Fire Emblem: Awakening (2012)

Alternatieve titel: Fire Emblem: Kakusei

Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Het koninkrijk Iris, welke wordt geleidt door de vreedzame koningin Emelina, wordt beschermd door de draak Naga. Het volk gebruikt de krachten van deze draak om de kwade draak Gimile af te weren. Ten westen van Iris bevindt zich het koninkrijk Perezia, dit is de thuisbasis van de volgelingen van Gimile, de 'Gimle Cult'. Wanneer de twee draken in conflict raken, en de oorlog tussen de twee naties aanwakkert, is het aan een klein groepje helden, onder leiding van krom, de jongere broer van Emelina, om het koninkrijk Iris te beschermen. Het lot van iris en al haar inwoners ligt in hun handen.

avatar van creepy_one
sinds de 3DS er is is er niks nieuws meer voor de DS

avatar van creepy_one
oh ja, er komt ook een Wii U

Amerika krijgt 'm al in februari, wij moeten nog iets langer wachten.

avatar van Princess Piranha
Achja, ben allang blij als deze wel hier uitgegeven wordt. Aangezien wij het vorige deel niet hebben gehad.

(Mij komt het stiekem wel goed uit, nog zo veel games die ik moet uitspelen/binnenkort wil kopen!)

Ik wist niet eens dat we er (alweer) eentje gemist hebben - gelukkig zijn ze wel gewoon met fan translations bezig - dan spelen we het maar op die manier als het volledig gepatched is en werkt.

Hier kijk ook ontzettend naar uit. Fire Emblem blijft een van mijn favoriete series. Samen met de nieuwe Castlevania Mirror of Fate het 3DS spel waar ik voorlopig het meest naar uitkijk in 2013.

En maar hopen dat er in de toekomst ook eentje naar de WII U komt.

He he...eindelijk is die demo er. Zat er al de hele dag op te wachten! Ben benieuwd.

die demo is echt goed!
maar ik zou hem niet spelen als je het uiteindelijke ook gaat halen....
er word te veel in verklapt...

Hier kijk ik in de tussentijd ook naar uit, in Amerika lag 'm al, maar spijtig genoeg is er een regio-code op de 3DS, damn you Nintendo! Bijna elke mii die ik tegenkwam had 'm als z'n laatste spel genoteerd staan.

...tjonge tjonge. Hij is wel vanouds moeilijk. Ik speel hem op hard en met 'permanent death' aan - en dat is inderdaad behoorlijk uitkijken - zelfs in chapter 2 al. Maar wat blijft dit toch een geweldige reeks - ik hoop dat het voldoende verkoopt zodanig dat ook een WiiU Fire Emblem en een vervolg hierop zeker gelocaliseerd zullen worden in de toekomst. Dat de vorige op de DS (2010) nooit vertaald is geweest blijft nog altijd balen.

Ik twijfel nog hoor...
ik vond de demo wel goed maar of dit nou echt mijn ding is...
ik heb meer met bijvoorbeeld een advance wars..

avatar van SilverGun
Als Advance Wars je ligt dan zou het vreemd zijn wanneer je hier niks mee kan, aangezien de basic gameplay precies hetzelfde is en daar buiten nog een stuk dieper gaat. Bovendien speel je met echte personages ipv anonieme units.

Inderdaad, dat is net wat Fire Emblem een stuk interessanter maakt in mijn ogen. Het feit dat je een leuke verhaallijn hebt, je personages meegaan van chapter tot chapter, hun eigen backstory hebben en ook nog eens een onderlinge relatie kunnen opbouwen. Ik vind Advance Wars bvb ook wel erg leuk - maar net die band die je met je personages hebt maakt dit toch net wat meeslepender. Het is echt verschrikkelijk rot als een van je favorieten sneuvelt - die betrokkenheid mis ik toch bij Advance Wars.

avatar van Princess Piranha
Dat vind ik ook de charme van Fire Emblem. Gaat een van je karakters dood, moet je kiezen. Wil je verder gaan zonder dat personage? Ik krijg het nooit over mijn hart. (tenzij ik niks met hem/haar had )

Het is natuurlijk wel een ander soort stijltje en sfeer dan Advance Wars. Je moet er van houden denk ik.

Oke.. jullie hebben me wel wat over de streep getrokken hoor..
ik ga me er aan wagen denk ik

avatar van Princess Piranha
Haha yes! Mijn vriend is in ieder geval zeer enthousiast. (Dat maakt mij dan weer jaloers, want ik moet van mijzelf eerst Luigi's Mansion 2 uitspelen.)

SilverGun schreef:
Komt bovendien ook van dezelfde ontwikkelaars...

