
Dead Space 3 (2013)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Visceral
Uitgegeven door Electronic Arts
Isaac Clarke en John Carver hebben een noodlanding gemaakt op de bevroren planeet Tau Volantis. Deze planeet herberg het geheim dat hen zal leiden naar de bron van de Necromorph uitbraak. Isaac heeft niet alleen te vrezen van de Necromorph. Hij moet sneeuwstormen trotseren, en levensgevaarlijke ijsbergen beklimmen, op zoek naar materialen welke hij kan gebruiken om wapens en andere benodigdheden te creëren. Met de de drop-in, drop-out coöperatieve modus kun je de campagne met een andere speler doorlopen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=u5f5tOmMkLk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Jeetje. Dat is wel erg drastisch. Deel 3 heeft blijkbaar niet genoeg verkocht dus deel 4 is meteen gecancelled. Al de tweede grote franchise na Medal of Honor die verdwijnt - al moet ik zeggen dat ik het in het geval van Dead Space een stuk erger vind dan in dat van Medal of Honor.

Nou heb ik het zelf ook nog niet gekocht - met 2 redenen - de eerste is omdat ik Dead Space 2 nog altijd op een stapel in mijn kast heb liggen om te spelen (1 vond ik geweldig - 2 heb ik een half jaar terug voor 7,5 gekocht maar nog geen tijd/zin voor gehad) en 2 is omdat er gewoon sowieso al veel te veel games uitkwamen in maart / april / mei en ik dus echt wel even mijn geld opzij heb moeten houden. Maar aanschaffen doe ik het vast nog omdat wat ik ervan gezien heb bij vrienden toch zeker nog de moeite waard was om te spelen - ondanks de verschuiving naar meer actie-gerichte gameplay.



Het spel begint erg spectaculair en zit direct vol actie, snelle scenes en interessante gameplay. Na een aantal hoofdstukken neemt de game wat gas terug en is er meer ruimte voor het klassieke Dead Space gevoel vol spanning met hier en daar een goed schrikmoment.
Allemaal prima nog, maar hoe langer de game wordt, hoe meer de sleur er in komt en tegen het eind aan heb ik de game af en toe met lichte tegenzin zitten spelen. Dit komt vooral door de grote voorspelbaarheid en de herhaling die Dead Space 3 bezit. De ontwikkelaar doet keer op keer hetzelfde trucje; Isaac raakt door een gebeurtenis zijn team kwijt, moet zelf een weg vinden om weer terug te komen en is blij wanneer hij weer bij zijn team is. Nog geen 3 stappen verder gebeurt hetzelfde weer opnieuw en zo blijft het doorgaan.
Daarnaast zijn de een aantal missies echt bedoeld om de game alleen maar te rekken. Niks lukt in 1 keer en daardoor ben je steeds bezig onderdeel A te vinden en naar B te brengen. Dan onderdeel C vinden en dan weer terug naar onderdeel A om een apparaat aan de praat te krijgen.
Het klinkt allemaal vrij negatief, maar begrijp me niet verkeerd. Ik hou van de franchise, maar DS3 kakt ontzettend in en wordt tegen het einde repetitief en voorspelbaar. Gelukkig zijn er ook genoeg goede punten aan de game. Er is dan wel meer actie, maar dit betekent niet dat er geen plek is voor spanning en schrikmomenten. Het rustig lopen door claustrofobische gangetjes komt vaak genoeg voor en maken de serie voor mij zo goed.
Dead Space 3 begint sterk, raakt daarna meer en meer in een sleur en is achteraf ietwat teleurstellend. Begint als een 9, daalt af naar een 7.
3,5*
2dehands dat wel
ga ik me toch aan deel 3 wagen, ik ben heel sceptisch maar misschien dat het wel wat mee valt..
3 tientjes nieuw op bol.com.

