World of Warcraft (2004)

Macintosh / PC
multi player / online

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Vivendi

World of Warcraft speelt zich 4 jaar na de gebeurtenissen uit Warcraft 3 af. Twee facties, de Horde en de Alliance, vechten om de heerschappij van het verwoeste fantasy-rijk Azeroth. Er zijn acht speelbare rassen die of bij de Horde of bij de Alliance horen. Spelers kunnen de wereld ontdekken als Orcs, Trolls, Undead of Tauren aan de Horde kant en als Humans, Dwarves, Night Elves of Gnomes bij de Alliance. Negen klassen, twaalf beroepen, honderden quests en duizenden voorwerpen zorgen voor oneindige variatie en eindeloze avonturen. De reusachtige spelwereld met bossen, woestijnen, steppen, berggebieden, eilanden herbergt 6 gigantische steden, tientallen dorpen en meer dan 100 Dungeons.

avatar van Martijn
Dan zou je eigenlijk de expansions lagere cijfers moeten geven, want zo te lezen heb je hier wel veel lol aangehad!

Echt heel mooi spel maar mensen moeten opletten op de verslaving !!!!!

avatar van hectometersnor
Briljant spel maar niet bestemd voor de casual gamer. Ben dan ook gestopt omdat ik verweten werd door mijn Guild dat ik te veel zou 'slacken'. Het spel zelf is fantastisch maar het is te veel een begrip geworden, men is volledig doorgeslagen in dit spel.

hectometersnor schreef:

Klopt, door de zelfde reden ben ik ook gestopt. Het is spel is gewoon gemaakt voor een groepje elite. Telkens als er iets nieuws uitkomt zal een groepje dat uit gaan spelen en is het voor een casual speler zeer lastig bij te kunnen blijven, of endgame inhoud te kunnen vinden. Jammer, ja.

avatar van Thomas83
Je hebt bij dit soort spellen altijd zo'n groepje dat er veel te fanatiek mee bezig is. Maar je hoeft toch niet per se met ze te spelen of in een guild te zitten? Ik heb World of Warcraft nog nooit echt gespeeld dus kan er niet zo goed over meepraten, maar een guild is toch gewoon een groep waarmee je quests doet etc? Het leukste is het dan om het met vrienden te doen, en je kunt het zo casual of die-hard als je het zelf wilt maken?

Klopt. Je kan makkelijk casual spelen als je wil - je bent niet verplicht om mee te raiden of dungeons te doen en in je eentje level je net zo goed als in een groep spelers. De zogenaamde elite hoef je echt niets mee te maken te hebben als je dat zelf niet wil en er zijn ook best wel guilds te vinden die eerder draaien om het plezier dan om het raiden (hoewel ze inderdaad wel in de minderheid zijn). Ik heb een jaar of 2 casual gespeeld en dat was gewoon erg leuk - en ook met de nieuwe expansion ga ik vast wel weer een tijdje spelen.

Alleen is het inderdaad wel wat moeilijker om dan endgame content te zien op die manier natuurlijk - maar dat neem ik dan ook maar voor lief.

avatar van Martijn
Op de server waar ik zat waren er minstens zoveel casual guilds als die hard guilds. En er zijn ook genoeg casual guilds die een aantal keer per week een dungeon in gaan, al zullen ze natuurlijk nooit zo ver komen als de die hards.

Er is bovendien ook genoeg te doen zonder de grote dungeons.

Akron777
Ik heb heel lang in een sociale guild gezeten, en ik lach simpelweg gewoon om die elite. Ik trek gewoon mijn eigen plan en blijf inderdaad casual. Maar als je toch gewoon datgene wilt zien waar Blizzard het merendeel van de tijd in heeft gestoken, zoals ICC, dan is dat praktisch onspeelbaar als casual speler. Het vereist zoveel uren tijd... Dan heb ik liever een spel als Guild Wars, waarbij je toch als gewone speler een hele leuke tijd aan kunt beleven. En als je het lastiger wilt is dat ook mogelijk.

avatar van Martijn
IIk weet niet eens wat icc is ik heb wel het einde van blackwing lair gezien. Veeeel later dan de hardcore guilds maar je kunt met een casual guild nog best ver komen. Ik vond die 20 mans instance met die bugs ook leuk.

