![](https://www.gamesmeter.nl/images/cover/1000/1105.jpg?cb=1703711739)
Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear (1999)
PC / PlayStation / Macintosh / Sega Dreamcast
Shooter / Strategy
single player / multi player
Ontwikkeld door Red Storm en Saffire
Uitgegeven door Red Storm, Take-Two, Ubisoft, Revival, Novitas, Swing! en MacSoft
Rainbow Six Rogue Spear oriënteert zich op tactische actie. Hierbij wordt de speler gedwongen gebruik te maken van de squad dat hij onder zijn commando heeft, en moet tactisch te werk gaan. Zo zul je kampen moeten infiltreren, teroristen uitschakelen en gijzelaars redden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=5dRbGVl4EBM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik heb me lang met die spel vermaakt. De missies waren niet heel afwisselend. Gijzelaars redden, terroristen uitschakelen, bommen onschadelijk maken/plaatsen. Maar dat soort missies heb je al snel met dit soort games. Er waren wel best veel verschillende omgevingen. De AI was ook best goed, dacht ik.
4*
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f609.png)
Maarja ik vond het ook een geweldig spel in die tijd. Mijn eerste game voor de Psx en heb me er uren mee vermaakt
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f642.png)
Ik vind dit een geweldig spel, en snap echt niet waarom het cijfer zo laag is. Dit is gewoon een topper in het genre vind ik. Heerlijke gameplay. Eventueel eerst uitgebreid je plan uitstippelen, en dan de missie zo goed mogelijk proberen uit te voeren. Ik ben gek op tactische shooters. Je hebt ook wat aardige wapens etc om uit te kiezen. De locaties zien er ook goed uit, en grafisch was het spel ook gewoon goed. Ook voor huidige begrippen vind ik het niet zo lelijk.
Ik heb me enorm met dit spel vermaakt, en volgens mij was dit zelfs mijn eerste kennismaking met het genre van tactische shooters.
4.0*
Wel vele spannende uurtjes hieraan beleefd. Singeplayer was okee, maar niet veel vernieuwends...
3,5*
![](https://www.gamesmeter.nl//images/avatar-default.png)
Kun je de missie omschrijven?
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f642.png)
Heb ook weinig spellen op de Playstation 1 gespeeld, en daar zaten geen shooters bij.
In elk geval kun je denk ik Rogue Spear, Rainbow Six (het eerste deel uit de serie dus), Ravenshield en Lockdown al wegstrepen.
Het was wel een tactische shooter?
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f642.png)
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f642.png)
Lone Wolf was trouwens volgens mij ook de naam van een van de gamemodes in het spel. Daarbij moest je het dan in je eentje opnemen tegen allerlei vijanden.
Heb de demo van het spel net eens gedownload, en eerlijk gezegd valt het me best een beetje tegen. Dat de graphics gedateerd zouden overkomen had ik wel verwacht, al had ik minder erg verwacht dan het is. Maar ook het geluid valt me wat tegen en zelfs de gameplay. Die crosshair vind ik verdomd lastig om mee te mikken, en misschien moet ik nog wat prutsen aan de gevoeligheid van de muis in het spel (heb ik al een beetje gedaan), maar precies mikken gaat me nog niet bepaald goed af tot nu toe. Dat in de combinatie met die irritante crosshair maakt het lastig.
En op de door mij hierboven al genoemde situaties na is snelheid juist van belang, anders lig je al op de grond.
Niet alleen de AI van de terroristen is erg slecht, ook je teamgenoten halen soms de vreemdste capriolen uit. Ook vind ik het wat storend dat je hit percentage bij je teamgenoten vaak op 100% ligt terwijl je zelf nog verdomd veel moeite moet doen om dat ook te halen. Normaal is dat een goed punt, maar je teamgenoten schieten eigenlijk nooit slechts 1 kogel af en ook geen 2 of 3 volgens mij, en in zo'n geval is een percentage van 100% onrealistisch. Als je dat zelf probeert op die manier haal je dat tenminste al niet eigenlijk.
Verder vind ik het spel er vrij lelijk uitzien. Had wel verwacht dat het even wennen zou zijn aan de verouderde graphics, maar dat het zo erg zou zijn had ik me niet kunnen voorstellen.
