Botanicula (2012)

PC / Macintosh / Apple iOS / Android

Ontwikkeld door Amanita
Uitgegeven door Amanita en Daedalic

In het spel volg je vijf botanische wezens: Mr. Lantern, Mr. Twig, Mr. Poppy Head, Mr. Feather en Mrs. Mushroom. Zij proberen het laatste zaadje van de boom waarin ze zijn opgegroeid te beschermen tegen parasieten die zich in hun boom hebben genesteld.

avatar van Brains
Al uitgespeeld Squall?

Ik krijg 'm (nouja, eigenlijk AIR) nog niet aan de praat onder Linux, maar ik heb een beetje meegekeken bij een kameraad. Ziet er in ieder geval erg cool uit - anders en minder dan Machinarium - maar nog steeds op z'n eigen manier erg cool. Geluid is ook top. Zal er binnenkort eens voor gaan zitten.

Lang leve indiegames! Een game van de maker van Machinarium beloofd sowieso veel goeds, maar alle verwachtingen worden eigenlijk wel ingelost.

Het verhaal klinkt niet meteen boeiend in de oren maar de uitwerking is uitstekend. De vijf hoofdfiguurtjes zijn allemaal even koddig en je zult regelmatig met een dikke glimlach zitten wanneer er weer eentje zijn brabbelstemmetje laat horen. De manier van bewegen, de mede boombewoners, de achtergronden en kleurtjes en de sublieme soundtrack zorgen voor één grote genotsbom.

De moeilijkheidsgraad is wel een pak minder dan van Machinarium. Er is maar één manier om op items te klikken, dus geen inspecteer icoontjes of tekstballonnetjes. Leuk is dat de omgeving op je cursor reageert. Beweeg je je muis langs een boomblad, dan zal deze sierlijk meewaaien. Je kunt tal van dingen aanklikken zonder dat het verhaal vordert maar het is o zo leuk. De boom en vooral zijn knotsgekke bewoners is een erg gezellige plaats om wat tijd te vertoeven.

Puzzels zijn best makkelijk gehouden. Vaak spreekt het voor zich wat je moet doen. Zo niet, dan klik je gewoon net zo lang door tot dat het wel duidelijk wordt. Er zitten erg originele vondsten in grafisch is het af en toe net een psychedelische trip. Petje af voor Amanita.

Kleine aanmerking is dat ik de areas in de boom het sterkst vond. Grafisch prachtig, maar ook ruimte voor veel humor dat soms deed denken aan de droogheid uit Rayman Origins. Uiteraard zijn dit soort games nooit echt lang, ook nu ben je er in drie uurtjes wel klaar mee. Een acceptabele tijd voor een indiegame, al helemaal wanneer het spel je met een voldaan gevoel achterlaat.

Brains schreef:
Al uitgespeeld Squall?

Jop, in 2 sits. En wederom een erg lievig mooi puzzelgamepje.

Wel voelden de puzzels dit keer een stuk meer flashgame-achtig dan in Machinarium. Maar het is elke keer weer leuk als je bosbeestjes staan te juichen na een opgelost probleem. Vond de boom ook het leukst, einde iets rushed, maar veel leuke stukjes zoals de tripscenes en de vele kleine klikbare beestjes en dingetjes. Wederom mega sfeervol, ook soundwise weer cool, maar net iets minder dan z'n voorganger, vooral door de wat simpelere puzzles en mindere gameplay-feel.

avatar van Princess Piranha
Vandaag de demo gespeeld, vond het echt heerlijk De geluidjes vond ik ook erg leuk gedaan, veel is zelf ingesproken wat een leuk en grappig effect geeft.

avatar van Princess Piranha
Echt geweldig! Vandaag uitgespeeld en ben er toch nog meer dan 8 uur mee bezig geweest.

Voor mij op dit moment echt even het perfecte spel, vanwege mijn burn-out herstel. Erg fijn dat het niet moeilijk was, zodat ik volop kon genieten. Enorm veel ontdekt en ik vond het leuk gedaan dat er zoveel aandacht was voor kleine dingen. Zoals inderdaad de omgeving die reageert als je er met de cursor langsgaat. En natuurlijk alle creatures die je kon ontdekken voor je collectie. Ook best gevarieerd wat je daar allemaal voor kon doen. En hetzelfde geldt voor de puzzels. Voor mij zat daar meer dan genoeg variatie in.

Dat het verhaal zonder enige tekst werd uitgelegd vond ik super leuk gedaan! Alles was heel duidelijk en je kon tijdens het spelen zelf ook alles prima zelf uitzoeken. Geen tutorials of tekst nodig. Visueel is het zo zacht en mooi, audio ook echt geweldig gedaan en de hele game was zo sfeervol. Geweldig!