LEGO The Lord of the Rings (2012)

Alternatieve titel: LEGO In de Ban van de Ring

Nintendo 3DS / Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Traveller's Tales
Uitgegeven door Warner Bros.

Je speelt doorheen de bekende 'The Lord of the Rings' trilogie van Peter Jackson. Dit gebeurt op dezelfde humoristische wijze als in de voorgaande LEGO spellen. Je kan met tal van bekende personages uit de films spelen.

avatar van Jim Carrey
Dit zag ik al heel lang aankomen...

SouthParkFan
Ik ga hem vragen voor de PC.

avatar van frodok
Ben benieuwd, de preview was in ieder geval leuk!

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Sinds de LEGO Star Wars en Indy games heb ik eigenlijk nooit meer iets uit de reeks gespeeld. Vooral die eerste waren behoorlijk goed. Nu is The Lord of the Rings toch al niet aan mij besteed, maar de game maakt deze maand deel uit van PS Plus. En ik was wel benieuwd hoe deze spellen het op de Vita doen...

Maar wat is dit een slechte port van een - zo lijkt het - toch al matige game zeg! De camera werkt totaal niet mee zodat ik sporadisch naar een muur o.i.d. zit te staren. Grafisch is het al niet veel soeps, maar de audio klinkt zo flets dat het lijkt alsof ze deze met een cassetterecorder hebben opgenomen op een 15-jaar oud bandje. Dat dit door kan als port van een schijnbaar superieure PC/Console versie is echt ongelofelijk. Daar komt nog eens bovenop dat de gameplay ontzettend traag en vooral ontzettend saai is. Want veel verder dan wat repetitieve one-button combat en simpele 'puzzels' ben ik nog niet gekomen, en zelfs dat gaat niet zonder horten en stoten. Toen ik één van de eindbazen in het derde scenario de genadeslag toebracht bleef deze vastzitten in zijn dead-animation... en dat was het dan. Deze bleef vrolijk op zijn plek staan, en ik kon overnieuw beginnen. Top.

Geen stem van mij. Want ik kan de moed niet verzamelen om hier nog eens mee verder te gaan. Maar laat de Vita versie a.u.b. links liggen.

Leuk om het verhaal weer eens te horen, maar nu met lego aanwezigheid. Meer van hetzelfde maar daarom niet minder leuk.

avatar van patenpac
Gratis op Humble Bundle momenteel

bro
Tweede LEGO game die ik speel, en waarschijnlijk ook de laatste. Alletwee op een of andere manier gratis naar me toegeworpen. Kijk ja, het is een kindergame dus ga ik mij van al te veel kritiek weerhouden, maar als er toch iets is dat ik wil mededelen is dat het me opvalt dat het verhaal gewoon te serieus is om er grapjes in te steken. Zo wordt Boromir doodgeschoten met een banaan (Whut?). Het is niet dat ik outraged of butthurt ben maar ik vond het meestal gewoon niet passen en bijgevolg vond ik het zelden grappig en haalde het me wat uit het verhaal, ook al ken ik dat nu zo ongeveer wel uit mijn hoofd.

Tja. Het zijn familiegames, en legogames - dat hele absurde gevoel voor humor had je eigenlijk al moeten kennen van de 75 games ervoor. Ik heb buiten Jurassic Park de pakweg nog eentje de hele rits in de kast staan en vind hetzelf erg leuk hoe ze erin slagen om het allemaal op zo een dergelijke manier weten te presenteren. Dit speel je toch ook niet als je een 'serieuze' Lord of The Rings titel wil doen? Dan ga je toch voor Shadows of Mordor / War of War in the North?

Ik vind het in al de franchises (met name bvb de superhelden) trouwens erg leuk om de diverse personages te unlocken en te zien hoe inmens dat rooster van karakters wel niets is, gekoppeld aan de flauwe humor. En hoe ze bepaalde scenes in Lego hebben overgezet. En het is ideaal voor de wat jongere kids als je eens per toeval op eentje moet passen - die zijn steevast weg van met name Star Wars en Marvel.

Blijft voor mij een win. Ook al moet ik er eens werk van maken om ze uit te spelen.

Sinner schreef:

Nja je kan niet verwachten dat ik weet hoe de humor is in al die 75 andere games zijn als ik ze niet gespeeld heb toch? De enige andere Lego game die ik heb gespeeld is Ninjago, en daar had ik voor ze me die game gratis gaven nog nooit van gehoord behalve dat het een kinder-animatiereeks was, dus ging ik ervan uit dat die humor gewoon bij die franchise hoorde.

En ik weet niet zo goed wat je bedoeld met een degelijke presentatie. Het is toch allemaal vrij simplistisch gemaakt? Dat is juist de charme aan deze game dacht ik.

Ik verwachtte ook helemaal niks serieus hoor (ben jij nou butthurt omdat ik deze game maar matig vind? xD) maar ik vind het gewoon raar dat ze juist voor grapjes gaan op de meest serieuze momenten. Want het is niet dat er in de films niet af en toe iets grappigs gebeurd, maar daar zijn ze wel op de juiste moment gebracht. Niet in het moment waar een character sterft bijvoorbeeld.

