Beyond: Two Souls (2013)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Sony

Kruip in de huid van Jodie Holmes, een jonge vrouw die bovennatuurlijke krachten bezit dankzij een paranormale connectie met een onzichtbare entiteit. Volg het leven van Jodie Holmes over een tijdspanne van ruim vijftien jaar. Zie hoe Jodie opgroeit, en leert om te gaan met de mysterieuze connectie die ze heeft.

kiriyama
Ik ben wel klaar met David Cage. Unieke ervaringen zijn z'n spellen opzich wel, maar wat schrijft de man toch een slechts scripts! Heavy Rain loog tegen de spelers en over Fahrenheit wil ik het niet eens hebben. Laatst nog een LP van gezien en het moet toch wel een van de slechtste scripts ooit hebben. Ben toch bang dat dit spel niet anders zal zijn en in de 2e helft volkomen idioot blijkt.

Na 'The Walking Dead' heeft Cage al helemaal geen voet meer om op te staan. Dat speel deed met een miniem budget alles wat Cage zo graag zou willen, maar gewoon het talent niet voor heeft.

avatar van threeohthree
Scripts in dergelijke 'grote' games zijn sowieso erg matig, en zelfs in The Walking Dead vond ik het niet grandioos, daar had het toch te weinig power voor. Maar goed, ik ben het met je eens dat Cage niet bepaald een schrijver is met een creatief stel ballen, maar gelukkig zijn zijn games verder uniek genoeg om dat voldoende te compenseren.

Te lang geleden dat ik Fahrenheit gespeeld heb, de laatste keer dat ik die speelde stond mijn gamerscarrière namelijk nog in de kinderschoenen. Hoe dan ook, Beyond wordt morgen in de PS3 geschoven hier, en dan zien we wel of het wat (beter) is.

avatar van Rien
Heerlijke game tot nu toe. Graphics zijn echt fenomenaal. Verhaal is ook tof.. Geen knaller als the last of us maar ik heb mijn controller nog niet neer kunnen leggen, ja nu dan. Wel een aantal saaie stukjes gehad maar dat duurt niet zo lang.

avatar van threeohthree
Toch nog kunnen vinden dus?

Gamemania idd

avatar van AvMerode
Mheh, niet echt geweldig eerlijk gezegd.
Dat ik hier 65 euro voor heb neergelegd, voortaan geen gamemania meer.
Vind 25 euro zelfs nog teveel geld voor dit matig spelletje.
Nou ja spelletje, het is gewoon een film die je speelt en de controls zijn vaak onduidelijk voor mij.
In het begin werd het uitgelegd met pijl indicatie, maar bij bepaalde situaties weet ik gewoon niet welke kant ik de rechterpook moet bewegen waardoor ik vaak fouten maak.
Maar zelfs als je veel fouten maakt, haal je het nog. Weinig uitdaging dus.
Na het bekijken van de demo via youtube was ik hier entousiast over.
Maar volledige game is niet meer dan een herhalingsoefening van de demo.
Denk aan de gameplay uit de demo en dan voor uren lang (repetitief dus).
Natuurlijk is het vergelijkbaar met fahrenheit en heavy rain, maar toch is Beyond: Two Souls meer oppervlakkig en het verhaal kan mij gestolen worden, zo saai op momenten.
Fahrenheit en heavy rain hadden ook een bepaalde lekkere sfeer en zorgden ervoor dat je met interesse bleef spelen.
Die interesse, wekt Beyond totaal niet voor mij.
Sfeer is verder ook niet echt aanwezig zoals met alle vorige games van Quantic Dream.
Je hebt nu bloedmooie graphics en een niet chronologisch verhaal, maar een echt lekkere sfeer is er niet voor mij.
Het klinkt allemaal negatief, maar dat komt dan ook puur omdat het mij 65 euro heeft gekost en daarvoor is het gewoon te duur.
Het word tijd dat Quantic Dream weer iets anders gaat doen.
En een nieuwe Omikron game zou ook meer dan prima zijn.

