God of War: Ascension (2013)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Sony

Het spel keert terug naar de bakermat van de reeks en speelt zich af voor Chains of Olympus. Na de tragedie waarbij Kratos' vrouw en kind om het leven komen, breekt Kratos de eed met Ares. Ares is woedend door het verraad van Kratos en stuurt de Furies op hem af, om hem bruut te gaan martelen. Kratos krijgt echter hulp van Orkos, de oathkeeper, die niet achter de daden van Ares en de Furies staat. Orkos leert Kratos dat hij een reis moet afleggen om het Orakel te vinden, die hem kan leiden naar een manier om voor eens en altijd van de Furies af te komen.

spelfreak
Daar hebben we forums voor

lennox
hoeveel chapters heb je bij deze game ?

lennox
op wat baseren jullie deze hoge scores? gow 3 was een van de beste spellen die ik had gespeeld. Maar wat een troep is dit zeg ! laatste 5 chapters heb ik niet gespeeld en verkocht. Wat een miskoop.

0,5
Uitmelkerij

avatar van Dutch-J3ff
Wat een toffe Hack & Slash game zeg!!

De graphics zijn adembenemend...

Ik heb echt super genoten van deze game. Misschien een beetje kort maar ik vond hem echt weer heel goed. Wel minder dan 3 natuurlijk.

wat mij betreft geen hoogstaande game omdat het niet veel nieuwe verrassingen met zich mee brengt, maar wel een game die goed in elkaar zit vanwege de uitstekende gameplay, graphics, de muziek en natuurlijk de storyline. Natuurlijk kan het allemaal wel wat beter en vind ik het niveau van de puzzels ditmaal soms wel wat laag en gemakkelijk maar blijven ze leuk om te spelen. De sfeer is opnieuw goed, de graphics (nogmaals) prima en hierdoor een geslaagd spel die ik 4* geef omdat ik niet de behoefte voel om het spel nog vaker te spelen...Gewoon een prima game die leuk is voor een tijdje maar die het niveau van de voorgaande games niet haalt. Vandaar 4*.

Moeilijk om te doorworstelen bij tijden, maar man, wat maakt dat einde veel goed. Een serieuze knipoog naar het eerste deel en enorm spectaculair. De gameplay blijft nog steeds overeind en de graphics zijn bij tijden adembenemend, al valt er soms wel screen tearing te bespeuren. Deze houd ik bij.

Aan een ieder: Wat is er inhoudelijk precies mis met dit deel, behalve een wellicht tekort aan originaliteit? Ik zit er namelijk over na te denken dit te proberen, zou dan mijn eerste God of War zijn. De originele trilogie ga ik waarschijnlijk niet meer spelen, heb daar te veel spoilers van gelezen. En ik ben een erg verhaalgevoelig iemand, ook al is het verhaal nog zo cliché.

avatar van CarealotCarrot
Ik heb alleen kort meegekeken, dus ik kan er niet al te veel over zeggen.
Combat met je wapens is nog steeds hetzelfde (maar magic weet ik niet). Ook wordt de game af en toe onderbroken door puzzels, niets nieuws dus. Daarnaast zijn de oude QTE eruit gehaald en vervangen door een wat andere vorm van interactiviteit.

Veel is gewoon nog hetzelfde als eerst iig.

Thanks! Al met al dus wel het proberen waard als je GoW 1 t/m 3 niet gespeeld hebt en waarschijnlijk ook niet meer gaat spelen? Ik denk dat ik dan 't gokje wel waag, Ascension is volgens mij niet zo duur meer.

avatar van threeohthree
1,5
Sterker nog, ik zou enkel de mensen die GoW 1 t/m 3 niet gespeeld hebben deze kunnen en willen aanraden.

Wat vond jij ervan dan

?

Ik weet ergens waar hij nieuw ligt voor een tientje.

avatar van threeohthree
1,5
Ik vond de game, na alle vorige delen gespeeld te hebben (gegeven, niet de allergrootste GoW-fan hier), erg triest. Natuurlijk kent Ascension betere visuals, heeft het een multiplayer aspect, en wat meer abilities. Maar qua verhaal, originaliteit, en moeilijkheid levert God of War: Ascension echt veel te veel in voor mij om deze game goed te vinden.

Dus wie niet het combat systeem, het verhaal, en de af en toe kenmerkende pittigheid van de series gewend is, zal dit allemaal wel prima tot zijn recht komen in Ascension, maar mij niet gezien.

avatar van P.O.W.
Tuurlijk was het verhaal een stúk minder maar het verpeste voor mij de game niet totaal. Ik vond het einde ook wel ok, wetende dat het zich vlak voor deel 1 afspeelt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het verhaal zou beginnen met die grote veldslag waar hij Ares oproept om hem te helpen. Dat we écht het begin zouden zien en bv. de slachting van z'n gezin het einde van de game zou zijn. Dat had veel meer een indruk achtergelaten en veel beter bij het algehele verhaal gepast.