Ik ben ook helemaal niet een gamer die graag zoek-het-verborgen-item speelt. Als een game van me verlangt een verborgen item te zoeken, haak ik eigenlijk ook gewoon af op die missies en focus me op de echte game-elementen. Zoekertje spelen vind ik echt een van de meest luie manieren van games maken. Dat is gewoon tijdrovend en nauwelijks belonend als je het dan ook vind. Een andere reactie dan "Ah, hier is het" krijg ik dan niet. Dat is echt iets dat ik voor kinderen vind. En wil nou net dat deze game heel vaak van je verlangt verstopte items te zoeken. Doe ik niet aan mee, in geen enkele game. Characters/items unlocken hetzelfde. Doe ik niet aan mee. Geef me maar liever iets dat skills van je verlangt. En daarmee bedoel ik niet direct à-la-Dark Souls. Zo moeilijk hoeft het ook weer niet te zijn voor mij.

Daarboven heb ik ook een hekel als de game je duidelijk interactieve elementen toont maar waar je dan 5 minuten tegen aan loopt te schoppen om dan maar te moeten concluderen dat je het later in een tweede playthrough met een ander character moet activeren. Hetgeen deze game ook doet. En laat het nu zo zijn dat ik een gamer ben die niet graag twee keer dezelfde game speel dus ja. Niks op tegen als jij dat wel graag doet, het is jouw leven.

Net zoals ik ook geen zin heb in tijd verdoen in het collecten van al die legoblokjes. Welke voldoening zit daar eigenlijk aan? Het haalt me uit de game om de hele tijd het decor aan stukken te slaan. Mensen met collectie-drang of ocd zie ik daar iets aan hebben ja, maar ik niet echt, om eerlijk te zijn

Natuurlijk zie ik ook wel dat een kind hier massa's plezier aan kan beleven, en iemand als jij wil ik ook niet kleineren als je hier ook plezier uit haalt hoor. Maar Ik denk dat je wel kunt inzien dat dit niet de allerbeste games zijn toch? Zo zwaait je zwaard los door je vijanden heen, enkel als je neus-tegen-neus met je vijand staat hit je de hitbox. Dat is toch vrij zwak?

Het puzzelen is leuk om zo verder te komen doorheen het level, ook al wordt het nooit moeilijk, daar wil ik het nog wel krediet voor geven.

ik ben nog maar halfverwege hoor, en ik speel rustig verder hoor want het is niet dat ik de game haat, maar ook alleen maar omdat ik mezelf voorhoud dat dit een soort knikkerbaan met obstakels is. Ik wil gewoon de knikker door het parkour krijgen, huppelend en springend over de obstakels en terwijl van het goede verhaal genieten.
En ik denk ook dat dat juist deze Lego games zo graag gezien maakt. Ze knippen/plakken een tried-and-true gevonden verhaal en steken er wat game elementen in. Hoe kan je dan geen fans binnenhalen?

Butthurt? Nee hoor. Ik geef je enkel mijn mening en wat te verwachten van ander games in de franchisen. Het zijn nou eenmaal casual / family games - of iemand dat wel of niet leuk vind is zijn zaak. Maar ik had verwacht dat met op een gegeven moment letterlijk minstens een game per jaar dat iedereen de flauwe grapjes en dergelijk nou toch wel al kende. Ik speel het ook enkel af en toe maar eens ter afwisseling - maar in de catogerie 'puur familiaal vermaak' doet het dit best goed. Zeker met een koter langs je.

Ze zijn voor mij gewoon leuk om af en toe een half uurtje of een uurtje uit de kast te trekken en te verzamelen. En ik wordt er ondanks de flauwe humor gewoon vrolijk van om te kijken hoe bepaalde filmscenes zijn omgezet. Meer niet. Het verwonderde me gewoon een beetje dat je niet zo bekend was met de franchise aangezien dat trucje nu al 15 tot 20 jaar herhaald wordt. Dat is alles. Het was geen kritiek op je mening.

bro schreef:
Tweede LEGO game die ik speel, en waarschijnlijk ook de laatste.

Als je desalnietteplus toch van LEGO houdt, geef dan deze nog eens een kans: LEGO City Undercover (2013)

Is een whole different beast, soort GTA in Lego CITY omgeving

Sinner schreef:

Oké ik snap je. De reden waarom ik er nog niet bekend mee was is omdat ik er altijd van uitging dat ik niet het doelpubliek was. Zoals je zelf zegt, er waren genoeg andere, misschien iets serieuzere games die mijn aandacht vroegen. Maar kijk, ondanks dat ik misschien wat hard ben voor de game heb ik er geen spijt van dat ik deze heb opgestart Lord of The Rings zijn dan ook zowat mijn favoriete films, misschien is dat de reden is waarom ik zo hoge eisen stel.

centurion81 schreef:

Is een whole different beast, soort GTA in Lego CITY omgeving

Oké, bedankt! Zal ik op m'n lijstje zetten

avatar van Shpongle
Speelt veel prettiger op een controller dan keyboard heb ik gemerkt. Als fan van Lord Of The Rings is dit een zeer leuke game en een echte aanrader. Veel grappige cut scenes!