Civilization kloon deluxe, wat lower budget, maar erg lekker getweaked en erg veel verschillende units, maken het een leukere ervaring dan Civ V voor mij.
De engine lijkt wel letterlijk overgenomen, maar de setting is fantasy/magic, met alle daarbij denkbare (en bouwbare) eenheden. Dwarves, elves, goblins, trolls, minotaurs, elementals, rats, ratmen, vampires, turtles, koatls, serpents, skeletons, ghostships, imps... the works! En ook nog meerdere soorten (warriors, spearmen, archers) en uniques en heroes.
Maakt niet uit met welke soort mage je begint, als je een stad overneemt, of een resource captured, kan je die soort units ook bouwen en uiteindelijk dus alles. Units krijgen exp en levelen up en unlocken skills, dus krijg je een leuk persoonlijk legertje. En de research is dit keer veranderd in magic spells, waarmee je steden of units kan boosten of destruction zaaien.
De turn-snelheid is iets fijner gebalanced, waardoor je minder beurten nodig hebt om een beetje uit te breiden, maar nog steeds zo'n 100 turns doet over een hele map exploren. Ook leuk gedaan met warpzones en nog 6 mogelijke 'parallel worlds' erin. Kan je lekker lang door blijven overnemen. Quests die je tijdens je game krijgt zijn wel vrij mager, build a city/structure, of kill enemy missies, die eigenlijk vanzelf wel gehaald worden. Maar de map zit lekker vol met resources en monsters (en rival mages), zodat je toch elke beurt weer dat 'nog even dit' gevoel hebt.
Wel ben ik bang dat, wat ik bij civ ook wel had, ik het na een goeie overwinning wel allemaal gezien heb en m'n tweede game nooit afmaak... Maar dan heb je toch mooi zo'n 800 turns strategy rpg lol gehad.