Watch_Dogs (2014)

Alternatieve titel: Watch Dogs

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In het third person actiespel Watch Dogs heeft een Central Operating System de stad Chicago in zijn greep. De speler, die de rol van hacker Aiden Pearce op zich neemt, verzet zich tegen dat systeem, dat er op gericht is mensen te volgen en informatie over ze op te slaan via mobiele telefoons en online profielen. Als hacker kan Pierce de stad letterlijk als wapen gebruiken, zoals telecommunicatie plat leggen en stoplichten aan- of uitzetten.

avatar van Dragonslayer
Ik heb geprobeerd watch dogs te draaien op een laptop met een GTX 680M. Hij draait redelijk maar tijdens het autorijden krijg ik hele ernstige fps-drops/stutter op bepaalde momenten zelfs het geluid stottert dan. Vaak houdt dat 10 seconden aan en dan doet hij weer normaal. Dit is echt heel erg vervelend.

Zelfs op de allerlaagste settings (resolutie wel op 1600x900 gezet) heb ik hier last van.

Watch Dogs laat tot nu toe een erg ongeïnspireerde indruk achter op mij. Toegegeven, ik heb nog niet echt speelsessies van meer dan 45 minuten erin geïnvesteerd, zijn telkens enkele short bursts van een half uur. Maar zoals verwacht trekt het me niet, enkel aan het spelen omdat ik mijn honger naar een open wereld wilde stillen. Autorijden voelt een beetje off, het verhaal boeit me tot nu toe erg weinig, en Chicago is eerlijk gezegd... saai. Aiden is tot nu toe ook best een saai personage, en Watch Dogs lijkt in mijn ogen echt weinig te doen. Maar het is (gelukkig) ook niet helemaal onspeelbaar slecht.

Daarnaast lijkt het er ook op dat het niet echt geoptimaliseerd lijkt te zijn voor de pc. Nou begrijp ik dat ik niet alles op Ultra kan spelen met 120+ fps, maar het lijkt allemaal erg wisselvallig. Soms haal ik 60 fps en soms daalt 't weer tot 25 (Medium en High lijkt weinig verschil uit te maken op mijn pc). Ik heb veel liever een middenweg die vast staat dan zulke hoge schommelingen.

Hoe dan ook, dat waren mijn klachten en ik ga hier de komende weken weer casual mee verder. Meer dan dat trekt ie mij op 't moment helaas niet.

Ik moet ook wel zeggen dat Aiden uiteindelijk wel echt weer een typisch Ubisoft personage is ja. Knap hoe ze dat steeds weer flikken.

Kleurloze knapen die als een malle dood en verderf zaaien, een lichtelijk curieuze combinatie.

Gelukkig betreft het hier ook weer geen gevalletje Connor Kenway, die duidelijk de kroon spant.

En waar het de algehele ervaring ook echt naar beneden haalde, dat was hier voor mij dan weer niet het geval.

Maar opvallend hoe dan ook.

Ben wel benieuwd hoe Arno gaat uitpakken, en die gast van Far Cry 4.

De Arno's die ik heb gekend waren niet bijster boeiend maar dat is generaliseren dus we wachten netjes af.

avatar van dr channard
Damn dit is een game die hoge specs vraagt.

avatar van JacoBaco
Erg veel plezier beleefd aan deze game. Het was wel even uitzoeken hoe alles werkt en wat je allemaal kan. Maar toen ik het allemaal doorhad, had ik dagelijks zin in deze game.

