Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Het verhaal speelt zich af na 'Conviction'. De president van de Verenigde Staten heeft de corrupte Third Echolon opgeheven, en een nieuwe organisatie opgezet genaamd Fourth Echolon. Sam Fisher is aangewezen als leider van deze organisatie. Het is aan hem om een groep rebellen op te sporen die genoeg hebben van de inmenging van de Verenigde Staten in hun land, en dreigen terug te slaan met terroristische aanvallen op Amerikaans grondgebied.

avatar van dr channard
Fijn om je mening te lezen Ik vond het ook jammer van de voice actor, maar de makers hebben de beloftes in verband met stealth en donkere omgevingen wel waargemaakt (een beetje terug naar de roots met de snelle gameplay van Conviction). In tegenstelling tot Hitman Absolution.

Ubisoft beweert dat ze het hebben gedaan omwille van 'performance capture'. Voorheen werd alles gedaan door drie acteurs en nu dus door één.

YouTube - Hitler reacts to Michael Ironside not playing Sam Fisher anymore

Die co op is nog best lachen, en de spies vs mercs ook wel. Had nooit zoveel met online spelen en had mijn ps3 niet eens aangesloten staan. Maar deze game haakt er wel heel erg op in en als je alles eruit wil halen word je zo ongeveer gedwongen eraan mee te doen. Heb het dus maar eens een kans gegeven en ze hebben er wel iets leuks van weten te bakken.

Zo zijn er dus speciale co op missies waarmee je geld kan verdienen voor nieuwe gear en zo, dat hebben ze wel leuk gedaan.

Al met al gewoon een heerlijke game met een zeer hoge verslavings en replay waarde. Afgezien van de matige nieuwe Sam overtreft het mijn verwachtingen wel eigenlijk.

Confusie schreef:

YouTube - Hitler reacts to Michael Ironside not playing Sam Fisher anymore
spijtig dat ze dit enkel met sub-titels hebben gedaan, met voice-acting was het superb geweest.

Ze doen dat altijd met ondertiteling. Voor Amerikanen is er geen woord van te verstaan wat de grap natuurlijk wel optimaliseert. Er zijn er inmiddels duizenden van schijnbaar, zelfs soms meerdere over het hetzelfde onderwerp. Het is een uit de hand gelopen 'meme' zoals dat heet. Zoek maar eens 'Hitler reacts' op youtube en je vindt gelijk van alles.

Downfall / Hitler Reacts | Know Your Meme - knowyourmeme.com

YouTube - Hitler's reaction to Ben Affleck being cast as Batman

Heb deze zojuist voor een heel aantrekkelijk tweedehands prijsje weten te halen. Eerst nog verdergaan met Borderlands 2 grijs spelen, en dan deze proberen. Vooral dat je ook non-lethal take downs kunt doen spreekt me weer erg aan, vond dat een groot gemis bij Conviction. Wel een standaard plotje met "terroristen" en bla bla, maar het gaat me hier vooral om de gameplay. Gaat ook wel een beetje wennen worden met de nieuwe voice-actor, ook al was Conviction mijn eerste SC, zijn stem vond ik daar echt perfect passen.

avatar van Mr. Olaf
3bdelilah schreef:

Gameplay vind ik ook erg tof. Heb de eerste missie gespeeld (heb ook nog een paar andere games liggen die ik eerst wil uitspelen) maar ik heb een goede eerste indruk!

Inmiddels American Consumption voorkomen en hij bevalt me prima, in elk geval aanzienlijk beter dan Conviction. Verhaal gaat er op dit moment nog wel het ene oor in en dan het andere uit, maar gameplay is inderdaad erg tof. Ik wilde meteen voor de No Kill Option Engaged gaan, maar ik zie nu in m'n statistieken dat ik er toch één heb vermoord. Ik weet al precies welke. Op een gegeven moment waar je Kobin moest redden, zit je achter een doorkijkspiegel en de meest dichtstbijzijnde "terrorist" had ik als human shield gebruikt en die andere twee met een stun gun uitgeschakeld. Maar zij hadden wel die human shield vermoord. Blijkbaar telt dat dus als mijn kill. Ach ja, had geen zin om opnieuw te beginnen dus 't zij zo.

