ver gaan. Het is allemaal vrij minimalistisch van opzet, terwijl je met name in deel X het idee hebt dat ze continu aan het ouwehoeren zijn. Dat valt hier reuze mee.

Wordt vervolgd.

avatar van JacoBaco
Ik vraag het mij nog steeds af of er veel mensen zijn die deze game fantastisch vinden zonder dat de muziek hierin een rol speelt. Ik weet dat er mensen zijn waarbij muziek maar een onbeduidende factor is.

FF7 is zo'n game waarbij de muziek ten eerste subliem is, althans voor zo'n 85% denk ik. En ten tweede vertaalt de muziek op perfecte wijze hetgeen wat je op je scherm ziet. En andersom dus eigenlijk ook. Neem bijvoorbeeld het moment dat Aerith doodgaat. Vertaal dit naar muziek en dan zal het inderdaad zo moeten klinken. Droevig, intens en gevoelig, want dat moment wordt eigenlijk vanwege de muziek daadwerkelijk intens! En als je alleen de muziek hoort en het moet ook visueel worden, ja dan kom je al gauw uit op bijvoorbeeld een sterfscène of een droevig afscheid.

Er zijn niet heel veel games waarbij alles zo mooi op elkaar afgestemd is, maar ik kan er makkelijk een stuk of 10 opnoemen denk ik. Sowieso FF7, 8 en 9 hebben prachtige muziek.

avatar van harm1985
Ik heb inmiddels de 50 uur aangetikt. Ben nadat Cloud zichzelf gevonden had begonnen met het kweken van Chocobo's. Heb wat tutorials online gevonden enben inmiddels in bezit van een Golden Chocobo! Viel me reuze mee, moest alleen wat grinden om de All Materia te masteren (3x) om die vervolgens te verkopen zodat ik genoeg greens kon kopen maar al met al heb ik er denk ik, inclusief chocobo races een uurtje of 10 over gedaan. Gezien de beloning (KOTR) is dat het meer dan waard. In vergelijking tot FFX waar ik mijn characters moest maxen heb ik hier veel minder lang over gedaan.

Zou deze en FF8 graag op de 3DS willen spelen... maar helaas.

avatar van harm1985
Ben inmiddels bij het eind beland. Ik kan elk moment de dungeon in. Ben echter nog aan het grinden om Emerald en Ruby te verslaan. Ultimate Weapon was echt te makkelijk met KOTR. Zit nu in Golden Saucer voor chocobo races en battle arena.

avatar van harm1985
Nou, dat was Final Fantasy VII dus. Was nog één van mijn goede voornemens om dit spel uit te spelen en heb er zo'n 80 uur plezier aan gehad.

Uiteindelijk was ik wel behoorlijk overpowered. Ik heb in die final dungeon behoorlijk lopen grinden (Magic Pots en Movers), waardoor ik met bijna alle personages level 99 was, bijna alle materia had gemastered (inclusief KOTR) en behoorlijk wat stats had gemaxt.

Ik heb er denk ik wel zo'n beetje alles uitgehaald wat erin zat:
Golden Chocobo
Knights of Round
Ultimate Weapon, Emerald Weapen en Ruby Weapen verslagen
Alle limit breaks verzameld
Alle ultimate weapons verzameld

Alleen in de Golden Saucer heb ik niet alles gedaan. Wel de Chocobo Races en Battle Square, maar dat snowboarden vond ik behoorlijk overbodig bijvoorbeeld.

Met behulp van enkele vernuftige Materia combinaties (W-summon / Knights of Round + HP Absorp / Mime / Final Attack + Revive) ben je eigenlijk onverslaanbaar, ik kwam uit het gevecht met Ruby, Emerald en Sephiroth met 9999 HP, was alleen wat MP kwijt.

Op zich ook geen ramp hoor. Voor mij zit de uitdaging bij Final Fantasy niet in de moeilijke boss fights, maar in het vele grinden om je stats te maxen.