Het geluid klinkt ook nog eens niet goed. Soms hoor je stemmen van terroristen vrij hard terwijl je die nooit zou moeten kunnen horen, en hetzelfde geldt voor voetstappen. Daarnaast hoor ik in bepaalde zeg maar holle ruimtes en heel gek soort echo.
Dit alles herinnert me in bijna niks aan de superieure gameplay en het spelplezier van een aantal jaren geleden. Ik kan me bijna niet anders voorstellen dan dat het aan de demo ligt. Kan me niks herinneren van al die klachten.
Heb nu de demo van Raven Shield weer eens gedownload, en die speelt wél als vanouds heerlijk en is echt een verademing.
Het borduurde verder op het uitstekende origineel en deed dat niet verkeerd. Het blijft mooi om squad base de terroristen flink op de flikker te geven.
Niet dat de vijand nou zo geweldig was, maar toch...
Heb het al heel, heel lang niet meer gespeeld (Vegas 2 ga ik zeker wel spelen) dus ik weet niet zo veel meer te melden. Wel dat ik goede herinneringen aan dit spel had.
3,5*
Beter dan het origineel,AI van de vijand was echter om te huilen graphics waren best aardig,ruime keuze aan wapen(je ziet je wapens echter weer niet)Heb er veel lol aan gehad.
3.5
Als je nu de beelden van het spel ziet lijkt het allemaal erg verouderd, maar dit is toch wel de beste tactische shooter die ik heb gespeeld. Geef je een nieuwe Rainbow Six een echt goede AI mee en combineer je de gameplay, het planningsysteem, de replayfunctie en het leveldesign van Rogue Spear met de geluidseffecten en realistische wapens van Raven Shield met daarbij ook echt graphics die naar de huidige standaard top zijn, en je hebt de perfecte tactische shooter zo'n beetje.
Bijna twee jaar geleden was ik niet zo positief meer over Rogue Spear nadat ik de demo weer eens speelde, maar dit kan ook komen door gewenning of een slechte versie van demo, of combinatie van. Bovendien is het soms nog best lastig om de boel in zijn tijdsgeest te zien. Het is niet de eerste keer dat een oud spel er in mijn herinnering mooier uitzag.
En dat je dan Lockdown, de slechtste uit de serie in mijn ogen, de volle score geeft begrijp ik totaal niet.
![](https://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/4.5/png/64/1f642.png)
Raven Shield is trouwens eigenlijk het enige spel dat ik eigenlijk dagelijks wel speel, en hoewel ik dit ijzersterke deel goed kan spelen zonder Rogue Spear echt te missen zijn er wel wat punten waarop Rogue Spear beter was. Dat je bepaalde verhogingen en zo kon beklimmen maakt me niet zoveel uit, maar je had toch net echt wat meer aan de AI van je teamgenoten qua schieten, zij waren misschien zelfs iets al te goed. Al waren de terroristen dat ook.
Maar wat ik wel mis zijn de sluipmissies, die in Raven Shield echt duidelijk de minste zijn, en van die kleine dingetjes als bij de 747-missie achter de tankwagen lopen om ongemerkt bij het vliegtuig te komen. Ook had je hier nog andere rijdende auto's, waarbij je banden lek kon schieten om ze te stoppen, en het verhaal van de campaign vond ik toch wel wat beter en er zaten niet van die hele foute tussenfilmpjes in.
Heb overigens remakes van meerdere Rogue Spear-maps kunnen spelen in Raven Shield. De 747-missie, die in het operahuis, die in de spa-villa (al is daar wel dom genoeg een stuk gebouw aan toegevoegd) en ook de missies in Kosovo en op het rangeerterrein (die ik echt was vergeten). Dan vergeet ik er vast nog wat. Was er van alle maps maar een remake. Die in tv-station zou ik bijvoorbeeld maar wat graag opnieuw spelen.
toen ik dezez game gespeeld had wou ik alles van rainbow6!
de demo weer eens en kon ik niet bepaald positief zijn, maar dat moet dan puur aan die demo hebben gelegen, want ik zat zo weer in het spel. Natuurlijk zijn de graphics gedateerd, maar de gameplay is nog steeds erg soepel. Ik vergelijk het spel graag met zijn opvolger Raven Shield, die ik nog regelmatig speel en de concurrent van Rogue Spear mag worden genoemd in de strijd om beste Rainbow Six-spel. Ik zal hieronder dan ook in detail de twee spellen met elkaar vergelijken. Dat is ook noodzakelijk om aan te geven waarom ik de een beter vind dan de ander.