Zojuist uitgespeeld op Normal en ik heb me hier inderdaad meer mee vermaakt dan Conviction. Misschien ben ik een beetje vergeten hoe het daar in z'n werk ging, maar hier kun je levels klaren op verschillende manieren. Op het eerste oog lijkt de enige weg alleen maar vooruit te gaan, maar er zijn genoeg alternatieven hoe je het uitwerkt en plant. Groot voordeel dus. De nieuwe voice actor is me amper opgevallen in negatieve zin, maar ik ben dan ook niet zo bekend met de oude.

Het enige nadeel is eigenlijk dat het voorspelbare verhaal nooit spannend wordt. Maar een spel als dit speel je door de gameplay en die is erg goed. Een wat kleiner nadeel is dat je niet handmatig kunt saven, voor een stealth game vind ik dat juist een must. Voorkomt zo best aardig wat frustraties in het algemeen.

avatar van Footprints84
Gisteren uitgespeeld.

Geweldige Stealth game, Prachtige graphics

avatar van andnino
Dit spel gekregen voor mijn verjaardag voor de pc. Behoorlijk jammer dat ik alle patches apart moet downloaden en installeren, duurt toch al gauw driekwartier á een uur. Daar had Ubisoft misschien iets beters op kunnen bedenken?

avatar van andnino
Ik heb dit spel al meer dan een jaar in de kast liggen, maar pas onlangs serieus gaan spelen en inmiddels ook uitgespeeld. Ik maak de balans op.

Het opstarten ging niet lekker. Ik moest alle patches apart downloaden en installeren, duurde zeker driekwartier. Vervolgens vond ik op de pc de controls behoorlijk onlogisch en kon ik maar moeilijk in het spel komen. Dit ging steeds iets beter, maar nooit echt lekker. Op een gegeven moment heb ik een Xbox 360-controller gekocht en heb ik daarmee verder gespeeld. Daarmee ging het een stuk beter.

Qua verhaal is Blacklist een hele degelijke Splinter Cell. Iets minder wendingen en diepgang dan Conviction en Double Agent, maar als je terugkijkt op delen 1, 2 en 3 moet je toch zeggen dat de kwaliteit van verhaallijnen behoorlijk constant is. Ook Blacklist haalt de trukendoos van CIA, NSA, het Amerikaanse leger, privé-beveiligers, wapendealers, terroristen e.d. open, en je wordt getrakteerd op een hele zooi interessante (overigens mooi weergegeven) locaties. De conversaties die je tussen missies door met je team kunt houden zijn een leuke bonus. De "bad guys" zijn leuk gevonden, maar worden wat mij betreft niet tot hun volle potentie uitgewerkt. Zeker het einde had meer in gezeten.

Qua gameplay is er goed voortgebouwd op Conviction. Het was wel even wennen, maar als je eenmaal gewend bent speelt Blacklist erg lekker. In het begin is het behoorlijk moeilijk door een gebrek aan gadgets en wapens (later te unlocken), later kun je losgaan met een fijn arsenaal aan hi-tech wapentuig.
Op de speelstijlen heb ik tijdens mijn eerste speelbeurt weinig gelet. De meeste missies vragen wel om een bepaalde aanpak, zo ben je de ene keer aan het rennen en schieten, en moet je de andere keer langs je vijanden heen glippen. Ze zijn echter zeker leuk voor een tweede playthrough, en bieden ook de offline speler veel replaywaarde. Ook de uitdagingen bieden wat leuke extra uitdagingen.

