FIFA 13 (2012)

Nintendo 3DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation Vita / Xbox 360 / Nintendo Wii U
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts

Neem deel aan nationale en internationale competities voor club en landenteams als speler of als "manager" van je favoriete ploeg. Het spel telt een verzameling aan nieuwe functies. Zo is de aanvalsintelligentie van spelers verbeterd. Spelers kunnen de ruimte analyseren, slimmer de verdediging uit elkaar spelen en acties maken waarbij ze tegenstanders uit positie spelen om zo ruimte te creëren voor teamleden. Ook is de balaanname aangepast, waardoor de balcontrole gevarieerder en minder voorspelbaar is.

avatar van andnino
Een vooruitgang t.o.v. Fifa 12.

Gameplay in de voorganger was sloom, het spel deed heel vaak precies dat wat ik niet wilde, en ik kwam maar zelden tot het geslaagd uitvoeren van een aanval (meeste goals maakte ik in de counter of van afstand door door de verdediging heen te schieten). Hier lukt dat veel makkelijker, mede doordat je teamgenoten veel slimmer lijken te zijn. Ze gaan veel beter mee in je aanval, en creëren ook sneller kansen.

In de carrière zitten veel leuke verbeteringen, o.a. in het commentaar, de transfers en de nieuwsberichten, maar deze hebben nog wel veel kinderziektes. Maargoed, dat zullen ze daar misschien wel zien als een pluspunt omdat mensen dan weer een reden hebben om fifa 14 te kopen.

Ik speel niet online, dus daar doe ik geen uitspraak over.

Tijd voor de jaarlijkse Fifa recensie.

Fifa 13 voelt voor mij vooral als een goede update van Fifa 12. De Fifa reeks was jaren erg onrealistisch en kwalitatief kut, maar zo rond Fifa 09 vond men de weg omhoog weer terug en werd de Fifa reeks weer de koning van de voetbalgames. Fifa 11 en zeker Fifa 12 speelden echt lekker en 13 gaat hier terecht op verder. De grootste verandering zal het balaanname gedeelte zijn. Dat is namelijk een stuk lastiger geworden. Als je dit niet kalm aan doet met een mindere speler dan een Messi of Ronaldo, dan springt de bal regelmatig van je voeten. Deels realistisch, maar deels ook storend want in het echt nemen de betere spelers de bal echt wel beter aan. Dat Siem de Jong dit slecht doet zal best, maar Wesley Sneijder? Nouja, soms stoort deze nieuwe aanpassing, maar je leert er wel mee spelen.

Verder is de game wel verbeterd. De AI van je ploeggenoten en die van je computergestuurde tegenstanders is toegenomen, waardoor ze minder vreemde dingen doen. Overigens vind ik spelen tegen de CPU net als in andere delen gewoon enorm vervelend. Op 1 of andere manier hebben ze altijd door wat je doet en komen ze er zelf altijd veel beter uit. Nog steeds is dat knap irritant. Maar Fifa speel je natuurlijk niet om tegen de CPU te spelen. Tegen een bestaand persoon speelt Fifa wel weer erg lekker. De game kent een vlot tempo en zeker op de counter ben je soms geweldig sterk, zeker als je snelle spelers voorin hebt lopen. Ik vind het alleen wel jammer dat ploegen die op balbezit spelen, zoals Barcelona, dat minder goed kunnen in de game. Althans, zo ervaar ik het. Dat rond tikken kan best wel, maar uiteindelijk speelde ik dan toch vaak op die ene steekpass zodat het weer meer een countergame wordt.
Ook vind ik (al sinds Fifa 12) dan spelers elkaar iets te goed ontwijken, waardoor je veel te weinig tackles, duels en daarbij gele en rode kaarten ziet.

Maar wederom overheerst een positief gevoel. Fifa 12 speelt uitstekend, kent weer genoeg opties, modus en heeft uiteraard op gebied van beeld, geluid en licenties alles uitstekend voor elkaar. Maar echt bijzondere veranderingen zie ik niet. Daarom geen 4* die ik Fifa 12 wel gaf, maar een halfje minder.

PS: Het stoorde me wel dat Fifa niet geheel up-to-date was met transfers. V/d Wiel zat nog bij Ajax en Babel bij Hoffenheim. Zulke zaken moeten gewoon helemaal in orde zijn als je de game nota bene ruim na het sluiten van de transfermarkt uit brengt.

avatar van bettafish14
Ja klopt geef ik je gelijk in.

Wat je nu dus hebt met fifa13 is ook wel leuk, met die divisie's.
Zo kan je toch zien hoe goed je nou bent, alleen de betere komen in divisie 1. Mensen die niet zo goed zijnn blijven hangen in divisie 3 bijvoorbeeld. Zo kom je uiteindelijk uit bij spelers die ongeveer even goed zijn als jou. Dat maakt elk potje spannend, omdat je vaak weet dat het geen makkelijke overwinning word.

Helaas is het random matches zoeken eruit gehaald. Ze hadden in mijn ogen beter het randomsysteem en het divisie systeem er allebei in moeten laten.

En fifa ut10 vond ik echt de leukste fifa tot nu toe.

