Preview - Hands-on | 24 september 2012 - De kwaliteit van de PlayStation Vita staat niet ter discussie. De tot nu toe uitgebrachte games staan dat echter wel. Op een uitzondering daargelaten is er nog niet bijster veel spectaculairs uitgekomen voor de handheld. Nieuw aangekondigde toppers moeten het tij keren voor de Vita en Assassin's Creed III: Liberation is er daar 1 van. Wordt dit de eerste topper van het najaar voor de Vita?
Dit heb ik gespeeld
In het luxe Hotel Sofitel Legend The Grand in Amsterdam had Ubisoft een aantal nieuwe levels van Assassin's Creed III en Assassin's Creed III: Liberation voor de pers in petto. Na een zeer korte toespraak kon ik ruim 2 tot 3 uur met Liberation aan de slag.
Dit is Assassi's Creed III: Liberation
Het team achter Assassin’s Creed III: Liberation heeft 2 doelen met het Vita-debuut van de serie: het leveren van een volwaardige Assassin's Creed-ervaring en het brengen van een nieuwe ervaring. Liberation moet dus herkenbaar zijn, maar ook een eigen smoel hebben en verfrissende nieuwe features bevatten. Tijdens mijn hands-on kwam het 1e doel meteen duidelijk naar boven; Liberation ademt Assassi's Creed. Wie al eens een game uit de serie heeft gespeeld, is binnen no-time gewend aan Liberation. Belangrijk hierbij is de engine waarop de game draait. Deze engine is overgenomen van Assassin's Creed III: klimmen, rennen en vechten loopt hierdoor dus net zo soepel en de game ziet er ook écht als Assassin's Creed uit, al zijn de graphics natuurlijk van iets lager niveau dan op bijvoorbeeld de PlayStation 3.
Het leveren van een echte AC-ervaring komt natuurlijk niet enkel tot stand door de engine. Liberation is daarnaast ook gewoon AC zoals we het kennen. Je bent ook in dit deel weer een brute assassin die met tal van wapens de strijd aan gaat met tempeliers en de gevestigde orde. Op het gebied van opzet en gameplay is Liberation ook herkenbaar. Ook dit deel bevat een economisch systeem, veel zijmissies en veel mogelijkheden tijdens combat die we kennen uit de eerdere delen. Met het 1e doel lijkt het dus wel goed te komen. Voor Ubisoft is het echter belangrijk dat Liberation ook een nieuwe ervaring wordt. Dit doet de game door het introduceren van de eerste vrouwelijke Assassin Aveline, het bezoeken van nieuwe locaties, nieuwe wapens en door gebruik te maken van mogelijkheden die de PlayStation Vita biedt.
De belangrijkste feature is misschien wel het persona-system. Aveline kan zich in Liberation kleden als slaaf, elegante vrouw of Assassin. Elk outfit heeft zijn eigen voor- en nadelen. Als assassin trekt Aveline altijd de aandacht van wachters. De assassin is echter wel de sterkste van de 3. Als slaaf trekt Aveline juist weinig aandacht, maar kan ze moeilijk vechten en een klimmende slaaf trekt natuurlijk wel de aandacht. Gekleed als elegante vrouw is het mogelijk om wachters te verleiden en voor je te laten vechten, maar opgepast: rennen en klimmen gaat in strakke vrouwenkleding niet zo makkelijk. Er zijn tal van kledingzaken waar Aveline zich kan omkleden. Op veel momenten kies je zelf wat je draagt, maar tijdens sommige missies word je gedwongen om op een bepaalde manier gekleed te gaan.
De speler krijgt 4 nieuwe locaties voorgeschoteld: New Orleans, de moerassen buiten de stad en Mexico zijn 3 locaties. De 4e is nog niet bekendgemaakt. Ook de Vita wordt goed benut. Mensen bestelen gaat via het achterste touch pad en vijanden zijn eenvoudig aan te wijzen op het scherm. De map en het wapenwiel zijn ondergebracht op het scherm en een simpele tik op het touchscreen tovert ze tevoorschijn. Voor de meeste touch-controls zijn ook de knoppen te gebruiken.
Wat zeker niet onvermeld mag blijven, zijn de wapens in Liberation. De verborgen messen, de zware wapens, de gifpijlen en de rookbommen maken allemaal hun rentree, maar er zijn ook de nodige nieuwe wapens toegevoegd. De blaaspijp kan verhuld als paraplu dienen om vijanden van een afstand uit te schakelen en om gifpijlen op ze af te schieten. Aveline hanteert ook de zweep en kan daarmee vijanden ophangen, maar ook sneller klimmen. Ook kreeg ik een machete in handen, waarmee ik de nodige kelen heb doorgesneden.