En dan de nieuwe stemacteur voor Fisher. Eerst was ik niet onder de indruk, los van de stemacteur hebben de makers Fisher een wat arrogantere houding gegeven. Hij weet het allemaal al, en speelt graag de baas. Dit is heel anders dan de humoristische, relativerende Fisher uit de eerdere Splinter Cells. Gelukkig komt hier naarmate de verhaallijn vordert wel wat verandering in, maar er blijft toch wat steken. De humor is te spaarzaam aanwezig en Sam is soms iets te zeker van zichzelf. Ik ben dus eigenlijk tevreden over de stemacteur (niets mis mee, wat mij betreft), maar minder over hoe de makers Fisher hebben neergezet. Maargoed, wat mij betreft liever zo de serie in leven houden dan er maar mee op houden omdat het oude pad doodliep.

Al met al een meer dan degelijke Splinter Cell. Ik ga me nog zeker wat meer verdiepen in de multiplayer en co-op, wellicht komt er dan nog een half sterretje bij mijn waardering.

Bijna terug naar oude vorm.

Zelf ben ik een groot fan van deze reeks en heb tot nu toe dan ook alle delen gespeeld, m.u.v. de hand held versies. Dus dit laatste deel mag zeker niet ontbreken.

In dit vervolg mag je er wederom op uit om - nietszeggende - terroristen te stoppen die opereren onder de naam 'Engineers' en om de zoveel tijd een aanslag plegen. Hun doel is om ervoor te zorgen dat Amerika al hun troepen weghaalt uit het buitenland. Echt diepgaand gaat het allemaal niet, maar het is onderhoudend genoeg.

Waar men met Splinter Cell: Conviction (2010) een nieuwe pad was ingeslagen, brengt dit deel weer enigszins het oude gevoel terug; je mag weer eens lekker ouderwets sluipen, mensen knock-out slaan en verslepen. Dit is te merken aan de drie speelstijlen genaamd: Ghost (stealth), Panther (mix) en Assault (vol op de aanval). De game laat je vrij om te kiezen wat jou als gamer het beste ligt, waardoor je zelfs kunt kiezen voor een hybride aanpak. Omdat ik nog van de klassieke speelstijl ben, heb ik altijd gekozen voor Ghost.

Een nieuwe toevoeging is dat je dit keer vrij rond kan lopen in de Paladin, wat me een beetje aan 'Mass Effect' doet denken. Van hieruit kun je alles upgraden en nieuwe missies accepteren. Op zich is het leuk bedacht, maar hier had meer mee gedaan kunnen worden. Wel lopen de verscheidene modi zo naadloos in elkaar over.

De graphics kunnen ermee door, al had ik er op de pc meer van verwacht. Deze ogen namelijk gedateerd en inconsistent op de hoogste settings. Gelukkig zijn de locaties in orde en zorgen deze voor de nodige variatie. Overigens heb ik niets te klagen over de nieuwe stemacteur, maar het is zeker te merken dat hij de diepte mist van Michael Ironside.

Al met al is 'Splinter Cell: Blacklist' een vermakelijk vervolg, maar Ubisoft moet een tandje bijschakelen om de oude vorm te hervinden. Gelukkig las ik laatst dat er een nieuw deel in het verschiet ligt, met niemand minder dan Ironside.

3,5 Sterren.

Als dat laatste klopt zou dat wel zeer heugelijk zijn.

Enige smetje of eigenlijk best ferme smet op deze verder uitermate uitstekende game.

De vervanging van Sam als door een of andere B-acteur.

Niets ten nadele van deze gast verder maar deze schoenen kan hij niet vullen, zowel qua kop als qua invulling een flinke achteruitgang.

De gameplay is allemaal prima maar de bezieling er geheel uit verder, het personage plotsklaps pleite.

De terugkeer van de echte Sam Fisher, destijds toch een meer dan waardig antwoord op alle Snakes van deze wereld, zou zeker goed nieuws zijn.

avatar van dr channard
Klopt en van mij mogen ze die scripted action scenes er ook uit laten in het volgende deel.

dr channard schreef:

Van mij ook, terug naar old school. Hitman Absolution was op dezelfde wijze verknald als de laatste twee Splinter Cell games. Weg met die scripted action.

avatar van dr channard
zit trouwens ook een enorme bug in. In het level waar je vast zit in een donkere ruimte en een groep vijanden die je moet uitschakelen met behulp van een nachtkijker , moet je eerst de checkpoint herstarten ,anders heb je geen stealth knock outs maar de andere soort.

