Super Castlevania IV (1991)

Alternatieve titel: Akumajō Dracula

Super NES / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Deze Castlevania is een soort van remake van de NES versie met nieuwe levels en maakt volledig gebruik van de SNES kracht. In de game kruip je in de huid van Simon Belmont die samen met zijn zweep, de Vampire Killer, weer op de vervelende bloedzuigers jaagt.

avatar van Wade Wilson
M'n eerste game op de Snes. Niet zo moeilijk als sommige andere uit de reeks, helaas. Een volle punt er bij voor de soundtrack.

avatar van Mega Man
Daar waar de allereerste Castlevania voor de NES vernieuwend was, de tweede Castlevania voor het eerst het free-roaming (binnen het genre) en RPG elementen introduceerde en Castlevania III weer terug ging naar de gameplay van Castlevania I maar je wel liet kiezen tussen verschillende paden...daar zorgde Castlevania IV voor minder opschudding door het 'gewoontjes' te houden. Maar waarom vind ik deze Castlevania dan toch de beste uit de reeks? Misschien komt het door de soepele besturing vergeleken met deel 1. Met je zweep zowel horizontaal, verticaal als diagonaal kunnen slaan, wat dus bij de NES delen onmogelijk was, vond ik briljant maar is later toch achterwege gelaten.

Daarnaast had Castlevania 4 een verdomd goeie en memorabele soundtrack. Van het melangolische Jazz nummer uit het "Treasury" level tot de ritmische trommel-beats van het tweede level. Verder waren de locaties erg mooi uitgewerkt en werd de SNES kracht goed benut door de mode-7 toe te passen in bepaalde levels. De kamer die helemaal om je heen draait terwijl je aan een beugel hangt met je zweep. Of de roterende wanden op de achtergrond in een ander level. Castlevania IV was naar mijn idee ook een stuk makkelijker dan zijn voorgangers. Je loopt gewoon lekker door het spel heen zonder dat het extreem moeilijk wordt. Persoonlijk de beste uit de Castlevania reeks en de laatste in deze stijl!

avatar van Mega Man
Tweede platform waar deze game voor verscheen:

Met de Wii versie bedoel ik dus de Virtual Console versie die ook op diverse sites en in magazines afzonderlijk is beoordeelt. Net als alle andere VC games.

Wade Wilson schreef:
Een volle punt er bij voor de soundtrack.

Volledig mee eens! Geniale soundtrack, vroeger m'n ouders mee geklierd door keihard te zetten.
Gameplay is ook een van de beste uit de Caslevania reeks, imo. door de totale zweep-controle. Best vette graphics voor die tijd, met veel gebruik van de Mode7 chip.

Voor wie ze nog eens wil luisteren de SNES soundtracks, inclusief Castlevania IV zijn hier te vinden...

avatar van ReMyTje86
Squall Lionheart schreef:

Leuk en vooral een mooi spel voor die tijd dan. Die muziek blijft gewoon in me hersennen zitten. Vooral die uhmm die schatkamer level blijft gaaf met die vleermuis. Ik hou het kort want ik ga verder pittuh,
goeie gameplay vooral je kan die zweep controleren voor de eerste keer in de castlevania reeks dat hebben ze goed uitgewerkt.
Goed SNES game 4*

Shaw
Squall Lionheart schreef:

YouTube - Simon's Theme: Super Castlevania 4 Music

Gelijk ook mijn favoriete track...

avatar van Mega Man
Mijn favoriete Castlevania game en de beste SNES game naar mijn mening . Memorabele soundtrack, solide gameplay en een mooie sfeer. Om nog even terug te komen op de muziek: 'Outer Ground' (level 2) is een vette track. Voor de rest is de muziek bij de End Credits erg mooi. Sommige tracks hebben wel z'n charmes zoals 'The Lake' theme die rechtstreeks uit de jaren 70 lijkt te komen, en de 'Treasury Room' theme heeft ook wel wat. En natuurlijk Simon's theme.

Game_Kaza
Coole Castlevania. Het is erg gaaf dat je dit keer alle kanten op kunt slaan en er zitten een paar hele leuke levels tussen. De muziek is awesome en graphics zijn mooi. Maar voor de rest vond ik het niet beter als de meeste platformers.

Goed spel, maar te frustrerend om op dit moment te spelen.

avatar van LimeLou
Wat is dit spel vreselijk moeilijk zeg! Ik typte het opgegeven password in bij level 3 maar het password wordt niet herkend?

avatar van PC.ENGINE.FAN
Version Differences

Zelfs blote standbeelden zijn kennelijk aanstootgevend.

avatar van wolff
Awesome spel, zo goed die controls!!

avatar van wolff
dit verdient toch echt de top 250

mister-fool
Erg sterke game. De vorige castlevania games experimenteerden met non-lineare gameplay, terwijl deze game de rechtlijnige opbouw van castleviania 1 aanhoudt. uitstekende controls, sterke boss-batles en een lekker sfeertje.

