Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings (2012)

Alternatieve titel: Sid Meier's Civilization 5: Gods & Kings

Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door 2K

Deze uitbreiding op Civilization V bevat 27 nieuwe units, dertien nieuwe gebouwen, negen nieuwe wereldwonderen en negen nieuwe speelbare beschavingen. Daarnaast biedt de uitbreiding de mogelijkheid om je eigen 'geloof' te creëren en deze te prediken op je inwoners. Je krijgt tevens de beschikking over nieuwe diplomatieke mogelijkheden zoals spionage, buitenlandse ambassades en twee typen steden: gelovig en mercantilistisch. Het spel bevat drie nieuwe scenario's: 'De val van Rome', 'De Renaissance' en 'Empire of the Smokey Skies' welke je een victoriaans steampunk scenario voorschotelt.

Eigenlijk is de Gods & Kings uitbreiding zowat onmisbaar als je Civilization V speler bent. Het hele religie aspect is uitstekend uitgewerkt en zorgt met name in de eerste helft van het spel voor een hoop nieuwe opties en keuzes. Later kan je trouwens ook bepaalde eenheden en gebouwen betalen met de 'faith' die je verzameld. Ook het spionage gedeelte is netjes uitgewerkt - je kan je spion zowel naar rivaliserende Civilizations sturen om technologieen te stelen maar ook naar de diverse Stads Staten om je invloed te vergroten en die van de andere spelers te verkleinen. Samen met de diverse nieuwe beschavingen, een hoop kleinere tweaks en wat extra scenario's heeft het in ieder geval gezorgd dat ik weer behoorlijk wat extra uren in het spel heb gestopt.

Cool, klinkt goed, ook eens achteraan. Vooral religion mistte ik erg in V...

avatar van Dragonslayer
Onmisbaar inderdaad. Waarom heb ik dit niet eerder gekocht. Gods & Kings voegt niet alleen nieuwe units enzovoort toe. Ook zijn bepaalde aspecten van het spel beter gebalanceerd.
- Combat is beter door de upgrade van 10 HP naar 100 HP.
- Diplomatie is beter gebalanceerd, daarmee bedoel ik het verkrijgen en onderhouden van vriendschappen/allianties met city-states. Dit komt omdat city-states nu meerdere 'quests' tegelijk geven en gevarieerder zijn. Zonder Gods&kings vroegen na 100 beurten bijna alle city-states om elkaar af te maken en kon je niks anders doen dan ze maar geld toestoppen.
- Bepaalde dingen zijn logischer gemaakt, bijvoorbeeld de great scientist geeft geen gratis tech meer, maar gewoon een bepaalde hoeveelheid science-punten.

Verder zijn spionage en religie ook erg goed uitgewerkt. Over enkele maanden komt er een nieuwe DLC genaamd brave new world. Ik kan niet wachten die binnen te halen.