Dead or Alive 5 (2012)
Alternatieve titels: Dead or Alive 5 Plus | Dead or Alive 5 Ultimate | Dead or Alive 5 Last Round | Dead or Alive 5 Last Round: Core Fighters
PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / PC
Fighting
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Tecmo
De vertrouwde vechtstijl uit de Dead or Alive -serie wordt in dit deel gecombineerd met MMA vechttechnieken. De bekende cast van karakters neemt het opnieuw tegen elkaar op, dit maal in volledig destructieve arena's. Dit stelt je in de gelegenheid gebruik te maken van je omgeving, waarbij je aan de hand van een "Power Blow" je tegenstander van een klif kan duwen of op een andere manier schade kan toebrengen. Tijdens het gevecht veranderd de omgeving met je mee, waardoor er voortdurend nieuwe situaties ontstaan.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=zVUg8x12vKw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
In arcade mode selectie waar staat solo en tag, druk je op vierkantje (ps3 versie) om throwdowns uit te schakelen, dit fixed het probleem en nu kun je gewoon van de arcade mode genieten.
Dit is trouwens een zeer goede vechter, maar ik kan wel voelen dat de beste en meest ervaren team ninja ontwikkelaars (de masterminds achter de eerste 4 DOA's en eerste twee ninja gaiden's) bij team ninja zijn weggegaan en dus zijn vervangen voor jongere en minder ervaren ontwikkelaars. (was duidelijk te zien met NG3)
Maar toch heeft dit nieuwe team goed werk verricht met DOA5.
Het is weer als vanouds, maar toch is er verandering en voelt het iets anders dan deel 3 en 4.
Het gaat allemaal net wat sneller en ik kon attacks niet meer zo gemakkelijk counteren zoals in deel 4.
Het is bijna ninja gaiden 1 en 2 niveau qua moeilijkheidsgraad en daarnaast kun je met bepaalde modes ook nog kiezen tussen normal en nog 2 of 3 standen hoger.
Naar eigen smaak instellen kan met gemak en ook manier van camera standen (action en classic) kun je zelf selecteren.
Action camera stand is typisch Hollywood achtig en classic is gewoon normaal fighting perspectief.
De graphics zijn verder bloedmooi en ook zijn er extra effecten zoals watereffecten (waterdruppels op de boezems van de vrouwen bijvoorbeeld).
Er zijn verder 2 nieuwe vechters en 2 vechters van virtua fighter (franchise van Sega) bijgekomen.
De standaard DOA vechters zijn trouwens wel flink veranderd zoals bijvoorbeeld bayman en bass.
De game heeft ook aardig wat modes en een online mode die aardig wat tijd in beslag zal nemen.
De story mode is wel een echte ramp, waarbij het aanvoelt alsof kleine kinderen de story mode hebben bedacht.
De story mode heeft wel een ingebouwde tutorial voor het geval als je de combat goed wilt leren.
Zoals al eerder is vermeld, deel 5 is sneller dan deel 4 en dus fast paced.
Reviews zijn gevarieerd, maar ik denk dat ign er het dichtst bij zit.
Dit is overigens geen review of eind conclusie, het is gewoon een heads-up voor het geval als je de game wilt aanschaffen.
Tekken Tag Tournament 2 en DOA5 liggen wel heel erg dicht bijelkaar omdat ze naar mijn mening even goed zijn.
Al moet ik wel zeggen dat DOA5 prima voer is voor zowel pro's als casual players en het is naar mijn mening meer verslavend dan Tekken Tag Tournament 2.
Bizar veel verschillen met 4 zijn er niet qua gameplay. De counters zijn inderdaad net wat moeilijker uit te voeren en te timen (...en ja het lukt me vaak voor geen meter maar dat is dan voornamelijk omdat ik een vrij matige speler ben) en het sidesteppen is ietsjes vlotter geworden. Ook zijn er zogenaamde 'power blows' toegevoegd aan het arsenaal - een soort supermoves die op te laden zijn en vrij veel damage doen (en een leuk cinematisch effect hebben - dat je dan wel weer gezien hebt na xxx keer).
