Gears of War: Judgment (2013)

Xbox 360

Ontwikkeld door People Can Fly en Epic
Uitgegeven door Microsoft

Het verhaal brengt je terug vóór de tijd van de oorspronkelijke "Gears of War"-trilogie naar de directe nasleep van Emergence Day - dé allesbepalende gebeurtenis van het Gears of War universum. Volg Kilo Squad, onder leiding van Damon Baird en Augustus "The Cole Train" Cole, als ze vechten om de stad Halvo Bay te redden uit de klauwen van de vijand. Het spel bevat tevens nieuwe multiplayer componenten zoals de competatieve spelmodus OverRun, waarin de Locust en COG-soldaten met elkaar de strijd aan gaan.

Ik vind het ook stom dat ze Execution eruit hebben gehaald. Dit is voor mij wel echt DE gamemode van Gears. Verder vind ik het ook stom dat iedereen begint met een frag granade, want dit is mijn ogen meer een soort "power weapon". Ik krijg een beetje een
Call Of Judgment: The Gears Chronicles idee .

Gears of War: Judgment: de review

Tijd voor de recensie nadat ik al lekker vlot door de singleplayer campagne (inclusief de Aftermath bonusmissie) ben gegaan. Ik durf mezelf wel een grote Gears fan te noemen, heb de 3 vorige delen dan ook volledig uitgespeeld. Het was destijds met deel 3 weer genieten, maar het was ook spijtig dat het de laatste game uit de reeks zou zijn. Gelukkig (ook weer niet heel verrassend gezien de grote populariteit van de reeks) kwam er toch nog een vierde deel. De game is vrij karig gepromoot (waarom??), maar ik hield de game toch wel steeds in de gaten.

Helaas moet ik concluderen dat Gears of War 4 nooit het niveau van de voorgangers haalt. Daarvoor is het verhaal te karig, zijn de nieuwe hoofdrolspelers veel minder interessant, zit er ook minder emotionele diepgang in het plot, zijn de locaties te eentonig, is de game niet al te lastig, halen de puntentellingen je uit je ritme en ontbreken er echte ‘WOW !!’ momenten.
En toch heb ik ondanks al die kritieken een enorm leuke game gespeeld.

Want de gameplay van de reeks staat echt nog altijd als een huis overeind. De besturing is een klein beetje aangepast, wat je na een paar minuten overigens al niet meer merkt. Zo gooi je makkelijker granaten en is het wisselen van je wapen ook net wat prettiger. Na een paar minuten heb je alweer een dozijn vijanden omgelegd en zit je er weer heerlijk in. Het geeft nog steeds een kick om met zwaar geschut en met hulp van je collega’s massa’s monsters om te leggen. Er zitten een hoop nieuwe wapens in de game, maar ik liep al weer snel met de vertrouwde lancer met kettingzaag & de gnasher shotgun rond, waarmee ik in de vorige delen ook al het beste mee om kon gaan. De ideale mix voor schieten van afstand en de close combat voor dichtbij. Ook de kettingzaag kills blijven erg leuk. De game is weer ouderwets bloederig en wreed, precies zoals het hoort. Zeker de massa gevechten blijven erg gaaf om te doen en om te bekijken. Gelukkig kent de game wel enkele nieuwe (grote) monsters die me wel bevielen. Helaas voer je die gevechten wel op vrij ongeïnspireerde locaties. Het zijn of donkere ruimten binnen of kapot geknalde staten buiten. Het is wel positief dat je wat meer buiten in het licht komt, maar de locaties blijven wel wat suf. In de vorige delen kwam je nog wel eens op echt gave plekken (in de maag van een gigantische worm bijvoorbeeld), maar zulke momenten ontbreken in Gears 4 toch wel. Jammer.

