The Walking Dead (2012)

Apple iOS / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / Android / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

The Walking Dead is een spel gebaseerd op de gelijknamige comic books van Robert Kirkman. Het verhaal speelt zich af terwijl Rick Grimes nog in een coma ligt. Je speelt als Lee Everett, een veroordeelde crimineel op weg naar een gevangenis in Georgia. Dankzij de mysterieuze zombie-uitbraak kan je echter ontsnappen. Onderweg ontmoet je de zevenjarige Clementine die haar familie is verloren. Samen proberen jullie te overleven...

avatar van Hadouken
Van de serie heb ik alleen de eerste veertig minuten van de pilot gezien en met de comics ben ik ook niet bekend. Toch leek me een zombie adventure wel interessant. Het was alleen even afwachten hoe Telltale zich zou herpakken na de domper die Jurassic Park: The Game heette.

Gelukkig gaat het ze vrij goed af. Als ik het goed begrijp heeft de game een alternatief verhaalverloop, of beter gezegd, het volgt een nieuw zij-verhaal. De sfeer is na een paar minuten gezet en al snel leer je diverse hoofdpersonen kennen. Sterk punt is niet alleen de grafische stijl, maar ook de emoties die best goed geuit worden. Op een paar momenten moet je keuzes maken - wie red je en wie laat je in de steek - en die gevolgen worden allemaal meegenomen in het verdere verloop.

Toch heb ik een beetje een dubbel gevoel. Waar Telltale met o.a. Sam & Max en Monkey Island er nog een game van maakte, is het sinds Jurassic Park gewoon een interactieve film geworden. Ook in The Walking Dead is er van puzzelen geen sprake meer, je kunt amper items oppakken. En wanneer het wel kan, moet je het item meteen gebruiken. Vast komen te zitten is absoluut onmogelijk. Ook is er zeer weinig ruimte om omgevingen te verkennen of voorwerpen te inspecteren. De game hangt aan elkaar van slappe quick time events, die gelukkig wel vaak bloederig aflopen.

Daarbij heeft Telltale met Jurassic Park bewezen geen echt goede engines te maken. Ook hier haperen cutscenes af en toe flink, loopt geluid soms achter en mankeren er hier en daar kleine dingetjes aan. Ook zijn aanklikbare objecten onnauwkeurig. Als je een deur wilt openen kan dat pas zodra het woordje 'door' in beeld staat in plaats van dat je gewoon op de deur kunt klikken. Vreselijk zonde. Daarentegen is de combinatie verhaal, personages en sfeer tof genoeg om de 'de serie te blijven volgen'.

avatar van bvonk
Ben groot fan van de serie! wist eigenlijk niet dat er een spel van was dus ga deze een bekijken.

Ik was eigenlijk wel een beetje sceptisch over deze game na een paar trailers gezien te hebben en sowieso, maar na de demo gespeeld te hebben kom ik hierop terug. Het is wel een verrassend vermakelijke game moet ik zeggen, alleen wel even wennen aan het grafische stijltje.

Het wordt eens tijd voor een zombie spel genaamd Not Another Zombie Game.

Gisteren toch maar even via de bekende weg voor de pc binnengehaald en ik ben er toch wel erg gecharmeerd van geraakt. Het lijkt net of je een aflevering van The Walking Dead aan het spelen bent.

Het duurt ongeveer twee en een halfuur, ligt denk ik ook aan je eigen tempo en hoe vaak je de interactie aangaat met de andere personages.
Ook leuk de keuzes die je kunt maken wie je bijvoorbeeld redt en voor wie je het opneemt, dit wordt dan blijkbaar meegenomen in de volgende delen.

Kom maar op zou ik zeggen.

