Watch_Dogs (2014)

Alternatieve titel: Watch Dogs

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In het third person actiespel Watch Dogs heeft een Central Operating System de stad Chicago in zijn greep. De speler, die de rol van hacker Aiden Pearce op zich neemt, verzet zich tegen dat systeem, dat er op gericht is mensen te volgen en informatie over ze op te slaan via mobiele telefoons en online profielen. Als hacker kan Pierce de stad letterlijk als wapen gebruiken, zoals telecommunicatie plat leggen en stoplichten aan- of uitzetten.

jellecomicgek72 schreef:
Het patronen van guards volgen die verborgen camera's bij zich dragen vind ik vrij pittig zo nu en dan. Ik vind het meer dan alleen een gimmick, ik heb nog geen enkele ander game gespeeld waarbij het hacken af en toe zo uitdagend is als hier.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het in Watch Dogs toch verre van uitdagend. Het is in sommige gevallen leuk of in het beste geval aardig gedaan, maar uitdagend? Nee, zeker niet.

Vaak is het bij andere games gewoon; druk op 3 knoppen en klaar. Bij deze game is dat gelukkig niet zo en het geeft mij ook echt voldoening als ik na 20 minuten eindelijk weet hoe ik het beste het gebouw binnen kan hacken.
Nee hier is het 1 knop óf het antieke spelletje 'Pipeline'...

Nee hier is het 1 knop óf het antieke spelletje 'Pipeline'...

Wat in mijn ogen goed uit de verf komt in deze game.

avatar van davidov
Waanzinnig spel. Een bekende oude formule: sandbox city. Maar waar GTA (hoe VET het ook is) al 10 jaar hetzelfde doet, geeft dit spel een nieuw sfeertje mee. Ja er zijn minpunten, maar ik vind ze minimaal, en dat veel te veel mensen VEEL te moeilijk doen... Sommigen zeggen dat het teveel op GTA lijkt, anderen weer niet genoeg (bijv controls: als het niet werkt zoals in GTA, dan is het kut...)
Ik snap het niet. Echt niet. 0,0 moeite met controls, en ik werk met een keyboard :S

Ik speel op de PC, ja er zijn bugs, maarja ik heb het gedownload dus als ik af en toe moet reloaden dan moet dat maar. Overigens: inmiddels ben ik overtuigd: als ik het geld had, zou ik het spel vandaag nog gekocht hebben. Dan maar over een maandje oid, en dan nog maar een keer uitspelen. Heb er nu al zin in. Zeldzaam, dat wel.

Wat ik waardeer aan dit spel, als in toch wel echt bijzonder: de sfeer. Geen 1 grote "loltrap stad" met niks anders dan meligheid zoals GTA of Saints Row, nee meer een serieuze stad. Geen rampages, geen beloningen voor 10 mensen op rij omleggen etc... het is dan ook voor het eerst in een sandbox als deze dat ik me daadwerkelijk een goodguy kan voelen, je "helpt" mensen en het loont om er 1-of-2 niet plat te rijden tijdens een missie.... GTA is tof, maar eens keer geen gangster met 20 panden en 3 miljard op de rekening spelen, maar een eenzame vigilante die langzaam steeds meer roem krijgt is toch wel nieuw.

Achtervolgingen zijn spannender dan ooit te voren, geen simpele "spray & paint" voor als de politie 20 meter achter je zit, maar uitschakelen met gadgets. Als er ooit een James Bond sandbox uit zou komen, dan zouden de achtervolgingen + uitschakelacties hiervoor perfect zijn. In GTA blaas je ze op, hang je stoer uit het raam met je uzi, hier druk je koelbloedig op een knopje precies op het juiste moment. Misschien niet zo stoer, maar er jaagt wel meer adrenaline door mn lijf. Ipv 4 magazijnen op een auto te legen totdat hij stopt, doe je dat nu door rustig het juiste moment af te wachten. Wederom: misschien net zo makkelijk, maar ik voel me geen gangster met een fortuin, maar wel een erg slimme vigilante met een gadget.

Het puzzelen rondom het hacken is best leuk. Vooral de CTos stations die toegang geven tot de torens.... Je kan met grof geweld naar binnen gaan, je kan het a la splinter cell half-om-half doen (sluipen, beetje doden, meer sluipen), of gewoon buiten blijven staan en puur via camera's, looppatronen en gimmicks in de computer komen...zonder ook maar 1 stap op verboden grond gezet te hebben....

