Crysis 3 (2013)

Alternatieve titel: Crysis 3 Remastered

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Crytek

In het jaar 2047 wordt New York overkoepeld door een grote dome, gecreeërd door de corrupte Cell Corporation. De stad is getransformeerd tot een biodiversch regenwoud met exotische planten, overhangende bomen, moerassen en rivieren. In de dome worden zeven gebieden van elkaar onderscheiden; welke de 'Zeven Wonderen' genoemd worden. Jij neemt opnieuw de rol aan van Prophet. Het is aan jou om de waarheid achter de motieven van Cell Corporation boven water te krijgen.

Ik vind deze game vies tegenvallen. Ben nu bij chapter 5 (bijna bij het einde) en heb eigenlijk geen zin meer om verder te spelen.

Deel 1 en 2 vond ik echt veel beter. Ondanks de korte speelduur had ik er veel van verwacht van Crysis 3.

Enige pluspunten zijn Psycho, de boog en de multiplayer (die verrassend goed is).

Minpunten:
Verhaal is boring, campaign is erg kort, het is linear, ai is matig, en de graphics op de consoles vind ik best tegenvallen.

Omgevingen vallen ook tegen. Het jungle achtige New York is niet zo indrukwekkend als ik dacht.

avatar van andnino
Ik vond het weer een leuke Crysis. Ik baseer mijn mening vooral op de singleplayer, ben niet zo van de multiplayer.

Fantastisch, neuh, maar het spel heeft toch zeker een aantal pluspunten:
+ Een interessant verhaal, met best een goede moraal (als je door alle Hollywood-clichés heenkijkt). Had ook prima een goede SF-film van gemaakt kunnen worden.
+ De "hunter" gameplay is zo ongeveer geperfectioneerd. Het leuke van de vorige Cryses vond ik altijd het neerjagen van tegenstanders op de meest creatieve manieren. Hoewel ik het nog steeds jammer vind dat je niet meer kampementen hebt zoals in deel 1, kun je wel je lol op met het headshots geven van Cell.
+ Deels ligt dat aan de introductie van de boog, echt een geweldig wapen. Op normal moeilijkheidsgraad gebruikte ik hem minder, maar nu ik hem op de hoogste stand speel gebruik ik hem constant. Het geeft een gevoel van voldoening om (zonder crosshair, op de hoogste stand) een serie van vijanden aan de grond te nagelen met pijlen, in de toekomst nota bene.
+ Oh ja, en grafisch ziet het er wel echt fantastisch uit. Ik vond het toen ik het voor de eerste keer speelde al fantastisch, en toen bleek dat 2/3e van de settings met de auto-adjust op laag stond. Het kan dus allemaal nog drie keer scherper, beter, mooier... Mijn pc kan het niet aan, maar toch fijn dat het kan.

Wat minpunten dan:
- De aliens zijn een interessant concept, maar geen leuke vijanden om tegen te vechten. In 1 niet, in 2 niet en hier nog steeds niet. Nouja, in de laatste missie waar je ze met gevak omver loopt, daar wel.
- Het idee van de Liberty Dome had naar mijn idee nog wel iets meer kunnen worden uitgewerkt in het spel. Ik had er graag iets meer van willen zien in de staat waarin je binnenkomt, dus niet een stad waar overal aliens tussen de gebouwen door vliegen.
- Onder andere dat geeft mij het gevoel dat het spel een klein beetje aan de korte kant is. Heb er toch even over gedaan, maar zeker niet écht lang.
- Ik wil aan het einde toch wel graag zien wat er nou met de rest van de wereld gebeurd is. Niet alleen met Prophet op zijn contextloze Hawaï, of waar het ook is.

Ik neem mijn woorden terug over de Predator Bow, fucking AWESOME! Dat is dan ook het enige pluspunt vergeleken met Crysis 2, allround vond ik dit deel magertjes en zonder twijfel minder dan de voorloper. Ik begrijp ook niet waar de fuck Alcatraz is, ik bedoel Laurence Barnes had zichzelf door de kop geschoten? Misschien hebben ze dat al in 't begin vermeld of zo, maar is blijkbaar niet bij mij blijven hangen. Maakt verder ook niet zoveel uit, dus dat zegt veel.