Akron777
Ik weet het ook niet, althans, ik heb het zelf nooit gezien. Je kunt inderdaad veel dingen doen met casual guilds, maar veel van die dingen zijn simpelweg veel te lastig voor casuals. En dat vond ik steeds zo jammer aan WoW. Net zoals het feit dat als je eenmaal goede armours hebt, je bij een nieuwe expansie weer opnieuw mag beginnen.

avatar van Bla
Bla
Iemand die op Silvermoon speelt/heeft gespeeld?

avatar van Cassevis
is het waar dat je voor dit spel 30 euro per 3 maanden moet betalen?

Cassevis schreef:
is het waar dat je voor dit spel 30 euro per 3 maanden moet betalen?

Nee, 39 euro.

Relax
26 euro voor 2 maanden.

haha, leuk spel, elke avond word ik stomdronken, 20 biertjes achterover gooien en de wereld draait door begint...

BoosGB
Toffe game. Voelt bij vlagen episch door de look 'n feel, muziek, karakters, plotwendingen etc.

Kost echter teveel tijd indien je de high-end content wil meemaken. Als je niet oppast gaan je school, werk, sociale leven er wel echt onder lijden.

Wat meer casual spelen is een optie mits je dat kan opbrengen. Ik kon dat niet; alles of niks. Wrath of the Lich King spelen zonder de Lich King daadwerkelijk ooit te zien is niet mijn ding. Wil je de high-end content wel ervaren (en dan bedoel ik niet vlak voor een nieuwe patch en alle oude content al enige tijd volledig op farm status staat), dan heb je een hoop vrije tijd nodig!

5 sterren voor de audiovisuele presentatie
-1 ster voor de effort/satisfaction balans in de game

Bla schreef:
Iemand die op Silvermoon speelt/heeft gespeeld?

mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

avatar van Martijn
Trollbane en Bloodscalp! peng peng!

oké, martijn!

avatar van Witch-king
Ik ben laatst bij een verjaardag geweest bij een vriend van mij, en hij zat de helft van de tijd aan de telefoon te praten over WoW, omdat hij er niet in kon of zoiets. Als hij ook met mij aan het praten is, heeft hij het bijna altijd over WoW.

Ik ben zelf ook een WoW-speler, maar ik weet wanneer ik moet stoppen, ik doe het met pre-paid kaarten, als die op is, duurt het minstens een halve maand voordat ik weer online ben. Ik praat bijna nooit over WoW.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuk spel, maar doe het in mate, en niet constant, en heb het ook niet constant over WoW als je met iemand aan het praten bent.

JustMike schreef:
oké, martijn!

server natuurlijk

Witch-king schreef:

haha een kameraad van me heeft dit ook. Hij is ook Wow speler en heeft het telkens over nieuwe skills en items die ie weer heeft gehaald. Ik heb Wow 2 keer geprobeerd met zo'n 14 days try version ofzo maar het is gewoon niet mijn type spel om uren met één quest bezig te zijn met als beloning een nieuw zwaard ofzo.. nee, is niet mijn ding, vind ik niet tof.

avatar van wo2-freak
Ja zelfde hier jelle. Vind dit spel ook geld verspilling, je geeft gewoon geld uit om virtuele dingen te behalen, dat vind ik best kansloos
Want als je het spel zat bent, ben je misschien honderden euro's kwijt. En als je b.v. een maand geen lidmaadschap verlengt, dan kun je ook niet spelen terwijl je misschien al 4 jaar speelt en in die 4 jaar meer dan 1000 euro aan het spel hebt verspilt. Ja, verspilt. Geld uitgeven aan games zoals dit is hetzelfde als midden op straat staan en met geld gaan strooien. Dat vind ik tenminste.

Heb ook de trial gedaan, maar wat is dit een saai, levenloos en kansloos spel zeg

Ze zeggen wel eens: ''World of Warcraft is zijn second life.''
Nou ik ken mensen waarbij World of Warcraft hun first life is en hun ''echte'' leven op de 2e plaats staat

Dobbelstenen
Ik heb geen goed woord over voor dit spel

avatar van Witch-king
wo2-freak schreef:

Ze zeggen wel eens: ''World of Warcraft is zijn second life.''

Daarom heb ik pre-paid gekozen, dan heb je een kaart voor 2 maanden, en na die tijd kun je een week tot een jaar of langer wachten tot je een nieuwe kaart hebt gekocht om weer verder te spelen.
Ik wacht meestal een halve maand tot ik weer verder ga spelen.

Martijn schreef:

server natuurlijk

oke, martijn,

avatar van Dragonslayer
Ik ben hier nooit aan begonnen omdat ik dit toch nooit kon betalen en ik het me voorstelde als een "runescape-next gen" of zoiets.

dit lijkt niet echt op runescape
Maar het is wel 10 x beter!

