World of Warcraft (2004)

Macintosh / PC
multi player / online

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Vivendi

World of Warcraft speelt zich 4 jaar na de gebeurtenissen uit Warcraft 3 af. Twee facties, de Horde en de Alliance, vechten om de heerschappij van het verwoeste fantasy-rijk Azeroth. Er zijn acht speelbare rassen die of bij de Horde of bij de Alliance horen. Spelers kunnen de wereld ontdekken als Orcs, Trolls, Undead of Tauren aan de Horde kant en als Humans, Dwarves, Night Elves of Gnomes bij de Alliance. Negen klassen, twaalf beroepen, honderden quests en duizenden voorwerpen zorgen voor oneindige variatie en eindeloze avonturen. De reusachtige spelwereld met bossen, woestijnen, steppen, berggebieden, eilanden herbergt 6 gigantische steden, tientallen dorpen en meer dan 100 Dungeons.

avatar van Glorious
Ik denk dat dit spel best wel een kans maakt op een top-tien notering in de top 250...

avatar van kArIzMa_TuRk
YepYep! leuke spel, maar speel het niet vaak.

avatar van WeZet
Vind er vrij weinig aan, maar ieder zijn mening

avatar van Test Drive
Uuh leuke game voor de echte pure RPG gamers , maar dat ben ik helaas niet!

Arkadi
Ben tijdens FFX1 ook even overgestapt op wow. Kon me weinig bekoren. Vond de gameplay te eenvoudig en kinderachtig en veel van hetzelfde. De grapics zijn voor mij de sprookjes/tekenstijl wat ook niet geheel mijn ding is.

Daarbij moet ik melden dat ik het vergelijk met FFX1 en daar kan niets tegen op maar moet dus wel een 2,5 geven

Uitermate verslavend. Verder dan level 30 (of iets in die richting) ben ik nooit gekomen, omdat m'n sociale leven er op achteruit ging (zo'n 10 uur per dag achter een schermpje zitten is niet gezond mensen). Wel een geweldig spel hoor, maar ik heb er de tijd niet voor (en wil er de tijd niet voor vrij maken) om het te spelen, helaas...

avatar van Diego
Geweldig spel! Zelfs voor een casual gamer als ik zit er genoeg in om je bezig te houden maar om echt alles uit het spel te halen moet je helaas vrijwel je gehele sociale leven ervoor opzeggen.

Toch 5*

avatar van Tommeh
Misschien wel het spel der spellen. Er is namelijk geen einde aan dit spel. Als je het ene 'af' hebt, is er altijd wel wat anders te doen.

Ook van mij 5*

avatar van Phoenix
Ook een tijdje helemaal verslaafd geweest (mijn zusje had het gekocht dus ik kon op haar account), maar op een gegeven moment vond ik de progressie te traag en de gameplay te repetitief worden. Je streeft naar het volgende level zodat je een zwaard kan hanteren of een spell kunt casten dat meer schade doet, maar tegelijkertijd kom je tegen zwaardere tegenstanders en maakt het eigenlijk niet veel uit, op de grafische effecten na. Daardoor had ik het idee niet ergens meer naar te streven en toen ik dat eenmaal doorhad was er voor mij weinig lol meer aan. Eigenlijk een beetje mijn probleem met RPG's in het algemeen.

Toch moet Blizzard geroemd worden voor de uitwerking en vóóral, en dat is volgens mij nog niet genoemd, de sublieme support die Blizzard geeft voor al die miljoenen abonnees. Het verwijderen van cheaters, het constant patchen en dan ook nog eens een kwaliteitsuitbreiding klaarstomen: chapeau.

Benieuwd wat ze met al het geld gaan doen. Diablo 3 anyone?

avatar van Spawn NL
Heel goede Game, veel diepgang en variatie. De game is goed uitgebalanceerd en word upgedate daar waar nodig is.

Ik denk dat je deze game echt gespeeld moet hebben om hem goed te kunnen beoordelen. Voor de pvp'ers is er genoeg te doen en voor de raiders ook zeker. Kheb deze game zeer veel gespeeld maar toch kon hij mij niet echt boeien, en daar komen ook nog de maandelijkse kosten bij.
Het is niet voor niks dat miljoenen mensen deze game spelen dus het moet natuurlijk wel goede aspecten bevatten.