Wacht gewoon tot deze game flink afprijst en in de tussen tijd gewoon weer Heavy Rain en Fahrenheit opnieuw gaan uitspelen.

avatar van Rien
Grappig dat ik het totaal anders ervaar.. Dat het bijna een film is was al vanaf de aankondiging duidelijk toch? Het niet dood kunnen gaan.. Geen problemen mee eigenlijk. Dat kon bij HR ook al niet dacht ik. Houd de drive een beetje in het verhaal. Ik hou er wel van. Wil ik een game spelen waarin je dood gaat gooi ik Demon's Souls aan. Ik heb respect voor je mening maar je kon het grotendeels al van te voren weten.Ik vind het zijn geld zeker wel waard. QD moet blijven doen waar ze goed in zijn en dat is ervaringen geven.. Een verhaal ala David Lynch zou niet misstaan.. Cage mag het stokje wel doorgeven.. Misschien een Caspar Noe ofzo.
Like i said.. Respect voor je mening

Ik kan niet wachten tot ik hem weer aan mag gooien.
Hou je van een game met weinig uitdaging maar wel met heel veel intense scenes en geweldige graphics dan kan je deze zeker aanschaffen. Importeer het lekker uit het buitenland. Dan scheelt het al gauw 2 tientjes. Voor de rokers onder ons.. 65 euro dat zijn 8 pakjes sigaretten.. Wat is beter besteed?

avatar van Rien
Even terug komen op het niet dood gaan in HR. Dat kon natuurlijk wel. Net wakker haha. Bedoelde eigenlijk meer dood gaan als in Game over

Rien schreef:

Net vorige week gestopt, dus die afweging hoef ik gelukkig niet te maken, maar daar had ik normaliter toch wel even een sigaretje over na moeten denken.

Anyhow, na het commentaar van AvMerode ben ik eigenlijk alleen nog maar enthousiaster geworden. Ik was juist bang dat Cage er een beetje van af zou stappen. De post kan in ieder geval niet snel genoeg komen nu.

avatar van Rien
Denk dat jij er van gaat genieten! Wij hebben redelijk dezelfde smaak volgens mij ook een David Lynch fan toevallig?

avatar van threeohthree
Daar ben ik absoluut zeker van. Maar natuurlijk! Mulholland Drive blijft een van mijn favoriete films aller tijden. Al zijn andere films krijgen van mij 4.5 en 5 sterren, dus best wel fan ja.

Maar goed, game is zojuist binnen gekomen, dus ik ga meteen aan de slag.

avatar van Awake78
Ik ook David Lynch-fan! Mulholland Drive staat al sinds jaar en dag bij mij op nummer 2 op Moviemeter

Net als Heavy Rain (en natuurlijk Fahrenheit) wil ik deze ook heel graag proberen, twijfel alleen beetje over de aanschafprijs. Wacht het nog heel even af. Mijn vriendin heeft echter de app al gedownload om mee te spelen - als Aiden - dus echt lang kan ik er ook niet meer mee wachten.....

avatar van Rien
Hier ook Mulholland Drive op de 2e plek!
Grappig om te zien dat vaak fans van dat genre ook vaak dezelfde interesses delen in kunst, muziek en dus ook games.
Maar goed, het gaat hier over Beyond, niet over Lynch hoewel die man overal besproken mgs worden.
Nog een ding dan. Vaak bij Lynch films lopen recensies ook zo ontzettend uiteen. De een geeft het een 10 terwijl de ander er helemaal niks mee kan. Dat zie je ook bij de reviews van deze game.
Het is dus echt een love it or hate it ding.. Maar over de kwaliteit is iedereen het wel eens.

Awake78: veel plezier man! En laat vooral weten wat je er van vind

kiriyama
Ik snap sowieso niet wat Lynch en Cage met elkaar te maken hebben. HR lijkt in niets op een Lynch film en Fahrenheit is een allegaartje van slechts filmreferenties en plagiaat. Maar ook daar is er weinig Lynch te vinden.

