The Unfinished Swan (2012)

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / PC / Apple iOS

Ontwikkeld door Giant Sparrow
Uitgegeven door Sony en Annapurna

Ga met de tien jaar oude Monroe achter een zwaan aan die tot leven is gekomen in een niet afgemaakt schilderij van zijn moeder. Gooi met klodders verf om de nieuwe werelden om je heen te onthullen. Probeer te ontdekken waarom je daar bent en waar je heengaat.

Ondanks dat de game voornamelijk positieve reviews kreeg was ik toch erg sceptisch. Een beetje met verf kladden om zo de weg te onthullen leek me leuk als gimmick; maar niet iets waar je een hele game omheen bouwt. Hoewel het eerste level mijn scepsis leek te bevestigen, heeft het vervolg mij enorm verrast! Het spel is zo enorm kunstig dat ik nu begrijp waar alle lof vandaan komt. Vooral het derde level ademt enorm veel sfeer uit, en bevat ook tal van vernuftige puzzelelementen. Wordt niet onterecht in één adem genoemd met Journey.

Kliederen met verf.

Nooit gedacht dat een hele game waarin je met verf moet kladden om contouren van de weg te onthullen zo leuk kon zijn. Met name in de eerste level komt dit goed naar voren, de hierop volgende levels zijn meer vormgegeven en daarin kun je met andere dingen aan de slag. Met name de derde levels waarin het puzzelelement naar voren komt is erg goed gedaan.
Het gedoe met het laten groeien van de planten in level twee had van mij achterwege kunnen blijven, ik vond dit zo irritant dat ik het spel twee maanden heb laten liggen.
Gelukkig maken de overige levels veel goed.

Het minieme verhaaltje is ook best interessant te noemen en hierover zullen vast wel vele theorieën over mogelijk zijn. Maar ik vond het best aandoenlijk overkomen. Hierbij speelt de presentatie een grote rol, het lijkt letterlijk alsof je door een sprookjesboek bladert met commentaar erbij.

Al met al een zeer geslaagde indie game. Je moet alleen wel even door de tweede level te zien komen, maar je krijgt dan wel een mooie game voorgeschoteld.

3,5 Sterren voor een inventieve game.

Een fijne ervaring. Bij het eerste level (waarbij je in een compleet witte wereld je weg moet vinden) had ik zo mijn twijfels, maar er zijn daarna zeker wat leuke concepten toegevoegd. Dit wordt er eentje die ik waarschijnlijk nog wel een keer uit zal gaan spelen, al is het alleen maar om de overgebleven ballonnen te vinden.