Ik geef deze game een 3.5 dit cijfer is niet zo heel hoog omdat je toch echt veel moet spelen wil je een rol van betekenis vervullen.

avatar van Justinx
World Of Warcraft heeft voor het eerst mijn ogen geopend in de wereld van de Massively Multiplayer Online Role Playing Game, de MMORPG. Voor het eerst echt ronddwalen in een wereld die nog niet eerder ontdekt is. Samen met andere ronddwalen door bossen, tropische jungles en andere eindeloze werelddelen binnen World Of Warcraft. Samen de lokale bevolking als trollen, gevaarlijke dieren, eenogen en meer van dit soort mythische figuren. Je leest het; deze game richt zich op het samenzijn met andere spelers - daar ligt de werkelijke kracht achter MMORPG's als World Of Warcraft. In een team opererend te werk gaan is daarnaast gewoon een pre voor sommige quests. Maar laat ik een ding meteen rechtzetten; ik heb deze game niet zo kunnen spelen als andere dat hebben gedaan. Persoonlijk zag ik het totaal niet zitten om iedere maand een vast bedrag te betalen om deze game te kunnen spelen. Ik heb deze game dan ook op een gratis server gespeeld, maar dit had wel tot gevolg dat er veel minder spelers op de server zit, dan op de reguliere Blizzard-servers. In World Of Warcraft heb ik dan ook veel tijd besteed aan eindeloze wandeltochten die ik in mijn eentje moest afleggen en dat is nou eenmaal wat minder. Dan lijken de quests ineens niet meer zo interessant als dat je ze met meerdere mensen speelt. Feit blijft wel dat het team achter Blizzard een geweldig spel hebben afgeleverd die momenteel dagelijks door miljoenen mensen van over de hele wereld wordt gespeeld. Daar moet je enigszins respect voor hebben. Toch heb ik destijds meer kunnen genieten van Warcraft III, die met haar simpele kijk op strategie-games toch ook wel erg vermakelijk was. Die sfeer heeft World Of Warcraft bij mij niet afgegeven en ik had het persoonlijk, nadat ik level 35 had bereikt, geen motivatie meer om dit spel nog verder te spelen. Ik zat inmiddels in een clan, maar ook dat wist voor mijzelf ook niets interessants op te leveren.

Ik weet dat ik nog zoveel moois mis in de wereld van World Of Warcraft. Ik weet dat ik nog zoveel niet ontdekt heb. Maar deze gedachtegang heeft mij er in ieder geval niet toe gezet om toch dit spel er nog eens bij te pakken en het te spelen. Het voldeed achteraf gezien niet aan mijn wilde fantasieen die ik had over World Of Warcraft. Toch jammer als je zo in een game geloofd en dat 'ie vervolgens je dromen niet kan waarmaken. Hoewel ik grote verwachtingen heb van GTA IV, laat ik deze nu toch maar even voor wat het is. Want als je hoge verwachtingen stelt, dan kan het vaak alleen maar tegenvallen - zoals dat het geval was bij World Of Warcraft. Ik heb er zeker een hele tijd in gestoken, maar voor mij is het avontuur toch echt voorbij. Ik sluit mijn speelperiode af met waarschijnlijk een cijfer tussen 3,5* en 4*.

Jup jup, dit spelletje heeft mij een maand of 3 van de straat gehouden. Toen was ik level 50, en had ik het wel gehad. Desalniettemin, geniaal spel, zo ontzettend veel te doen in die wereld.

avatar van DoraRing
Denk dat dit spel hooggewaardeerd wordt, maar zelf vind ik het niks.
Veelste tijd zo een spel als dit.

avatar van Kos
Kos
Idd, leuk als je teveel tijd hebt . Wat ik niet heb.

neo (crew)
En denk ook in de eerste plaats bedoeld voor RPG fanaten. Een enkele uitzondering daargelaten interesseert het genre mij totaal niks. Eens heel kort bij iemand gezien en gespeeld en het kon mij weinig schelen. De vorige Warcrafts waren geweldig en gelijk helder en duidelijk en je kon meteen aan de slag. Nu ben je een soort van stipje in een enorme 3d omgeving die immens groot is.

avatar van kArIzMa_TuRk
Ik heb net van een vriend gehoord dat er mensen 'echt' zijn doodgegaan vanwege dit spel!

- ze waren er verslaafd aan
- ze stonden altijd in de ochtend om 6uur op en speelden dit spel tot 12uur s'nachts (18uur per dag)

(dit stond zelfs in de krant)

Ik adviseer mensen die er verslaafd aan zijn, de verslaving proberen wat te verminderen..

avatar van Artifact
Niks nieuws hoor Karizma. Zo hoor je ook verhalen dat iemand bijna de geboorten van zijn kind had gemist en de meest gekke verslavingen, tja Aziaten en Amerikanen blijven een appart volk wat gamen betreft.