Valt me overigens wel erg op hoever de reviews uit elkaar liggen. Lijkt nog meer als bij de vorige QD games het geval.

avatar van Rien
Wie zegt dat Lynch wat met deze game te maken heeft?
Beter lezen maat.
En je laatste zin slaat precies op waarom ik films van Lynch aanhaal.

kiriyama

Waarom het dan überhaupt aanhalen? Kan ik bij Super Mario 64 ook wel gaan vragen of er Berserk fans zijn.

avatar van Rien
Van mij mag je hoor. Lekker boeiend. Beetje interesse in je medemens is niet ongezond. En daarnaast heb ik het in elke post ook over de game.. Behalve deze dan.

avatar van Rien
Net een stuk gespeeld... Man kippenvel zeg!! Zoiets heb ik nog nooit gespeeld.. Erg gedurt om als developer zoiets in een "game" te verwerken.

AvMerode schreef:
Mheh, niet echt geweldig eerlijk gezegd.

En een nieuwe Omikron game zou ook meer dan prima zijn..

Wat mij betreft gewoon een remake, zelfde verhaal, karakters e.d. met op elk front natuurlijk verbeteringen. Omikron was door de grote hoeveelheid bugs, matige besturing en vrij lelijke graphics niet de topper die het had kunnen zijn, maar ondanks al deze negatieve punten toch nog vast wist te grijpen. Dat zegt genoeg, de sfeer en het verhaal waren namelijk ongelofelijk sterk.. Iets meer vrijheid en mogelijkheden a la sandbox games van tegenwoordig, goede graphics en een goede besturing en je hebt een gegarandeerde moderne klassieker...

avatar van threeohthree
Nu ruim 6 uur gespeeld, en ik ben er nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant behoorlijk sterk, veel doorgaans 'saaie' dingen zijn opeens erg interessant, maar mis, net als in elke andere keuze gebaseerde game, de radicale keuzes, daarin had het nog steeds wel stukken vrijer gekund.

Besturing en camera is wel logisch, en bovendien erg effectief met de quick-time 'events' , maar in nauwe ruimtes zoals huizen, is het gewoon kut. Nou ja, kan niet alles hebben natuurlijk. Snap AvMerode zijn kritiek wat betreft het ietwat onoverzichtelijke combat systeem wel, maar zit er zelf niet echt mee. Ook niet heel belangrijk ook, gezien je toch wel op je pootjes terecht komt. Wat eigenlijk gewoon voor een erg fijne ervaring zorgt.

Morgen het laatste stuk(je).

avatar van threeohthree
Uitgespeeld. Uiteindelijk (net als Heavy Rain) best een onevenwichtige game, en de keuzes lijken op het oog erg tam, maar als de eindcredits eenmaal de eindcredits een feit zijn, rolt er toch wel een tevreden traantje over mijn wang.

Misschien heb ik morgen wel tijd om direct even een meninkje te pennen. Voorlopig ben ik mede door mijn fantastische einde, een meer dan tevreden gamer.

Vandaag mee begonnen en wat meteen opvalt is hoe knap het er grafisch wel uitziet. En tot nog toe (een uurtje of twee in de game) lijkt het inderdaad wel een klein beetje onevenwichtig zo af en toe (inderdaad zoals Heavy Rain), maar als totaalervaring lijkt het in ieder geval wel goed te zitten. Ik had heel even moeite met de chronologie van de gebeurtenissen - af en toe lijkt het eerder of je losse flarden speelt - maar eenmaal je daar aan gewend bent is het toch erg vermakelijk. En ik moet zeggen dat ik toch best een behoorlijke andrenaline rush had tijdens de ontsnapping uit de trein en de achtervolging in het bos (deed me overigens wat Rambo-achtig aan). Alleszins geen miskoop.

Uitgespeeld na ongeveer een 11-tal uurtjes. Ik ben er nog steeds erg over te spreken en de game zal ongetwijfeld in mijn top 10 belanden van dit jaar. Het blijft qua gameplay allemaal vrij beperkt - maar net als zijn voorganger is het dan ook meer een interactieve film waarin je op gezette tijden keuzes maakt en plotpunten beinvloed. En met dat in het achterhoofd kan ik enkel zeggen dat ik het een geweldige ervaring vond - het acteerwerk en de graphics zijn prima, het plot zeker niet slecht (hoewel je enkele wendingen al van ver ziet aankomen) en de gameplay...tja...hoe beperkt die ook is - het doet wat het moet doen. Voor mij alleszins een van de meer memorabele games van het afgelopen jaar.