Ragfijn spelleke! Telkens weer een plezier om aan een nieuwe missie te beginnen. Heerlijk veel stats en zelfs de mogelijkheid je spelstand te copieren om van daaruit even te experimenteren. Tot nu toe een zeer rond pakket.

Maar ook wel behoorlijk moeilijk. (zoals het hoort trouwens!) Ik ben nog steeds maar bij Chapter 8 omdat er bij mij telkens karakters sterven die ik dan toch niet wil kwijtraken en ik dus maar de hele missie van voor af aan begin. Overigens is het ook wel aardig dat je de eerste bonusmap gratis binnen kan halen. Ik heb het niet zo meteen op betaalde DLC maar met een 25-tal Chapters - een 17-tal bonus / sidemissie maps (inclusief unlockables) en de downloadbare, betaalde maps verlengt het wel de levensduur van het spel behoorlijk.

Nu maar hopen dat er ook een 'gewone' Fire Emblem (dus niet de crossover) richting de WiiU komt.

Ik speel op normal (missie 5 en 1 neven-missie), en tot nu lijkt het eerder op easy. Maar dan kan ik later nog eens op hard proberen.

avatar van Onderhond
Moeilijk is het inderdaad nog niet, maar de presentatie is echt _vlekkeloos_. 3D werkt erg goed, animatie is indrukwekkend en de gameplay echt solide.

Ik speel op hard. Dat is bijwijlen dus best uitdagend / moeilijk. Zeker als je personages kunnen sterven.

Nou grafisch is er toch een klein puntje van kritiek - voeten. Waarom heeft er niemand in het spel voeten? Het is niet iets waar je echt over valt of dat uiteindelijk storend is maar het zag er op het begin toch best banaal uit.

avatar van Denhette
Zijn 45 Euro meer dan waard wat mij betreft! Ik heb de laatste tijd de gewoonte aangekweekt om veel games te kopen en elke game maar weinig te spelen, Fire Emblem daarintegen, speel ik zoveel dat ik mezelf moet tegenhouden na 3 chapters. Het verhaal wordt erg leuk verteld en de personages zien ontwikkelen is verrassend leuk.

Tot nu toe is de uitdaging op normal eerder met easy te vergelijken, iemand een idee of dat later (nu in level 7) moeilijker wordt?

Grovonion schreef:

Geen idee hoe het op normal is - maar ik moet zeggen dat ik het (op hard) zelfs gaandeweg wat makkelijker vond worden. Ik had meer problemen in de eerdere missies (t.e.m 10/11/12) omdat mijn karakters nog niet voldoende gelevelled waren en ik de support's niet optimaal heb benut. Ik zit nu op lvl 15 en nu verloopt alles relatief vlotjes met een vast team.

Overigens plak ik hier gewoon een 5 op. Tot nog toe is dit gewoon mijn favoriet spel van 2013 en waarschijnlijk zelfs de beste Fire Emblem tot nog toe voor mij. Het is ook meteen de meest gespeelde titel op mijn 3DS. (toegegeven: ik speel er over het algemeen niet bijzonder veel op).

Mijn score gaat ook heel hoog uitvallen, wat vooral leuk is aan dit spel is dat telkens als je het opstart een soort van "thuis"-komen is, alles voelt vertrouwd aan en is extreem vlot te spelen. En ik speel het nog veel minder vaak, ben ook pas aan chapter 7, doe ook wel alle side-missions en challenges.

avatar van Princess Piranha
Heb gehoord dat het op normal erg makkelijke is. Beetje zoals bij Radiant Dawn denk ik? Ik speel het zelf ook op hard, als zelfs mij het lukt tot nu toe

Ouw, nu voel ik mij aan mijn mannelijkheid geraakt Toch even verder spelen op normal. Gewoon uit principe, ik ben ook de kok thuis en ben meestal huisman, terwijl m'n vrouw op kantoor werkt, dus eigenlijk stoor ik me helemaal niet aan stereotypen

avatar van Princess Piranha
Hahaha, excuses Maar je kan het altijd eerst op normal spelen en later op hard. Want er zijn belachelijk veel support gesprekken etc. Die zijn altijd leuk om te verzamelen
(En het voordeel van normal is, is dat je je dan heel goed voelt omdat je overal zo sterk doorheen knalt. Woohoo!)

Zijn jullie al gewend aan alle nieuwe aspecten van deze Fire Emblem? Ik vergeet vaak om pair-up te gebruiken terwijl dat soms gewoon nodig is, oeps!

Gaan jullie ook altijd voor 0 slachtoffers? (doden)
ik moet soms wel 20 potjes doen voordat ik dat haal

of ben ik nu met een obsessie bezig??

avatar van Princess Piranha
Nee hoor, zo speel ik ook altijd!