Dit vond ik tof
Soepele besturing
Liberation speelt heerlijk soepel. Voorheen moesten zowel de schouderknop als de X-knop ingedrukt worden om te freerunnen. Nu is alleen de schouderknop voldoende, met 1 knop ingedrukt sprint en klimt Aveline over de daken en de bomen. De camera beweegt netjes mee en vormt geen belemmering op het kleine scherm. Ditzelfde scherm wordt ook perfect gebruikt voor de map en het wapenwiel, deze haal je met een simpele tik tevoorschijn. Hierna selecteer je in mum van tijd je wapen of locatie. Dit gaat eigenlijk een stuk sneller dan met de DualShock en de analoge sticks.
Speelt en oogt als volwaardig AC
Liberation bevat veel content en biedt alles wat je gewend bent van de serie: een economisch systeem, zijmissies, uitkijkpunten, vette wapens en grote verkenbare gebieden. Hierdoor oogt de game echt als een volwaardig Assassin’s Creed-deel. Het speelt ook net zo lekker weg want klimmen, vechten en rennen gaat net zo soepel en makkelijk als op de consoles. Dit is gewoon AC op een kleiner scherm zonder dat er aan mogelijkheden of gameplay wordt ingeleverd.
Liberation maakt goed gebruik van Vita-features
Vaak als een ontwikkelaar gebruik gaat maken van speciale features van een console of apparaat voelt het geforceerd aan, maar met deze game had ik dat gevoel totaal niet. Het scherm wordt prima gebruikt om de map en het wapenwiel onder te brengen en het selecteren van een doelwit is een eitje met het scherm. Ook moest ik tijdens mijn hands-on een wachter beroven met het achterste touchpad, mijn vingers over het scherm vegen om een enveloppe open te scheuren en de camera naar het licht houden om licht op een object te laten schijnen. Geen van alle keren voelde het geforceerd of vervelend aan.
Nieuwe features en mogelijkheden
Liberation is niet slechts een kopie van eerdere games uit de serie. De game heeft genoeg eigen features en de meeste daarvan pakken goed uit. Zo is het persona-systeem een leuke en interessante toevoeging en verschilt het economische systeem van de systemen in de vorige delen. Nu help je je vader om zijn scheepvaart-business te vergroten en moet hiervoor concurrenten uitschakelen en andere missies ondernemen. De nieuwe wapens bieden nieuwe mogelijkheden tijdens combat.
Hier zet ik vraagtekens bij
Gevaar voor herhalende en suffe missies
Ik heb 2 volledige hoofdstukken gespeeld, maar heb weinig gedaan wat ik niet al eerder in een AC-game moest doen. Het volgen van mensen, het geruisloos ombrengen van meerdere vijanden en een achtervolging in paard en wagen; allemaal prima, maar we hebben dit al vaker voorgeschoteld gekregen in andere delen. Hopelijk zitten er in Liberation ook een aantal missies die een andere insteek hebben.
AI vijanden niet sterk
De combat is in Liberation net zo soepel als in de andere AC-delen, en dat is zowel een plus- als een minpunt. Zelfs omringd door een flink aantal vijanden hoef je je geen zorgen te maken. Ze vallen maar sporadisch aan en met een simpele counter is het al snel met je tegenstanders gedaan. Ook buiten de gevechten is de AI niet al te sterk. Je merkt echt dat het gezichtsveld van de wachters maar een kleine afstand betreft, want vermoord je iemand 20 meter voor een wachter dan zal hij dit niet zien. Al met al komt een niet al te sterke AI te vaak voor in Assassin's Creed III: Liberation.
Dit vond ik ervan
Liberation is net zo groots en compleet als de grote broers op de consoles en dat is een pluim waard. De game krijgt het voor elkaar om een complete Assassin's Creed-ervaring te leveren en tegelijkertijd ook fris aan te voelen door nieuwe locaties, nieuwe wapens, een nieuwe Assassin en door gebruik te maken van mogelijkheden die de Vita biedt. Liberation bevat alles wat je van een Assassin's Creed gewend bent, inclusief niet altijd even afwisselende missies en een simpel doch vermakelijk combat-systeem. Dit lijken kleine puntjes van kritiek te zijn op een game die verder prima in elkaar steekt en een echte najaarstopper voor de Vita lijkt te worden.
Assassin's Creed III: Liberation wordt ontwikkeld en uitgegeven door Ubisoft. Liberation wordt exclusief uitgebracht voor de PlayStation Vita. De game verschijnt tegelijkertijd met Assassin's Creed III op 30 oktober.
Bron:
Gaming Only