Afgelopen week uit de WiiU Virtual Console aangeschaft (handvol games die ik eigenlijk nog wel wil hebben) en het blijft een heerlijk spel om te spelen. Sowieso ben ik fan van de reeks al sinds de begindagen - maar deze blijft tot mijn favorieten behoren. Gek genoeg doe je in de meeste games knak hetzelfde (of het is de typische rechtlijnige gameplay of het is de typische metroidvania gamplay) maar iedere keer blijft het wel boeien. En dat komt denk ik deels door hetgeen wat een deel van bovenstaande gebruikers al heeft vermeld - de muziek. Zowat iedere Castlevania heeft wel zijn eigen keur aan geweldige, herkenbare deuntjes die echt perfect de sfeer van het spel ondersteunen en de reeks (nog meer dan de grafische stijl zelfs) een heel eigen identiteit geven. In ieder geval, we zijn intussen 27 jaar verder en dit spel verdient terecht de stempel klassieker. 4,5 van mij. (maar alleen omdat er NOG betere delen in de reeks zijn).

Inmiddels voor en 3e keer gespeeld en het blijft een keigoed spel. Super Castlevania IV onderscheid zich van andere Castlevania games doordat Simon zijn ketting diagonaal en verticaal kan slaan, wat op creatieve manieren gebruikt word door de levels heen. Zo zijn er grijphaken waaraan je kan slingeren of zitten er vijanden boven je die projectielen naar beneden gooien, waardoor je ze op een andere manier moet benaderen dan wanneer ze van voren komen. De manier hoe je totale controle over zijn ketting hebt voelt heerlijk en ik merkte het te missen zodra ik andere delen oppakte.

De levels zien er visueel anders uit van elkaar, zijn inhoudelijk anders waardoor je constant je aanpak moet veranderen en er zit voldoende variatie in de monsters die je moet bevechten. Het viel me vooral op dat de moeilijkheidsgraad heerlijk in elkaar zit: in het begin loop je er met gemak doorheen en kreeg ik het idee dat ik de game te goed kende om uitgedaagd te worden. Toen kwamen de laatste paar levels en verloor ik behoorlijk wat levens. Voornamelijk de clock tower was een ijskoude douche, maar o zo heerlijk toen ik er eindelijk doorheen kwam.
De muziek van alle Castlevania games zijn heerlijk. Hoewel ik persoonlijk de muziek in Dracula X (evenals de vormgeving) prettiger vond dan in Super Castlevania IV laat deze game zich alsnog van een goede kant zien. Vooral de Simon Theme is niet weg te denken (en werd op een epische manier gebruikt bij de eindbaas toen Dracula zijn laatste vorm kreeg).

Het enige waar ik minder tevreden over was is dat ik de boss battles iets te simpel in elkaar vond zitten. Meestal moest je op een gunstig plekje staan en kon je ze met gemak doodspammen. Zelfs de eindbaas was verrassend makkelijk toen ik kruizen ging gooien aan de lopende band. Beetje anticlimax nadat ik zo lang deed over het level om bij hem te komen.

Iedere liefhebber van 2D platformgames moet deze eens gespeeld hebben. En als je een liefhebber bent van Super Smash en benieuwd was naar de games waar Simon vandaan komt dan is dit een goede om mee te beginnen . Geziene de Simon trailer mij aanmoedigde de Castlevania games weer op te pakken.

Nu door deze game heen aan het lopen op de Castlevania Anniversary Collection...25 jaar geleden als menneke van 14 heb ik dit in één middag uitgespeeld. Zonder save states en dus wss met steeds hele stages opnieuw spelend. Ik snap niet hoe ik dat gedaan heb. Ik ben geen echte platform-held (tegenovergestelde, vond bv Shantae al te moeilijk) maar ik dacht: met de hulp van save states komt dat vast goed. Ik worstel me er wel doorheen, maar gaat niet lekker soepel haha.....Ben pas bij stage 7 en herinner me dat ik 8 en 11 het lastigst vond. Wordt nog wat. Moet me er al beetje toe zetten het aan te zetten, maar als ik het te lang laat liggen wordt het waarschijnlijk nog weer een stuk moeilijker

centurion81 schreef:
Nu door deze game heen aan het lopen op de Castlevania Anniversary Collection

Ik heb me deze collectie ook aangeschaft. Ik weet nu al dat ik mijn tanden stuk ga bijten

Rode Zomerzon schreef:

De NES en Game Boy titels die erop staan schijnen nog pittiger te zijn hè, haha...Kid Dracula herinner ik me dan weer als een game die goed te doen was, misschien daar beginnen? ..Al zegt dat trouwens niks want zo herinnerde ik me deze ook hehe

Tijd voor een bekentenis centurion81... ik heb nog nooit een Castlevania-game gespeeld. Maar gebaseerd op wat ik er van gezien heb is het inderdaad oldskool "lijden in het kwadraat".

Maar eh, iedereen probeer nou een even Castlevania Bloodlines (of the new blood) in deze collectie - ben benieuwd wat daar de meningen over zijn. Naar mijn idee een beetje een hidden gem en vreselijk overlooked. Een van mijn favoriete Castlevania's ooit.

Te laat Sinner, ik ben een uur geleden immers aan deel 1 begonnen! Maar het bevalt me enorm dus ik schat de kans hoog in dat ik de hele collectie zal spelen.

Nou, ik zit vast bij de boss in level B-3 (Slogra heet die, even opgezocht) ik denk niet ver van het einde...Laat 'm ff een dagje liggen en dan nog maar weer eens proberen...Wel soort difficulty spike, tot nu toe waren de bosses vrij simpel....Ik weet wat ik moet doen, maar op 1 of andere manier voer ik het niet goed uit Dacht echt: vanavond ga ik 'm uitspelen..ouderwets frustrerend

Hop en weer twee bazen verder, waar even slapen al niet goed voor is he haha