Bij een game die ik erg goed vind, vind ik het fijn (indien geen belachelijk hoge eisen) een game 100% uit te spelen. Watch Dogs leek de ideale game en tot 95% ging het ook prima. Maar toen kwam de trofee waarbij je het moet opnemen tegen drie tegenstanders met een fles sterke drank. In alle drie de gevallen moet je t/m niveau 10 halen. Twee van de drie tegenstanders zijn geen probleem, maar die gast in Pawnee, het dorp helemaal in het noorden is echt frustrerend moeilijk. Met name niveau 6. Echt ver-schrik-ke-lijk! Even gezocht op youtube voor tips, maar er zijn niet echt specifiek tips. Het lijkt zo makkelijk op youtube, maar niveau 6 is echt gestoord moeilijk. En dan denk je het ergste gehad te hebben, blijkt er ook nog een trofee te zijn waarbij je 23 liedjes moet vinden. Ook dit ging best lekker, tot het laatste liedje. Ergens in Chicago loopt compleet random iemand rond met dat ene liedje. Dus 1 van die duizenden mensen heeft dat liedje en die moet jij net toevallig tegenkomen, vervolgens zijn of haar telefoon hacken en je hebt het liedje gevonden. Puur geluk dus en dat haat ik echt enorm! Ik heb hier meer dan drie uur ingestoken, ik lijkt wel gek en dat ben ik ook!

Maar gisteravond dan toch de platina unlocked!

avatar van Thorak
Enige dat ik mis zijn nog 2 liedjes.
Dat stuk in het noorden was niet makkelijk, maar "echt frustrerend moeilijk" vond ik ook wel meevallen.

avatar van JacoBaco
Dan heb je er meer feeling voor dan ik. Het heeft mij bijna een week bezig gehouden!

avatar van drezic
1,5
Oke even gespeeld nu maar wat valt dit tegen. Autorijden ziet er gewoon niet uit, doet me denken aan davilex a2 racer, zoals die bak over de weg schuift.

Wordt het nog beter of kan ik beter stoppen?

avatar van JacoBaco
Geen idee. Maar 1 ding weet ik wel, het spel draait niet alleen maar om het autorijden.

avatar van Thorak
Helemaal niet zelfs...

Oh. Sinds verleden week blijkbaar ook uit op de WiiU. Nou dat is een port die ongemerkt voorbij ging. En blijkbaar helaas ook een beetje de mist is ingegaan ondanks de belofte dat hij beter zou zijn dan de 360/ps3 versie.

Thorak schreef:
Helemaal niet zelfs...

In de verhaalmissies zitten wel een aantal achtervolgingen die je moet doen met een auto. Dus helemaal niet, klopt net niet helemaal.

avatar van JacoBaco
Eind dit jaar komt deel 2 uit. Zoals ik al zei heb ik veel plezier beleefd aan de eerste. Het was één van mijn eerste games die ik op de PS4 speelde. Vooraf leek het mij niet veel bijzonders. Mooie graphics, maar verder een middelmatige game. Dit bleek precies andersom. Graphics iets vielen tegen voor een Next Gen titel, maar de game zelf bovengemiddeld goed! Ik verwacht dat deel 2 minstens zo goed wordt als deel 1, maar dit keer wel Next Gen graphics!

Goed nieuws inderdaad, heb het ook vernomen. Naast het gerucht dat ze een jaartje overslaan met AC en wellicht terugkomen met een setting in het oude Egypte en eindelijk eens dingen drastisch anders gaan doen.

Zelf ook zeer vermaakt hiermee om redenen eerder beschreven en een vervolg zie ik dan ook graag tegemoet.

Wel het liefst met een ander hoofdpersonage.

Zeer genoten van de game maar deze jongen kreeg ik verder weinig binding mee.

avatar van dr channard
Ik heb ook lang gewacht met dit spel door de minder lovende recensies maar ik geniet er ook van. Nog niet uitgespeeld, maar de gameplay zit wel snor. Een vervolg mag er zeker komen mit er nog veel veranderd kan worden aan het hacken. Het coversysteem werkt zeer goed en de optie om op stealthy wijze met een silencer een basis binnen te vallen is altijd wel super.

Ben hier ook weer mee bezig en de gameplay blijft zeer solide.

Op alle fronten eigenlijk.

