Dead Space 3 (2013)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Visceral

Isaac Clarke en John Carver hebben een noodlanding gemaakt op de bevroren planeet Tau Volantis. Deze planeet herberg het geheim dat hen zal leiden naar de bron van de Necromorph uitbraak. Isaac heeft niet alleen te vrezen van de Necromorph. Hij moet sneeuwstormen trotseren, en levensgevaarlijke ijsbergen beklimmen, op zoek naar materialen welke hij kan gebruiken om wapens en andere benodigdheden te creëren. Met de de drop-in, drop-out coöperatieve modus kun je de campagne met een andere speler doorlopen.

avatar van wiiplayer
Opnieuw een waardig Dead Space deel. Volgens mij is het vergelijkbaar met de Alien reeks. Het eerste deel is pure horror, daarna wordt het meer actie-gericht. Dit derde deel is vooral actie en avontuur, vooral in het begin en op de sneeuwplaneet, maar ik moet zeggen dat het op het einde weer ouderwets creepy word. Er zaten een paar hele goede stukken in en ik was verbaasd over hoe goed dit er uit zag op de PS3. Misschien wel beter dan God of War 3 en Uncharted en zo. De controls blijven wel sticky en ik had af en toe het idee dat locaties telkens opnieuw gebruikt werden op andere plekken maar waarschijnlijk was ik gewoon verdwaald

avatar van wiiplayer
Oh ja, en ik had dit keer totaal geen last van een tekort aan ammo. Vooral wanneer je in het midden die harpoon-gun krijgt. Dat ding is fucking sterk. Ik heb de hele game alleen dat wapen gebruikt (en af en toe de Plasma Cutter)

avatar van Dragonslayer
Ik heb de eerste paar chapters er nu op zitten. Ben tot nu toe niet onder de indruk. Naar mijn mening toch echt te veel gericht op actie. Was er al bang voor.

avatar van Tsjo-Wi
Daarom laat ik deze ook lekker liggen. Jammer, het was zo'n vette serie...

Deadspace 4 cancelled

Jeetje. Dat is wel erg drastisch. Deel 3 heeft blijkbaar niet genoeg verkocht dus deel 4 is meteen gecancelled. Al de tweede grote franchise na Medal of Honor die verdwijnt - al moet ik zeggen dat ik het in het geval van Dead Space een stuk erger vind dan in dat van Medal of Honor.

kiriyama
Vreemd. Als ze terug gaan naar pure horror zou deel 4 volgens mij wel weer meer verkopen dan dit deel.

Maar sowieso vind ik dit erg vreemd - het spel is amper een maand uit. Als ze nou na een volledig kwartaal of een half jaar een dergelijke conclusie trokken kon ik er inkomen - maar nog geen vier volledige weken? En op basis daarvan dan meteen de opvolger cancellen? Of het artikel is onzin (lijkt me niet want eurogamer is over het algemeen vrij betrouwbaar) of EA houd er in 2013 echt wel een uiterst merkwaardig businessplan op na.

Nou heb ik het zelf ook nog niet gekocht - met 2 redenen - de eerste is omdat ik Dead Space 2 nog altijd op een stapel in mijn kast heb liggen om te spelen (1 vond ik geweldig - 2 heb ik een half jaar terug voor 7,5 gekocht maar nog geen tijd/zin voor gehad) en 2 is omdat er gewoon sowieso al veel te veel games uitkwamen in maart / april / mei en ik dus echt wel even mijn geld opzij heb moeten houden. Maar aanschaffen doe ik het vast nog omdat wat ik ervan gezien heb bij vrienden toch zeker nog de moeite waard was om te spelen - ondanks de verschuiving naar meer actie-gerichte gameplay.

Nou ja...het artikel is intussen ook al geupdate. Ziet er naar uit dat het toch niet zo dramatisch is als oorspronkelijk vermeld.

avatar van JacoBaco
Deel 3 is gewoon weer een hele goede game. De eerste is de beste, klaar! Alleen al vanwege de vele eindbazen en de horror. Deel 2 speelt wat soepeler en is qua gameplay een kleine verbetering. Deel 3 is een mix van actie en survival horror en speel de game gewoon op hard als je het te makkelijk vind. Ja, deel 3 is wat minder eng, maar dat het puur actie georiënteerd is, is ook weer dikke onzin. Het enge is van meerwaarde, daar ben ik het mee eens. Toch is dit weer een solide game met veel variatie. Erg fijn om te spelen.