All in all... (en ik heb het nog niet uitgespeeld) geeft dit spel wel echt een nieuwe ervaring mee. Het is misschien niet zo uitgebreid als GTA, maarja, dat is dan ook hun expertise.... Desalniettemin, ik als PC gamer heb nog geen GTA V kunnen spelen, en dat is zonde....voor rockstar... want ipv dat rockstar dit compliment krijgt...gaat hij nu naar Ubisoft: Thnx voor een sandbox maken voor de pc waar ik al sinds San Andreas/2005 op wacht.... Ondanks de bugs... want op GTAV voor PC is het nogsteeds wachten... Rockstar..waarom?!?.. knuppels...

Zo mag ik het horen. Gewoon retedikke game.

davidov schreef:
Heb je het spel daadwerkelijk gespeeld?
*Je bent weldegelijk een crimineel en bijna alles wat je doet is crimineel.
*Je hebt in ieder district minimaal 1 safehouse en er zijn nog meer locaties als je wat verder bent.
*Je hebt een aantal compagnons en mensen waarmee je samenwerkt.
*je hebt onbeperkt geld omdat je steeds het geld van de inwoners van de stad steelt.

Enige verschil met GTA is dat je een ander soort crimineel bent, maar ook in GTA zijn ze in ieder deel weer van een ander kaliber. Als ze deze game GTA 6 hadden genoemd had iedereen het geloofd lijkt mij.

avatar van Thorak
De bugs heb ik trouwens vooralsnog vrijwel geen last van gehad, maar misschien komt het gewoon door een slecht gehackte versie, ik heb het origineel.

avatar van davidov
Thorak schreef:
Heb je het spel daadwerkelijk gespeeld?

Zucht. Wat is dat nou voor een opmerking?
Ja ik heb het spel daadwerkelijk gespeeld.
Heb jij wel begrepen wat ik probeerde te zeggen?

*Je bent weldegelijk een crimineel en bijna alles wat je doet is crimineel.
Ja en nee. Het is niet zo zwart-wit. Je bent een soort klokkenluider, een verzetsheld, een redder in nood... en geen rijke Bruce Wayne, dus je zal je oorlog tegen ctOS toch op een manier moeten bekostigen... Bovendien als je "braaf" speelt zullen mensen op straat je aanzien voor een held, niet een crimineel. Sfeer is key.

Ik ontken helemaal niet dat er safehouses zijn? Praktisch elke sandbox heeft safehouses. Ik zei alleen dat het dit keer geen 20 villa's zijn. Geen "mooie dure" panden die je met je gestolen geld koopt en vervolgens de parkeerplaats volpropt met dure auto's, maar in dit spel gewoon wat cheap-ass containers zonder perkeerplek en anderhalf pand wat belangrijk is voor het verhaal.

*Je hebt een aantal compagnons en mensen waarmee je samenwerkt.

Klopt ja. Wat wil je daarmee zeggen? Dat je wat vrienden hebt/krijgt die je helpen doet niet af aan de sfeer, het versterkt het juist. Samenwerken met "goede hackers" en ondergedoken mensen om het recht weer zege te laten vieren ipv samenwerken met gestoorde criminelen en andere louche figuren om jezelf übermachtig en stinkendrijk te maken.

True. Vind ik zelf een van de dingen die het minst op z'n plek is in de game. Maar het moet niet, de game laat je er vrij in...

Niet mee eens, GTA draait veel meer om lol trappen en humor terwijl je naar de top klimt in het criminele circuit... en watchdogs meer om infiltreren en het kwaad te stoppen, om zo tot vrede te komen met je verleden. Fuck Society vs Save Society. Dat er overeenkomsten zijn is onvermijdelijk als je in dit genre zit, maar ik vind dat Ubisoft erg goed erin is geslaagd om een spel neer te zetten dat een hele andere look, feel en gameplay geeft dan GTA. In geen 100 jaar zou ik dit spel kunnen verwarren met GTA.

davidov schreef:
Alleen het uiterlijk is dus anders, voor de rest hetzelfde principe dus. En bij ieder safehouse staat standaard een random voertuig. Verder kun je nog ieder soort voertug laten bezorgen (zoals ook in GTA) en het best mogelijke voertuig, de stealth auto, krijg je zelfs helemaal gratis (indien je het spel gekocht hebt althans!).

