F1 2012 (2012)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Stap als jonge coureur in het Formula 1 circus. Begin bij een eenvoudige rijstal en werkt je weg omhoog om je uiteindelijk tussen het rijtje illustere kampioenen te mogen scharen. Het spel bevat de Formule 1 licentie, waardoor je kunt racen met de officiële coureurs en teams op de circuits uit het 2012 seizoen. De nieuwe 'Young Driver Test'-modus leert je de beginselen van de Formule 1, en geeft je de mogelijkheid een zitje in de wacht te slepen bij één van de teams. Nieuw is het circuit van Austin, Texas. Ook het bekende Duitse circuit Hockenheim is terug.

avatar van mk1992
Ah hij is bevestigd voor 21 september, wordt weer een aankoop zonder over na te denken, gewoon keigoed. Hoewel ik de sound in de trailers wat minder vond,

MikeMannuh
Het enige wat echt irritant klonk is het schuur geluid van de banden. Volgens mij ga ik me daar vreselijk aan irriteren.

avatar van mk1992
Iemand al gespeeld met de demo? Ik ben er niet helemaal tevreden over. Auto's zijn erg nerveus (ook qua besturing) en handling lijkt weer terug op het niveau van F1 2010

MikeMannuh
Mooi, klinkt als een verbetering. Handling in F1 2011 was idioot. Veel te veel grip en veel te snelle tijden, zelfs na het verwijderen van de 11/11 bug.

MikeMannuh
Ok...ik denk dat ik mn preorder cancel. Die tyre squeel shit kan ik echt totaal niet verdragen. What the fuck?

avatar van mk1992
Hij is al te krijgen bij sommige mediamarkts,

@Mike voor zoiets ga je toch niet een game laten liggen?

MikeMannuh
Ik vind het echt gruwelijk.....irriteerde me echt mateloos in de demo. Een F1 auto met piepende banden...wtf?

avatar van mk1992
Krijg van sommige vrienden te horen dat de volledige game echt klappen beter is dan de demo, dus U kunt weer rustig slapen.

Vond bij de demo de nerveuze besturing vooral erg. Codemasters riep veel over betere controller-besturing, maar dat was toch niet het geval

EDIT: Heb de game inmiddels binnen, het rijdt gewoon heel strak. Enige opmerking die ik heb is dat spins vrij onverwacht zijn, je voelt ze niet aankomen, tis vrij aan/uit

MikeMannuh
Nou ja ik zal toch mn preorder maar oppikken dan. Laten we hopen dat met goede setups (en dus weinig onderstuur) de tyre screeches tot een minimum beperkt worden.

MikeMannuh schreef:

Tyre screeches horen erbij, bouwt op naar mate de banden meer verslijten merkte ik gisteren. Valt me op dat de banden heel gelijkmatig minder worden, niet echt een 'cliff'' meer of overmatig gripverlies.

MikeMannuh
Nou ik heb in de 20 jaar dat ik F1 kijk, en in de 7 of 8 races waar ik heen ben geweest, nog nooit een tyre screech van een F1 band af horen komen, behalve bij een spin of crash, dus het hoort er absoluut niet bij. Het is gewoon een mechanisme om aan te geven aan spelers die niet kunnen racen dat hun grip op is (onderstuur). Het feit dat ze niet gewoon een optie erin hebben gedaan om het uit te zetten vind ik echt waardeloos.

Verder heeft Codemasters ook bevestigd dat de tyre degradation niet meer scaled, d.w.z. dat in wat voor een race je ook racet (5%, 25%, 100%) de tyre degradation altijd gebaseerd zal zijn op een 100% race. Stel, je hebt een 100% race van 50 laps waar de option tyre 20 laps meegaan, dan zal bij een race van 20 laps de option tyre ook 20 laps meegaan. Beetje dom dat ze nu opties uit het spel aan het halen zijn in plaats van extra features toe te voegen.

Ik vind dat ze met F1 2010 een goede debuut titel hadden voor een reeks die geweldig had kunnen worden, maar dat ze sindsdien alleen maar bergafwaarts zijn gegaan. In plaats van de game realistischer te maken worden er meer en meer arcade achtige dingen aan de game toegevoegd omdat de 'hardcore racer' groep natuurlijk te klein is om geld aan te verdienen. Erg triest.

@MikeMannuh,
Heb je de uiteidelijke versie al gespeeld? Want dan heb ik nieuws voor je, bijna geen tyre screech!!
alleen als je echt overstuurt de bocht uit gaat.
En bij de echte f1 hoor je geen tyre screech omdat er een behoorlijke bak herrie van die auto's afkomst en dat overstemd allles maar het is er wel.

Ik heb alle vorige versies gespeeld en deze is gewoon weer lekker.
Een stuk moeilijker dat wel, maar des te meer uitdaging als je mij vraagt.

