Sine Mora (2012)

Alternatieve titel: Sine Mora EX

3,44

Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Digital Reality en Grasshopper
Uitgegeven door Microsoft, Kalypso, Digital Reality en THQ Nordic

Horizontale shoot 'em up gebaseerd op klassiekers als R-Type en Einhänder, met een dieselpunk art sytle. Het spel bevat een verhaalmodus welke speelbaar is in verschillende moeilijkheidsgraden, een arcade modus en een score attack modus waarin je in vrijgespeelde levels een zo hoog mogelijke score moet neerzetten. Er zijn meer dan zestig wapen combinaties beschikbaar om je schip mee uit te rusten.

12 BERICHTEN 1 MENING
Zeer interessante xboxLA titel imo!

Zeer gedetailleerde Graphics in een oldschool 2D jasje!

En he..... Grasshopper top ontwikkelaar.

Hou hem even in de gaten en vermoedelIjk in de nabije toekomst even downen

Net even de trial gespeeld en dit smaakt naar meer

avatar van kiriyama

Net ook demo gespeeld en ben toch best onder de inruk. Helaas zijn dit soort spellen niet aan mij besteed aangezien ik niet over de reactiesnelheid beschik wat hiervoor nodig is. Helaas. Voor de fans lijkt het me wel een must have.

avatar van AvMerode
Net beken via youtube en het is zo'n gradius/R-type Delta achtige 2d retro shooter.
Waarom geen ps3 en pc? dat is dan weer jammer want na lezen van goede reviews van deze retro stijl shooter, ziet het er goed uit.
Maar PC en ps3 hebben ook van dit soort shooters: ( James Town , Satazius en Soldner-X 2: Final Prototype) dus lig er niet wakker van.

Nog 1 lvl te spelen en dan de arcade mode checken

Game is dope, heel erg mooi weergegeven en zeer innovatief voor een 2d shoot um up!

Bosses zijn echt vet en sommige zeer pittig. Ben blij deze game te hebben gespeeld.

Brein van Suda51 blijft een feest om te ervaren en hij weet weer op ZIJN manier creatief en vernieuwend te zijn

Smetje, had wat meer lvl's mogen bevatten imo.

avatar van Winkelwagentje
Goede maand voor Xbox marketplace. Dit ziet er fantastisch uit, en dan komt ook Fez nog eens uit later deze maand.

Geinig dat er wat betreft J-dev's nu haast een onderscheid kan worden gemaakt in genre tussen de 360 en de PS3. Xbox krijgt alle Shmups (Cave, 5pb.) en Playstation de RPG's (Compa/IF, Nippon Ichi, Gust). Nu is dit natuurlijk gewoon een Digital Reality product, maar wel in samenwerking met Grasshopper.

Staat op mijn verlanglijstje. Maarja, damn exclusivity deals...

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Komt naar de Vita. Yeah!

avatar van Animosh
Een degelijke shmup.

Vooral het tijd-systeem van het spel is sterk: je begint met een bepaalde tijd, en als de teller op nul komt ga je dood. Je kunt tijd kwijtraken door geraakt te worden, maar je kunt ook tijd verdienen door vijanden neer te schieten. Dat dwingt je om strategisch te variëren tussen aanvallen en ontwijken, en dat is slim bedacht.

Maar buiten dat systeem heeft het spel weinig bijzonders te bieden. De gameplay is wel aardig (een beetje bullethell-light), maar aan de trage kant voor een shmup (zowel jij als je vijanden bewegen relatief traag) en simpelweg weinig memorabel. Een aantal behendigheidssecties waarin je jezelf door nauwe ruimtes moet zien te manoeuvreren zijn bovendien behoorlijk frustrerend (dat waren zo ongeveer de enige plaatsen waarop ik doodging), mede door de klungelige besturing (je kunt alleen verticaal en horizontaal, niet diagonaal, bewegen). En de sfeer overstijgt eveneens de middelmaat niet. De stijl is zeer gedetailleerd voor een shmup, maar de steampunk-achtige setting spreekt me niet erg aan. En de muziek ben ik grotendeels alweer vergeten. Het is niet storend, maar positief opvallen doet het evenmin.

Sine Mora is kortom een redelijke shmup met een leuke innovatie (het tijdsysteem). Maar buiten die innovatie overstijgt het de middenmoot niet. Een ruime 3* heb ik er echter wel voor over.

avatar van bro
Tuurlijk kan je wel diagonaal bewegen, op de pc versie toch...

Ik wacht mooi op 30 augustus..
Ik wil die cassette en het doosje hebben dan maar even langer wachten..

Switch release op de releasedatum (vandaag) aangepast naar TBD door Nintendo...2 be continued!

Ja dat wilde ik net typen..
Jammer is dit hoor ik had hier wel zin in.
En nu kan het zo weer 2 maand duren..