Amnesia: A Machine for Pigs (2013)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Frictional en The Chinese Room
Uitgegeven door Frictional

Het jaar is 1899. De rijke industriemagnaat Oswald Mandus komt thuis van een rampzalige expeditie welke in Mexico tragisch is geëindigd. Hij wordt wakker in zijn bed, getroffen door ziekte, en last van nachtmerries over een donkere machine. Hij heeft geen idee hoeveel tijd er voorbij is gegaan sinds zijn laatste herinnering. Als hij met moeite opstaat hoort hij ergens onder hem een machine werken.

avatar van threeohthree
Even googelen misschien? Ik weet niet precies wat je bedoeld, of waar, maar kans is groot dat ik er al voorbij ben (ik denk vanavond het laatste stukje te doen), maar kan me zo niet voor de geest halen. (Let wel op spoilertags)

avatar van ilovePS3
tussen die wagen en de poort van de ingang van de kerk maar na half uur proberen er bij te komen werd ik oppeens geglitcht in de wagen zo kon ik er weer bij maar dan moest ik nog eens 10 minuten proberen weer uit de wagen te geraken en dan wonder bij wonder geraakt ik er weer uit en zo heb ik weer verder kunnen doen oeffff gelukig . heb ook voor de eerste keer het monster zien voorbij razen. was ik toch wel eventjes geschrokken

avatar van bettafish14
CarealotCarrot schreef:
Ben je hem nu aan het spelen dan? Dit is toch een spel om 's nachts in je eentje te spelen?

Ik speel hem ook savonds, ik zat alleen toen toevallig op gamesmeter

Ik zit nu vast bij dat stukje dat je die kolen in 6 ovens moet doen maar kan niet die hendels overhalen nog hmmm...

avatar van leatherhead
Heb het nu ook een uurtje of twee gespeeld en hoewel het tot nu toe nog niet zo eng als het eerste deel is, is het wel enorm sfeervol allemaal. Vooral qua geluiden en soundtrack is het echt helemaal in orde.

avatar van leatherhead
Heb hem uitgespeeld en moet concluderen dat dit wat mij betreft een enorme flop is. Zoals door vele recensenten gezegd is het gewoon een soort van walking simulator waar je af en toe een simpel puzzeltje moet oplossen om een bepaalde machine aan de praat te krijgen, waarna je weer een klein stukje verhaal te horen krijgt. Nergens komt het ook maar in de buurt van de spanning en de engheidsfactor die TDD had en ook de vijanden (alledrie zo ongeveer ) waren nergens afschrikwekkend en ging totaal geen dreiging vanuit. Nu zijn dit allemaal negatieve dingen, maar wat is persoonlijk helemaal vreselijk vond, waren die cheap-scares waar nu amnesia blijkbaar ook al gebruik van maakt. Past echt totaal niet bij amnesia.

Verder jammer dat ze zoveel gameplay elementen die deel 1 zo goed maakten eruit hebben gehaald. Insanity is weg, je kunt geen voorwerpen meer oppakken, je hebt zelfs niet eens een inventory meer! Gelukkig zijn er dan ook wel goeie dingen. Zo was de setting best tof en zijn zowel de soundtrack als de sounddesign van klasse-niveau. Helaas word er niet veel mee gedaan verder.

Enorm gemiste kans dit. Potentie had het namelijk zeker en het is te hopen dat thechineseroom voortaan met z'n poten van de amnesia serie afblijft en dat FG weer een volwaardige game maakt.

2.0* sterren voor de soundtrack en sounddesign, hulde aan dit nummer trouwens

avatar van threeohthree
Ik snap je kritiek zeker wel, want het geen waar TDD zo om bekend is, vind men hier weinig van terug. Maar als 'los product' vind ik het zeker wel geslaagd. De cheap-scares zijn inderdaad erg jammer, en het feit dat insanity weg is, is dan ook doodzonde. Echter is de sfeer om te smullen, en heb ik er dus absoluut van genoten.

Sounddesign is inderdaad top, ook te verwachten natuurlijk van een samenwerking met thechineseroom. Ik twijfel nog wat over een score, maar TDD overtreffen doet het inderdaad zeker niet.

avatar van Tsjo-Wi
Zo, uitgespeeld. Een flop kan ik het totaal niet noemen maar ik snap dat sommige mensen teleurgesteld zijn, want het is allemaal net wat minder dan the Dark Descent. Een aantal dingen zijn er niet op vooruit gegaan, zoals dat je nu nauwelijks meer met de omgeving kan interacten, vrijwel alle puzzels die kinderlijk eenvoudig zijn, en vijanden die er niet enger op worden naarmate je verder komt. Andere dingen was ik dan wel weer heel positief over, zoals de sfeervolle outdoor locaties en de ge-ni-ale soundtrack en sound design. Het verhaal is ook weer heerlijk luguber en prachtig geschreven, maar toch had het niet dezelfde impact op me als the Dark Descent. Maar ja, het is ook bijna onmogelijk om die game te overtreffen. A Machine for Pigs is alsnog een super sfeervolle horrortrip geworden met een heerlijke pacing. Van mij mag er meer van zulks komen.

