Fire Emblem: Awakening (2012)
Alternatieve titel: Fire Emblem: Kakusei
Nintendo 3DS
RPG
single player
Ontwikkeld door Intelligent Systems
Uitgegeven door Nintendo
Het koninkrijk Iris, welke wordt geleidt door de vreedzame koningin Emelina, wordt beschermd door de draak Naga. Het volk gebruikt de krachten van deze draak om de kwade draak Gimile af te weren. Ten westen van Iris bevindt zich het koninkrijk Perezia, dit is de thuisbasis van de volgelingen van Gimile, de 'Gimle Cult'. Wanneer de twee draken in conflict raken, en de oorlog tussen de twee naties aanwakkert, is het aan een klein groepje helden, onder leiding van krom, de jongere broer van Emelina, om het koninkrijk Iris te beschermen. Het lot van iris en al haar inwoners ligt in hun handen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=n-BB3KbVUYI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Zowel naast elkaar vechten als groepjes vormen verbeterd de relatie tussen personages. Groeperen kan een tactisch voordeel hebben als 1 van de twee personages een minder sterke verdediging heeft.
Ik ben uiteindelijk een 3-tal karakters kwijtgespeeld, meest pijnlijke was Owain in het laatste chapter. Maar behalve een korte bio verandert er daardoor niet zoveel, en daarom was het einde wel een beetje teleurstellend, omdat het ondanks uitgebreide teksten toch te snel werd afgehaspeld. Een leuk filmpje had er wel bij gemogen...
Maar acht uur later (op Normal) geloof ik wel dat ik het een beetje onder de knie begin te krijgen, soms gaan er nog wel eens een paar groepsgenoten dood, maar gelukkig is dat geen perma-death op Normal. Alleen jammer dat ik al weet dat "Marth" dus eigenlijk Lucina is, en dat zij de toekomstige dochter van Chrom is. DAMN YOU, SMASH BROS.
Hoe dan ook, de rest van de pluspunten blijven eigenlijk ook staan, maar ook wat minpuntjes voor mij. Combat werkte nog steeds verslavend, maar stiekem moet ik wel bekennen dat het heel soms een beetje vermoeiend werkte, heel soms. Het grootste minpunt is dan eigenlijk als de vijanden zich opeens massaal op Robin gaan storten en niet op de andere karakters om hem heen. En mocht je met Robin doodgaan, dan is 't game over. Alsof ze dat dus gewoon wisten. Was soms best frustrerend, vooral met die magiërs die je soms raken van de andere kant van het veld. In het begin probeerde ik het nog wel zo strategisch mogelijk aan te pakken, maar ik merkte dat dit na verloop van tijd iets minder werd. Soms ging dan snel rushen door bewust extra risico te nemen, waardoor ik dan weer onnodig mensen verloor. Robin liet ik soms helemaal niet starten om die frustraties te voorkomen.
Maar dat laatste ligt dan meer aan mij dan aan 't spel zelf. Gelukkig speelde ik dan op Normal, dus dat heeft mij dan eigenlijk een beetje lui gemaakt. Pfoe, dat er nog mensen zijn die dit op Lunatic én perma-death spelen, teringgg. Misschien binnenkort ook maar eens perma-death op Normal proberen om mezelf te dwingen geen onnodig risico meer te nemen en om meer strategisch te denken. Ik ben er nog niet uit welk cijfer het gaat worden. Zoals elke goede RPG moeten toekomstige speelbeurten uitmaken of dit cijfer verhoogd gaat worden. Op het moment in elk geval een dikke 4*.
Ik denk dat ik eerst nog Hard op Casual Mode doe voordat ik me waag aan Classic Mode. Soms heb je van die onverwachte vijandige critical damage waardoor je iemand uit 't niets verliest. Lijkt me een grote bron van frustratie op Classic (ervan uitgaande dat je geen oudere save erbij haalt).
Frustrerend is het zeker! Maar je gaat er zo veel mee strategisch door spelen en zoals Onderhond al zei, het geeft extra binding met je karakters, dat het voor mij een grote toevoeging geeft op de speelervaring. De eindmissie van Path of Radiance heb ik bijvoorbeeld VLAK voor het eind, ik was echt biiijna klaar, ook uitgezet omdat mijn favoriete personage dood ging. Door een enorm domme fout ook nog eens.
Ik ben soms minuten bezig om alle enemies en opties af te gaan omdat je vooruit moet denken wil je niet al te vaak een missie overdoen. Hoeveel damage doet die? Critical rate? Hoever komen ze de volgende beurt? Dat soort dingen.
Ik ben gister begonnen met fire emblem en doordat ik hiervoor nog nooit echt een rpg heb gespeeld is dit allemaal best nieuw voor mij.
Ik speel sowieso op normal en zonder perma-death omdat ik echt een beginner ben.
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik precies weten van mijn vijanden welke ik juist van mijn unit tegenover hen moet zetten en wie niet. Waar en hoe kan je precies de zwaktes zien van je vijanden. als ik op een vijand ga staan zie ik wel zijn wapenclass en daar staat dan wel waar die sterk en zwak tegen is.
Maar is dit het enige om echt goed te je unit te gebruiken tegen je vijanden?
Dus kort: Hoe kan ik precies de zwaktes zien en weet ik wie ik waar moet plaatsen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen met een goede uitleg. Nogmaals ik ben echt een beginner dus heb er niet erg veel verstand van.
Mijn asset is Magic en flaw luck. misschien handig om te weten.
Door op slechts een paar statistieken te letten, kan je al vrij goed berekenen of je unit het aankan of niet. Mijn vriend die pakt alle stats mee om vanalles te berekenen, dat gaat mij iets te ver. Hij kan bijvoorbeeld door te kijken naar de snelheid of de magic van de units bepalen of ze veilig zijn op een vakje de volgende beurt. Mij gaat dit te ver, dus ik doe het vaak zo:
Ik probeer sowieso veel uit. Daarmee bedoel ik niet dat ik ze ook echt daadwerkelijk aan laat vallen, maar ik klik een karakter aan, verplaats die naar de vijand en kijk of het lukt. Zo niet, dan kijk ik wat een andere unit van mij als stats heeft. Je moet vooral kijken naar 'Atk', dus hoeveel schade doe je. Daarnaast heb je 'hit', dus hoeveel kans heb je dat je de aanval raakt? Daaronder staat nog de de kans op een critical (een super uber powerful attack, waarmee je vaak een tegenstander in één keer kan uitschakelen.)
http://i.stack.imgur.com/AAUwy.jpg
Atk, Hit en Crit. Awakening is al best lief om alleen deze te laten zien. Per wapen verschilt het ook weer, probeer dat soms ook uit. Je kan dus ook zien wat je tegenstander tegen jou doet.
Weet niet of het zo duidelijk genoeg is voor je? Vraag maar raak als je wilt!
Ik ga er weer mee aan de slag en maar een beetje uitproberen. Neem de tips en uitleg van je mee.
Zodra ik er niet uit kom hoor je het zeker van me.
Iig bedankt.