Halo 4 (2012)

Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door 343
Uitgegeven door Microsoft

Het spel speelt zich af in de nasleep van Halo 3 en Master Chief keert terug om zijn eigen lot onder ogen te zien en de confrontatie aan te gaan met een oeroud kwaad dat het hele universum bedreigt. De in de ruimte verloren gewaande John- 117 (beter bekend als 'Master Chief') en Cortana, zetten in het scheepswrak van de 'UNSC Forward Unto Dawn' koers naar een mysterieuze nabijgelegen planeet. Het is hier waar de 'Halo Array' en de Ark gebouwd zijn.

Je bedoelt zeker de SpoilerKings

avatar van GameEvolutie
Op basis van de multiplayer zou ik het al een 4,5 geven maar ik moet nog even de campaign uitspelen voor ik het echt een cijfer kan geven

avatar van solidKevin
Ik ben nu ongeveer bij missie 5 en het bevalt goed. De campain is weer echt Halo, maar dan wat vernieuwd. Ik vind de geluiden van de Warthog trouwens heel erg slecht.

avatar van GameEvolutie
Ja ik vind trouwens de ghost en de banshee wel weer lekker aanvoelen en dan juist de geluiden!

Maar idd de warthog voelt wat logger aan en de geluiden zijn heel anders

avatar van solidKevin
De ghost en de banshee hebben inderdaad realistischere geluiden dan in de voorgaande delen.

Ik merk geen problemen bij geluiden moet ik zeggen. Sterker, alles klinkt erg fris en goed, ook de warthog.

avatar van solidKevin
De Warthog klinkt niet als een Warthog voor mij. De Ghost en de Banshee zijn verbeterd, maar de Warthog is helemaal anders en ik vind het een vrij irritant geluid.

Het geluid van de wapens zijn in ieder geval wel een vooruitgang. Ik ben bezig op heroic mode maar behoorlijk pittig, duurt wel even voordat ik er doorheen ben. Tot nu toe wel een erg goeie game!

avatar van Starmaster501
Ik mis juist een beetje de Halo 1 geluiden, helemaal die van je Rifle die lekker luid was en in de volgende delen zo gedempt

Klaar met de campagne en dus tijd voor de recensie.

Simpel gezegd, het was weer een groot genot om de nieuwe Halo te spelen. Ik hou van deze reeks, samen met Gears of War mijn favoriete shooterreeks. Ik heb alle Halo shooters (alleen RTS-game Halo Wars overgeslagen) met ontzettend veel plezier gespeeld. Van Halo 1 tot de Halo 1 remake die eind vorig jaar uit kwam. En toen was het weer erg uitkijken naar Halo 4.

Wat maakt deze reeks zo bijzonder en indrukwekkend? Dat is een combinatie van sfeer, verhaal, actie en hele fijne gameplay. En gelukkig zit alles weer in deze nieuwe Halo. De campagne is met afstand de beste van de hele reeks. Het bij vlagen epische verhaal maakt ook regelmatig momenten vrij om intiemer te worden en de band tussen Masterchief en je vrouwelijke AI Cortana te behandelen. En dat pakt erg goed uit, want ik leefde toch best wel mee en zat soms echt te genieten tijdens de wonderschone tussenfilmpjes. Het is ook weer geen diepgaand drama, maar dit gaf de game toch wel extra klasse. Maar voorop blijft weer een grootschalig verhaal staan waardoor je op de meest aparte locaties terecht komt. Dat blijft toch ook wel de kracht van de reeks. Op het ene moment zit je in een ruimteschip en op het andere moment loop je weer door een jungle om eens wat te noemen. De diversiteit is weer enorm groot.

Dit geldt ook voor de gameplay. Naast het afknallen van alles en iedereen heb je regelmatig te maken met ritjes in voer en vliegtuigen. De warthog is terug, al vind ik dat je wel erg weinig in deze stoere buggy mag rijden. Maar ook onder andere de tank, de banshee en zelfs een enorme mech-bot staan tot jouw beschikking. Het levert ondanks wat herhaaldelijke gameplay wel afwisseling op. Helaas vond ik de Mech niet heel bijzonder. Dat zag er vooraf in filmpjes indrukwekkender uit dan dat het speelde. Maar al die voertuigen geven je wel het gevoel dat je echt deel uitmaakt van een grote strijd.