Belangrijkste zijn de twee nieuwe vechters in het rooster. Mila en Rig. De een MMA en de ander Taekwondo. Beiden spelen erg vlotjes en met name Mila vind ik een leuke toevoeging met haar grapples en moves. Ook zijn er 3 Virtua Fighter karakters te unlocken die prima in het spel zelf passen. Grafisch gezien is het spel wederom top (net als alle andere delen hiervoor overigens) en de grootste attractie blijven natuurlijk de achtergronden waar je elkaar letterlijk doorheen slaat. Story-mode vind ik trouwens een leuke toevoeging - nee het is geen hoogwaardig en/of boeiend verhaal - maar het past gewoon in de hele over-the-top DOA stijl. Een beetje flauwe humor en tenenkrommende one-liners maar best aardig om een keertje doorheen te gaan en de karakters en hun onderlinge relaties / gesprekken te zien.
Wat mij betreft is DOA5 dan ook weer erg goed gelukt en momenteel bij de beste fighters die er te krijgen zijn. (...en het is sowieso al een erg goed jaar geweest, met Soul Calibur 5 en Tekken Tag Team 2).
gepre-ordered.
kan haast niet wachten.
grote fan van deze serie net als van MK.
Wat ik zo goed vind aan DOA is het snelle steen-schaar-papier vechtsysteem. Er zijn sterke combos die lastig zijn te beheersen, throw attacks tegen blokkerende tegenstanders en, waar DOA zich onderscheidt aan andere vechtgames, het counter systeem: je hebt drie kanten (midden, onder en boven) waarin een tegenstander je kan raken. Als je op het juiste moment de counter aanval doet blokkeer je de tegenstander zijn aanval & doe je een aardige hoeveelheid schade terug. De counter aanval moet pietje perfect zijn in de timing, daarom is het lastig om uit te voeren maar erg bevredigend als het lukt.
De uitdaging in DOA zit in het halen van ieder personage en kostuum. Om dit te behalen heb je keuze uit verschillende modes: ardcade, tag battles, team battles of survival. Alle modes komen neer op ‘versla alle tegenstanders op een zelf uitgekozen moeilijkheidsgraad’. Dit is echter wat veel gamers kan afstoten. Een vechtgame als Mortal Kombat bood variatie door verschillende uitdagingen of andere originele modes erin te verwerken. In Dead or Alive komt het enkel neer op het vechten, wat voor menig gamer eentonig kan zijn. Persoonlijk vind ik het vecht systeem juist verslavend leuk om te spelen, en zolang de game me een beloning gaf waar ik wat aan had vond ik het de moeite waard gedaan te hebben. Maar kritisch gezien is dit iets om rekening mee te houden voor als je overweegt het te kopen.
Ik kan, wanneer ik een recensie schrijf voor een DOA game, niet het ‘viespeuk gehalte’ negeren. DOA staat bekend om zijn seksistische gehalte: zoveel mogelijk vrouwen met grote borsten in bikini’s, lingerie of andere seksistische outfits laten rondspringen. Persoonlijk vind ik dat seksisme in een game grappig kan zijn zolang het binnen een bepaalde grens is gedaan. In een game als DOA vind ik het kunnen omdat ze je de keuze geven of je het seksistisch wilt of niet. Soms is het grappig maar andere keren heb ik er geen behoefte aan.
Aan de ene kant: het seksisme maakt de personages heel 1-dimensionaal en verhaaltechnisch oninteressant, aan de andere kant: het verhaal is altijd lachwekkend slecht geweest in DOA en ik vind de slechte cutscenes onderdeel van DOA's charme.
Als je geen bezwaar hebt tegen nadelen als graphics die gemiddeld minder sterk zijn dan in andere vechtgames, enkel vechten ipv andere diepgaande modes & een lachwekkend slechte storyline dan is DOA5 de moeite waard je in te verdiepen. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van het vechtsysteem en kan er geen genoegen van krijgen, daarom speel ik het vandaag de dag nog regelmatig met vrienden.
5*
Speelde het toen voornamelijk in online mp modus en sommige mensen waren er extreem goed in.
Mijn prestaties waren net boven het gemiddelde. Was toen ook aardig goed in het counteren.
Dead Or Alive 5 (de normale versie) had ik op de ps3 gespeeld en het was alsof het veel sneller liep.
Maar in maart schaf ik DOA5 Last Round via steam aan en dan zal ik er wat meer in verdiepen.
Microsoft Windows/Steam release: March 30, 2015
Dat is de release datum voor pc!