Gemiste kans wat dat betreft maar ik heb echt wel genoten van Ascension, de gameplay is weer lekker, de puzzeltjes zijn leuk en er zitten genoeg nieuwe, kleine elementen in om hem toch weer fris aan te laten voelen. Komt ook omdat het jaren geleden is dat ik 3 heb gespeeld, maar toch.

avatar van patenpac
Eerste ervaring valt al tegen. Ik kreeg namelijk een freeze waardoor ik mijn eerste gaming uur kwijt ben. Opslag data is namelijk beschadigd.

avatar van patenpac
Review God of War: Ascension

Na het spelen van God of War III ben ik helemaal verzot geworden op deze reeks. Ik heb meteen de HD versie van God of War en God of War II gekocht en deze waren voor een ps2 game ook zeer mooi. De verwachtingen voor deze Ascension waren dus opgestapeld.

Gameplay: Zoals bij iedere God of War game loopt de game zeer soepel en blijft het ook geboeid. Het upgraden van je wapens om zo nieuwe moves vrij te spelen blijft amusant, al moest je in deze game voornamelijk magische krachten unlocken. Ook de afwisseling van brutaal monsters vermoorden tot het beklimmen van verschillende obstakels tot het oplossen van (soms) uitdagende puzzels zit er ook weer in, en deze keer van een hoger niveau dan bij God of War III. De monsters zelf waren minder interessant dan bij de vorige games, wat af en toe toch wel tot mijn ergernis werkte. Verder loopt God of War: Ascension soepel zoals we gewoon zijn van deze franchise.
4/5

Graphics: Een God of War game heeft altijd al mooie graphics gehad en de omgevingen zijn steeds bijgebleven. Bij deze game was dit echter wat minder. De graphics zelf waren zoals verwacht van hoog niveau en hier en daar waren er verbeteringen t.o.v. God of War III, maar helaas waren de omgevingen veel minder memorabel. Heel de game lang heb ik een 'Been there, done that' gevoel gehad'. De memorabele acties en omgevingen kwamen enkel aan te pas bij de eindbaas, terwijl dit constant het geval was bij de voorganger van deze game. Grafisch gezien is dit een pareltje, maar aangezien we alles al hadden gezien bij God of War III zijn hier de verwachtingen niet voldaan.
3/5

Speelduur: Dit is net zoals bij alle voorgangers. Om de game éénmaal te voltooien kun je zo'n 7 à 8 uurtjes neertellen. Dit is zeker en vast voldoende voor deze reeks. Herspeelbaarheid is hier echter niet te vinden. Je kan opzoek gaan naar voorwerpen tijdens de eerste walkthrough die dan een speciaal iets unlocken voor de volgende walkthrough, maar dit was onvoldoende om me warm te maken voor een tweede maal het einde te bekijken. Doordat de game niet interessant genoeg kan blijven, zit er ook helemaal geen tweede walkthrough in. Spijtig, aangezien ik volgens mij God of War III viermaal heb uitgespeeld.
2,5/5

Muziek: Bij iedere God of War game is muziek belangrijk. Het geeft een extra dimensie aan de game en zorgt voor extra ondersteuning zodat je alles bij je blijft. Hier was de muziek echter minder van belang, aangezien er gewoonweg niet zoveel memorabele scènes aanwezig waren. Indien er muziek aanwezig moest zijn, was ze er ook. Een echte Griekse melodie die ervoor zorgt dat je het kippenvel over je rug voelt lopen. Helaas was dit echter niet vaak genoeg het geval.
3/5

Verhaal: De vorige games draaiden steeds over het uitmoorden van één (of meerdere) Goden. Tijdens deze rit kwam je dan telkens verschillende Griekse mythes tegen die op een mooie manier vertoond werden. Hier is alles echter anders. Vechten tegen Furies i.p.v. tegen Goden is gewoonweg veel minder interessant. Het verhaal boeide dan ook zeer weinig. Ik heb éénmaal het gevoel gehad dat het verhaal interesse waard was, en dat was helemaal op het einde, waar de link met deze game en de andere werd gelegd. Voor de rest blijft het vrij eentonig, wat toch wel erg spijtig is voor een God of War game.
3/5

