Darksiders II (2012)

Alternatieve titel: Darksiders II: Deathinitive Edition

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia

Ontwikkeld door Vigil
Uitgegeven door THQ, Spike Chunsoft en Nordic

Het verhaal speelt zich af om en nabij dat van Wrath of War. Nadat War veroordeeld en terug naar de Aarde gestuurd wordt door de Charred Council, worden de Horsemen van zijn lot op de hoogte gesteld. Death, één van de vier Horsemen, welke ervan overtuigd is dat zijn broer geen blaam treft, gaat erop uit om zijn naam te zuiveren. Hij reist af naar de Nether Realms, een plaats tussen de hemel en de hel, om te bewijzen dat zijn broer slachtoffer is van samenzwering.

Inmiddels uitgespeeld na 25 uur en wat een gruwelijke game. Ik vind hem gelijkwaardig aan het eerste deel met eigen voor- en nadelen.

------------------------

Voordelen:
De sfeer van de verschillende realms zijn naar mijn mening bijvoorbeeld erg goed gedaan, per realm een heerlijke sfeer die er gewoon perfect bij past. Verder vond ik die 'semi-rpg' elementen ook erg goed: dat je wapens kunt upgraden, dat je kunt levelen en points kunt krijgen om je skill set te verbeteren. De game play vind ik zelfs nog beter dan het eerste deel, dat met op muren kunnen rennen vond ik relaxt en combat was nog heftiger. Wel weer apart dat je dan geen dubbele sprong á la War kon doen. De soundtrack vind ik ook echt abnormaal goed, pff... een van de beste die ik gehoord heb.

Verhaaltechnisch ook erg episch vind ik, schijnt dus dat dit deel eigenlijk parallel zou lopen met het eerste deel maar daar merk je zoals MikeMannuh zegt inderdaad niet zoveel van. Voor mij persoonlijk geen enkel probleem, mij is dat pas verteld toen ik er al +- 16 uur op had zitten dus ik zie dat niet als een nadeel.

------------------------

Nadelen:
De dungeons zijn t.o.v. het eerste deel wel een beetje makkelijk vind ik... of ik ben de manier van denken in Darksiders een beetje gewend geworden. Ik vond Despair ook best traag ogen, zelfs als je dasht... misschien herinner ik me het fout maar dat gevoel had ik niet bij Ruin. Daarnaast ook jammer dat je niet kunt sprinten, soms vond ik 'm echt traag lopen als ik snel ergens heen wilde.

Ik vond het einde dan ook weer een klein beetje tegenvallen, de eindbaas (kun je hem eigenlijk wel zo noemen?) vond ik relatief best makkelijk en totaal niet waardig als een end battle. De gevechten met bijvoorbeeld (SPOILERS!!) de Crowfather in War's gedaante en Archon waren echt abnormaal episch, dát zou bij wijze van spreken een kaliber van het eindgevecht moeten zijn (heerlijke soundtrack ook tijdens die twee). Ik verwachtte stiekem ook een cameo van War, Strife en/of Fury maar helaas...

------------------------

Hoe dan ook, ondanks de kleine nadelen wegen de voordelen veel en veel zwaarder. Ik kan niet wachten op het derde deel maar dat zal weer wel nog minimaal dik een jaar duren. Al met al een heerlijke game en met Death een erg toffe personage. Die Reaper Form is trouwens gruwelijk erg.