Wat ik wel een minpuntje vind ten opzichte van bijvoorbeeld deel VIII (en helemaal ten opzichte van bijvoorbeeld X-2 en XIII-2) is dat er (inclusief Yuffie en Vincent) 9 personages zijn. Zeker Yuffie en Vincent, welke additionele personages zijn voegen net iets te weinig toe aan het verhaal, andere personages, zoals Cid komen er weer zo laat bij dat je nog maar amper een band kunt opbouwen. Ik had liever gezien dat je party bestond uit Cloud, Barret, Tifa, Red XII en Aeris. De rest had dan optioneel of tijdelijk kunnen zijn (zoals Seymour Guado in FFX of Edea in FFVIII).

Niettemin mag dat de pret niet drukken. Ondanks de gedateerde graphics en sound effects en het ontbreken van Voice acting heeft het spel me zeker 80 uur kunnen boeien met zijn verhaal, de gameplay en de muziek.

5* en een plek in mijn top 10.

Cool, harm1985, en bedankt om je spel-ervaringen uitvoerig met ons te delen

Nice ja! Best snel gedaan trwns, kan me herinneren dat mijn tellertje op 99:59:59 stond...

avatar van harm1985
Had ik ook wel kunnen redden als ik wel iedereen had gemaxt en meer tijd in de golden saucer had gespendeerd.

Nu weer begonnen met FFX HD.

Shinobi schreef:
Ik zou erg graag een remake van deze game willen zien. Anders vrees ik dat ik dit spel nooit zal spelen, want ik kan niet tegen zulke oude graphics.

Square Enix blijft maar teasen dat als ze er tijd voor hebben er een remake komt. Hopelijk komt die er op een dag.

Om mezelf van dik vijf jaar geleden eens te quoten en de remake is dan eindelijk op poten gezet. Jep, dit wordt nog steeds de eerste 'Final Fantasy' game die ik zal spelen.

Shinobi schreef:

Inmiddels (sinds 5/12) te downloaden vanuit de Store!

Het is trouwens een port van de PC remake Final Fantasy 7 Remake Arrives On PC With Discount - cinemablend.com Dus verwacht er niet veel van. Ze zullen ook geen echte remake meer maken ... het kost ook teveel om dat te maken, maar ze durven wel 10 euro voor deze game te vragen. Steek hem maar lekker in je reet ook al is dit een van de beste games uit de geschiedenis

Berichten verplaatst naar Final Fantasy VII Remake (2016)

avatar van thoyouknow1980
Sfeervolle RPG.
Vooral de duistere sfeer en interessante karakters spreken tot de verbeelding.
De game play is ook weer sterk als altijd,net als het boeiende verhaal.
Tot op de dag van vandaag nog altijd de beste Final Fantasy voor mij

Remi
De laatste tijd verdiep ik me in oudere games die ik altijd links heb laten liggen. En gelukkig heb ik deze voor een paar euro kunnen aanschaffen bij de Playstation Store.
Ik heb erg veel positieve dingen over deze game gehoord en het is de eerste Final Fantasy die ik speel.
Wat ziet de game er nostalgisch uit, echt geweldig.
Het gebrek aan voice-acting heeft ook zeker wel iets, hierdoor is de muziek echt waanzinnig en het blijft leuk om te spelen.
Ik ben nu zo'n 10 uur verder en ben nu de wereld aan het verkennen.
Wat me soms wel stoort is dat ik bij bijna elke stap die ik zet, ik aangevallen wordt door allerlei vijanden en de gevechten daardoor soms gewoon niet leuk zijn.
Ik kom nu ook niet verder, omdat ik al meerdere keren aangevallen ben door een reuzenslang die me na drie beten al dood heeft.

Toch zet ik bijna dagelijks m'n Playstation aan om deze game weer te spelen, want ik vind 'm echt waanzinnig. De sfeer, het verhaal en de personages maken zoveel goed. Ik ben blij dat ik deze game alsnog kan spelen .

avatar van harm1985
Na het uitspelen van de remake, maar weer eens aan deze begonnen. Ja het contrast is groot en ja, je jakkert door het verhaal heen alsof het niks is, maar het blijft een tijdloze klassieker. En als je ze back to back speelt, dan valt pas op hoeveel van het origineel is behouden voor de remake. Een soort omgekeerd feest der herkenning. Zelfs de weakness van de vijanden is gelijk (al mis ik de assess materia wel een beetje).

Maar jeetje, wat maakt mijn PS3 een herrie...