...aan de andere kant: het verhaal is altijd lachwekkend slecht geweest in DOA en ik vind de slechte cutscenes onderdeel van DOA's charme.
Lijkt me ook dat de ontwikkelaars bij DOA net altijd de kaart van het ridicule en waanzinnige over-the-top gebeuren trekken. Het is en blijft sinds DOA2 al mijn favoriete 3D fighter net vanwege dat feit. Het speelt heerlijk (ook met mensen die totaal geen ervaring hebben in games overigens - button bashers werkt bij DOA ook gewoon lekker) en vanwege de hopen unlockable constumes blijft het leuk om met regelmaat weer eens op te zetten. Ook in je eentje.
...maar ik blijf me toch stiekem genaaid voelen door die nieuwe versie...
bestel hem bij Bol.com, zou vandaag bezorgd worden.
levertijd veranderd naar 4-8 werkdagen en prijs veranderd van 39.99 in 86.44.
ik zeg : goede actie Bol.com
Ze lijken net Capcom op dat gebied.
Elke keer dezelfde game uitmelken.
Maar Tecmo had dit trouwens ook al met DOA 2.
DOA2 Hardcore is uiteindelijk één van de betere uit de DOA serie.
Het was maar goed dat ik de DOA5 Plus en Ultimate versies had overgeslagen.
Wel blij dat hij nu ook voor pc uitkomt, dat is in ieder geval goed nieuws.
Ga hem in maart aanschaffen en dan direct in online mp modus.
Nou ja....mijn boosheid is in ieder geval over nou dat ik toch alles netjes compleet kan houden. Het zijn maar 2 karakters maar toch...
Widespread Bug Makes Dead Or Alive 5 Freeze On Xbox One
Wat een gedoe en meer dan 90 dollar aan dlc? team ninja en tecmo zijn nu helemaal getikt in hun hoofd. Trouwens sneu voor xbox one gebruikers.
Een drama!
DLC moet iets toevoegen. Mooi voorbeeld is DLC van The Last of Us. Dat geeft echt weer een hele nieuwe kijk op de game.
DOA is nooit echt mijn vechtgame geweest. Enige wat leuk is aan DOA is dat je binnen het level paar lagen en extra level had.
Die extra kostuums storen me niet. Het is op zich wel grappig hoe gigantisch veel er te krijgen is en ik zie me als fan toch wel hier en daar wel eens iets lolligs uit de store plukken. Zelfs zonder die extra stuff zitten er in het basisspel al gigantisch veel te unlocken outfits. Meer dan de meeste fighting games.
Het blijft voor mij ik ieder geval een topper.
Ik zie dead or alive 6 nog niet staan op deze site maar voor de belangstellenden er is nu een demo van te downloaden.
Jammer genoeg dus niet op de Xbox. (of althans voorlopig). Ik was overigens best wel geshockeerd toen ik las dat de game al in februari te verkrijgen is. Dat is best wel snel - en er is best weinig hype voorlopig als ik het even vergelijk met Soul Calibur. Toch vreemd aangezien het 1 van de 3 grote 3D fighters is. Geen idee of ik hem meteen in huis haal (zeker niet met Mortal Kombat slechts 2 maanden later). Toch maar eventjes een bezoekje brengen aan een vriend met een PS4 deze week De reeks blijft wel lekker spelen en naar mijn smaak blijft het qua interactie met de achtergronden in het 3D genre onverslaanbaar.
Jammer genoeg dus niet op de Xbox. (of althans voorlopig). Ik was overigens best wel geshockeerd toen ik las dat de game al in februari te verkrijgen is. Dat is best wel snel - en er is best weinig hype voorlopig als ik het even vergelijk met Soul Calibur. Toch vreemd aangezien het 1 van de 3 grote 3D fighters is. Geen idee of ik hem meteen in huis haal (zeker niet met Mortal Kombat slechts 2 maanden later). Toch maar eventjes een bezoekje brengen aan een vriend met een PS4 deze week De reeks blijft wel lekker spelen en naar mijn smaak blijft het qua interactie met de achtergronden in het 3D genre onverslaanbaar.
Sorry ik als ps4 speler had er even niet aan gedacht dat er ook xbox spelers bestaan, ik had dus moeten vermelden dat er een demo op de ps4 beschikbaar was.
Ik ben eigelijk helemaal niet zo van de 3D fighting games en ben er eigelijk ook heel slecht in maar als verzamelaar van fighting games heb ik de nare gewoonte ook de 3D fighters te kopen.