Daardoor heb ik ook nauwelijks een ‘WOW !!’ moment gehad waarbij ik echt even onder de indruk was. Op dat gebied stelt de game toch wel teleur. Gelukkig ziet de game er wel top uit, want op gebied van beeld (en geluid) valt er niks te klagen. De game perst echt alles wat er nog in de Xbox 360 zit eruit. Wat me verder ook wat stoorde is dat de game je tijdens de campagne constant aan het beoordelen is. Om de paar minuten kom je bij een checkpoint, waarna je je statistieken van kills, deaths en behaalde sterren krijgt te zien. Overigens een prima optie en best interessant, maar wel voor aan het eind van een level. Nu het constant tussendoor wordt gedaan komt de game wel erg als een arcadegame over. Het haalde me toch wel vaak uit mijn ritme. Ik wil een verhaal volgen, knallen en op het einde zie ik wel hoe goed ik was. Ik eindigde ruim boven de 55 sterren, wat meer dan genoeg was om de Aftermath missie te unlocken (40 sterren behalen is genoeg). Ik denk dat iedereen dat wel haalt, als je een beetje moeite doet. De game is ook niet al te moeilijk op normaal niveau. Een beetje dekking zoeken is nuttig, maar als je het niet doet en je wordt overhoop geschoten, dan begin je weer rond te kruipen en hebben je teamgenoten een bepaalde tijd om je weer te helpen om terug in actie te kunnen komen. Ik vind dat maar een prutsysteem waar een hoop spanning uit de game mee wordt gehaald. Ik speel dan liever een stuk overnieuw, omdat je dan echt moeite gaat doen om niet te sterven. Misschien had ik de game op een hoger niveau moeten spelen? In de meeste shooters is het normale niveau wel genoeg voor de nodige tegenstand. Bij Gears 4 is het soms echt lastig, maar meestal kom je niet in de problemen.

Andere kritiek heb ik op de nieuwe hoofdrolspelers en het plot. Het flashback verhaal vind ik niet heel denderend, maar erger vond ik dat ik niet meer met Marcus en Dom speelde. In de vorige delen was het verhaal veel boeiender, ook omdat er een aantal emotionele punten in zaten die heel goed uitgewerkt waren. Met de nieuwe hoofdrolspelers heb ik niet echt een band. Gelukkig kwam ik de oude crew wel weer tegen in de Aftermath missie, toch nog een beetje een weerzien.

De game mag je best nog wel een aanrader noemen, ondanks dat er wel genoeg kritiek op is. De gameplay staat als een huis en blijft fantastisch. De beelden zien er geweldig uit en de Gears sfeer is nog altijd aanwezig. Maar de voorgaande delen vond ik toch wel een stuk beter (4,5*, 4,5* & 4,0*). Er had meer uitgehaald kunnen worden. Toch moeten Gears fans dit gewoon zonder twijfel spelen.

IC
Voordat mensen dingen gaan schrijven over de game modes die er wel of niet in zouden zitten, informeer je zelf beter voordat je een oordeel plaatst! Just saying.....

IC schreef:

Te laat...En er zit toch echt geen Horde mode in. Just saying...

avatar van ilovePS3
kheb het gevraagd aan een vriend die het spel heeft gekocht en ie zegt ook dat er geen horde inzit

hij zegt ook dat de vervanger survival goed is maar niet aan de oude horde modus kan

kiriyama schreef:

Te laat...En er zit toch echt geen Horde mode in. Just saying...

Er zit wel een survival mode in

IC schreef:

Geen Execution Just saying.....

@Ajax&Litmanen1

Als je de game op Hardcore speelt ga je niet down.

DarthSolidKevin schreef:

Geen Execution Just saying.....

@Ajax&Litmanen1

Als je de game op Hardcore speelt ga je niet down.

Er zit nu toch echt wel Execution in als je de dlc hebt

Is het dlc waar je voor moet betalen?

Tot nu toe ben ik gewoon de enige stemmer op deze game

Waarom? Ik had wel verwacht dat meer mensen dit zouden spelen. Het is samen met Halo het beste van Xbox reeksen.

avatar van Mr. Olaf
Tot nu toe ben ik gewoon de enige stemmer op deze game

Sorry kerel, ik heb hem nog niet.

Allemaal PS3 spelers hier op GM

Tot nu toe ben ik gewoon de enige stemmer op deze game

Omdat er veel leuke modi in ontbreken en de SP er gewoon saai uitziet. Ga hem zeker niet kopen voor meer dan 30 euro, en zelfs dan twijfel ik nog. Overrun had ik na de demo ook wel aardig gezien.

De SP is gewoon vergelijkbaar met die van de vorige delen. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

kiriyama
Meh. Veel kleine ruimtes, Horde mode elementen die ze beter hadden kunnen bewaren voor Horde Mode...En dat sterren gebeuren hoeft van mij ook niet.

Heb al meerdere filmpjes gekeken van de SP, maar nog niets gezien dat me aanspreekt. Dat was bij de vorige 3 delen wel anders.