Zoals je zelf al zegt dus, het tegengestelde van wat je eerst zelf beweerde!

Ook dat heeft al in een aantal GTA's gezeten, maar ik heb geen idee welke GTA('s) jouw referentie zijn natuurlijk.
Iedere GTA is anders van sfeer en ook de gameplay veranderd langzaam in de franchise. Dit kan met gemak een deel in de franchise zijn. Er zijn voornamelijk overeenkomsten en bijna geen verschillen.
Games als Ubi's Farcry 3 en AC Black Flag zijn ook sandbox games, maar die zijn wel heel verschillend. Ook games als Boiling Point: Road to Hell zijn sandbox, maar in echt íeder opzcicht héél erg anders.

avatar van Thorak
Helaas beginnen de eerste hackers ook hier zich te vertonen.
Helaas is het ook mogelijk in de online pvp elementen om simpelweg de opdracht af te breken als je het niet kunt winnen. Resultaat; een paar keer op het punt gestaan om te winnen en vervolgens 0 punten scoren omdat de verliezer de verbinding verbreekt. Dat dát nog kan anno 2014...

davidov schreef:

Waar GTA al 10 jaar het zelfde doet? Rockstar heeft zich ontwikkeld en probeert een veel serieuzere inslag te hebben vanaf GTA IV, The Ballad of Gay Tony had weer een hoger "loltrap gehalte" maar GTA IV en TLAD probeerde toch vooral een serieuze inslag te hebben. In GTA V (die je dus niet gespeeld hebt) word je aan de hand van Trevor weer bruter en komt het brute geweld weer veel meer om de hoek kijken. Echter word dit op een manier gebracht wat past in de setting en het gebruik van de 3 personages.

Aiden is ook een crimineel en waar Ubisoft je inderdaad vrij laat om te stelen en te moorden blijft het feit wel dat Aiden zich bezig houdt met criminele activiteiten. Het stelen van geld en auto's van de brave burgers staat centraal en ga je als gamer doen in de game. Wat natuurlijk geen verkeerd punt is. Wat is de lol in een virtuele stad als je je aan de regels houd?

Watch_Dogs is een prima spel wat een ruime voldoende verdient echter blijft GTA V (waar ik ook blij ben met de heruitgave op de PS4) gewoon beter. De dynamiek van de personages en het script wat er geschreven is is wel dan niet origineel maar de uitvoering is subliem en van Watch_Dogs naar mijn mening minder. Aiden is een redelijk personage, duister en getergt om t gene te vinden wat hij zoekt. Echter word het nergens hoogstaand en blijft het vrij vlak. De personages erom heen eigenlijk het zelfde het is redelijk maar haalt het niveau van Rockstar nooit. Al zal dit misschien voor iedereen anders zijn maar voor mij zeker. De mix van humor aktie en de dialogen in de GTA games vind ik ongekent en ben ik in de generaties waar de games in uitkomen nooit beter tegen gekomen.

Over de controles heb ik opzich geen klagen alleen weer vind ik dat GTA het beter weg zet, maar het is inderdaad geen punt om W_D af te zeiken zoals ik er bij mijn comment ook al heb bij gezet.

Watch_Dogs is een toffe game wat na mijn mening teveel opgehypt is (ik kan me overigens prima vinden in jou punt voor de game, 4) ze doen veel goed maar doen ook dingen erg matig. De stealthy aanpak en het gebruik van de omgeving d.m.v. hacken is een meerwaarde en hier onderscheid W_D zich dan ook van de rest en voornamelijk van GTA V.

Ik snap je punt dat de inslag van Watch_Dogs anders is als GTA V, waar Aiden inderdaad geen gangster is en zijn criminele activiteiten minder groots zijn zorgd het voor een andere sfeer en als je Watch_Dogs speelt zonder iedereen uit te moorden past het beter in de setting en het verhaal, maar de optie om dit juist wel te doen is er en op bepaalde punten is Aiden toch vrij koelbloedig in het vermoorden van bepaalde personages en zal je er ook niet aan ontkomen. (Vind ik trouwens alles behalve een minpunt aan de game).