SSS
Erg gaaf spel met een aantal nieuwe toevoegingen, dan heb ik het natuurlijk over de Season Challenge en de Champions Mode. Daarnaast heeft Codemasters de Youth Drivers Test in Abu Dhabi toegevoegd die je moet doen voor je je carrière begint.

Season Challenge
Kies een team en kies een rivaal uit om die vervolgens te verslaan in een best-of-3-races, klinkt makkelijk maar op Hard begin je in een Caterham, Marussia of HRT. En om daar dan twee keer een Toro Rosso mee te verslaan waarna je zijn zitje overneemt (kun je weigeren) is best uitdagend. Je hebt in totaal 10 races (5 ronde's per race) waar je 4 rivalen kunt verslaan en de titel kunt bemachtigen.

Champions Mode
Er zijn 6 wereldkampioenen in het huidige F1 veld en er is voor elke wereldkampioen een opdracht bedacht om je bezig te houden. Op Hard kun je een gouden medaille verdienen en je moet ook tegen alle 6 de wereldkampioenen racen op het nieuwe circuit in Texas over 5 ronde's.

Young Drivers Test
Niet zeker of dat de exacte benaming is maar stelt niet zo heel veel voor, hoe beter je het doet deste meer teams je kunt kiezen in het begin van je carrière.

Career
Ik geloof 5 seizoenen maar dit keer kun je gedurende het jaar al veranderen van team. Er is wel wat veranderd in vergelijking met F1 2011, de training is maar 60 minuten, ze hebben de 2 vrije trainingen op vrijdag weggelaten en daarnaast moet je de races minimaal op 25% doen. Tyre wear is ook niet meer zo hevig als in F1 2011 maar de fuel wear is dat wel, je kan het beste met 4 ronde's een kwalificatieronde noteren. Daarnaast nog steeds Fuel Mix (Slow, Normal, Faster) en ook de Remmen kun je veranderen voor je een bocht nadert.

Ik begon overigens zelf in een HRT in Australië met de Al op Professional en kwalificeerde mij op P19 (meer zat er gewoon niet in) en werd in de race over 15 ronde's veertiende wat vrij realistisch is als je een beetje kunt racen.

Online
Mocht je online willen gaan racen dan kan je wederom Al coureurs toevoegen in verschillende moeilijkheid. De raceafstanden zijn wel anders dan voorgaande jaren, 3 en 5 laps daarna 25, 50 en 100%. Mocht je in staat zijn om de snelste ronde te noteren tijdens de race dan krijg je een 50XP bonus, ik weet niet of dit ook voor pole position geldt. De aanrijdingen kun je niet uitzetten dus wees voorzichtig en rem op tijd.

'Nieuwe' circuits
Bahrein is terug, niet de versie zoals in F1 2010 maar met de normale layout en daarnaast is Hockenheim ook terug ten kosten van de Nürburgring en het nieuwe circuit van Texas is er uiteraard ook bij.

Handeling
Je rijdt niet meer op een rails zoals in F1 2011 het is eigenlijk weer zoals in F1 2010 waarbij je dus rustig gas moet geven na de bocht tenzij je graag spint. Ook voor de bocht kun je in een slip raken en alsnog spinnen. Ook je achterbanden gaan eraan als je te veel gas geeft tijdens het spinnen.

Quick Race, Time Attack, Time Trial, Co-Op (Online)
Allen aanwezig, eigenlijk weinig aan veranderd volgens mij.

Afgezien van de minimale raceafstand in Career is dit verder een hele goede racegame.

avatar van mk1992
Moet zeggen, na aardig wat uren spelen is F1 2012 wel een betere game dan zijn voorganger, maar niet per se onderhoudender.

De rijervaring is een stuk beter dan 2011, auto's zijn een stuk stabieler (om niet voorspelbaarder te zeggen) en hard pushen wordt gewaardeerd met snellere tijden en niet met een achterkant die uitbreekt zoals in 2011.

Maar buiten dat is de game weinig spannender. De extra game modes zouden een wat betere ervaring moeten brengen, maar Champions Mode is in principe een eenmalige uitdaging (was niet onder de indruk van de moeilijkheid) en Season Challenge komt wat hap-slik-weg over, en heb ik na een paar seizoenen ook wel gezien. Hoewel Season Challenge wel lekker tussendoor blijft, maar het is geen hoofdgerecht.

Career ben ik nog niet heel ver in moet ik bekennen, deels omdat ik me na een aantal races al stierlijk verveel. Vastgebrand op P19 in mijn vertrouwde Marussia kan ik geen gevecht aan met degenen voor me (te snel) en van de andere nieuwe teams heb ik weinig te duchten (te langzaam). Gevolg is dat ik plichtmatig mijn setups maak, mn rondjes rijd, profiteer van de uitvallers die er zijn en hoop dat een groter team dat waardeerd met een zitje.

Overall is F1 2012 wel een betere, bredere game, maar is dat ten koste gegaan van de uitdaging. 4*

avatar van Dutch-J3ff
Toffe Formula 1 game, best mooi en realistisch gemaakt.