J.U.L.I.A. (2012)

Ontwikkeld door CBE
Uitgegeven door Lace Mamba

Als de super telescoop Chandra 17 mogelijk intelligent leven heeft ontdekt in een nabij zonnestelsel, wordt er gelijk een exploratie-team naartoe gestuurd. Jij bent astrobiologe Rachel Manners en als je plotseling uit je cryo-slaap wordt gewekt door de onboard AI, J.U.L.I.A., blijkt de rest van de crew al vertrokken. J.U.L.I.A. vertelt je dat het schip door een meteorietenstorm beschadigd is en reparaties nodig heeft, maar er geen materiaal beschikbaar is. Er zit niets anders op dan de planeten van het stelsel te doorzoeken met MOBOT, een mobiele verkennings-robot.

avatar van Shangri-la
Ik moet hier nog aan beginnen, Squall wat vond je hiervan?

ziet er best cool uit

Erg low budget amateuristisch, maar uiteindelijk toch leuk meeslepend gamepje...

In't begin verbaasde 't me dat dit een echte PC release heeft gekregen, de eerste minuten lijkt het wel een in paint gecopy-paste html adventure. Je hebt geen controle over je karakter, de hele game bestaat eigenlijk uit één scherm (dat van de AI Computer JULIA), waarop je keuzes kan maken en waarvan je het resultaat kan zien op kleine monitortjes of cut-scenes.

Maar na vijf minuutjes spelen en de eerste planeet gescanned en verkend te hebben, rol je, door de leuke gesprekken en beschrijvingen, simpele maar lollige variatie aan puzzels en redelijk goed voice-werk, toch in de game. Ook het artwork wordt steeds beter en sommige planet-views en kleine 3d rendered filmpjes zijn ondanks relative cheapness toch mooi. Het lekker mysterieuze verhaal en leuke char progression helpen ook. Met 3 chars (waarvan 1 robot en 1 computer) en een simpel verhaal, toch de imagination net genoeg weten te prikkelen om het tot een ervaring om te toveren.

Wel is 'ie erg kort, in 2 sittings uitgegamed. Ook wat schoonheidsfoutjes in de vorm van een of twee onduidelijke puzzels en ongemakkelijke (maar skipbare) "actie" scenes. Maar desondanks toch van deze sci-fi journey genoten, hoewel ik het nog steeds net te karig vind voor een echte full-game release.

avatar van Shangri-la
Mooi dan ga ik daar maar snel aan beginnen zodra ik klaar ben met Stacking.

Stacking leek me ook leuk, have phun!

Benieuwd wat je van JULIA vindt, lastig om er een cijfer aan te plakken vond ik.

avatar van Shangri-la
Ik ben een beetje begonnen met JULIA terwijl ik eigenlijk met Yesterday bezig was en het valt me niet tegen. Als ik klaar ben geef ik mijn mening.