Multiplayer: Hier had ik erg veel schrik voor. God of War is een uitstekende singleplayer, en ik had schrik dat ze door het toevoegen van een multiplayer, de singleplayer gingen verwaarlozen. Dit is spijtig genoeg gedeeltelijk gebeurd. Zoals hier boven te lezen is, is de singleplayer redelijk tegengevallen voor deze franchise, maar toch zijn we uiteraard benieuwd naar wat de multiplayer ons te brengen heeft. Hier ben ik best wel aangenaam verrast. Ik heb de multiplayer nog maar een tweetal uurtjes gespeeld, aangezien dit nog steeds het minste van belang is, maar toch kan ik uit deze uren concluderen dat het zeker en vast allemaal in elkaar past. De multiplayer is een klein extra verhaaltje uit de singleplayer en geeft toch wel enkele uren extra gameplay. Je kan kiezen tussen de bekende FFA en een TDM. Verder zijn er nog online modes aanwezig, maar deze heb ik nog niet voldoende kunnen testen. De soepele gameplay uit de singleplayer is ook hier aanwezig, wat voor veel online plezier zorgt.
4/5

Conclusie: God of War: Ascension is naar mijn mening de minste van de reeks. De singleplayer is te ver aan de kant geschoven voor het maken van een multiplayer, terwijl het nog steeds omgedraaid moet zijn bij deze games. Begin je met deze game, dan ben je aangenaam verrast en wil je verder gaan met deze franchise. Ben je echter, zoals ik, het niveau van God of War III gewoon, dan zal deze je eerder tegenvallen. Toch blijft het een degelijke game die zeker het uitproberen waard is!

3,5/5

Een ietwat vreemde prequel. Deel 3 had (naar mijn zeggen) de gameplay geperfectioneerd. Dit deel kiest er echter voor om de gameplay een paar stappen terug te doen; het heeft allemaal veranderingen gekregen, maar deze veranderingen lijken er meer te zijn zodat dit deel ‘anders’ is dan dat het verbeteringen bied. Geen projectiles meer, een minder prettig en minder effectief parry/reflect systeem, ditmaal kun je wapens van vijanden oppakken die een paar standaard aanvallen doen ipv meerdere uitgebreide wapens te kunnen upgraden, de Rage functie is vervangen door een minder leuk systeem waarbij je één sterke aanval kunt doen mits je een tijdje niet geraakt word, zelfs de magie knop is veranderd waardoor je nu weinig spreuken kunt doen (die allen wel opmerkelijk sterker zijn). Het jammere aan dit nieuwe vechtsysteem is dat het een downgrade was van de voorganger, maar het positieve is dat het wel anders is. De nieuwe magische aanvallen, toetsencombinaties of andere functies zorgde er wel voor dat ik mijn techniek voldoende moest aanpassen, wat dit deel een zekere frisheid gaf die een vervolg nodig heeft.

Qua composities, kleuren, detail en belichting is dit een hoogstaande game. Net als de voorgaande delen weet het goed de camera te positioneren, wat zorgt voor vele artistieke shots. Ditmaal krijg je ook meerdere nieuwe monsters de een andere aanpak vragen en heeft het nieuwe spectaculaire bosses. Maar het meest opmerkelijke aspect aan Ascension zijn de puzzels (deel 3 had mijn favo puzzel uit de reeks, maar het gemiddelde niveau van de puzzels is het hoogste in Ascension). Ditmaal krijg je 2 items: eentje die de tijd vooruit/achteruit kan spoelen en eentje die tijdelijk een kloon kan oproepen. De manieren hoe je deze twee items moet gebruiken konden heel creatief en soms pittig zijn. Ik heb er soms een guide bij moeten halen, waarna ik mezelf op de kop sloeg dat ik er niet zelf op kwam.

In de eerste helft was ik nogal afgestoten door de veranderingen aan de combat, maar naarmate de game langer duurde ging het wennen en werd het beter. Eenmaal meerdere spreuken, wapens en een betere kennis hoe de combat optimaal te doen werd de game leuk. Niet één van de beste uit de reeks (zeker na deel 3 is het minder), maar het past prima rond het niveau van de eerdere titels en het heeft zijn eigen charme.

Inmiddels herspeeld op hard mode en er komt een halfje bij*. De grootste tegenslag zat bij het feit dat de combat afweek van de superieure voorganger. Eenmaal voorbereid hierop en ik kon het beter waarderen voor wat het was, niet voor wat het niet was. Parryen is een groter risk VS reward systeem hier, de verschillende elementen hadden soms hun eigen nutten en voornamelijk de slow-motion power up werd cruciaal om de latere gevechten te halen.

De Trail Of Archimedes was zo dusdanig pittig dat de eindbaas een eitje was in vergelijking. Maar ondanks dat het mij meerdere uren koste om deze Trail te halen was ik nooit verveeld of geïrriteerd. De combat is heel prettig om te doen en het was moeilijk voor de juiste redenen.

Enige kritiekpunt dat storend bleef is dat de game soms ver uitzoomed, terwijl het vechten doorgaat. Visueel is het gaaf, maar op hard mode moet je duidelijk zien wat er gebeurd. Beetje lullig om een tijdje vast te zitten omdat het onduidelijk is om te zien wat er überhaupt gebeurd.