Goed dat het je bevallen is, ik was vast van plan hem direct te kopen maar ben van mening veranderd toen de kritieken wat tegenvielen en ga nu wachten tot de prijs wat gezakt is. Heb trouwens toch nog even werk/plezier aan Ni no kuni.

Ravnoss
Een game zoals je hem van Cage mag verwachten. Een verhaal wat op sommige stukken volledig opzuigt en raakt, en op andere punten genant slecht is. Er zijn weer tal van plotholes en onlogische momenten, en toch ben ik na het uitspelen een tevreden mens.
Het is jammer dat het spel zo ontzettend onevenwichtig is, waarbij het "Navajo" chapter in wat mij betreft in negatief oogpunt uitspringt (Dat sloeg qua dialoog, setting, plaats in het verhaal en uitwerking overal de spijker mis), en het "homeless" chapter er als beste uitkomt.
Verder ziet het er allemaal machtig mooi uit en is de art-direction ook uitstekend. Dat is gewoon Hollywood niveau.
Al met al ben ik blij dat Cage dit soort spellen blijft maken, want ik ben er een liefhebber van, maar het zou niet verkeerd zijn als hij een keer met een echt goede schrijver in zee gaat.

avatar van Awake78
Slaat de spijker mis, haha goeie

Maar thanks voor je stukje in ieder geval. Heb ik wat aan. Ga hem vanavond 2e hands ophalen voor 35 euro en zsm proberen. Hou jullie op de hoogte!

Ravnoss
Awake78 schreef:
Slaat de spijker mis, haha goeie

Creatief met spreekwoorden zal ik maar zeggen

avatar van Realistic Gamer
-------------
REVIEW:
-------------

Beyond: Two Souls

Reden voor de aanschaf:
Dat ik binnen een dag, binnen een klap Quantic Dream volledig in vertrouwen nam, was de dag waarop ik voor het eerst Heavy Rain uitspeelde. Ik wist zeker dat als Quantic Dream een nieuwe game zou maken, dat die game dan ook weer die spannende en donkere sfeer bij zich zou gaan dragen, en dat niet alleen! Ze zouden dan ook weer zeker een nieuwe prachtige psychologische thriller neerzetten op de markt. Dit heeft allemaal wel wat meer weg van een film dan een game, maar toch is dit een van de meest unieke ervaringen voor gamen vind ik.

Het verhaal:
Het verhaal van deze game is op zich erg uniek en bijzonder te noemen. Het is iets dat niet echt voor het oprapen ligt. Ik had er ook deze keer weer veel interesse en aandacht voor en ik had er ook deze keer weer erg van genoten. David Cage zou eigenlijk gewoon een filmregisseur moeten worden! In de verhaallijn is het fijn dat je af en toe wat afwisseling heb van Jodie, en dan bedoel ik daarmee dat je bijvoorbeeld weer een stukje heb waar ze een klein meisje was, en dat je dan daarna weer een stukje heb over dat ze een puber was, en dan daarna weer een stukje heb over dat ze thuis was, enzovoort. Ik vind dit dan ook erg typisch Quantic Dream en het heeft dan ook allemaal wel weer wat weg van zijn voorganger
Heavy Rain.

Graphics en vormgeving:
Beyond: Two Souls heeft net als zijn voorganger Heavy Rain ook weer die prachtige graphics met een mooie en perfecte uitstraling. Je kunt zowel alle mooie woorden er voor opnoemen, maar deze game is zo perfect en gedetailleerd afgewerkt, dat ik er eigenlijk gewoonweg helemaal geen woorden meer voor over heb. Want binnen die drie jaar tijd en dan z'n game als deze neerzetten, vind ik erg knap werk, vanuit Parijs! Ik heb nergens geen een foutje, bug, glitch of wat dan ook kunnen ontdekken. Eigenlijk ziet deze game er meer dan perfect uit! Deze game kent dus echter geen fouten, tenminste, ik heb er tot nu toe zelf geen ontdekt.