Beste MMORPG ever!

Het is heel leuk dat je door de leuke werelden kan lopen met je beste vrienden, en soms zelf met je eigen vriendin. Ik weet nog dat ik dit heel lang heb gespeeld, ik was maar een gewone speler. Totdat ik de PvP bereikte. Eerdat ik dat had was ik al 80, dus Wrath Of The Lich King was er al. Maar dit spel is gewoon heel goed. Ze kraken het af in serie's, nou afkraken. (TBBT).

Justmikesend The Explorer a.k.a. Main Char.
Ik speelde eerst met een troll, ik was een warrior, toen ik 80 was, wat wel heel lang duurde, speelde ik wel goed. Maar ik kwam erachter dat warriors niet zo heel erg goed waren in PvP maar wel veel DPS (damage per second) kunnen hebben in Dungeons. Als je ze in Fury zet. Dus dat deed ik en uiteindelijk werd ik al stukken beter, dan in Protection. Maar toen waren er ook nog meer dan 1000 achievements die ik kon gaan halen. Ik begon al met exploren. Exploren was leuk, ik heb alles verkent. Ik kan overal heen vliegen. Wat fantastisch was dit spel. Het was alleen wel veel lopen. Haha. Maar ja. Die titel alleen was niet genoeg, toen ging ik proberen titels te halen als Ambassador, Of The Shattered Sun, Etc. Het was wel mijn eerste character. en wat was alles leuk, gewoon alles ontdekken, nieuwe vrienden maken, guild oprichten. Je steekt er ook zo veel tijd in, niet dat je het binnen 5 uurtjes heb uitgespeeld.

Justmikekill Of Silvermoon
De tweede was een blood elf, en niet zo maar een blood elf. Een blood elf paladin. Het enige ras van de horde dat een paladin kon maken, maar wat zijn paladins goed. Ik was al echt heel sterk zonder best weinig te doen. Je kon in protection een van de beste Tanks zijn. Maar de dps van de Paladin is ook goed, maar niet aangeraden. Ik ben zelf wel een DPS. En ik vind het ook erg leuk, maar het is minder sterk dan prot. Met deze ging ik ook veel titels scoren, maar op dit char was extra leuk. Want je hebt aura's. Bijvoorbeeld: - Protection aura (+1000 armor), Retribution Aura (+100 damage to enemy's), etc. Daar zat er ook een bij, waardoor je sneller rijd op je mount. Dit is dus de perfecte class voor The Explorer. Maar ja, toen was ik het al op mijn warrior. Er was ook een stad genaamd Dalaran. Daar ging ik met dit char een mount kopen van 20.000 gold. Dat was verschrikkelijk veel, dus ik was een van de weinigen in mijn vriendengroep die hem had. Dat was ook wel leuk.

Ik heb nog wel meer characters, maar ik heb nu tenminste een beetje uitgelegd wat je kan doen. Toch wil ik nog even wat zeggen over:

Ambassador Justmike
Dit was een tauren druid. Druids zijn een fantastische class, vooral omdat je in dierenvormen kan veranderen, er was ook een vorm waarbij je 40% sneller gaat dan wanneer je loopt. Dit ras kan erg goed tanken, maar ook erg goede dps. Met magie, maar ook met melee. Je kan in kat vorm onzichtbaar worden. Dat is erg handig, maar alsnog kan je het niet opnemen tegen een rogue. Rogue's die kunnen ook ghewoon zomaar verdwijnen. Rogue's kunnen je zien, als je je verstopt. Maar er is ook een vorm waarin de druid erg goed kan healen, dit ras is dus ook vaak gebruikt als healers, op mijn server waren een paar van de beste healers druid. Maar het echte heal ras is alsnog beter. De Priest. Ik ben nooit echt een healer geweest. Ik ben in deze vorm ook goed gegeared gewoon een kat / beer gebleven. Want dat vond ik de beste vormen. Je armor is ook veel beter in kat en beer. In moonkin (magie) vorm ben je echt heel snel dood, maar je maakt een goede dps. Ik kan ook wat gaan vertellen over mijn dk, maar dat doe ik toch niet.

5.0

Toch wel een van de leukste (misschien wel DE leukste) game die ik heb gespeeld.
Ik heb het dan wel vrij kort gespeeld (maand of 6), waarna ik ben gestopt, omdat het me iets te veel ging kosten, en ook qua school een beetje veel ging kosten, maar in de zomervakantie ga ik weer beginnen.
Het leuke is: Ook als je er niet zo goed in bent, er is begrip voor!