Ik heb bijvoorbeeld Tekken 7 en Soul calibur 6 ook voor de ps4 maar eigelijk speel ik ze zelden tot nooit.
Deze dead or alive serie vind ik zelf wel wat makkelijker en leuker om te spelen dan de eerder genoemde titels. Deze gaat er ook waarschijnlijk wel komen alleen wacht ik mischien even tot hij wat goedkoper wordt.
Spellen zoals Street fighter, Mortal kombat en king of fighters worden door mij altijd direct bij release gekocht.
Easy to learn, hard to master: het tempo is hoog maar niet idioot hoog, combo’s zijn lastig maar je hebt voldoende simpele sterke aanvallen om mediocre spelers een redelijke kans te geven, en het heeft een erg groot arsenaal aan speelbare personages met ieder hun eigen stijl, design en persoonlijkheid. Ik vind het leuk om voor characters te gaan die een gaaf design hebben zoals Ryu of Ein, of misschien een humoristische movesset zoals Zack of Brad Wong, of natuurlijk een knappe dame zoals Hitomi of Helena. Alle characters hebben bepaalde krachten die hem/haar iets unieks geven (al zijn op hoog niveau de snelle characters het handigste).
Visueel is het niet zozeer ‘hoogstaand’ zoals Soul Calibur of Tekken (al ziet het er prima uit), maar er zit veel persoonlijkheid verwerkt in de levels. Zo zit je het ene moment op een tropisch strand, dan een kasteel, Japans bos, het circus, de jungle of Antarctica. De levels hebben meestal leuke gimmick erin zitten waar je gebruik van kan maken, waardoor het een extra laag aan de gameplay kan toevoegen (mits je geen gimmicks wilt hebben is er altijd de optie om hazards uit te doen). Hierdoor kon ik uren lang plezier hebben met verschillende characters proberen, combo’s oefenen en kostuums vrijspelen.
Qua modes is het echter mager. Story mode vlieg je binnen 1-2 uur doorheen, afhangend van of je de cutscenes overslaat. Arcade mode heeft niet een sierlijke laatste uitdaging gevolgd door een leuke cutscene, wat bv deel 2 of 4 wel hadden, waardoor je weinig reden hebt dit te spelen. Ook online mode heeft momenteel weinig leven (tenzij je hard ingemaakt worden door dezelfde 10 pro gamers een leuke tijd vind). Helaas hebben mijn vrienden niet echt belangstelling bij dit spel, dus moest ik het vooral van de matige single player modes hebben. Hierdoor raakte ik veel te snel uitgekeken op DOA 5 herspelen. Het is gewoon een game die je met vrienden of andere spelers van hetzelfde niveau moet spelen, maar niet alleen de single player mode.
DOA5 heeft overigens één van de meest bullshit dure DLC die ik ooit heb gezien: je bent letterlijk 1000en euro’s kwijt aan extra kostuums. Zelfs al deze jaren later vragen ze nog steeds aardig wat geld voor een kleine set kostuums. Jammer, ze zien er leuk uit maar deze hoge prijskaarten zijn niet acceptabel.
Voor mij DOA5 dus een perfect voorbeeld van een fantastisch systeem waar niet veel leuke dingen mee te doen zijn, tenzij je op professioneel niveau wilt spelen of vrienden hebt die het ook doen. Een compliment dat ik Doa5 wel kan geven, en dit weegt sterk tegenover Tekken of Soul Calibur, is dat de laadtijden heel erg kort zijn. Je bent al begonnen aan ronde 2 tegen de tijd dat Tekken pas de eerste match heeft geladen. Team battle, waar je 2-7 characters tegen elkaar kan opzetten, heeft geen laaddtijden: in één soepele match springen de characters achter elkaar de ring in. Vergelijk dit met Tekken, die met ieder nieuw character een laadscherm opent, en dit vormt een DOA luxe waar ik graag grafische kwaliteit voor offer.
Last Round is momenteel gratis te downloaden via PSnow en ik kan het aanraden eens te proberen als je een liefhebber van 3D fighting games zoals Tekken, Bloody Roar, Virtua Fighter en Soul Calibur bent. Wees wel bereid dat het qua single player modes niet echt iets diepgaands te bieden heeft.
3,5/4*