Gameplay:
In het begin vond ik Aiden een beetje lastig te besturen. Je bestuurt meer een rondzwevende camera dan een persoon wat dus eigenlijk direct anders aanvoelt. Later raakte ik me er meer aan gewend, dus dat is op zich nog prima in vergelijkbaar met Jodie. De situatie met Jodie ligt soms niet naar wens. Als ik ergens heen loop en de camera staat ineens in de tegenovergestelde richting, loopt Jodie ineens terug. Dat is soms een beetje vervelend, maar een groot minpunt is dat dan ook weer niet, want je herstelt dit door eerst door te lopen en dan Jodie naar je toe te laten lopen. Dat is dus een soms wat vervelende situatie dat Jodie soms niet heen gaat naar jouw doelpunt, maar ook daar aan moet je kunnen wennen, dus dit valt dan ook niet onder een groot minpuntje. Dus dit wil zeggen dat deze kleine minpuntjes niet af gaan van het cijfer.

De game zelf:
Zoals ik al eerder verteld had is deze game gedetailleerd en perfect afgewerkt. Quantic Dream heeft van deze psychologische thriller meer een game ervan willen maken dan dat het meer lijkt op een film, en dan bedoel ik daar mee dat er zich in deze game wat meer actie en een beetje stealth afspeelt wat dus meer trekt naar een game. Bij 'De Missie' hoopte ik dat er eindelijk net zoals bij een normale shooter een gevecht word gehouden, maar het was meer vechten dan richten, schieten, wapen munitie verzamelen... ach, iedereen ken dit het vast wel. Jammer genoeg was dit dus niet het geval. De game kent vele goede sferen en mooie locaties met een uitstekende ervaring. Ook dat is iets wat je vaker terug vind in de voorganger van Quantic Dream, namelijk: Heavy Rain. Ik had de game zelf een paar degen geleden voor het eerst uitgespeeld.

De muziek:
De goede componist van Heavy Rain is onlangs jammer en spijtig genoeg overleden. Ik vind het erg respectvol dat Quantic Dream deze man een eer had gegeven aan het einde van deze game. Ook van de twee andere nabestaanden gaf Quantic Dream een eer aan het einde van deze game. Dat vind ik erg respectvol en mooi gedaan van Quantic Dream. Mijn complimenten en medeleven daar voor! Maar uhh… Had ik het over de muziek? Het ging over de componist, maargoed. De muziek in deze game vond ik dan ook weer net zoals bij zijn voorganger Heavay Rain weer prachtig te noemen. Gelukkig heeft Quantic Dream een net z'n goede componist gevonden als Normand Corbeil om deze componist te vervangen. Ook deze componist heeft net zoals Normand Corbeil prachtige en unieke muziek in deze game weten neer te zetten!

Kortom:
Een wel zeer geslaagde game die qua alles veel weg heeft van Heavy Rain. Het is een typische en echte Quantic Dream game. Deze game is een echte aanrader voor iedereen!!! Deze game scoort van mij een:

Dubbele 5.0 *****

avatar van Naomi Watts
Soms snap ik die game critics echt niet, apart volk ofzo.

Zwaar indrukwekkend weer, personage design en karakterontwikkeling om u tegen te zeggen, gameplay die de narratie niet in de weg staat en wat enorm veel production value op je scherm. Audiodesign ook echt top notch, en de narratieve structuur is ook esthetisch verantwoord. Mijn Harman Kardon wordt erg goed aan het werk gezet. Niets meer dan lof. En ja Ellen Page .

avatar van Realistic Gamer
Naomi Watts schreef:
Soms snap ik die game critics echt niet, apart volk ofzo.

Juist! Eindelijk iemand gevonden die pas ECHT weet waar het geluid uit moet komen! Ik heb ook een Harman/Kardon geluidsinstallatie. Bij mij klonk dat ook zo lekker man! Yeah! Harman/Kardon rules!

Snapte je mijn kritiek niet of had je het over iemand anders zijn reactie? Ik ben geen 'apart soort volk' maar wel een normaal mens net als jij. Als je iets niet goed begrepen heb, leg ik dat graag even voor jou uit.