Commander Keen 1: Marooned on Mars (1990)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee

Keen is een achtjarig genie met een IQ van 314. Hij bouwt eigenhandig een raket en vertrekt op verkenning naar Mars. De Vorticons die op Mars wonen, stelen echter onderdelen van zijn schip en verstoppen die in verschillende steden. Keen moet deze onderdelen terugvinden als hij Mars weer wil verlaten.

avatar van Stan
KEEEEEN, dit heb ik als kind zoveel gespeeld he, ik had zo een 100 spellen in 1 en daar zat deze ook bij nou echt dit vond ik toen zo leuk!

YouKnow?
minste deel eigenlijk, maar toch nog vermakelijk ook al ziet het er zo dom uit kun je online spelen op intenet

Keen 1 is wel aardig maar kan niet toppen aan Keen 4! Ondanks dat een perfecte Game wel de enerbeste.

lambf
JohnWilliams schreef:

Andersom hoor. Deze is de beste, daarna keen 4 (ook geweldig natuurlijk ). Ik weet nog wel dat ik vroeger niet wist dat je kon saven, dus elke keer toen ik het speelde moest ik alle levels overnieuw doen Dus alle levels heb ik wel een wel 20 of meer keer gespeeld . Een 5* voor het beste video-spel dat bestaat.

Vind Deel 4 stukken beter vooral door al die nieuwe ontwerpen. leuke dorpjes enz. Het spel bevatte voor mij toch meer vreugde als bij Commander Keen 1, al hoewel ik er ook niet onderuit kan dat deze goed is.

avatar van Mega Man
Het trippelende loopje van Keen en de ietwat oncontroleerbare sprongen maakten deze game en het vervolg een stuk moeilijker dan de latere delen. Ik heb verder mooie herinneringen aan deze game die ik zoewel thuis had vroeger als op de computers van school. Geen muziek, maar bliepjes en korte riedeltjes wanneer je een level uitkoos op de map, een item oppakte of een level had uitgespeeld. Tijdens het lopen...Tritritritri...the good old days!

De vijanden waren leuk uitgewerkt zoals die groen gekleurde monstertjes met één oog en die springende wolven. De levels leken meer op speelgoed paleizen dan de meer rotsachtige gebieden in de latere Keen delen. Ergens moet ik deze game nog op diskette hebben volgens mij. Eer ik hem gevonden heb zal ik nog eens blik werpen op deze klassieker van Apogee. Van Keen 4 had ik indertijd alleen een demo op floppie. Ook een leuk spel.

Pure nostalgie dit. Ik heb de meeste delen van Keen redelijk graag gespeeld. Dat eerste deel stelt nu natuurlijk niet veel meer voor aangezien je dit eigenlijk ook gewoon als online-game zou kunnen spelen nu. Maar in die tijd was dit echt een schitterend spel, lang plezier aan beleefd en één van mijn eerste spellen ooit!

Shaw
Een belangrijk spel, daar is geen twijfel over mogelijk, maar hopeloos verouderd en al lang voorbijgestoken door jongere (en voornamelijk Japanse) platformers. Dit gaat nogal snel vervelen.

lambf schreef:

Het beste spel? LOL grappemaker.

avatar van frodok
Aah... Heerlijk spel dit. Heel veel gespeeld, ik was echt fan vroeger! En nog steeds wel vermakelijk, hoewel louter uit nostalgie.

avatar van The_CrY
Het eerste deel is voor mij pure nostalgie. Ik kan vrijwel elk level nog dromen. Vooral de geluiden zijn tegenwoordig wel wat irritant op hoog volume, en in tegenstelling tot mods voor de latere Keens kan ik mods voor deze game niet graag spelen. Maar het heeft altijd een speciale plek in mijn jeugd gehad.