SimCity (2013)

Macintosh / PC
Simulation
multi player / online

Ontwikkeld door Maxis

Ontwerp de stad van je dromen en maak keuzes die de toekomst van je stad en je Sims bepalen. Elke beslissing, groot of klein, heeft echte gevolgen. Als je in zware industrie investeert, bloeit je economie op - maar de toenemende vervuiling heeft gevolgen voor de gezondheid van je Sims. Ga je voor groene technologie, dan verbeter je de levensstandaard van je Sims, maar riskeer je hogere belastingen en meer werkloosheid. Werk samen met je vrienden en los internationale uitdagingen op: lanceer een spaceshuttle, verminder het broeikaseffect of bouw prachtige wereldwonderen. Het spel bevat, voor de eerste maal in de serie, een online component waarbij één regio steden van meerdere spelers kan bevatten.

avatar van ReMyTje86
Review

Ik ben nog steeds geïnteresseerd in Simcity.
Nu nog steeds daar niet van, alleen er zijn bepaalde aspecten die bij zijn gekomen waar ik niet zo over tevreden ben of die verbetert moeten worden.

Ik zal eerst beginnen met de positieve punten:
Om te beginnen de multiplayer is het gene dat me nog steeds aan het spelen houd.
Vooral als je een goeie kameraad hebt, is het gewoon leuk om het te spelen, Want je kunt elkaar helpen.
Dus ik heb bijvoorbeeld politieagenten nodig in me stad dan kan hij bij springen om te helpen.
Het maakt niet uit wat je precies nodig hebt alles komt met elkaar over weg. Je helpt elkaar.
Het hangt altijd af van het type stad. Dus als je een gokstad hebt kan je veel misdadigers krijgen die je stad moraal verzieken.
Over het stads moraal dat is zowel plus als een min punt. Er is altijd iets wat je moet doen om je stad beter te maken.
Het is altijd opletten op zorg/veiligheid/brandgevaar en nog veel meer. Dus je blijft constant bezig om je stad beter te maken. Alleen dan is er geen echte eind als je constant bezig blijft.
Je hoeft niet meer zoals in de oude simcity 30000 politiestations te bouwen daar hebben ze iets nieuws voor. Je kan nu alle gemeentegebouwen upgraden dat is ook een feature. Klein voorbeeld ik heb een politie station en ik wil meer politiewagens die de stad patrouilleren dan koop in de politiestation meer politie wagen parkeerplaatsen. Dat is op zicht wel leuk gedaan.
De wegen die je aanlegt geeft je best wel veel mogelijkheden en het is makkelijker geworden. Dus stel dat je mooie rondje wilt maken dat kan dus nu wel.

Negatieve punten:
Nu we toch bezig zijn over de wegen dat is ook meteen het skelet van het stad. Alles loopt via de wegen de stroom, water.
Maar alles moet ook aangelegd worden aan de wegen. Stel je hebt een weg aan gelegd in een vorm van een vierkant en je wilt iets in het midden plaatsen bijvoorbeeld een park of zo dat kan niet het moet perse aan de weg geplaatst worden. Dan pas kan je vanaf die park naar de center bouwen zodat je het oppervlakte vergroot van je landwaarde.
Het is leuk dat multiplayer en zo maar, het is ook meteen een nadeel. Ik had gelukkig SimCity niet met de release datum pas paar dagen later. Ben achteraf ook blij ook. Wat is nou leuker als je een spel hebt gekocht en je wilt meteen aan de slag gaan. Dat ging dus niet.
Het deed mij denken aan het release van Diablo 3. Je kan niet spelen want de servers zijn zooo k.. op dat moment. Het is toch best raar want, je ziet een bedrijf een fout maken dan doet EA hetzelfde fout maken geweldig is dat.
Dus je bent ook afhankelijk van de servers van EA om het spel te kunnen spelen en die slecht zijn.
Je kan kan wel momenteel spelen maar, bepaalde aspecten zijn in het spel uitgezet bijvoorbeeld de leaderbords en het helpen van elkaar met de steden niet alles loopt even goed bijvoorbeeld het vuilnis ophalen bij je buren werkt nog niet. Ik moet wel zeggen het gaat wel steeds beter maar, het is er nog niet.
Daarmee kom ik aan bij het volgende punt.
Het spel heeft nog zoveel bugs en dingen die niet werken dat is gewoon jammer. Soms gebeuren er ook rare dingen die ook niet kloppen hoe kan je stad vervuild zijn zonder industrie en mensen klagen over lucht vervuiling terwijl ik alles goed heb neergezet heb. Dan zit ik toch met met me handen in het haar.