Watch_Dogs hoeft niet op GTA V te lijken en mag het zeer zeker. Dat ze bepaalde dingen anders doen is goed te noemen en voeren ze zeker op een heel degelijk niveau uit. Alleen de overeenkomsten en bepaalde gameplay elementen zijn identiek aan elkaar (auto rijden en de shoot outs bijvoorbeeld) en hierin presteerd Ubisoft met Watch_Dogs gewoon minder ook vind ik zoals eerder aangegeven het verhaal en de personages minder boeiend. Al blijf ik erbij dat buiten het auto rijden wat ik echt heel erg matig vind de rest prima werkt en het eigenlijk nergens slecht wordt.

Vandaag uitgespeeld. Waanzinnige game, lang geleden dat ik met zoveel plezier een game heb gespeeld.

Uitgespeeld, ik heb zelfs m'n werk afgezegt om dit spel te spelen.
Fantastisch!
Voor mij het toppertje! Waren er maar meer spellen zoals deze!
Leuke site missies ook, afluisteren van telefoon gesprekken, was er eentje die vreemd ging en toen die man moest vermoorden.

einned schreef:
Uitgespeeld, ik heb zelfs m'n werk afgezegt om dit spel te spelen.

Dat zegt genoeg inderdaad haha

avatar van Thorak
Inmiddels ook de game uitgespeeld, veel te snel moet ik zeggen. Ik had eerst al het overgrote deel van de side missies gespeeld, maar vooral het verhaal ben je wel erg snel door heen. Ik had ook echt nergens het idee dat ik echt uitgedaagd werd. Helaas.
Op een enkele verzamel object na heb ik de game op 100% uitgespeeld, vreemd genoeg kan ik bijvoorbeeld de laatste QR code niet vinden. Volledige 100% zal denk ik niet snel lukken, iets dat ik in bijna alle GTA's wél heb gedaan en ook in vrijwel alle Assassins Creed's en Far Cry 3.
Waar ik Far Cry 3 al zeker 3 keer op 100% heb gespeeld en een aantal van de AC reeks ook, zal ik Watch Dogs niet snel herspelen. Replay waarde is voor mij erg laag.
Het karakter Aiden Pearce is te plat, nergens krijg je een band met het personage en mee voelen met de omstandigheden al helemaal niet.
Clara Lille was ietwat voorspelbaar, misschien was het geen hint, misschien wel, maar vanaf het moment dat T-Bone het had over "6 Gb of lesbian porn" had ik een vermoeden die ook leek te kloppen aan het eind.
Jordi Chin is een potentieel gaaf karakter, maar wordt vrijwel niet gebruikt. Heel erg jammer aangezien hij wel eens de mooiste karakter in het spel kan zijn.
T-Bone Grady is ver uit mijn favoriete karakter, een losgeslagen yahoo die vanuit impulsen werkt en later wel ziet hoe alles uitpakt.
Vergeleken al deze karakters is Aiden Pearce totaal niet geloofwaardig en past qua karaktertrekken en al helemaal qua kleding en uiterlijk totaal niet in het plaatje.
De bad-guys zijn helaas allemaal standaard en stereotype.

avatar van Thorak
Oh wow! Ik vond in de doos nog de code voor de extra gameplay missie; The Palace Pack!
Dat is bij elkaar toch zeker goed voor 5 minuten gameplay! Ja Ubisoft, jullie hebben echt flink uitgepakt!

nadat ik deze 5 minuten gameplay heb gespeeld heb ik overigens ook gelijk bugs in de laatste overgebleven fixer missies en konvooien. Bij de konvooien zie je de route wel, maar het konvooi komt nu opeens niet meer...

avatar van Shpongle
snap wel dat ze het een jaartje na GTA V hadden laten uitkomen. teveel opgehypt deze game voor een echt redelijke game, niets heel bijzonders. het gaat steeds meer om de hype. zelfs jaren 90 dos games zijn creatiever en echt 'SPELLEN' te noemen dan dit. momenteel lukt het me nog even niet om de politie te ontsnappen *frustratie*

Thorak schreef:
Clara Lille was ietwat voorspelbaar, misschien was het geen hint, misschien wel

Deze 'hint' is mij even ontgaan of moet nog komen. Maar toch bedankt voor de hint die jij hier even weggeeft dat er blijkbaar iets met Clara gaat gebeuren in de vorm van iets wat ik zo geloof ik wel kan raden.

