menu

Fire Emblem: Awakening (2012)

Alternatieve titel: Fire Emblem: Kakusei

mijn stem
3,97 (18)
18 stemmen

Nintendo 3DS
RPG
single player

Ontwikkeld door Intelligent Systems
Uitgegeven door Nintendo

Het koninkrijk Iris, welke wordt geleidt door de vreedzame koningin Emelina, wordt beschermd door de draak Naga. Het volk gebruikt de krachten van deze draak om de kwade draak Gimile af te weren. Ten westen van Iris bevindt zich het koninkrijk Perezia, dit is de thuisbasis van de volgelingen van Gimile, de 'Gimle Cult'. Wanneer de twee draken in conflict raken, en de oorlog tussen de twee naties aanwakkert, is het aan een klein groepje helden, onder leiding van krom, de jongere broer van Emelina, om het koninkrijk Iris te beschermen. Het lot van iris en al haar inwoners ligt in hun handen.

zoeken in:
avatar van Onderhond
4,5
Tja, daar ben ik dan weer niet genoeg hardcore gamer voor. Richt me straks liever op Bravely Default dan dat ik deze nog een keer helemaal van voor af aan ga spelen.

avatar van Grovonion
4,5
Wat is trouwens nodig om relaties te verbeteren? Groeperen of gewoon naast elkaar vechten of zelfs beiden?

Ford KAduuk
Wat is trouwens nodig om relaties te verbeteren? Groeperen of gewoon naast elkaar vechten of zelfs beiden?


Zowel naast elkaar vechten als groepjes vormen verbeterd de relatie tussen personages. Groeperen kan een tactisch voordeel hebben als 1 van de twee personages een minder sterke verdediging heeft.

avatar van Grovonion
4,5
Heb Bravely Default even aan de kant gelegd om deze af te spelen, en ben weer terug in "the flow". Blijft een fantastisch afgerond spel, zonder hoeken of kanten.

avatar van Grovonion
4,5
...en mijn karakter Grovonion is net getrouwd met Lissa. Mission acomplished!

avatar van Grovonion
4,5
Ook eindelijk afgespeeld, heb me bij de laatste chapters weer meer geamuseerd en ook redelijk wat side-quests gedaan. Al bij al bijna 50 uren in dit spel gestoken, en komt daarmee naast Warcraft III en BG: Throne of Baal te staan.
Ik ben uiteindelijk een 3-tal karakters kwijtgespeeld, meest pijnlijke was Owain in het laatste chapter. Maar behalve een korte bio verandert er daardoor niet zoveel, en daarom was het einde wel een beetje teleurstellend, omdat het ondanks uitgebreide teksten toch te snel werd afgehaspeld. Een leuk filmpje had er wel bij gemogen...

avatar van 3bdelilah
4,0
Na een stroeve start ben ik inmiddels toch aardig aan het genieten, vanmiddag zowat vijf uur achter elkaar gespeeld. Werkt heel verslavend. Ik speel de laatste tijd meer turn-based (weliswaar "lite") RPGs dan ik eerst ooit voor mogelijk hield, maar wat mij meteen opvalt aan Fire Emblem: Awakening is dat dit qua gameplay veel dieper gaat dan de "lite" varianten. En als beginneling schrik ik daar best van, een beetje overweldigend allemaal. Vooral omdat er ook aardig wat strategische elementen bij komen kijken, dus ik had een beetje moeite om alles bij te houden.

Maar acht uur later (op Normal) geloof ik wel dat ik het een beetje onder de knie begin te krijgen, soms gaan er nog wel eens een paar groepsgenoten dood, maar gelukkig is dat geen perma-death op Normal. Alleen jammer dat ik al weet dat "Marth" dus eigenlijk Lucina is, en dat zij de toekomstige dochter van Chrom is. DAMN YOU, SMASH BROS.

avatar van 3bdelilah
4,0
Ik heb het eerdergenoemde spoiler moment (Chapter 13) inmiddels zelf mogen ervaren, dus alles wat vanaf nu gaat gebeuren wordt nieuw voor mij. Net weer een uur of vier achter elkaar aan het spelen geweest, heel verslavende gameplay. En het feit dat 't verhaal ook nog eens beter/leuker is dan ik van een op gameplay gefocust spel verwachtte, is ook mooi meegenomen.