0,5
rickazio schreef:
Noem is een voorbeeld, wat voor glich? Slecht onderbouwd verhaaltje van je.
Hoe kun je een miljardenspel nou een 1.0 geven?

Als je een corner tegen krijgt, de tegenstander neemt 'm, je herovert de bal snel en steekt 'm meteen naar je diepe spits die gemakkelijk 3 meter buitenspel staat en hoppa, één op één met keeper. Na de eerste paar keer dacht ik, oké dat is toevallig maar na de 150ste keer is dit gewoon een glitch die altijd "werkt". Moet je eens proberen.

En dan nog maar te zwijgen over de enorme, en letterlijk game killing, glitch die ik kreeg bij Ultimate Team dit jaar. Althans, ervan uitgaande dat zoiets eigenlijk niet kan/hoort. Ik begon pas met UT dus ik wist niet hoe en wat, van het een kwam het ander en op een gegeven moment had ik een basiself en precies het benodigde aantal op de bank. Geen reserves en zo dus. Een speler van mij kreeg een blessure en toen kon ik niet meer verder, had immers geen reservespelers en geen coins om een nieuwe speler te halen dus ik kreeg ik de foutmelding "niet genoeg spelers". Game killing glitch dus en ik ga er gemakshalve vanuit dat dit eigenlijk niet de bedoeling is.

Daarnaast heb ik hier al 's een paar reacties geplaatst met mijn irritaties:
3bdelilah schreef:
Ik word ook dit jaar schijtziek van die EA servers als ik online seizoenen speel, pakt 'm letterlijk 1 op 10 en soms zelfs dat niet. FIFA12 had dat probleem ook en het ligt niet aan mijn internet. Telkens als tegenstander gevonden is, wacht 'ie even en staat er "verbinding met tegenstander verbroken". Voor de rest een leuke manier om je tijd te killen, vind 'm wel wat beter dan zijn voorloper. Op het begin sceptisch over die aannames, maar daar wen je aan.

Een ander (groot?) nadeel dat FIFA 12 ook had: de menu's zijn echt ongelooflijk traag. Wie heeft dat ook? Dan heb ik het niet over het online spelen (want dat ligt dan aan je internet), maar gewoon de (offline) menu's. Voelt niet zo soepel aan als 'ie eruit ziet. Verder zijn die carrièresimulaties ook hinderlijk traag, voor één dag wacht je dan letterlijk 20 seconden of zoiets. Da's wel erg jammer.

Conclusie: juist omdat het een miljardenspel is, hoort zo'n game niet zulke irritante en kinderlijke fouten te bevatten. Mijn 1 is om die reden dus meer dan gerechtvaardigd. Sterker nog, nu ik dit allemaal teruglees maak ik er 0,5 van, and for that I thank you. Heb ik het nu wel goed onderbouwd?

avatar van SasukeGem
Nu Fifa 13 op zijn einde loopt en we naar 14 gaan (die in de trailer niet veel beter lijkt te zijn dan zijn voorganger.) is het een goede tijd om te reviewen lijkt me zo om het spel op waarde te schatten.

Om te beginnen is het een miskoop als je het spelletje niet zo goed ziet, sinds fifa niet meer zo lineair is als op de PS2 komt er veel meer bij kijken dan wat mannetjes voorbij lopen of telkens passen naar gedekte mannetjes die zich eruit weten te manoufleren of zoals met PES6 met Adriano (de nostalgie!!) van elke positie uit elke stand te bal in de krusing schieten.

Ik heb geen idee of het leuk is om offline een carriere te starten omdat er met seasons, pro clubs en natuurlijk Ultimate Team veel te veel te smullen is online.

Seasons is leuk om mee binnen te komen, met een ploeg tegen een gelijkwaardige ploeg met voorgeprogrameerde formaties en tactieken. Pro Clubs is leuk als je met gelijkgestemde mensen gaat spelen en niet met de 7jarigen en egoisten in de drop-in game te belanden.

Maar het meest ultieme is toch wel ultimate team.
De Messi's en Ronaldo's van deze wereld zijn nogal lastig te verkrijgen, maar ook zeker geen garantie voor succes. Het totaal samenstellen van een team in een versneld tempo in vergelijking met bvb seasons maakt dit voor de voetballiefhebber een walhalla. Ik bvb heb een totaal Nederlands elftal op het moment met Sneijder als grote man in de voorhoede samenspelend met mindere goden als: Mitchell Donald, Donny de Groot en Erik Falkenburg. De irritatie is groot wanneer een 5 sterren team uit de Bundesliga met 8-1 klop krijgt omdat hij zich blind staart op de snelheid van zijn eigen ploeg is zeer vermakelijk.

Al met al toch een 4*, ik kan me er heerlijk mee vermaken en het spel ademt aan alle kanten voetbal uit (zeker als je beter word), een bal die van een technisch vaardige speler zn voet afstuit in een counteraanval, onnodig gegeven penalty's, irritante tegenstanders en slechte verbinding lijd soms tot ergenis maar op de laatste na is dat ook wel weer de charme van voetbal.

Laat 14 maar komen!