AvMerode
Eerste episode net op Asus i7 laptop + Nvidia graphic card (hd graphics 3000+Geforge 610m) + gamebooster (alle settings op zijn hoogst, met gemak) uitgespeeld. (want hij loopt niet goed op mijn pc's met asus&ati radeon kaarten, weird issue)
Vind het eerlijk gezegd alleen wat tekort (eerste episode was vrij kort) om nu al een cijfer te geven.
Word wachten op nieuwe episodes om de game compleet te ervaren en te kunnen beoordelen.

avatar van PlayThaYard
Gisteren op het PSN de 1e episode gedownload, maar dat duurde slechts 2 seconden, voor zowel download als installatie.
Toen ik bij mijn games ging kijken stond deze er niet tussen. Na nogmaals via PSN dezelfde actie heb ondergaan, verscheen deze nog steeds niet. Iemand tips of hetzelfde ervaren?

PlayThaYard schreef:
Aangezien de download slechts 2 seconden duurde vermoed ik dat je de content alleen geunlockt hebt. Als je nog eens naar de store gaat en dan echt alleen op episode 1 klikt zou die hem gewoon moeten downloaden ( paar 100 mb geloof ik).

avatar van PlayThaYard
Thnx Hadouken. Ik heb de demo opnieuw gedownload en deze zat inderdaad gekoppeld aan de inhoud van de snelle installatie.
Ik ben denk ik op de helft, erg vermakelijk. Trophies vliegen trouwens binnen.

Martinus94
Na een goede 2 uurtjes erin te hebben gestoken moet ik zeggen dat het echt geen slecht spelletje is, totaal geen nieuwe mijlpaal maar zeker voor de zombie-adventure fans het bekijken waard.
Sommigen zullen zich misschien gaan vervelen aan het tempo dat niet supersonisch hoog ligt maar eenmaal de eerste dialoog doorstaan raak je hier gewend aan en word je er dieper en dieper in meegesleurd, de keuzes die je maakt hebben zo een effect op het verhaal dat je er echt over na gaat denken ... Je gaat je afvragen hoe het gegaan zou zijn als je aan andere keuze had gemaakt, wie nog leefde en wie niet ...
Al bij al zeker vermakelijk met de nodige portie actie en spanning, zeker een 7 waard

SvV_Ying
Wat een aangename verrassing. Toen ik voor het eerst van de game hoorde kon ik me niet voorstellen dat dit wat zou worden.

Heerlijke sfeer die perfect overeenkomt met een aflevering van The Walking Dead, niet enkel de sfeer komt overeen, ook de hoeveelheid drama en actie is in lijn met de serie.

Hoewel de gameplay er qua opzet erg beperkt uitziet, heb je toch nooit het idee dat je niks kunt doen. Het maken van keuzes helpt hier ook bij en is een waardevolle toevoeging.

Vooralsnog een grote verrassing in 2012. 4*

Gisteren even episode two: Starved for Help binnengehaald en die is echt een stuk meer grimmiger dan episode one.
Heb 'm nog niet echt uitgespeeld, maar er zitten wel wat leuke verrassingen in tot nu toe en heb ook al een grote 'what the fuck' moment gehad.

avatar van Hadouken
Ik heb episode 2 net uitgespeeld in een uurtje of drie en holy shit wat is dit vet! Inderdaad een stuk grimmiger met veel bad language en gore in the face momenten. Telltale is zijn kinderlijke, komische imago van Monkey Island en Sam & Max volledig kwijt en slagen erin om een indrukwekkende adventureserie neer te zetten die continu spannend is en weet te overtuigen. De keuzes die je maakt raken je echt en zetten je keer op keer aan het denken. Je gaat echt met een aantal personages meeleven. Ik wil NU de volgende episode!

Ja, ik heb 'm zelf eergisteren ook uitgespeeld.
Leuke optie dat je er ook voor kan kiezen of je iemand laat leven of niet, dat vervangt min of meer de keuze die je had in episode 1 om iemand te redden.

Ik zit er zelfs aan te denken om een nieuwe game op te starten en totaal andere keuzes te maken.

Hopelijk schiet Telltale een beetje op, want op deze episode moesten we twee maanden wachten...

avatar van gamefreakske
Dit spel geeft me echt verast
Het is een hele goede game, wijze gameplay,het kost ook niet veel (20euro) en het duurt toch een 2uur per episode dus das toch ook wel nice
Ik vindt het ook heel goed dat jeje eigen story kan bepalen in het spel.
Een echte aanrader!!!!(vind ik)

avatar van Jaz_Gastju
Wow. Net episode twee afgerond. Dat was wel een vreemd einde.