SvV_Ying
Net aangekomen bij chapter 6 en het verrast me in positieve zin. Er is inderdaad meer actie, maar dat gaat niet ten koste van schrikmomenten en het langzaam door claustrofobische gangen lopen. Nadeel is tot nu toe wel dat de omgevingen erg veel van hetzelfde zijn. Ben er nu wel aan toe om Tau Volantis te betreden.

SvV_Ying
Oke, bij chapter 11 begint het wel een beetje voorspelbaar te worden wat missies en objectives betreft. Reperaar de motor, vul de tank, doe de power aan. Keer op keer doe je dezelfde dingen die je ook al in de eerdere delen hebt gedaan. Niks lukt gewoon in 1 keer, bij alles wat je verder helpt in het verhaal moet je de voorgaande stappen doorlopen. Hoop dat het niveau tegen het einde weer wat omhoog gaat.

avatar van JacoBaco
Inmiddels al bij mn derde playthrough. De game blijft fijn om te spelen. De 2e keer heb ik hem op classicmode uitgespeeld en ben nu bezig op survival co-op. En co-op werkt heel goed. Vooral de co-op missies geven wat leuke extra's. Met name voor degene die met Sergeant John Carver speelt. De uitdaging valt alleen tegen, het is gewoon makkelijk terwijl de game automatisch op hard staat. Misschien hierna ook maar hardcore proberen. Maar dan mag je dus echt niet dood. Wanneer je op sommige momenten even moet vliegen, wil het nog weleens gebeuren dat je een foutje maakt en dan is het gelijk afgelopen. Kan enorm frustrerend zijn.

SvV_Ying
Dead Space 3 is helaas niet helemaal geworden wat ik gehoopt had. Herhaling en voorspelbaarheid doen afbreuk aan de game.

Het spel begint erg spectaculair en zit direct vol actie, snelle scenes en interessante gameplay. Na een aantal hoofdstukken neemt de game wat gas terug en is er meer ruimte voor het klassieke Dead Space gevoel vol spanning met hier en daar een goed schrikmoment.

Allemaal prima nog, maar hoe langer de game wordt, hoe meer de sleur er in komt en tegen het eind aan heb ik de game af en toe met lichte tegenzin zitten spelen. Dit komt vooral door de grote voorspelbaarheid en de herhaling die Dead Space 3 bezit. De ontwikkelaar doet keer op keer hetzelfde trucje; Isaac raakt door een gebeurtenis zijn team kwijt, moet zelf een weg vinden om weer terug te komen en is blij wanneer hij weer bij zijn team is. Nog geen 3 stappen verder gebeurt hetzelfde weer opnieuw en zo blijft het doorgaan.

Daarnaast zijn de een aantal missies echt bedoeld om de game alleen maar te rekken. Niks lukt in 1 keer en daardoor ben je steeds bezig onderdeel A te vinden en naar B te brengen. Dan onderdeel C vinden en dan weer terug naar onderdeel A om een apparaat aan de praat te krijgen.

Het klinkt allemaal vrij negatief, maar begrijp me niet verkeerd. Ik hou van de franchise, maar DS3 kakt ontzettend in en wordt tegen het einde repetitief en voorspelbaar. Gelukkig zijn er ook genoeg goede punten aan de game. Er is dan wel meer actie, maar dit betekent niet dat er geen plek is voor spanning en schrikmomenten. Het rustig lopen door claustrofobische gangetjes komt vaak genoeg voor en maken de serie voor mij zo goed.

Dead Space 3 begint sterk, raakt daarna meer en meer in een sleur en is achteraf ietwat teleurstellend. Begint als een 9, daalt af naar een 7.

avatar van Dutch-J3ff
De game was weer erg goed, maar ik vond de vorige 2 delen beter.

Dit spel is nu voor 2 tientjes te krijgen bij Nedgame bijvoorbeeld..
2dehands dat wel

avatar van Starmaster501
3 tientjes nieuw op bol.com.

ik heb hem gekocht ! na het geweldige deel 1 (en het wat mindere deel 2)
ga ik me toch aan deel 3 wagen, ik ben heel sceptisch maar misschien dat het wel wat mee valt..

Starmaster501 schreef:
3 tientjes nieuw op bol.com.
Dead Space 3 hoort bij de Most Wanted collectie. Je kan koopjes doen!

ik heb er een paar uurtjes op zitten en ik moet zeggen, dit is wel weer die Dead Space sfeer..
die je in deel 1 ook had..
even door spelen...

waarom hebben ze nou dat wapen systeem zo ingewikkeld gemaakt..
ik wil geen poes pas! maar weer gewoon zoals in deel 1 makkelijk overzichtelijk..
en leuk om te doen.

SvV_Ying schreef:
Herhaling en voorspelbaarheid doen afbreuk aan de game.