Maar het had potentie natuurlijk. De suit en de goggles zijn terug, verschillende speelstijlen en aangename gameplay maar helaas de scripted action scenes en de te snelle gameplay ( ik hield echt van de trage 'camera dicht bij Sam' gameplay) vond ik iets minder.

avatar van FlorisV
Nu voor de tweede keer aan het spelen. Ik dacht ik heb al zoveel Splinter Cell ervaring, de oude delen al zeker 2x gespeeld, ik ga op Realistisch spelen. Maar dan kun je je nog niet eens in 90% donker verstoppen, bewakers zien werkelijk alles. Dus ik dacht doe ff Normaal.

avatar van FlorisV
Zeer plezierige replay. Blacklist mag zich tot een prima aflevering in de reeks rekenen en ook tot de meest toegankelijke.

Een aantal zaken die best fijn waren bij het vorige (en vermaledijde) deel Conviction is erin gehouden. En verbeterd zoals de mark & execute die je opbouwt naarmate je meer stealth takedowns doet. Maar hier is een behoorlijke dosis stealth aan toegevoegd waardoor het veel beter in balans is. Ook die 3D tekst en missie markeringen maken het erg speelbaar.

Minder is zeker het gemis van Ironside. Want zijn vervangende stem is niet alleen weinig speciaal, het hele personage Sam Fisher wordt hier gewoon geen eer aan gedaan door het schrijfwerk. Hij is hier erg arrogant, volgens het boekje en dominant. Dat voelt niet goed aan omdat Lambert zo'n belangrijke presence gaf en vaak juist de strenge baas was. Verder is de stem van Grimsdottir vervangen en zie je hier toch een heel andere presentatie van dat karakter. Het lijkt erop dat ze weinig naar de originelen gekeken hebben. De hacker is nog wel een leuke toevoeging hoewel erg clichematig. Isaac gaan we misschien nog wel vaker zien.

Toch is het verhaal met die Engineers best goed, met een glansrol voor de charismatische Carlo Rota (zat ook in de latere seizoenen van 24) als schurk Sadiq. De locaties zijn erg gevarieerd en tof, van de villa van een Zuid Amerikaanse info dealer tot het intimiderende Guantanamo Bay. Verder zijn de cut scenes eindelijk een triple A game waardig, een enorme verbetering.

Wat de stealth gameplay betreft: een aantal gimmicks worden toch wel gemist. Lock picking, hacking, camera's, mijnen, afleidingen met flessen en blikjes... En die vervelende honden vonden ze dan weer wel nodig. De ontplofbare robot drone auto'tjes waren wel een goed idee.

De upgrades boeien niet zo. Leuk dat je kunt sparen voor een sniper rifle of shotgun en wat betere geruisloosheid in je outfit kunt krijgen, maar that's it. Die extra missies ook niet omdat het allemaal repetitief is, versla 5 golven van 5 vijanden is en dat soort opdrachten.

De kleine mini missies waarbij je moet scherpschieten vanaf de lucht zijn wel weer vermakelijk voor hun korte duur. Variatie is zeker een sterk punt door het hele spel.

En grafisch is dit deel het mooiste van alle Splinter Cell games! Niet verbazingwekkend aangezien deze echt in het latere gedeelte van de lifecycle van xbox 360 en ps3 uitkwam.

Al met al toch een must voor de Splinter Cell fan.

Ze zijn als het goed is nog steeds bezig met een remake van Splinter Cell en dat mag er van mij wel komen nadat ik deze eindelijk eens heb uitgespeeld.

Want wat speelt dit nog goed en ziet het er ook nog erg goed uit. Nu speelde ik dit wel via de SeriesX die wat performance en 4k verbeteringen doorvoert. Heerlijke stealth/actie-adventure game en kreeg er ook een 24/Jack Bauer vibe bij.