Rogue Spear heeft uiteraard mindere graphics dan zijn opvolger, en ook de wapenmodellen, terugslag van de wapens en het geluid dat ze maken is in Raven Shield beduidend beter (dit was pas het eerste deel uit de serie waarin je je wapen daadwerkelijk vanuit de eerste persoon in je handen zag), maar Rogue Spear heeft duidelijk meer sfeer. Leuke kleine details zoals de rijdende tanker op het vliegveld en banden die je lek kunt schieten heb je in Raven Shield helaas ook niet, en waar in Raven Shield de sluipmissies als wat stroeve en hinderlijke onderbrekingen aanvoelen loop je ze juist met kloppend hart te spelen in Rogue Spear. Andere leuke details zijn de lekker dramatische sterfanimaties (verkies dat wel boven het opeens totaal slappe en wonderlijk elastische lichaam dat de terroristen in Raven Shield krijgen), zichtbare schotwonden en de ademwolkjes die iedereen uit kan blazen.
Terroristen lijken over een grotere afstand nog scherper te zijn, maar ik krijg de indruk dat het hier wat meer uitmaakt of je leant of bukt. Misschien ook wel doordat je in Rogue Spear niet plat op je buik kunt liggen. Soms kun je vlak naast een terrorist staan en ziet hij je nog niet, en als je ze van dichtbij voor je krijgt zie je wel net wat meer aarzeling dan bij Raven Shield. Ook bevat de AI van de terroristen er wat minder bugs, al zie je die bij je eigen team juist meer in de vorm van teamgenoten die blijven hangen. Met gijzelaars afschieten aarzelen terroristen totaal niet, waar in Raven Shield soms wat getreuzeld wordt.
Een grote troef van Rogue Spear is hoe het spel realistisch aanvoelt in het systeem van bewegen. Runnen en gunnen is in tegenstelling tot Raven Shield praktisch onmogelijk, en waar je in Raven Shield door een slecht afgestelde aimbot van de tegenstander vaak kansloos bent als je langzaam om de hoek beweegt of kijkt en dan een tegenstander kort voor je treft, daar werkt deze benadering in Rogue Spear wel gewoon. Als je een sniper rifle hebt kost het een paar seconden tijd om vanuit kruipstand te lopen. Vooral met sniper rifles is het meestal gewoon onmogelijk om bijvoorbeeld snel opzij te stappen en meteen te schieten, in Rogue Spear heb je dan geen stabiel schot. Ook opstaan kost tijd en maakt je schot totaal niet stabiel. Eigenlijk kun je gewoon zeggen dat snipers in Rogue Spear niet werken als de terroristen al jouw kant op kijken.
De vijanden lijden niet zo ernstig aan het grote gebrek aan beperkingen in hun bewegingen dat terroristen in Raven Shield, in tegenstelling tot jouzelf, hebben. Deuren openen is even wennen door het laadbalkje en je mist het geweldige geleidelijk openen van deuren met je muiswiel, maar prettig is hoe je niet de openzwaaiende deur kunt blokkeren. Wel wordt je echt goed geblokkeerd door teamgenoten en elke andere persoon waar je tegenop botst, zelfs als het gaat om een al neergeschoten terrorist die nog in zijn doodsanimatie zit. Een minpuntje is ook dat je in Rogue Spear wel erg snel last hebt van teamgenoten die je niet meer bij kunnen houden als je even tempo maakt.
Het waypointsysteem en de missieplanner/briefing zijn natuurlijk echt inferieur aan Raven Shield en zelfs wat lomp, omdat je niet duidelijk ziet waar je bij een go-code bent aangekomen en het niet te horen krijgt als andere teams op je wachten, maar wat ik wel erg handig vind is dat je de boel zo kunt instellen dat je teamgenoten bijvoorbeeld direct ergens een flashbang gooien als ze bij een waypoint zijn aangekomen. In sommige situaties is dat fijner dan dat je eerst handmatig de order moet geven. Al mis ik uiteraard wel hoe je in Raven Shield makkelijk ter plekke acties kunt synchroniseren en ter plekke teamgenoten ergens heen kunt sturen of exact op een plek kunt positioneren. Rogue Spear biedt je wel meer tactische mogelijkheden doordat je ook een vierde team aan kunt stellen.