die je in deel 1 ook had..
even door spelen...
ik wil geen poes pas! maar weer gewoon zoals in deel 1 makkelijk overzichtelijk..
en leuk om te doen.
Herhaling en voorspelbaarheid doen afbreuk aan de game.
Dit komt vooral door de grote voorspelbaarheid en de herhaling die Dead Space 3 bezit. De ontwikkelaar doet keer op keer hetzelfde trucje; Isaac raakt door een gebeurtenis zijn team kwijt, moet zelf een weg vinden om weer terug te komen en is blij wanneer hij weer bij zijn team is. Nog geen 3 stappen verder gebeurt hetzelfde weer opnieuw en zo blijft het doorgaan.
Daarnaast zijn de een aantal missies echt bedoeld om de game alleen maar te rekken. Niks lukt in 1 keer en daardoor ben je steeds bezig onderdeel A te vinden en naar B te brengen. Dan onderdeel C vinden en dan weer terug naar onderdeel A om een apparaat aan de praat te krijgen.
3,5*
Eerlijk gezegd hadden de vorige delen, en dan met name deel 1, dit ook.
Wat ben ik blij dat ik hiermee heb gewacht tot 'ie in Playstation Plus verscheen, want dit is gewoon niet best. Wederom is EA erin geslaagd om een franchise te verkrachten.
Het verhaaltje is er met de haren bijgesleept om Isaac weer in actie te krijgen. Op zich is het interessant om de nasleep van deel twee te zien en wat voor gevolgen dit heeft, maar als gamer kom je er later achter dat het gewoonweg niet veel voorstelt.
De gameplay is duidelijk gericht op actie; wat wil je met dekkingsmogelijkheden, een 'barrel roll' en menselijke vijanden. Het is zowat alleen maar schieten, schieten en nog eens schieten. Nergens is de beklemmende sfeer van de voorgaande delen te bespeuren. En nee, goedkope jump scares tellen niet mee. Dat je nu in co-op kan spelen zegt genoeg.
Het repetitieve komt dan ook al gauw om de hoek kijken. Als speler lijk je alsmaar een vast stramien te volgen van: team kwijtraken, weg terugvinden door allerlei obstakels om vervolgens weer het gehele riedeltje opnieuw te doorlopen. De optionele missies voegen hier weinig aan toe. Het mag dan geen verrassing zijn dat het tegen het einde een sleur wordt om verder te spelen.
Een nieuwe optie in dit deel is om je eigen wapens te vervaardigen d.m.v. allerlei onderdelen die je naargelang vindt. Op het eerste gezicht een leuke toevoeging, maar de opties zijn beperkt en zodra je een degelijk wapen hebt, is het een kwestie om te spelen met circuits die je wapen sterker maken.
Gelukkig zien de graphics er prima uit, met een aantal toffe sneeuwlocaties die het geheel een extra dimensie geven. Verder kan ik over het geluid niet klagen. De score is aardig en de verscheidene wapens liggen aardig in het gehoor.
Al met al een teleurstellend vervolg te noemen. Erg spijtig dat 'Dead Space' is vervallen tot een generieke shooter. Wat mij betreft mogen ze het hierbij laten, tenzij ze terug gaan naar alles wat deel één zo meesterlijk maakte.
3,0 Sterren.
Het horror genre op de achtergrond zetten, en actie op de voorgrond, heb ik niets op tegen zolang er maar leuke nieuwe dingen mee gedaan worden zoals bij Resident Evil 4, 5 en 6 (die ieder wild verschillen van elkaar). Dit vervolg voelde echter meer als een cash grab die de aspecten van zijn voorgangers recyclet. Wellicht dat het verbeterd naarmate je langer speelt, maar de recensies wekte niet die indruk. Ik ga dan liever deel 1 en 2 herspelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Als je het leuk lijkt om nogmaals door de Dead Space wereld te gaan en geen problemen hebt met meer van hetzelfde + meer actie dan zal dit wel leuk zijn. Op papier vond ik het grappig klinken, maar in de praktijk werd het snel oud.
Heb te weinig ervaren om zeker te zijn van een cijfer, maar aan de hand van de eerste 2 uur zit het rond de 2*.