Het autorijden vind ik nog steeds prima, het hacken is een waardige toevoeging en het stealthy gastjes neerleggen geeft deze game zelfs een sterke voorsprong op andere bekende sandboxers.

En niet te vergeten is het ook als pure shooter erg lekker. Je kan veel over Ubisoft zeggen maar ze weten wel hoe je een strak vuurgevechtje in elkaar moeten knutselen.

Ze weten hoe de wapens moeten klinken, en hoe de wapens moeten voelen.

Daar waar veel andere games op dit gebied nogal eens een steekje laten vallen.

Het enige vrij grote minpunt voor mij blijft toch echt het hoofdpersonage.

Vrij kleurloze gast die aan de ene kant niet erg likable is en de andere kant gewoon niet veel meer dan een stuk karton.

Het is dan ook niet gemakkelijk om je in te leven in al het penibele hem overkomt.

Is het als koele killer, slinkse hekker, of keiharde kartjekker.

Hij overtuigt eigenlijk nergens.

En dat is jammer.

Om over het vals sentimentele gedoe met zeikventje Jacks nog maar te zwijgen.

Een ander hoofdpersonage zou een vervolg dan ook met gemak naar een veel hoger plan tillen.

Aangezien al het andere reeds als een huis overeind staat.

Geef ons geen Connor of Arno, maar een Edward of Ezio.

Of een leipe Aziatische gast als Jordi Chin die van alle markten thuis is.

Dat zou vet zijn.

Erg benieuwd naar het vervolg waar ik sowieso vooraan voor in de rij zal staan.

Omwille van de heerlijke gameplay.

En tot die tijd blijf ik deze dus nog maar een beetje spelen.

avatar van dr channard
Na het spelen van deze game ben ik zeer benieuwd naar het vervolg. Lekker lang, goed verhaal, gameplay is zeer goed. Het hacken kan wat uitgebreider in het tweede deel en de stad mag iets levendiger zijn (meer voertuigen, vrij een nachtclub binnengaan etc..). Ik had het niet verwacht maar ik heb me echt geamuseerd. Het is langs de andere kant inderdaad weer een echte Ubisoft titel met een te verwaarlozen hoofdpersonage, eagle points die je moet innemen zodat je wat meer zicht hebt op de stad en snel kunt reizen van de ene plek naar de andere en zijmissies die na een tijdje zeer repetitief worden ... We hebben het allemaal al gezien. Het hacken is iets origineels en daar moeten ze verder op borduren.

avatar van JacoBaco
Inmiddels oud nieuws, maar deel 2 komt waarschijnlijk in februari/maart 2017.. Althans.. dat is mijn voorspelling op basis van dit bericht. Tweakers

avatar van toetje1977
Waar ik dit spel begon met: 'oké, is dit het nou', wordt het spel beter en beter naarmate je langer speelt. De stad voelt weliswaar niet zo levendig als in GTA, maar Chicago is groot en er is genoeg verschil tussen de verschillende stadsdelen. En dan de game-play, man, wat heb ik hier veel uren in zitten. Op de een of andere manier moest ik al die kleine zij-missies spelen, een goed teken want ik deed het ook met veel plezier. Met name de bende-schuilplaatsen zijn erg leuk door het gebruik van camera's en zaken die gehackt kunnen worden (en kunnen ontploffen). Ik ben nog lang niet klaar met dit spel maar denk serieus dat er zeker 50 uur al in zit (helaas houdt het spel het niet bij hoe lang de speeltijd is).

In het begin van dit spel dacht ik, leuk, vermakelijk op zich... een 3,5* Maar ik kan denk ik toch niet anders dan deze uiteindelijk met 4,5* te belonen. Er is een reden dat ik dit zoveel en zo uitgebreid speel lijkt me, en dat is spelplezier. Het schieten is trouwens erg goed uitgewerkt, geeft veel voldoening, de guns klinken goed en komen overeen met de impact die ze hebben.
Het een voor een je vijanden uitschakelen ala Splinter cell is bijzonder leuk tijdverdrijf, het hacken een leuke (en ook zeker handige) gimmick. Deel 2 ga ik zeker te zijner tijd oppakken.