A Machine for Pigs zette me op het verkeerde spoor omdat ik dacht dat het een soortgelijke game zou zijn als The Dark Descent, maar het focust zich meer op rondlopen en de sfeer proeven dan puzzels doen & monsters ontwijken. Ze hadden de game wat dat betreft gewoon “A Machine for Pigs” moeten noemen en gamers niet verleiden met de Amnesia naam. Het tekort aan monsters ontnam de spanning voor het grootste gedeelte en de puzzels waren minder uitdagend dan z’n voorganger. De positieve kant is dat wanneer er een monster kwam ik extra op mijn hoedde was, en de puzzels waren aardig genoeg om mij even stil te laten staan en nadenken, wat beter is dan een game waarbij je zonder moeite doorheen loopt.
De sfeer & het verhaal is waar de game zich op focust en dit is waar de game de nieuwsgierigheid bleef prikkelen. De omgevingen zijn gevarieerd, duister en er heerst altijd een bepaalde mysterie waardoor ik tot het einde door geïnteresseerd was in wat er ging komen. Het verhaal is echter aan de voorspelbare kant wat ervoor zorgde dat ik me niet emotioneel geraakt voelde door wat het hoofdpersonage overkwam.

Al met al is het een aardige game om gespeeld te hebben. In vergelijking met de voorganger en stap achteruit maar het bied een mooie sfeer, mysterie die mijn nieuwsgierigheid bleef prikkelen en hier & daar een onderhoudende confrontatie of puzzel.

avatar van dr channard
Heb deze eerst gespeeld voordat ik aan de slag ga met het voorgaande deel. Ik wil het best voor het laatst bewaren.

Stilaan begin ik elke game die Frictional gemaakt heeft uit te spelen. Ben echt een fan aan het worden omdat ze toch altijd weer met goed materiaal afkomen. De Penumbra trilogie heb ik helemaal gespeeld en de eerste twee waren toch wel zeer spannende games. Het derde deel vond ik dan wel vermakelijk maar het week af van de eerste twee spelletjes.

Dan heb je natuurlijk Amnesia, een reeks bestaande uit twee delen. Zoals gezegd moet ik het eerste deel nog spelen (dat ligt overigens klaar in de Steam Library) maar dat zal niet lang meer duren aangezien Halloween er toch aan begint te komen.
A Machine For Pigs vind ik het sterkst lijken op het derde deel in de Penumbra reeks. Het lijkt meer op een walking simulator waar je her en der puzzeltjes moet oplossen vooraleer je de volgende ruimte en het volgende hoofdstuk kan betreden. Toch vind ik deze game persoonlijk beter. Het is niet zozeer enger als de eerste twee Penumbra games (daar heb ik soms genoodzaakt moeten stoppen puur van de spanning) maar het heeft wel een spannende atmosfeer. Dit in combinatie met een gruwelijk psychologisch verhaal en je hebt een erg donker en luguber spelletje dat je van het begin tot het einde wilt afmaken.

Gameplay lijkt heel hard op de Penumbra games, maar de puzzels waren daar altijd net wat uitdagender en genialer. Bij Black Plague heb ik soms met schaamte een walkthrough moeten opzoeken om verder te komen om dan met alle verbazing te zien dat de oplossing toch wel simpeler is dan je had gedacht. Het was simpel maar inventiever. In A Machine For Pigs moet je vooral dingen zoeken die ergens anders op hun plaats thuishoren of aan een aantal wielen draaien om verder te komen.

Er zijn degelijk momenten waar er monsters achter je aanzitten maar dat zijn er niet zo veel en eerlijk gezegd had ik er ook niet echt schrik van. Maar dat moet je ook niet verwachten bij deze game. Verwacht een atmosferisch spel met een geniale sound en afschuwelijk verhaal en stap in het leven van het hoofdpersonage die ondanks zijn geheugenverlies de dingen terug op zich neemt door het vinden van stukken tekst.
Verwacht dus een psychologische ervaring in plaats van een IN YOUR FACE ervaring als de eerste twee Penumbra games, Outlast, Alien Isolation en waarschijnlijk ook de eerste Amnesia.

Nu nog enkel Amnesia The Dark Descent en Soma spelen

Na een uur spelen moet ik bekennen dat de game me bar weinig doet. De sfeer is in mijn ervaring niet zo sterk als hier beweerd wordt. Heb alleen maar de neiging om er doorheen te sprinten. Een aantal cheap scares doen me niet zoveel. Komt niet in de buurt van Dark Descent, waar ik na 10 minuten spelen al paranoïde werd. Het is ook zeer jammer dat ze de insanity meter eruit hebben gehaald. Gemiste kans. Hoop dat SOMA beter is.