Amnesia: A Machine for Pigs (2013)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Frictional en The Chinese Room
Uitgegeven door Frictional

Het jaar is 1899. De rijke industriemagnaat Oswald Mandus komt thuis van een rampzalige expeditie welke in Mexico tragisch is geëindigd. Hij wordt wakker in zijn bed, getroffen door ziekte, en last van nachtmerries over een donkere machine. Hij heeft geen idee hoeveel tijd er voorbij is gegaan sinds zijn laatste herinnering. Als hij met moeite opstaat hoort hij ergens onder hem een machine werken.

avatar van leatherhead
Heb hem uitgespeeld en moet concluderen dat dit wat mij betreft een enorme flop is. Zoals door vele recensenten gezegd is het gewoon een soort van walking simulator waar je af en toe een simpel puzzeltje moet oplossen om een bepaalde machine aan de praat te krijgen, waarna je weer een klein stukje verhaal te horen krijgt. Nergens komt het ook maar in de buurt van de spanning en de engheidsfactor die TDD had en ook de vijanden (alledrie zo ongeveer ) waren nergens afschrikwekkend en ging totaal geen dreiging vanuit. Nu zijn dit allemaal negatieve dingen, maar wat is persoonlijk helemaal vreselijk vond, waren die cheap-scares waar nu amnesia blijkbaar ook al gebruik van maakt. Past echt totaal niet bij amnesia.

Verder jammer dat ze zoveel gameplay elementen die deel 1 zo goed maakten eruit hebben gehaald. Insanity is weg, je kunt geen voorwerpen meer oppakken, je hebt zelfs niet eens een inventory meer! Gelukkig zijn er dan ook wel goeie dingen. Zo was de setting best tof en zijn zowel de soundtrack als de sounddesign van klasse-niveau. Helaas word er niet veel mee gedaan verder.

Enorm gemiste kans dit. Potentie had het namelijk zeker en het is te hopen dat thechineseroom voortaan met z'n poten van de amnesia serie afblijft en dat FG weer een volwaardige game maakt.

2.0* sterren voor de soundtrack en sounddesign, hulde aan dit nummer trouwens