Dat lijkt me toch even een ferme spoiler die vanaf heden effectief in werking zal treden.

avatar van Thorak
Ah daar hebben we onze zeikerd weer. Ik heb een tip voor je: blijf uit het topic als je de verhaallijn nog niet heb uitgespeeld en lees vooral geen recensies van anderen als je nog niets wilt weten!
Of nóg beter: skip vooral de reacties als je mijn naam er bij ziet staan!

Jij bent hier degene met het zeikverhaaltje niet ik.

Ik ben tenminste enthousiast over deze klasse game.

Je kunt er niet onderuit dat je gewoon een dikke spoiler weggeeft door op die manier die naam te droppen, je kunt dan ook beter helemaal geen tags gebruiken als je ze toch niet zinvol gaat implementeren.

En voordat ik je verhaaltje ging lezen had ik inderdaad al mijn twijfels of ik het wel moest doen, heb ik sowieso wel bij jou.

Vanaf nu weet ik dus wie in het vervolg als de pest te vermijden.

Of nog beter, voortaan als jij een game koopt haal ik eerst een andere.

His royal bitchness Deluxe

Inmiddels heeft het voorval zich bij mij dus ook voorgedaan. En ik kan je inderdaad zeggen dat de opmerking van T-Bone een subtiele hint was van de game zelf. Maar die heeft bij mij dus geen enkele werking meer omdat monsieur tripmeneer zo vriendelijk was het alvast even voor te zeggen.

Dat we overigens alleen al die discussie hier zouden moeten voeren. Dat je als je nog met de game bezig bent beter helemaal niks kan lezen hier. Daarvoor zijn dus de spoilertags in het leven geroepen.

Zodat mensen wel gewoon de game op hun gemak kunnen spelen en ondertussen hier lezen wat anderen ervan vinden, zonder dat bepaalde details op voorhand verziekt worden.

Dat is altijd jammer, ik heb daar zelf altijd erg moeite mee als dat gebeurt. En dat hebben we hier met z'n allen gewoon te respecteren.

Zo hebben we allemaal een fijne game ervaring, zoals we dat elkander gewoon dienen te gunnen.

Anders zouden ze net zo goed de spoilertags helemaal op kunnen heffen en in het reglement opnemen dat je beter niet in topics kan lezen voor je de game uit hebt, omdat je ze anders misschien moet smacken.

En dat willen we natuurlijk niet.

Zo inmiddels ook uitgespeeld. Lekker rustig aan zoals altijd.

Voor mij dus een sublieme sandboxer die het gewoon helemaal waarmaakt. Kan geen punten bedenken waarop deze game teleur zou stellen.

Mensen die hier een beetje skraal over lopen te klagen vind ik dan ook maar karig en erg ondankbaar naar een stel vaklui die duidelijk alles hebben gegeven om hier een klasse product van te maken.

Qua shootouts erg lekker en ook kon ik me erg vinden in het hele hack element en hoe dit zich wist te vermengen met bepaalde stealth elementen.

Game heeft net als AC gelukkig ook niet te kampen onder een uiterst mager uitgewerkte stealth, werkt allemaal prima.

Qua rij actie ook gewoon zeer degelijk, net geen GTA misschien maar de ramp die sommigen ervan lijken te maken zie ik er zeker niet in terug.

Daarnaast kan ik me ook zeker niet vinden in de kritiek die sommigen uiten op de personages. Zitten zeker een paar originele dingetjes tussen.

Wat te denken bijvoorbeeld van die ouwe knar zoiets hebben we echt nog niet op deze manier gezien.

Ook een aantal sfeervolle of zelfs schokkende gebeurtenissen door de game. Zoals bijvoorbeeld de vrouwen veiling. Als iemand met een onnoemlijk groot hart voor vrouwen vond ik dat we redelijk aangrijpend.

Maar tegelijkertijd is dat dan ook weer alleen maar iets dat ik kan waarderen, dat een game die kant op kan en durft te gaan.

Er zal ongetwijfeld nog meer van deze nieuwe franchise komen en ik ben daar zeker voor in. Het toch weet toch een vrij verfrissend en uitermate geslaagd licht te schijnen op dit inmiddels redelijk klassiek geworden genre.

Toppertje.