Eerlijk gezegd hadden de vorige delen, en dan met name deel 1, dit ook.

Toffe game, wel minder voor mijn gevoel dan deel 1 en 2. Dit deel is veel meer actie gericht wat ten koste gaat van de horror en de schrikmomenten. De keren dat ik geschrokken ben zijn namelijk op één hand te tellen. Het is wel goed van de developers dat ze wat meer emotie in het verhaal hebben gestopt, en dat zie je ook duidelijk waardoor sommige dingen in het verhaal mij wel raakte. Ben sowieso blij dat Isaac niet meer die stille dude is zoals in de eerste Dead Space. Al met al, goeie game, maar dan wel meer als actie game en niet al horror game en dat is best zonde.

Horrorloze Dead Space...

Wat ben ik blij dat ik hiermee heb gewacht tot 'ie in Playstation Plus verscheen, want dit is gewoon niet best. Wederom is EA erin geslaagd om een franchise te verkrachten.

Het verhaaltje is er met de haren bijgesleept om Isaac weer in actie te krijgen. Op zich is het interessant om de nasleep van deel twee te zien en wat voor gevolgen dit heeft, maar als gamer kom je er later achter dat het gewoonweg niet veel voorstelt.

De gameplay is duidelijk gericht op actie; wat wil je met dekkingsmogelijkheden, een 'barrel roll' en menselijke vijanden. Het is zowat alleen maar schieten, schieten en nog eens schieten. Nergens is de beklemmende sfeer van de voorgaande delen te bespeuren. En nee, goedkope jump scares tellen niet mee. Dat je nu in co-op kan spelen zegt genoeg.

Het repetitieve komt dan ook al gauw om de hoek kijken. Als speler lijk je alsmaar een vast stramien te volgen van: team kwijtraken, weg terugvinden door allerlei obstakels om vervolgens weer het gehele riedeltje opnieuw te doorlopen. De optionele missies voegen hier weinig aan toe. Het mag dan geen verrassing zijn dat het tegen het einde een sleur wordt om verder te spelen.

Een nieuwe optie in dit deel is om je eigen wapens te vervaardigen d.m.v. allerlei onderdelen die je naargelang vindt. Op het eerste gezicht een leuke toevoeging, maar de opties zijn beperkt en zodra je een degelijk wapen hebt, is het een kwestie om te spelen met circuits die je wapen sterker maken.

Gelukkig zien de graphics er prima uit, met een aantal toffe sneeuwlocaties die het geheel een extra dimensie geven. Verder kan ik over het geluid niet klagen. De score is aardig en de verscheidene wapens liggen aardig in het gehoor.

Al met al een teleurstellend vervolg te noemen. Erg spijtig dat 'Dead Space' is vervallen tot een generieke shooter. Wat mij betreft mogen ze het hierbij laten, tenzij ze terug gaan naar alles wat deel één zo meesterlijk maakte.

3,0 Sterren.

Heb slechts 2 uur gespeeld, maar het wil gewoon niet aanslaan. Het voelt meer als een zwakkere kopie van zijn voorgangers dan een vervolg dat logisch uitbreid. De monsters, omgevingen en wapens zijn overgenomen van de vorige delen en de 'nieuwe aspecten' zijn verre van origineel (zombie-achtige monsters). De vijanden waren opmerkelijk agressief en stormde onsubtiel op je af vanuit de hoeken, ipv de sfeervolle opbouw & onzekerheid waar de vorige delen mee speelde. Het werd snel oud. Vreemd genoeg kon ik de laser van mijn plasma cutter ook niet roteren zonder het wapen te upgraden? Dat is alsof Sonic The Hedgehog een upgrade nodig heeft om een spin-dash te doen. Belachelijk dat een iconisch onderdeel van de reeks achter een upgrade is gezet.

Het horror genre op de achtergrond zetten, en actie op de voorgrond, heb ik niets op tegen zolang er maar leuke nieuwe dingen mee gedaan worden zoals bij Resident Evil 4, 5 en 6 (die ieder wild verschillen van elkaar). Dit vervolg voelde echter meer als een cash grab die de aspecten van zijn voorgangers recyclet. Wellicht dat het verbeterd naarmate je langer speelt, maar de recensies wekte niet die indruk. Ik ga dan liever deel 1 en 2 herspelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Als je het leuk lijkt om nogmaals door de Dead Space wereld te gaan en geen problemen hebt met meer van hetzelfde + meer actie dan zal dit wel leuk zijn. Op papier vond ik het grappig klinken, maar in de praktijk werd het snel oud.

Heb te weinig ervaren om zeker te zijn van een cijfer, maar aan de hand van de eerste 2 uur zit het rond de 2*.