Ik heb eigelijk nog een vraagje. Waar komt een eens die Mark vandaan want in episode 1 heb ik die nergens gezien of heb ik wat gemist??

Nu wachten tot mid augustus voor episode 3!

mmmmm...... Twijfel of op IOS of Xbox Live arcade downloaden, wat zeggen jullie?

Net episode 1 uitgespeeld ( Xbox live arcade) en ben aflevering 2 direct aan het downen

Met andere woorden, dope game, prachtige sfeer en stijl

avatar van Tsjo-Wi
Episode 1 vond ik redelijk goed maar episode 2 is pas echt geniaal. Lang geleden dat ik zo door een game werd meegesleurd, er wordt echt met je emoties gespeeld.

Episode 2 net achter de rug en was weer een heerlijk verhaal. Geweldig hoe de emoties je pakken en je meeslepen in de keuzes die je gesteld worden. Zoals tsjo-wi al zei, voor mij ook sinds lange tijd dat een game je grijpt.

Wanneer komt episode 3 btw? Can't wait!

Ergens midden augustus hebben ze beloofd...

avatar van Futures
Episode 1 net uitgespeeld, en het is wel erg kort. Maar ik had ook niks anders verwacht gezien de 500 mb. Het verhaal is prima en ook de interacties met de npc's is leuk om te zien, je leert de hoofdpersonen kennen. Maar je krijgt ook beetje bij beetje mee, wat de geschiedenis is van je eigen personage. Ondanks dat je zo nu en dan een keuze mag maken, vind ik de gameplay wel vrij beperkt. Je hebt namelijk weinig vrijheid, en alle items die je vind gebruik je ook gelijk daarna.
Al met al maken de sfeer, de personages en het verhaal deze game wel boeiend.

Ik kan dan ook uit naar Episode 2.

avatar van bryandejong
Is er al een exacte datum in plaats van midden Augustus?

avatar van justin8286
Hmm deze moet ik ook maar eens proberen. Vind de serie geweldig!

avatar van Tsjo-Wi
Dit heeft echter afgezien van de setting weinig met de televisieserie te maken. Maar het is toch sowieso wel het proberen waard, ik vind deze game een stuk leuker dan de serie.

avatar van Rebecca
Ik wist serieus NIET dat hier een spel van was en zat 't bij de updates staan, maar helaas lijkt het volgens de omschrijving bar weinig op de serie die ik toch met veel plezier kijk... Ik dacht echt éventjes (veroordeelde blabla) aan Merle, maar ja, ze maken 't kapot door dat kleine kind erbij te halen. Wel zou ik het vet vinden als ze het CDC mee zouden nemen in de verhaallijn, weet niet of er iets dergelijks gaat gebeuren? Ik zie jullie reacties wel even aan. Dan weet ik wat ik er aan heb

Deze game verteld een zij-verhaal, dat meer aansluit op de originele strips (waar de serie overigens ook op gebaseerd is). Het stijltje is ook 'cartoonier' als de serie (maar imo wel beter, als je daar even doorheen kijkt). Erg intens en soms emotioneel gamepje, dat je tot harde apocalyptische keuzes dwingt .

Maar voor de game van de serie, moet je hier zijn...

Squall Lionheart schreef:
Maar voor de game van de serie, moet je hier zijn...
En daar heb ik dan weer een stuk minder vertrouwen in...

Same, maar misschien is 'ie voor fans van de tv serie wel Great! .

avatar van Rebecca
Haha, sorry guys, die had ik nog niet gezien. Ben er wel benieuwd naar, eigenlijk. Zou je - in het geval dat je Merle ook kan besturen in het verdere verhaal - je hand af moeten snijden en het dicht moeten branden? . Lijkt me stiekem best grappig, hehehe, maar ik ben wat spelletjes spelen betreft heel sadistisch