Medal of Honor: Warfighter (2012)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Danger Close

De Tier 1 eenheid is een team dat een niveau heeft dat ver boven de best getrainde Special Forces ligt. Hun exacte aantallen, zijn geheim, maar in de lage honderden. Het zijn levende, ademende, precisie-instrumenten van de oorlog. Zij zijn experts in de toepassing van geweld. De nieuwe Medal of Honor is geïnspireerd door en is ontwikkeld met de Tier 1 Operators uit dit elite team. Je kruipt in de huid van deze soldaten en past hun unieke vaardigheden toe op de meedogenloze slagvelden van het Afghanistan van nu.

Singleplayer uitgespeeld, tijd voor de review.

Ik beoordeel Warfighter dus alleen op de singleplayer campagne. De rest heb ik niet gespeeld en ga ik niet spelen. Geen interesse in. Sowieso ben ik nu wel helemaal klaar met de game, want ik heb me echt vrij veel geïrriteerd tot ook gewoon regelmatig enorm gefrustreerd.

Ik zal eens positief beginnen; de graphics zijn uitstekend. Ik durf te stellen dat ze dubbel zo mooi als die van Black Ops 2 zijn. Veel details, veel kleur, scherpe beelden..gewoon goed. De tussenfilmpjes zijn ook van hoog niveau, al boeide het verhaal me geen reet en duurden de filmpjes soms wel heel lang (soms wel 5 minuten). Maar ik moet wel aangeven dat bepaalde grafische zaken ook storend waren. Zo zijn de lichteffecten echt veel te fel. Als de vijand je in de ogen schijnt met hun zaklamp, dan zie je werkelijk niks meer. Toch wel iets dat regelmatig stoorde. Maar over beeld en geluid ben ik verder positief. De muziek werkt sfeerverhogend, de wapens en stemmen klinken ook uitstekend.

Maar verder heb ik toch vooral veel kritiek op de game. Zo kreeg ik toch tientallen malen tijdens het spelen van de campagne het idee dat de makers de levels en missies zo hebben ontworpen om je als speler helemaal gek te maken van frustratie. Sowieso werd ik op een gegeven moment gewoon moe van de zoveelste achtervolging, of dat nu rennend, per auto, per truck of per boot was. Je hebt op een gegeven moment een missie dat je wel een kwartier aan het rijden bent. Veel te lang, veel te vermoeiend. En je moet op een gegeven moment ook achter een ontsnappende terrorist aanrennen. Ook dat duurt onderhand wel een kwartier. Irritant, saai, vervelend en vaak ook frustrerend, want je zal vrij vaak sterven. En dan volgt de volgende irritatie, de laadschermen. Om na elke dood nu 30 seconden weer te wachten voor je het opnieuw mag proberen, enorm kut. En je komt echt genoeg momenten tegen dat je gewoon meteen dood bent, dus het valt in te beelden dat ik daar vaak bij zat te vloeken.

Een andere frustratie is dat ik het gevoel had dat ik vijanden wel raakte, maar dat ze niet dood gingen. En dan schieten ze jou wel dood met 1 kogel....
Of je hebt op een bepaald moment een snipermissie, waarbij je op het einde 3 soldaten uiterst rechts nog moet vermoorden voordat ze jouw collega's uit de helikopter knallen. Maar dan mag je zelf gaan bedenken dat je ruim boven hun moet schieten omdat de daling van de kogel plots een factor is ofzo. En als dat niet meteen lukt dan schieten ze je heli kapot, waarna je weer 30 seconden kan laden om weer opnieuw te beginnen, aaaargh! En ook daar heb ik klachten over. Zo komt het regelmatig voor dat je echt aardig forse stukken opnieuw moet spelen na je dood. Dat stoort toch enorm als je voor de 5e, 6e of 7e keer aan dezelfde shootouts begint. Verder is het allemaal best wel afgezaagd. Ook deze game zit vol met slowmotion momenten nadat je een deur hebt geforceerd. Dat is 1x best aardig, maar na de 15e deur is het echt vervelend. Helemaal omdat je achterlijke teamgenoten je dan in de weg lopen, waarna je niet eens dekking kan zoeken. Sowieso zijn je ploegmaten vrij debiel en schieten ze bijna niks raar. Dat doen ze bij Black Ops II echt een stuk beter. En wat ik ook niet snap, waarom gooit je soldaat constant zijn wapen op de grond als je een nieuw wapen oppikt en dan even switcht naar je eigen handpistool tijdens een shootout? Waar slaat het op?

Ik zal wel weer een beetje positief eindigen. Zo vind ik de locaties vrij divers. Al moeten ze eens ophouden steeds weer die Arabische dorpjes erbij te pakken. Dat is wel heel erg uitgekauwd zeg. Maar gelukkig kom je wel op een hoop toffe plekken waar je alles aan gort knalt. En dat kan je vrij letterlijk nemen, want hier gaat nog meer kapot als in Black Ops II. Alles explodeert, alles gaat de lucht in. Misschien wel wat overdreven eigenlijk. Zeker omdat Warfighter pretendeert dat het realistisch is. Geloof er niks van mensen! Warfighter moet je absoluut als arcade zien, meer is het echt niet. Maar toegeven, de game knalt best lekker, ondanks vele frustraties.

Het is ieder geval net geen voldoende waard. Had EA maar beter hun best moeten doen om de gamer iets bijzonders voor te schotelen.

avatar van Duke Nukem
Waar ik voor Medal of Honor (2010) nog een halfvolle lobby online kan vinden, zit ik helemaal op mijn eentje te wachten op gegadigden voor dit spel. De campaign mode dan maar doen. En ook hier zit je precies midden in een interactieve oorlogsfilm, waarin alles gescript is. Je kunt bijna niet van het uitgestippelde pad afwijken. Regelmatig wordt je verplicht om naar een 'spannend' filmpje te kijken nadat jouw team een deur open stampt of als je een bepaalde area betreedt. En ook tussen de missies krijg je ze voorgeschoteld. Vaak kun je die filmpjes ook niet skippen. De sfeer zit wel goed, en visueel ziet het er allemaal knap uit. Maar de belichting laat het vaak afweten, je ziet soms geen hand voor je ogen.Ik heb geprobeerd om een felle lamp die in een donkere hotelgang in mijn gezicht scheen kapot te schieten, maar blijkbaar zijn die volledig bulletproof.