Assassin's Creed III (2012)
Alternatieve titel: Assassin's Creed III: Remastered
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia
Action / Adventure
single player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft
Het spel speelt zich af in het noordoosten van de Verenigde Staten tussen 1753 en 1783 en volgt het verhaal van Connor; Engelsman en afstammeling van de inheems Amerikaanse Mohawks. Connor groeit op in de tijd van het kolonialisme en ziet met eigen ogen hoe de tirannie en politieke samenzweringen gedurende deze periode invloed heeft op de mensen om hem heen. Wanneer de kolonialisten een Mohawk dorp platbranden besluit hij zijn leven te veranderen en te gaan vechten tegen onrechtvaardigheid en onderdrukking.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-pUhraVG7Ow
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Heb ook het een en ander naar Ubisoft gestuurd naar aanleiding van deze game.
Secret AC fanboys: commence operation death threats.
Oei, dat moest in een PM .
On-topic: deze game na lang twijfelen toch maar eens gekocht (nu het weer toch bedroevend slecht is). Tot nu toe is het spel zelf even bedroevend als het weer. Het vechtsysteem is ronduit vervelend, Haytham is zo meeslepend als een lantaarnpaal, paarden zijn plots lelijker en dommer geworden, ondanks 200 jaar evolutie tegenover het vorige deel... En nu moet ik al een kwartiertje "in the area blijven", waar mijn goede maats zich verschuilen voor... voor... tja, als ik het maar eens wist. Maar blijkbaar is de onzichtbare dreiging groot genoeg om hen verlatingsangst in te boezemen.
Nuja, misschien wordt het beter als ik wat verder zit in het spel (hopelijk toch).
Het wordt slechter.
Wat wil jij een doodsbedreiging ofzo?!
anyhoo het wordt beter als je eenmaal van het lineaire stuk af bent.
Vooral de boot en oorlog gedeeltes zijn cool.
Ergens vorige week uitgespeeld in 31 plus uur, dus tijd voor een kleine review. Zoals ik al eerder opmerkte lijken de delen uit de Assassin's Creed franchise steeds minder en minder te worden. Deze trend zette zich in bij Assassin's Creed: Revelations (2011) en is nog steeds gaande.
Qua verhaal heb ik het nooit echt bijzonder gevonden en dat hele gebeuren met Desmond kan me onderhand wel gestolen worden. Wat een duf personage is me dat toch zeg. Tevens snap ik eigenlijk niet meer waar het verhaal nog over gaat, er worden steeds allerlei vage elementen en conspiracies aan toegevoegd dat ik er niks meer uit kan opmaken en ik heb geen zin om daar nog enige moeite voor te doen. Ik vraag me af of Ubisoft zelf wel weet waar het nog over gaat.
Voor je echt goed in het spel zit (lees: eindelijk je Assassin pak krijgt), moet je jezelf door allerlei saaie sequenties worstelen die werkelijk slaapverwekkend zijn. Hierbij moet je denken aan allerlei domme dingen als verstoppertje spelen met andere kinderen (really?!). Tevens speel je in het begin met het personage Kenway, hij is zelfs nog saaier dan Altaïr en dat zegt wel wat. Bij mij heeft het een goede acht uur geduurd eer ik goed en wel in sequentie zes belandde en eindelijk een assassin kon zijn. Dit allemaal had prima in een cutscene van vijf minuten gestopt kunnen worden.
Tevens is de repetitieve gameplay nauwelijks veranderd. Weer stompzinnige dingen als iemand afluisteren, alsmaar dezelfde gevechten enz. Een paar dingen zijn wel verbeterd, zo hoef je bijvoorbeeld geen extra knop meer in te drukken om te sprinten en qua combat hebben ze een paar dingen overhoop gegooid. Helaas lijken de gevechten slechter te verlopen, het kwam te houterig over. Een dergelijke freeflow systeem zoals in Batman: Arkham Asylum (2009) had veel beter gewerkt.
Een leuke toevoeging zijn de naval battles, het klimmen in bomen en jagen op dieren. Maar na dit een paar keer gedaan te hebben was ik er op uitgekeken.
Wat weer wel goed is gedaan, is het weergeven van de periode in die tijd. Boston en New York zagen er prima uit, ondanks dat ze nogal identiek op elkaar lijken. Maar het is wel het totale pakketje, met de klederdracht van toen, manier van leven enz. Al kan het nergens tippen aan Rome.