Ik ben ook niet van plan om hem binnenkort te gaan halen, omdat de Gears serie met elk deel voor mijn gevoel minder werd. Verder lijkt me de multiplayer een beetje gewoontjes.

Obscure Thing
Hier zat toch niemand op te wachten. Ik hoor alleen maar slechte berichten, al moet ik wel zeggen dat ik m nog nooit heb gespeeld.

DarthSolidKevin schreef:
Is het dlc waar je voor moet betalen?

Ja met een VIP pas krijg je gratis alle maps en andere uitbreidingen. Het goedkoopste is het om het met microsoft points te doen. Op www.xboxlivekaarten.nl ben je het goedkoopste uit, koop 2100 punten voor 23,95. De VIP pas kost 1600 punten

avatar van Dutch-J3ff
Ik vond het spel wel oke.
Prachtige graphics maar erg kleine/korte levels.

Vandaag begonnen aan Judgment en mijn eerste indruk is niet heel positief, maar ook niet extreem negatief. Ben wel blij dat ik er maar € 10,- voor heb uitgegeven, want anders was de teleurstelling misschien wat groter.

Damn, wat ben ik hier toch slecht in

Ik ga de hele tijd dood online en krijg amper kills Ik moet vast weer even inkomen, maar naja

avatar van ilovePS3
waar hebben jullie hem zo goedkoop gekocht. ik heb interesse ik wou hem als eens kopen maar het is er nooit van gekomen

Ik was de link voor je aan het opzoeken, maar ik zie dat het inmiddels weer terug is veranderd naar 46 euro...

Dan hebben we dus geluk gehad Mike .

avatar van ilovePS3
DAMN gemist dan wacht ik wel nog eventjes. ben wel nog even zoet met gta online, batman arkham origins en over een paar weken ook battlefield 4

nuf
Prima spel. Campaign modes veel te kort (in 2 speelbeurten doorheen). Verhaal is niet bijster interessant, maar het gaat uiteindelijk gewoon om knallen. De extra uitdagingen bij elk hoofdstukje zijn leuk om te doen. bv. alleen maar met bepaalde wapens werken of een tijdslimiet. Zoals vanouds hordes en hordes monsters aan flarden knallen met dit keer een paar extra wapens: de booshka en een sniper die niet kan inzoomen (okay?) Campaign doet niet onder aan zijn voorgangers, maar wat wel mist is de originele optie om wapens te selecteren met de D-pad. Nu wissel je de hoofdwapens met Y. Waarom?? Het is misschien iets sneller maar voegt weinig toe. Pistolen zijn alleen te gebruiken als je een van je hoofdwapens wisselt. Dat is het gewoon niet waard.

De granaten zijn een stuk zwakker (wel krijg je er meer) en dat is jammer. Net als de shotgun. Misschien dat ze dachten dat ze te krachtig waren in 3, maar de gemiddelde GoW-fan is daar wel aan gewend. Geen toevoeging!

Online speelt helaas bijna niemand het meer. Maar wie het wel spelen doen overrun en survival. Supervette modes. Een soort mix van horde en beast, maar dan beveilig je met je team 'e-holes' en zorg je dat de hordes monsters (of online tegenstanders) allemaal uitschakeld. De verschillende rollen die je kunt aannemen als COG zijn zeker een toevoeging (medic, soldaat, reparateur van blokkades) en zorgen voor strategische mogelijkheden.

Maar.. zodra ik ben uitgekeken op deze mode ben ik bang dat ik zo weer terugga naar 3.

4* (het blijft GoW!!)

SeptuSword
En dat was Judgment. In 1 week alle Gears eruit geknalt, het was een fantastische rit.

Je kan merken dat het beloningssysteem van Angry Birds de overhand had in 2013. 3 sterren behalen per level? Ik vond het onnodig, heb dan ook maar 2 challenges gedaan omdat het onnodig moeilijk gemaakt word, heb daar niet zoveel zin in.

Het verhaal was leuk en een prima toevoeging aan de Gears wereld. Cole was opvallend stil, nergens de bijdehante opmerkingen of trotse Cole Train, jammer. Baird was wel een tof karakter in tegenstelling tot deel 3, waar hij mij juist een beetje irriteerde met zijn sarcasme.

Stiekem vind ik dit deel ook stukken fijner spelen dan deel 3, het is minder overweldigend aan vijanden en niets voelt overbodig. Het avontuur zelf is wel minder, geen gekke reizen. Het is voornamelijk gun & run.

Prima game.