%%%%%%
WeZet schreef:
Vind er vrij weinig aan, maar ieder zijn mening
Jaa vind ik ook.En de spel kon me helemaal niet boeien snap niet waarom dit een soort van rage is

De eerste mens die is gestorven aan uitputting omdat hij te lang een computer-spel speelde was inderdaad al lang voor WOW een feit. Het moet een Koreaan geweest zijn die bij Lineage door 't lint ging. Maar zoals geschreven, er zijn al wel meer mensen gestorven aan uitputting vanwege de gekste redenen. Ik hoop alvast dat het mij niet gebeurt. Dat zal zeker niet van te veel spelen gebeuren, ten hoogste te veel metersites bezoeken

Ik vind dit zoooooo mooi, jammer genoeg moet je er voor betalen. Wil het best maar te weinig tijd voor dat het het geld niet waard is. Maar goed ook omdat ik weet met een 10 daagse proef bijvoorbeeld die ik even had dat echt je hele social life naar knoppen gaat.

Het is echt geweldig om in een wereld rond te lopen met andere gamers. Allemaal op zelfde tijdstip in een wereld die uit super grafics bestaat. Zo hoort een MMORPG te zijn voor mij.

avatar van martinstegenga
Inderdaad jammergenoeg dat je voor WoW geld moet betalen, maar dat moet niet de reden zijn om dit spel minder te beoordelen.
Dit spel is vandaag de dag de bom. Koop het speel het en creeer een eigen leven in de wereld van Warcraft. Goeie graphics, zeer goeie gameplay en het is ongelofelijk uitgebreid. 5 Sterren uiteraard

avatar van UndahCovah
World of Warcraft was het eind van The World of Warcraft

Ik ben trouw Warcraft fan. Ik heb Warcraft I, II en III helemaal stuk gespeeld, inclusief de uitbreidingen. Door van Warcraft een MMO te maken is de hele wereld van Warcraft vernaggeld. De briljante verhaallijnen en de leuke strategie Jammer genoeg is Blizzard WoW gaan maken ipv Warcraft IV, waar ik nog steeds op wacht.

Ik speel nog steeds Warcraft III. Jammer dat WoW ooit is uitgevonden.

Het spel is overigens best leuk maar het doet pijn als ik het speel, ik speel het daarom ook niet

het was even leuk om te doen, nu vind ik het er vrij gedateerd uitzien allemaal en kan het me niet meer zo boeien, het grote minpunt aan eigenlijk alle mmo's

avatar van martinstegenga
Jammer dat WoW ooit is uitgevonden? Voor jou misschien wel, maar voor die Tientallen Miljoenen andere mensen niet

avatar van waxs
Ik vond dit echt grootste kut game ter wereld, maargoed dat is slechts mijn mening.

avatar van martinstegenga
Grootste *** game ter wereld? Mmm dan ligt jou mening heel ver aan de andere kant op deze planeet als je naar veel andere mensen kijkt

kArIzMa_TuRk schreef:

- ze waren er verslaafd aan

(dit stond zelfs in de krant)

Japanners ja, die zijn verslaafd aan alles, die zouden nog Mario spelen totdat ze doodvallen.

avatar van martinstegenga
Japanners ja.. euhh net ofdat die mensen dit spel alleen maar tot de dood spelen Nee dus, maarja er zijn wat Japanners bij ja, maar niet alleen Jappen.

Game_Kaza
Niet alleen japanners beg ik bang. Dat wil niet zeggen dat ik verslaafd ben want ik vind dit op verbeterde graphics na niks beter dan RuneScape die ik overiugens ook niet mag.

Gewoon vechten en hopen dat je wint. Samenwerken lukt bij mij nooit want ik word en altijd uitgezet.

2 sterren.

avatar van martinstegenga
Wil je aub eerst checken wat je post voordat je echt iets gaat posten?

Snap er niks van maarja na ff ontcijferen vind jij volgens mij de graphics van WoW niks beter dan RuneScape... En daar klopt niks van. Ik zeg bij voorbaat al dat jou Pc de games niet volledig kan draaien waardoor ze er beide ongeveer hetzelfde uitzien.

Daarom kan je het verschil ook niet zien, maar draai je beide spellen op het hoogst... tja dan merk je het verschil pas echt dat WoW veel mooiere Graphics heeft dan RuneScape.

En er staat dat het niet wil zeggen dat je verslaafd bent, en dat je RuneScape overigens ook niet mag?

Verder nog even over vechten en hopen dat je wint... Er bestaat ook nog een officieel woord 'Skill' genaamt. Zoek maar eens op aub