Wat betreft de graphics heb ik hier niet veel op aan te merken, de cutscenes zien er prima uit. Datzelfde geldt ook voor het geluid. Alleen hadden ze iets meer aandacht kunnen besteden aan de lip syncing, nu zag je de lippen van sommige personages helemaal niet synchroon lopen met hun stem. Tevens zag ik ook soms personages door de grond zakken.
Oh, ja voor een game die pretendeert op stealth gericht te zijn, is er wel weinig stealth aan. Want nog steeds word je na een stuk stealth al gauw weer ontdekt, erg jammer. Ik bedoel je speelt een assassin, kun je voor een keer dan eens een gehele game jezelf geruisloos verplaatsen...
Al met al is het op zich wel een oké game, als je tenminste de tijd neemt om tot sequentie zes te komen en het echt goed en wel begint. Misschien zegt het ook wel wat dat het pas op de helft interessant wordt. Ik ben voorlopig wel even uitgekeken op de Assassin's Creed franchise, aangezien ik van Assassin's Creed IV: Black Flag (2013) niks vernieuwend verwacht. Overigens heb ik de multiplayer niet gespeeld, die kon me helemaal gestolen worden.
Kleine 3,0 sterren.
Zoals ik al eerder opmerkte lijken de delen uit de Assassin's Creed franchise steeds minder en minder te worden. Deze trend zette zich in bij Assassin's Creed: Revelations (2011) en is nog steeds gaande.
Hoe kun je nou spreken over een trend die bij Revelations begon en met AC III nog steeds gaande is? Revelations was immers de game die direct aan AC III vooraf ging.
Wat betreft Assassin's Creed III: een rete trage en slaapverwekkende opbouw die helaas niet een opstapje vormt voor een spectaculair spel. Het niveau van deel II en Brotherhood zal, vrees ik, nooit meer gehaald worden. Bovendien zal ik Black Fag pas gaan kopen als de prijs gezakt is. En dan gaat het een make it or break it worden. Bevalt het weer niet dan is Ubisoft me kwijt.
Magere 3*
Een jaar is gewoon te kort om een spel te ontwikkelen (of ze werken met twee teams, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).
Dat doen ze dus inderdaad. Er wordt echt langer dan een jaar aan een game gewerkt. Ik ben het op sommige punten wel eens met de matige beoordelingen die hier worden gegeven (vooral de flauwekul in het heden had beter geschrapt kunnen worden) maar op de meeste punten niet.
Ik vind zelf de eerste AC het beste. Alles was toen nieuw en van verbluffende grafische kwaliteit in een fantastische open wereld. Slechte besturing waar vaak over gezeurd wordt heb ik nooit ervaren. Italië vond ik ook weer geweldig, maar zeker niet beter dan de wereld van de eerste AC. Turkije was iets minder want het leek te veel op Italië, maar ik vond Noord-Amerika weer overdonderend. Connor in dikke lagen sneeuw en springend van boom tot boom: zoiets had ik nog nooit gezien. Gameplay verandert niet veel, maar als iets goed is waarom zou je het dan moeten veranderen? Eigenlijk vond ik alles dat na de eerste AC is toegevoegd verwaarloosbaar: vliegen, aansturen van manschappen, schepen, voor mij had het niet gehoeven. Open wereld, klimmen, springen en vechten is voor mij genoeg (als ik iets zou moeten noemen wat de game beter zou kunnen maken zou het een RPG element zijn: verbeteren van je character door het verwerven van experience points).
Maar ik besef dat tegenwoordig de meeste mensen zich niet lang op iets kunnen concentreren en al snel verveeld zijn. Gelukkig verheug ik me zelf wel weer enorm op de nieuwe AC.
Ik ben denk ik een van de weinigen die het spel eigenlijk wél vooral heeft gespeeld voor het heden, was erg benieuwd hoe ze Desmond's verhaal zouden afronden. Na dat gezien te hebben, ben ik weer benieuwd hoe ze daaruit verder gaan in Black Flag. Het verhaal van Connor ben ik grotendeels echt helemaal vergeten, dus terwijl ik dit typ vraag ik mezelf af of ik eigenlijk niet een halfje eraf moet halen...
Wie games (welke dan ook) vooral voor het verhaal speelt mag blij zijn met een ***score.
Wie games (welke dan ook) vooral voor het verhaal speelt mag blij zijn met een ***score.
Het zal wel aan mijn gebrek aan slaap vandaag liggen, maar ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen..
Erg frappant ook dat de graphics beduidend slechter zijn dan die van de AC2 serie.
De hoofdpersoon Connor is een charismaloos personage, Haytham was nog iets interessanter.