Bevalt tot nu toe prima, maar helaas een paar keer vroegtijdig gestopt omdat op de PS4 opeens alle voices (in cutscenes, telefoongesprekken etc.) wegvielen

Een minpuntje dat ik zou kunnen bedenken is dat er maar een enkele knop is om door de muziek te scrollen, niet eens een fatsoenlijk menuutje ofzo.

Gaat dus ook maar één kant op. Aantal keer voorgekomen dat ik een bepaald nummertje wilde horen en eindeloos zat te scrollen en er nog per ongeluk voorbij ging ook.

Niet zo handig. Naast vrouwen heb ik namelijk ook een enorm groot hart voor muziek.

En er zitten wel een paar leuke nummertjes tussen.
ON AN ON - Panic (Watch Dogs Soundtrack) - YouTube
Zoals deze bijvoorbeeld.

avatar van Thorak
Er zit een behoorlijk uitgebreid muziek menu in, je kunt zelfs aangeven welke nummers je wel en niet wilt horen, de nummers af spelen die je direct wilt horen en de muziek is per genre gecategoriseerd.
Overigens vind ik de muziek die er in zit níet zo heel boeiend en in de enkele boeiende genre's is de muziek juist heel erg karig. Zo is er bijvoorbeeld in het hele spel maar 1(!) metal nummer opgenomen (en dat is nog een nummer wat nauwelijks 'metal' te noemen valt ook... ).

Ik ben ondertussen ook alweer iets meer dan een week aan de gang met deze game. Ik ging hier met de nodige scepsis in, maar ik vermaak er verrassend genoeg goed mee, ondanks enkele - welbekende - tekortkomingen.

Ik heb hem zojuist ook uitgespeeld en heb er een gemengd gevoel bij. Aan de ene kant bied Watch_Dogs voor de hevige verzamelaar uren en uren aan gameplay en word je beloond om dit te doen. Ook zijn de nevenactiviteiten leuk om te doen.

Aan de andere kant vind ik het verhaal en de personages dus lichtelijk tegenvallen. Aiden komt redelijk uit de verf maar er zitten wat stomme fouten in. Hoevaak de naam "Aiden Pearce" niet op de radio komt en dat zusje lief tegen het einde toch eens eindelijk opmerkt dat het over broerlief gaat vind ik opmerkelijk (gezien Aiden voor deze activiteiten van de game toch ook al bezig was?).
Nergens word het eigenlijk echt boeiend of komt er een fatsoendelijke twist aan te pas. Het simpele wraak verhaal komt redelijk uit de verf maar maakt voor mij het motief van Aiden soms moeilijk te plaatsen, er hangt wel heel veel van zijn nichtje af en hij veranderd hierdoor in een koelbloedige hackende hitman?

De shootouts zijn dan wel een genot om te spelen de bullettime en het hacken geven je een extra dimentie om het aan te pakken en de stealthy aanpak is verfrissend in het genre. Dit werkt en verdient buiten de gebruikelijke schoonheids foutjes toch echt de complimenten aan Ubisoft.

Het auto rijden blijft de achilleshiel van het spel en maakt het rond toeren door de levendige en mooie stad met vlagen vervelend en langdradig.

Al met al doet W_D toch best wel van alles goed en is het een prima game geworden. Echter zit er veel meer in het concept en zijn er betere titels in het genre. Wel ben ik met het einde van Watch_Dogs benieuwd of er een 2de deel van komt (wat me vrij zeker lijkt) met Aiden weer in de hoofdrol.

Nipte 3.5

Met name het autorijden is inderdaad een kwalijke zaak. Het was toch zo dat dit eigenlijk een 'Driver' game zou worden? Dan zou dat wel in orde zitten, zou je denken.

Verder ga ik mee in je argumenten carlo. Zelf schurk ik ook aan tegen 3,5 sterren.

Maakt de hoge verwachtingen niet waar.

De beruchte E3 trailer uit 2012 is hier debet aan, zelfs extra ontwikkeltijd heeft hier geen verandering in mogen brengen.

Qua verhaal worden alle clichés uit de kast gehaald zonder iets vernieuwend te brengen. De motieven zijn te verwaarlozen, waardoor het geheel vergezocht is. Hierbij zijn de personages vrij vlak, beginnende bij de protagonist Aiden Pearce die totaal geen sympathie kan opwekken, ondanks zijn penibele situatie. Alleen Jordi Chin is vermakelijk, helaas is er niet veel screen time voor hem weggelegd.