Ook afwisselend zijn de nieuwe vijanden, die je veel minder makkelijk weet te verslaan vergeleken met je oude vijanden van the Covenant. The Forerunners zijn erg indrukwekkend en zien er grafisch geweldig uit met veel felle kleuren. De wolfachtigen zijn lekker fel en dan heb je ook lastige tegenstand van zichzelf transporterende gewapende aliens. Ik vond het toch wel ideaal dat je weer eens wat nieuws krijgt te zien, want the Covenant waren toch soms wat saai. Het zorgt er ook voor dat je je tactieken na enkele games weer eens aan moet passen.

Maar het allerbeste aspect van Halo 4 vind ik het grafische gedeelte. Werkelijk alles is uit de Xbox 360 geperst heb ik het idee. Wat ziet het er briljant uit! Zoveel mooie locaties, ontploffingen en details. Masterchief ziet er ook ultiem cool uit, veel beter nog dan in vorige games. En dit geldt al helemaal voor de tussenfilmpjes waar ik soms echt zwaar onder de indruk naar zat te kijken. Net of je naar een AAA Hollywood productie zit te kijken, zo mooi! En het verhaal weet ook enorm te boeien, dus het was steeds super om weer nieuwe filmpjes te zien.

Ja, ik ben een enorme Halo fan. Nee, ik kijk niet gekleurd, want ik kan wel kwaliteit van rommel onderscheiden. Zo vond ik destijds Halo ODST een erg zwakke game, eigenlijk de enige smet in deze shooterreeks. De rest was constant vernieuwend, verbeterend en extreem prettig speelbaar. Halo 4 is gewoon de beste uit de reeks. Na een minuutje zit je weer helemaal in de game als je de game voor het eerst speelt. De controls zijn weer perfect, de gameplay is heerlijk afwisselend en de sfeer is ongekend.
Zijn er minpunten? Zeker. Naast te weinig tijd voor de warthog ritjes vond ik het ook jammer dat je bijna niet met collega soldaten samen mocht werken en bijna alles alleen moest doen. Ik vind juist samen knallen met collega's erg leuk. Zeker als ze bijvoorbeeld het kanon van de warthog bedienen. Dan voelt het toch meer als een oorlog dan een strijd van alleen Masterchief. Verder werd de game af en toe wat lang gerekt door bepaalde elementen vaker te doen dan eigenlijk interessant was. Maar het zijn maar kleine puntjes van kritiek.

Het moet raar lopen als dit niet mijn nummer 1 game van 2012 wordt. Aan alles merk je dat Microsoft hier topprioriteit van heeft gemaakt. En nu is het weer ultiem lang wachten totdat Halo 5 te verkrijgen is

avatar van solidKevin
Goede recensie, maar ik ben persoonlijk wat minder onder de indruk van deze Halo. Ik moet hem nog uitspelen, maar ik vind het niet de beste uit de reeks.

Wat vind je niet goed dan? Ik sta altijd open voor een goede discussie natuurlijk.

avatar van solidKevin
Misschien een beetje vroeg om al een discussie aan te gaan, aangezien ik de game nog moet uitspelen. Zodra ik de hele game heb gedaan en het even heb laten bezinken zal ik wel laten weten wat ik goed en niet goed vind. Laten we zeggen dat ik de game nog niet goed kan plaatsen.

Ik wacht je mening en eventuele kritiek wel af, ben benieuwd

avatar van rickazio
uitgemolken spel, ben blij dat ik een PS3 heb

avatar van bvonk
@rickazio
Als of Killzone 3, Gran turismo 5, Uncharted 3 enz niets met uitmelken te maken hebben.

PS heb zelf een PS3 en geniet van sommige van deze spellen.

Goede review! Ajax&Litmanen1

Ik heb alleen de eerste level uitgespeeld en ga in het weekend lekker de campaign op legendary uitspelen met me broer aangezien hij dan tijd heeft.

avatar van solidKevin
Mijn excuus voor de te snelle conclusie. Dit is inderdaad de beste Halo tot nu toe. Dat laatste level en het einde steken ver boven alle delen uit en de tussenfilmpjes zijn geweldig. De relatie tussen Cortana en de Chief bereikt in dit deel een niveau van ongekende hoogte en het snakt naar meer.

Een mening/review volgt nog.

solidKevin schreef:

Een mening/review volgt nog.

Mooi man, ik ben benieuwd naar je review.

Review Halo 4

Intro
343 industries heeft het stokje van Bungie overgenomen als ontwikkelaar van Halo en hebben met Halo 4 bewezen een waardige opvolger te zijn. Het eerst wat je ziet in de singelplayer is een geweldige openingsscene dat eerder doet denken aan een film dan aan een game. Dit is dan ook zeker een verdienste van 343 die hiermee bewijst dat er nog steeds genoeg uit de Xbox 360 te halen is.

