Greendog: The Beached Surfer Dude! (1992)

Sega Game Gear / Sega Mega Drive/Genesis
Platform

Ontwikkeld door Interactive Designs
Uitgegeven door Sega

Als de surferdude Greendog lekker op de golven van de Grenada eilanden aan het hangen is, wordt hij plotseling overspoeld door de grootste freak-golf ooit en bewusteloos gedreund. Hij spoelt aan en ontwaakt op een mysterieus strand met een vreemd amulet om z'n nek, die hij er niet meer af krijgt. Een aankomende beachbabe vertelt hem dat de amulet van Azteekse afkomst is en een grote vloek met zich meedraagt. Greendog zal zich een weg door de verloren Azteekse ruïnes moeten banen, om de legendarische schat te vinden die de vloek zal opheffen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Voor een beached 'n bleached surfer "dude" speel je wel heel erg goofy en UNCOOL met deze houterige Fido Dido Knock-off met de gestalte van een aardworm. Mijn jeugdvriendje kreeg deze bijgeleverd bij zijn megadrive en vond hem zo slecht dat hij hem aan ons weggaf. Jaaa, daar had ik indertijd wel oren naar. Mijn ma vond de muziek van dit spelletje wel leuk, vooral van dat onderwater level waarin hij die snorkel draagt. Dat zou volgens haar een heel bekend jaren '60 deuntje moeten zijn.
Die levels waarin je het elke keer opneemt tegen diezelfde totempaal vrat ook wel erg snel aan ons!! En een van de onzinngste verhalen die ik ooit heb gezien in een computerspel: Een talisman die tijdens een potje surfen om zijn hals vast komt te zitten er niet meer af kan tot een vloek is opgeheven?! En een vrouw in een bikini die daar ineens twee meter vandaan staat en er alles van af weet... ik bedoel maar.
We hielden enorm veel van die summer themed spelletjes op tropische eilanden zoals wonder boy en adventure island,maar deze Greendog is veel te gehaast de deur uitgewerkt..

avatar van StevenMighty
Ik heb dit altijd wel een erg coole game gevonden, die ik al 20 jaar lang elk jaar wel weer eens bovenhaal. Jeetje 20 jaar alweer...
Ik zie hem nog hangen in de videotheek: die leuke gamecover met een beachdude op een skateboard, die grote golf op de achtergrond en een jungle met koppensnellers. Dat sprak me allemaal natuurlijk meteen aan.

Nope, ik kan weinig aanmerken op Greendog. Het speelt vlot, veel vijanden, mooie bestaande locaties en tropische muziekjes. In sommige levels kon je kiezen uit een skateboard of inline skates wat de nodige behendigheid vereiste. En in de straten van Jamaica kon je zelfs op een enorme halfpipe skaten en erg veel punten en een item scoren. Cool!

Het verhaal is dan wel wat aan de rare kant ja, met z'n vriendin Bambi die (blond en in bikini) alles afweet over Azteekse amuletten en vloeken...
Achja gelukkig maar voor Greendog, zo weet hij waar hij aan toe is, handig.
Wat langer had het spel ook wel gemogen want je speelt hem met wat ervaring zoals ik in 40 minuutjes uit.

Een grote domper tot slot...
Als je het spel uitspeelde kwam er de boodschap dat het echte avontuur nu pas begon en Greendog nog veel zou beleven. Maar jammer genoeg hebben we nooit nog iets van Greendog gehoord..

4,5 sterren