'Watch Dogs' moet het dan ook meer van de gameplay hebben, welke voornamelijk bestaat uit hacken. Dit gaat door de druk van één knop makkelijk, maar door de talloze mogelijkheden blijft het redelijk fris. Hoewel als je bekend bent met Ubisoft games ben je de gehele game dingen aan het doen die repetitief aanvoelen. Denk maar aan torens beklimmen of basissen infiltreren. Het is aan jou om het voor jezelf leuk te maken door de zijmissies af te wisselen met het verhaal. Overigens kon het autorijden echt beter uitgewerkt worden.

De graphics zijn aardig, maar halen het uiteraard bij lange na niet wat er getoond werd op de E3 van 2012. De game heeft last van pop-ups en andere bijzaken die zich uiten in kleine details, zoals de reflecties in ramen enz. Enkel 's avonds als het regent, lijkt er nog enigszins aan de potentie voldaan te kunnen worden. Daarnaast is de soundtrack generiek te noemen, desondanks zijn de nummers oké.

Al met al is de game afgezien van enkele - welbekende - tekortkomingen best vermakelijk om te spelen. Maar op basis van zo een veelbelovend concept had hier veel meer ingezeten. Ik denk dat het met het vervolg wel opgelost zal worden, want er staat al een redelijke basis om op verder te bouwen. Ik heb in ieder geval mijn lesje geleerd en zal nooit meer klakkeloos in een trailer van Ubisoft trappen.

3,5 Sterren.

Ik vond het een mooie game. Campaign best lang. Karakters weinig diepgang, daar had meer in gezeten. Ik vond controls, ook voertuigen, niet slecht. Cameravoering wel. Het hacken vond ik verfrissend. Vond het cool om met een auto de politie te ontwijken door paaltjes of een brug omhoog te laten gaan en er zelf over heen te springen. Dat je op water zo kon ontsnappen is idd. wel suf. Wel redelijk veelglitches, bleef ik weer haken bij wegrennen.

avatar van Oortrommel
Laat ik beginnen met het benoemen van de positieve punten: de game ziet er grafisch goed uit, kent een zéér gebruiksvriendelijke besturing, biedt genoeg afwisseling qua inhoud en weet een zeer interessante setting neer te zetten (zowel de stad alsook het hacker-sausje dat over alles heen gegoten wordt).

Helaas kent de game ook flink wat negatieve punten. Ik heb de storyline in een 20-tal uur uitgespeeld, wat ik redelijk vind. Maar daarna is de lol er snel af, repetitieve side quests (en in zeer grote getale...40 fixer contracts is voor mij wat te veel van het goede bijvoorbeeld...) en minigames die de aantrekkelijkheid hebben van een 90-jarige zonder tanden. Voor een zwaar anticipated next-gen game vind ik dat Ubisoft met Watch Dogs toch wel enigszins teleurstelt.

Over het verhaal kun je van mening verschillen; ik vind het een uitstekende storyline (hoewel soms wat far fetched), en hoewel niet alle characters evenveel gebruikt en/of uitgediept worden, vind ik Aidan Pierce redelijk goed geslaagd. Ook de hele hacker-setting (een dikke knipoog van Ubisoft naar alle privacy-schandalen van de laatste jaren??) bevalt me uitstekend. Het online-gedeelte had van mij niet gehoeven, los van het feit dat ik het niet altijd even geslaagd vind, is het spelsysteem ook erg achterhaald (kun je niet winnen, verbreek je de verbinding gewoon...)

Kortom; de game is prima speelbaar, vermaakt je voor een 20-tal uren en biedt voor de liefhebbers een scala aan online uitdagingen en side missions. De game neigt wel, zeker na al 20-30 uur erin gestopt te hebben, om erg in herhaling te vallen.

On a sidenote: ik heb dit soort games 10x liever dan GTA. GTA biedt een 'gewone' wereld, waar ik in games altijd op zoek ben naar dat extra ding (x-factor, zo u wilt) dat een game speciaal maakt, dat is in Watch Dogs met de hacker setting duidelijk gelukt. Verder wil ik beide sandbox games niet teveel vergelijken, want dat is eigenlijk onmogelijk; beiden bieden een unieke speelervaring in hun eigen wereld.