Hierboven heeft iemand het over waardeloze recruits, dat zou ik niet kunnen beamen, ik heb ze geen enkele keer gebruikt. Steeds als ik weer een Tempelier leider om moest leggen om een gebied onder controle te krijgen werd ik er wel weer aan herinnerd, maar dat was het dan ook.
Nee het verhaal was niet interessant genoeg en de personages al helemaal niet. Zelfs de 'plottwist' deed het niet helemaal. Krappe 3*
Toch zat de game vol met bugs: vliegende koetsen, guards die in het water vielen waardoor missies onhaalbaar bleken, en zo kun je nog wel even doorgaan. Voor een fullpriced game, die als A-titel wordt uitgegeven, kan dit gewoonweg niet. Ook het verhaal buiten da animus sloeg alle planken compleet mis, wat een drama was dat. De intrede van die extra objectives tijdens missies stond me ook tegen, om volledige synchronisatie te halen, moet je precies doen wat de game je voorkauwt, in plaats van vrij te zijn om zelf je eigen pad te kunnen kiezen.
Al met al heb ik de game destijds twee keer doorgespeeld, en me hiermee enorm vermaakt. Een voldoende is hiermee op zijn plek.
Volledige synchronisatie halen is eigenlijk geen doen. Om al die tig missies steeds weer opnieuw te spelen is echt niet leuk. Dus dat bij lange na niet gehaald. Wel alle missies en side missies gedaan. Van dat origami paardje begeep ik helemaal niets. Had hier ook geen zin meer in. Het was toen genoeg. Heb op internet de opgelapte XBOX One versie bekeken. Dan is het nog 10 x zo mooi.
Het verhaal van Desmond vond ik ook wel goed. Al waren hier de grapics weer een stuk slechter dan die van de rest van de game.
Dan kan je het ook beter laten. Ik merk meteen dat ook als vanouds het 'torentje klimmen en synchroniseren', kistje zoeken, nog snel een sidegamepje spelen (ala dammen of morris), mijn homestead uitbreiden of jagen of handelsroutes opzetten me weer helemaal in zijn ban had. Op het moment dat je dat had (zoals ik net voordat ik stopte) ben ik dan weer naar de volgende story missie gegaan (sequence 7). Ik kan in ieder geval niet klagen - het blijft voor mij gewoon erg aangenaam vertoeven in de diverse (delen) settings. Ik had hier ook niet verwacht dat er al ship-to-ship combat inzat - wat ook weer een pluspunt is aangezien Black Flag (samen met Odyssey) voorlopig mijn favorieten zijn.
Ja. Ubisoft past in de regel steeds dezelfde formule toe - met meestal wat nieuwtjes hier en daar of verbeteringen - in zowel deze game, of Far Cry of gewoon met een andere setting. Maar ik kan niet ontkennen dat het op zijn tijd toch altijd wel weer heel lekker speelt. Eens kijken hoeveel uren erin kruipen.
Behalve die Almanacs. Die ga ik echt niet allemaal najagen. Daar zoeken ze zich maar lekker een andere idioot voor. Maar goed - ik heb me verder toch erg goed geamuseerd met Assassin's Creed 3. De setting was op zich interessant (de Amerikaanse revolutie), ook al waren niet alle karakters dat (vooral Achilles en Lee hadden beiden wel wat meer achtergrond mogen krijgen vind ik). Grafisch vond ik het nog best te doen (ik speel het origineel trouwens, niet de remaster) en qua controle was ik er eigenlijk zo mee weg tegen verwachting in. Aanvankelijk dacht ik dat er meer moeite meer gepaard zou gaan om een 9 jaar oud spel uit een reeks van 12 delen te spelen maar dat viel me dus hartstikke mee (buiten de ene boomstronk of dergelijks waar je achter bleef hangen daargelaten). Oh - en de collectie spellen / bordspellen waren gewoon een leuk extraatje. Waar ik wel erg slecht in was. Ik stoorde me zelfs niet eens zo erg aan het hele 'Desmond saves the World' gebeuren aangezien die stukjes vrij kort bleven.
Tja...ik heb eigenlijk lang zitten twijfelen...een 3,5 vond ik aanvankelijk net te weinig, een 4 net te veel. Dus zou het een 3,75 moeten worden. Maar dat hebben we niet. Dus een 3,5 met stip? Mag je er zelf wel bijdenken. Ik heb me er in ieder geval mee vermaakt. En zal dat zo hier en daar tussendoor nog wel doen en enkele uren extra op de teller neerschrijven.