avatar van 3bdelilah
4,0
En na 26 uur zit dit avontuur erop. Het einde, waarin Robin zichzelf opoffert om later weer wakker te worden in 't grasveld, was bevredigend. Eigenlijk best een leuk en intrigerend verhaaltje, had ik vooraf niet verwacht van een op gameplay gefocust spel op een handheld. Verre van absoluut briljant natuurlijk, maar toch positief verrast. Grotendeels eigenlijk te danken aan de leuke karakters, ik vond dat ze daar mooi en goed invulling aan gegeven hebben. Iedereen voelde uniek aan. Blijkbaar heb ik best een groot aantal karakters amper ontmoet, schijnbaar komt dat omdat bepaalde Side Quests helemaal niet zijn getriggerd bij mij. Apart. Waarschijnlijk voldeed ik dan niet aan bepaalde eisen, want ik heb wel alle mogelijke Side Quests gedaan die aangegeven stonden op de map. Jammer, maar het zij zo.

Hoe dan ook, de rest van de pluspunten blijven eigenlijk ook staan, maar ook wat minpuntjes voor mij. Combat werkte nog steeds verslavend, maar stiekem moet ik wel bekennen dat het heel soms een beetje vermoeiend werkte, heel soms. Het grootste minpunt is dan eigenlijk als de vijanden zich opeens massaal op Robin gaan storten en niet op de andere karakters om hem heen. En mocht je met Robin doodgaan, dan is 't game over. Alsof ze dat dus gewoon wisten. Was soms best frustrerend, vooral met die magiërs die je soms raken van de andere kant van het veld. In het begin probeerde ik het nog wel zo strategisch mogelijk aan te pakken, maar ik merkte dat dit na verloop van tijd iets minder werd. Soms ging dan snel rushen door bewust extra risico te nemen, waardoor ik dan weer onnodig mensen verloor. Robin liet ik soms helemaal niet starten om die frustraties te voorkomen.

Maar dat laatste ligt dan meer aan mij dan aan 't spel zelf. Gelukkig speelde ik dan op Normal, dus dat heeft mij dan eigenlijk een beetje lui gemaakt. Pfoe, dat er nog mensen zijn die dit op Lunatic én perma-death spelen, teringgg. Misschien binnenkort ook maar eens perma-death op Normal proberen om mezelf te dwingen geen onnodig risico meer te nemen en om meer strategisch te denken. Ik ben er nog niet uit welk cijfer het gaat worden. Zoals elke goede RPG moeten toekomstige speelbeurten uitmaken of dit cijfer verhoogd gaat worden. Op het moment in elk geval een dikke 4*.

avatar van Princess Piranha
Haha, Fire Emblem zonder perma-death vind ik eigenlijk ondenkbaar. Ik vind dat zelf een erg belangrijk punt van de serie. Dat je niet zomaar mensen even dood kan laten gaan en toch weer terug krijgt. Zijn ze af, dan blijven ze weg. Dan kan je altijd nog de keuze maken om door te gaan zonder natuurlijk. Daar ga ik in ieder geval heel anders door spelen.

avatar van Onderhond
4,5
Helemaal mee eens, net dat maakt deze serie toch wel uniek. Kan me zelfs niet meer herinneren dat je het in deze versie af kon zetten, zulke opties mogen ze wat mij betreft gewoon weglaten

avatar van 3bdelilah
4,0
@Princess Piranha en Onderhond - Maar ik hoor veel mensen zeggen dat ze weer een oude save erbij halen als er iemand doodgaat, dan heeft dat niet zoveel zin in mijn ogen. Doen jullie dat ook?

Ik denk dat ik eerst nog Hard op Casual Mode doe voordat ik me waag aan Classic Mode. Soms heb je van die onverwachte vijandige critical damage waardoor je iemand uit 't niets verliest. Lijkt me een grote bron van frustratie op Classic (ervan uitgaande dat je geen oudere save erbij haalt).

avatar van Grovonion
4,5
Oude save erbij halen is wel een heel ander principe dan perma-death afzetten. Indien je een karakter verliest probeer je met een oude save het anders aan te pakken en te leren van je fouten, of kies je gewoon zonder dat personage verder te gaan. Zonder perma-death trek je je in wezen niks aan van je karakters en ga je maar door, wat heel wat minder binding geeft met je karakters, net een sterkte van het spel. Tuurlijk helemaal door spelen zonder save te gebruiken is nog cooler, maar dat zag ik mezelf niet doen.

avatar van Princess Piranha
Ik gebruik eigenlijk altijd maar één save slot per speelbeurt. (waarom weet ik eigenlijk niet! ) Dus als er een karakter dood gaat, dan heeft het ook geen zin om die savefile weer op te starten, want dan begint je missie daar waar dat karakter dood gaat. Dus ik reset die missie dan en moet weer opnieuw beginnen.