Dikke klassik.

avatar van KoomBa
Nu gratis op Uplay.

PC ?

avatar van Eraser2
In de nadagen van de PS4 en met de PS5 in aantocht probeer ik de backlog van eerstgenoemde door te worstelen. Zo ook Watch_Dogs. De game heb ik al sinds 2014 op de plank liggen en heb er ooit wel eens een uurtje of 3/4 ingestoken maar nooit verder gespeeld. Ik ben nu opnieuw begonnen en ik moet zeggen dat het me tot nog toe wel goed bevalt. Ik ben benieuwd hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen en of de gameplay interessant genoeg blijft.

avatar van JacoBaco
Eraser2 Voor mij is dit een wereldspel. De sfeer, de stad en vooral de afwisselde gameplay. Het verhaal en Aiden Pearce zijn voor mij secundair. Veel mensen klagen hoe leeg Aiden Pearce is. Nee, je kunt er geen karakterstudie van maken, maar ik heb helemaal geen problemen met die dude. Het verhaal is mij niet bijgebleven. Al het andere wel. Mega veel plezier beleefd aan bijvoorbeeld de Criminal Convoys missies, bad guys op allerlei verschillende manieren uitschakelen, de politie achtervolgingen en spelen met de verkeerslichten enz. d.m.v. hacken. Er zijn legio mogelijkheden. En als je online bent dan kunnen andere spelers je hacken en krijg je een paar minuten de tijd om hem te vinden en uit te schakelen. Maar het kan ook andersom, dus dat jij een andere speler gaat hacken om zijn geld enz. te kunnen pikken en hij jou moet zien te vinden en te killen.

Soms denk ik, ik ga deze game weer eens spelen,.. Maar iets met tijd .

avatar van Eraser2
Goed om te horen dat hij jou zo goed bevallen is! Ik vermaak me er tot nog toe ook prima mee. Net nog zo’n twee uurtjes gespeeld tijdens het slaapje van de kleine en die vlogen voorbij. Ik vind vooral de stad een erg toffe setting met een hoop te doen!

Ik heb ook zo vaak dat ik een game wil herspelen. Ik zit nu wel in de mentale modus dat als ik dat echt graag wil ik het ook gewoon doe. Gaming tijd wordt inderdaad wel schaarser naarmate de leeftijd vordert!

Een open wereld die game die echt eens anders is dan anders. Uiteraard heeft het de standaard Ubisoft zaken erin zitten zoals icoontjes en torens, maar het laat je denken hoe het had geweest als Assassin's Creed wel die game in de moderne tijd had gemaakt. Want het voelt in het begin wel aan als de oudere AC games.

Maar al gauw krijg je steeds meer hack mogelijkheden en dan wordt het helemaal tof. Ik heb nog niet eerder zo een interactieve open wereld gezien. Alle camera's kun je hacken, laptops, telefoons, stoplichten, machines, etc. Ook kan je van elke NPC op straat zien hoe ze heten, een persoonlijk feitje, leeftijd, etc. Heel gaaf gedaan. Sowieso is Chicago en het plattelandsgebied een genot om doorheen te rijden. Alleen het rijden an sich is nogal wacko, alsof je op ijs rijdt af en toe. Dat is het enige wat echt niet helemaal lekker werkt, maar ook wel weer grotendeels went.

Het verhaal was ook best tof en kijk best uit naar de DLC of dat nog iets toevoegt. Overigens waren de enorme hoeveelheid aan side missions deze keer wel echt een genot om te spelen.

Ik ging er met 0 verwachtingen in eigenlijk (mede door die hype die niet werd waargemaakt toentertijd ten tijde van de E3 trailer), maar het beviel echt goed.

avatar van JacoBaco
Voor mij nog steeds de beste van de 3. De 2e vind ik het minst goed.