Tales From Space: Mutant Blobs Attack (2012)

PlayStation Vita / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Nintendo Switch
Puzzle / Platform

Ontwikkeld door DrinkBox
Uitgegeven door DrinkBox

In deze side-scrolling puzzel platformer bestuur je een blob met als doel om alles wat op je pad komt op te eten. Hoe meer je eet, hoe groter je wordt; dit stelt je in staat om steeds grotere obstakels op te slokken. Door middel van de bewegingsbesturing en het touchscreen van de Playstation Vita kun je de blob door het level manoeuvreren.

Koddige platformer waarin je met een 'voortvluchtige' blob à la Katamari zoveel mogelijk voorwerpen moet opslokken om te groeien. Spel maakt ook handig gebruik van de Playstation Vita controls zoals het touchscreen en de sixaxis motion sensor, waarbij je in een minigame je blob door een labyrinth (wooden box) moet sturen. Wel één van de leukere Vita games op het Playstation Network. Wellicht binnenkort ook de PS3 versie eens checken.

avatar van Animosh
Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee, het is een vliegende, telekinetische blob!

Ja, het is compleet belachelijk, maar ik heb me uitstekend met dit spel vermaakt. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk dingen op te eten, daardoor te groeien, en op die manier verder te komen in het level. Maar dat is zeker niet het enige wat je tijdens het spel doet. Een groot deel van de tijd ben je gewoon met puur platformen bezig: over scherpe stekels springen, vluchten voor een laser, je speciale krachten gebruiken om verder te komen in een level, en meer van dat. En er zitten ook een paar leuke, niet al te moeilijke puzzels in. De platformsecties zijn leuk, de besturing is voldoende precies en de speciale krachten worden goed uitgewerkt, waardoor de gameplay mij erg goed beviel.

Maar ook de vormgeving van het spel is solide. Het hoofdpersonage (de blob) ziet er komisch uit, de levels zijn kleurrijk en de muziek is, om Winkelwagentje's woord te stelen, lekker koddig en opgewekt, en al die dingen tezamen zorgen ervoor dat het spel een fijne, vrolijke en ontspannen sfeer heeft, wat prima bij de gameplay aansluit. Heel moeilijk wordt het spel verder niet, maar het was zeker uitdagend genoeg om mijn aandacht vast te houden (vooral als je in ieder level een gouden medaille wil halen en alle blob-kameraden wil vinden). Dat de achievements zowaar een keer allemaal leuk en redelijk waren (er zijn er maar 14, en die zijn allemaal zonder enorme tijdsinvestering te behalen) is ook een pluspunt.

Alles bij elkaar is Tales From Space: Mutant Blobs Attack dus een zeer vermakelijke platformer. Echt moeilijk wordt het nergens, en de sfeer is nooit onvergetelijk, maar het speelt heerlijk weg, tovert regelmatig een glimlach op je gezicht en laat een bevredigend gevoel achter. 4* zijn dus verdiend.

Deze gevonden op de gamebeurs vandaag in Kalken. Veel veel te dure games, maar deze vond ik nieuw verpakt voor 38€. En dat is het me wel waard heel, heel traagjes de gaten in mijn PSVita verzameling te dichten.