Frustrerend is het zeker! Maar je gaat er zo veel mee strategisch door spelen en zoals Onderhond al zei, het geeft extra binding met je karakters, dat het voor mij een grote toevoeging geeft op de speelervaring. De eindmissie van Path of Radiance heb ik bijvoorbeeld VLAK voor het eind, ik was echt biiijna klaar, ook uitgezet omdat mijn favoriete personage dood ging. Door een enorm domme fout ook nog eens.

Ik ben soms minuten bezig om alle enemies en opties af te gaan omdat je vooruit moet denken wil je niet al te vaak een missie overdoen. Hoeveel damage doet die? Critical rate? Hoever komen ze de volgende beurt? Dat soort dingen.

avatar van Onderhond
4,5
Zonder mission restarts spelen is iets voor de échte hardcore gamers, daartoe reken ik mezelf al lang niet meer. Zou me ook iets te lang duren allemaal (ik herspeel ook nooit games meer). Maar perma-death uitzetten zorgt er voor dat je missies inderdaad anders gaat spelen. Gewoon wat vooruitstoren en zorgen dat er uiteindelijk eentje overblijft. Mét perma-death speel je toch een stuk behoudender en tactischer, anders kan je je missie weer helemaal opnieuw starten.

GM gebruikers, ik heb even jullie hulp nodig.
Ik ben gister begonnen met fire emblem en doordat ik hiervoor nog nooit echt een rpg heb gespeeld is dit allemaal best nieuw voor mij.
Ik speel sowieso op normal en zonder perma-death omdat ik echt een beginner ben.
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik precies weten van mijn vijanden welke ik juist van mijn unit tegenover hen moet zetten en wie niet. Waar en hoe kan je precies de zwaktes zien van je vijanden. als ik op een vijand ga staan zie ik wel zijn wapenclass en daar staat dan wel waar die sterk en zwak tegen is.
Maar is dit het enige om echt goed te je unit te gebruiken tegen je vijanden?
Dus kort: Hoe kan ik precies de zwaktes zien en weet ik wie ik waar moet plaatsen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met een goede uitleg. Nogmaals ik ben echt een beginner dus heb er niet erg veel verstand van.

Mijn asset is Magic en flaw luck. misschien handig om te weten.

avatar van Princess Piranha
Je hebt dus de weapon triangle. Dit wordt als het goed is in de game ook uitgelegd Hierbij betrekken zij dus bijlen, lances en zwaarden. Daarnaast heb je nog magic en pijl en boog. Pijl en boog is super effectief tegen vliegende units bijvoorbeeld.

Door op slechts een paar statistieken te letten, kan je al vrij goed berekenen of je unit het aankan of niet. Mijn vriend die pakt alle stats mee om vanalles te berekenen, dat gaat mij iets te ver. Hij kan bijvoorbeeld door te kijken naar de snelheid of de magic van de units bepalen of ze veilig zijn op een vakje de volgende beurt. Mij gaat dit te ver, dus ik doe het vaak zo:

Ik probeer sowieso veel uit. Daarmee bedoel ik niet dat ik ze ook echt daadwerkelijk aan laat vallen, maar ik klik een karakter aan, verplaats die naar de vijand en kijk of het lukt. Zo niet, dan kijk ik wat een andere unit van mij als stats heeft. Je moet vooral kijken naar 'Atk', dus hoeveel schade doe je. Daarnaast heb je 'hit', dus hoeveel kans heb je dat je de aanval raakt? Daaronder staat nog de de kans op een critical (een super uber powerful attack, waarmee je vaak een tegenstander in één keer kan uitschakelen.)
http://i.stack.imgur.com/AAUwy.jpg
Atk, Hit en Crit. Awakening is al best lief om alleen deze te laten zien. Per wapen verschilt het ook weer, probeer dat soms ook uit. Je kan dus ook zien wat je tegenstander tegen jou doet.

Weet niet of het zo duidelijk genoeg is voor je? Vraag maar raak als je wilt!

Bedankt voor de snelle reactie en de uitleg.
Ik ga er weer mee aan de slag en maar een beetje uitproberen. Neem de tips en uitleg van je mee.
Zodra ik er niet uit kom hoor je het zeker van me.
Iig bedankt.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:34 uur

geplaatst: vandaag om 16:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.