Laatste woordje:
Ondank alles is het toch wel een leuke SimCity alleen je krijgt nog af en toe het gevoel dat je een buurt bouwt in plaats van een stad want je hebt niet zoveel ruimte om te bouwen. Ik denk wel dat ze in de toekomst oplossen door dat je gaat betalen om meer ruimte te creëren.
Nog een ander klein ding wat ik nog kwijt wil is dat er een beperkte vrijheid is. Ja het klopt dat je zelf mag weten wat je wilt bouwen. Alleen waarom moet ik hele tijd op een van hetzelfde terrein bouwen.... Mogen we zelf niet meer bepalen of er bergen bomen of zeeën zijn :s. Kom op he het is 2013 waarom hebben ze dat nu weer weggehaald. De eerste SimCity op de SNES had meer mappen. Wat was het oorzaak te weinig tijd. Of word het weer zo'n DLC pack wat je weer voor moet betalen.

Eind Conclusie:
Gameplay: 3
Controlls: 4
Geluid: 3
Grafisch: 4
Replaywaarde: 2.5 Als ik dit spel alleen speel en ik speel bij vreemde spelers dan vind ik het helemaal niks aan. Zonder me maat was ik allang gekapt met dit spel. Nou maar hopen dat het zo snel mogelijk alles goed draait.

3,3 = 6,6 alleen ik kan geen 3.3 geven dus het word naar boven afgerond naar een 3,5. Alleen ik vind een 3.5 nog te hoog.

Klinkt allemaal erg slecht wat ik over deze game lees. En EA en Maxis ondertussen maar tegen je liegen. Hopelijk flopt deze game gigantisch.

Pastichio Rocker
Een handige Harrie heeft het ondertussen voor elkaar gekregen om met een crack het spel in de offline modus te kunnen spelen, ook al beweerde EA bij hoog en laag dat het niet zou kunnen, omdat het spel zogenaamd op hun eigen servers zou draaien.

Hier staat uitgelegd hoe je dit moet doen:
SimCity code includes 20 minute force shutdown timer for offline play - NeoGAF

EA, prutsbedrijf.

Tja, ik wil gewoon grote mappen om op te bouwen. Ik wil één grote wereldstad. Wel goed zijn de upgrades op gebouwen om extra lokalen toe te voegen, extra opslagruimte, een extra oliepomp of extra ambulances. Ook het feit dat steden kunnen samenwerken is prima.

Maar, ik wil ook zelf een hele map kunnen maken, zelf de wegen tussendoor bouwen, zelf de rails aanleggen en die kleinere steden mogen wel wat beter samenwerken soms. Als ik ergens enkel industrie wil, moet dat kunnen, niet dat men loopt te zaniken dat ik woonwijken moet bouwen en dat er geen arbeiders zijn. Die wonen even verderop.

Dus, regio is prima, maar die wil ik zelf kunnen maken en die regio moet één stad zijn. Dus met maximaal één stadhuis te bouwen voor de hele stad bijvoorbeeld. Nu is het veel in potentie, maar weinig soms in de uitwerking.

avatar van N811
Komt er nog een patch aan waarbij wel aan de eisen van de fans worden gedacht?

avatar van rentalissal
1,5
N811 schreef:
Komt er nog een patch aan waarbij wel aan de eisen van de fans worden gedacht?

Hetzelfde dacht ik, EA laat zijn fans toch wel behoorlijk in de steek
Drama gewoon, dit spel had zo goed kunnen worden, Ja het spel is goed speelbaar, maar wanneer het gaat over de grootte van de mappen kan je gewoonweg niet je creativiteit kwijt die ik bij alle vorige sim cities heb kunnen beleven, een groot gemis.

Mocht EA niet naar zijn fans beginnen te luisteren dan ben ik bang dat ik de komende simcity niet weer ga kopen. Maar dat ik mijn geld liever in een ontwikkelaar geef die wel naar zijn gebruikers luistert.

avatar van threeohthree
Nee joh, pretparken hebben we nu, daar keek ik al sinds de aankondiging van deze SimCity naar uit!

avatar van N811
EA laat fans altijd in de steek.

nu voor 9,95 te koop, twijfel nog of ik m ga kopen

mis de legerbasis

Vahnstad
Simpel: Als je een citybuildgame wilt, koop dan Cities: Skylines!

avatar van N811
Het enig wat ontbreekt is:
- De mogelijkheid tot grotere maps.
- De mogelijkheid om bergen en rivieren te maken.
- Legerbasis