Singelplayer
Het eerste wat je opvalt is het nieuwe armor van de Master Chief. Hiermee geeft 343 al meteen aan dat ze niet blijven hangen in de ideeën van Bungie. Dit merk je ook aan de hoeveelheid dialogen die de Chief in dit deel heeft gekregen. Waar hij in alle andere delen bijna niet van zich liet horen, wordt deze Halo gesierd door zijn geweldige stem. Deze keuze geeft 343 extra mogelijkheden als het aankomt op de ontwikkeling van de relatie tussen de Chief en zijn AI Cortana. Deze relatie is zeer goed uitgewerkt en bereikt een ongekend hoog niveau. Het enige wat ik miste waren de memorabele NPC’s. De characters waren niet slecht maar ook niet heel erg bijzonder. Dit was misschien minder nodig omdat de Chief meer dialogen heeft gekregen.

Vijanden
Zoals altijd is de Covenant weer van de partij en is de Flood vervangen door de Forerunners. Het vervangen van de Flood vind ik een zeer goede zet, omdat daar nooit veel in heb gezien. De Covenant is zoals altijd weer tof, maar ik blijf erbij dat de Elites in deel 3 er beter uitzagen dan in Reach en deel 4.

Wapens en Voertuigen
De wapens zijn in een nieuw jasje gestoken en zien er zeer goed uit. De totale collectie is aanwezig. Van de vertrouwde Assault Rifle tot aan de DMR en zelfs nog een collectie aan nieuwe wapens. De voertuigen zijn net zoals de wapens helemaal vernieuwd. De voertuigen van de Covenant voelen realistischer aan en zien er nog beter uit. Ik ergerde me echter wel aan het geluid van de Warthog die een wel heel hard en scherp geluid maakt.

Multiplayer
Laat ik maar meteen zeggen dat ik nooit echt zo’n grote fan ben geweest van de Halo multiplayer. Het blijft mij namelijk nooit lang genoeg boeien en ik vind het persoonlijk niet zo heel bijzonder. Zelfs met de vernieuwingen van 343 is daar geen verandering in gekomen. Het mist voor mij een beetje een verslavingsfactor die de Call of Duty games bijvoorbeeld wel hebben. Des ondanks is het wel leuk om met een groepje samen te spelen.

Tot slot
Als laatste wil ik nog twee dingen kwijt. Het eerste is een kippenvelmoment dat ik had in de tweede missie van de singelplayer en het tweede is het laatste level en het einde. Dit waren echt momenten die me eraan herinneren waarom ik Halo toch zo geweldig vind.

Cijfer
Ik ben aan het twijfelen over het cijfer, want eigenlijk zou ik Halo 4 een 8,5 willen geven, maar omdat dit niet gaat moet ik kiezen uit 4* of 4,5*. Als ik echter zie dat ik alle games van de vorige trilogie 4* heb gegeven vind ik het een beetje te vroeg om 4,5* te geven. Dit kan nog veranderen als ik deel 5 en 6 ook heb gedaan, maar voor nu blijft het 4*.

Goede review Kevin!

Welk moment van kippenvel uit level 2 bedoel je trouwens? Ben het even kwijt.

avatar van solidKevin
Nadat je langs al die neergestorte schepen gaat kom je in een tunnel. Zodra je die tunnel uitkomt schijnt de zon en zie je die grote Forerunner constructie en begint de muziek te spelen. Ik krijg al kippenvel als ik eraan denk .

avatar van Starmaster501
Fuck, ik kijk even een youtube filmpje en lees al gelijk een flinke spoiler in de reacties bovenaan. Ik trek m'n kabel er dan maar wel weer uit tot ik de game heb!

Starmaster501 schreef:

Lijkt mij een goed plan en ik raad jou ook aan om niet de Spoilerkings review te kijken van Halo 4

avatar van GameEvolutie
Als je de campaign op legendary uitspeelt in je eentje krijg je een deel van masterchiefs gezicht te zien.

avatar van Starmaster501
Denk dat ze nu per deel meer van zijn gezicht laten zien en in deel 6 dus zijn gehele gezicht? Wie weet, moet toch ooit gebeuren..

avatar van solidKevin
Ik hoop het niet eigenlijk. Dit vind ik juist één van de grote mysteries die nooit opgelost mag worden. De Chief is net zoals een karakter in een boek, je verzint er zelf een gezicht bij.

AHWA
Van het weekend een paar uurtjes coop gespeeld met m'n zwager. Heerlijk sfeertje weer, en veel nieuwe wapens om uit te testen. Blijft qua sfeer en opzet een heerlijke shooter.