Wat betreft de wapens en andere gear kun je geen scopes, grotere magazijnen en geluidsdempers op wapens zetten. Er zijn wel een paar wapens waar al een geluidsdemper op zit. In sommige gevallen kies je dan tussen een wapen in de normale variant of met demper). Sniper rifles hebben in geen enkel geval een demper. Pistolen hebben geen enkele vorm van zoom. Het wapenarsenaal is ook een heel stuk kleiner, al wordt je daardoor amper beperkt in je tactische mogelijkheden. In Raven Shield heeft elk wapen wel een ander feeling, maar feitelijk zijn veel wapens niet echt noodzakelijk en de in Rogue Spear ontbrekende categorie van LMG's is feitelijk overbodig in de Rainbow-serie. Sterker nog, dit kun je misschien al van sniper rifles zeggen. Rubberkogels zijn helaas alleen in Rogue Spear aanwezig (ook al kun je niet echt effectief iemand mee arresteren volgens mij, en sowieso kun je al niet zoals in Raven Shield terroristen vastbinden), net als het echt open schieten van deuren met een shotgun.
Naast de bekende dingen uit Raven Shield zoals lockpick kits en elektronische kits kun je ook een verrekijker meenemen. Rook en traangasgranaten (en dus ook gasmaskers) ontbreken wel en mis ik echt. Granaten gooi je ook vrij stroef en niet al te ver hier (frags hebben een grotere ontploffingsradius, flashbangs bevatten een of andere bug waardoor je in veel gevallen wordt verblind, ook al kijk je goed weg), en de heartbeat sensor is misschien wat al te onrealistisch hier en is eigenlijk gewoon een beetje cheat. Al moet gezegd dat de gameplay er gewoon uitdagend door blijft, dus cheaten is misschien een groot woord.
Het schademodel voelt wat beter aan in Rogue Spear. Als je bijvoorbeeld met een MP5 losse kogels op iemands onderlichaam schiet moet je vaak echt wel meerdere keren schieten. Je merkt hier ook duidelijk het verschil tussen wel of geen kogelvrij vest. In Raven Shield zijn twee kogels op dezelfde plek vaak genoeg. Een erg jammerlijk minpunt vind ik je vizier, dat in eigenlijk alle gevallen vrij dik is waardoor kijken en mikken niet altijd even lekker gaat. Bovendien zijn terroristen al niet altijd even makkelijk van de omgeving te onderscheiden.
De maps lijken me in Rogue Spear vaak wat kleiner dan in Raven Shield, maar er zit wel meer variatie en dus ook sfeer in de mssies, onder andere door van die leuke details als bewegende voertuigen, maar ook meer variatie in het uiterlijk van je tegenstanders en de gijzelaars. Ik dacht dat Raven Shield ook geen maps met regen heeft zoals Rogue Spear er wel een heeft. Mede hierdoor (ook door het vizier) heb je dus soms wat minder goed zicht op alles.
Er is werkelijk geen slechte map, maar een speciale vermelding verdienen de missie met de vliegtuigkaping, de enorm sfeervolle en fantastisch ontworpen map in Kosovo, de gijzeling in het theater en de missie waarin je een basis in Siberië bestormt. Niet alleen vanwege de sfeer en het design maar ook door een echt goede missieplanning. De standaardplanning in de Rainbowsix-serie is vaak maar matig, met als goed voorbeeld in de eerste missie een team met shotguns in een museum met gijzelaars.
Waar je in Raven Shield eigenlijk direct de actie in word gegooid biedt Rogue Spear trainingsmissies die je echt een betere speler maken. Wat dat betreft is de ingebouwde camerafunctie al helemaal fantastisch. Natuurlijk kun je het ook gebruiken omdat het tof is om jezelf in actie te zien en er stiekem mee te pronken, maar het is vooral ook erg nuttig om te zien waar het precies fout ging en daar lering uit te trekken. En deze middelen zul je nodig hebben ook, want Rogue Spear is een heerlijk uitdagend spel. Als ik alle plussen en minnen tegen elkaar opweeg kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat Rogue Spear toch het beste en meest gebalanceerde spel uit de serie is, en daarmee eigenlijk ook binnen het gehele genre van tactische close quarter combat shooters.