Sleeping Dogs (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door United Front
Uitgegeven door Square Enix

Undercoveragent Wei Shen is ingehuurd door de Triade. Hij moet alles op alles zetten om niet ontdekt te worden. Overleven is alleen mogelijk als hij een balans weet te vinden tussen zijn morele plicht als agent en het realiseren van zijn missie. Om carrière te maken in de onderwereld moet je laten zien dat je de oosterse vechtsporten beheerst en je mannetje staan tijdens explosieve vuurgevechten.

In de tijd dat miljoenen fans uitkijken naar de nieuwe GTA, komt United Front Games met Sleeping Dogs op de proppen. Al vanaf de allereerste aankondiging was ik erg benieuwd, ondanks dat het nog steeds de True Crime naam droeg. Wat mij betreft is de naamsverandering alleen maar positief, om zo een nieuwe start te maken met hopelijk een fantastische reeks in de toekomst. De plaats waar het allemaal gebeurd is gelukkig niet gewijzigd, Hong Kong. En laat ik daar nu helemaal weg van zijn. De setting, de cultuur, het Cantonees en de Triades.

Wei Shen is een undercover cop die infiltreert in de Triades om zich daarbinnen omhoog te werken met als uiteindelijk doel de organisatie op te ruimen. Een beetje zoals de Infernal Affairs trilogie verfilmd dus, met de gebruikelijke clichés en noodzakelijke intriges. Tijdens de vele cutscenes ben ik echt aan het genieten van het geweld en de hoeveelheid macht die enkele bazen uitstralen. Wei Shen is trouwens ook niet de minste; hij begint als kleine, gehoorzame soldaat maar wordt later een ijskoude killer die de lijn tussen goed en kwaad steeds dunner ziet worden.

United Front Games heeft Hong Kong erg goed tot leven gewekt, het bruist er echt! Als je in de nacht wordt omringd door tientallen neonborden krijg je gewoon zin om naar de karaokebar te gaan, wetende dat er op het moment in de duistere steegjes van de stad de criminaliteit gewoon verder gaat. Een stad met twee gezichten. Mensen lijken allemaal hun eigen ding te doen. Wanneer je iemand neerslaat zullen omstanders een foto maken met hun mobieltje of zelfs de politie bellen (die dan gelukkig niet meteen achter je aan komt). Er zijn vele kraampjes waar je eten kunt kopen om te healen en je wordt doodgegooid met schreeuwerige leuzen wanneer je op de markt loopt. Je kunt auto's kopen om uiteindelijk een heel wagenpark in je bezit te hebben of ervoor kiezen om een dure smoking te kopen om indruk te maken bij je politievrienden. Mocht je, naast de hoofdmissie en zijmissies, je vervelen dan zijn illegale straatraces een optie, een potje knokken in de illegale Fight Clubs, gunsten verrichten voor omstanders, gokken op hanengevechten of pokeren, winkeldieven in de kraag vatten, auto's stelen voor een handelaar of geld innen voor een schuldeiser. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er zo'n tweehonderd secrets te vinden in de vorm van verborgen koffers, health shrines en security camera's die je kunt hacken. Genoeg te doen dus om jezelf hier uren in te verliezen.

In Hong Kong zijn vuurwapens schaars en daarom is het hebben van de zwarte band essentieel. In het begin kun je nog niet gek veel, maar je leert steeds meer vaardigheden door politie- en triadpunten te verdienen waardoor je later armen kunt breken of een extreme counterattack kunt uitvoeren. Het combat systeem nadert de perfectie en is een beetje afgekeken van het systeem wat Batman: Arkham Asylum introduceerde. Vijanden lichten op zodra ze aan gaan vallen en dan is het simpel op de counterknop drukken om hem af te stoppen. Vooral concentreren dus, en genieten van de keiharde klappen die worden uitgedeeld, dan wel met of zonder kapmes of paraplu. Het gruwelijkste zijn nog de environmental kills waarbij je een baddie of nietsvermoedende voorbijganger vastgrijpt en hem meesleurt naar het rolluik van een winkel en hem daaronder verplettert of zijn gezicht vermorzelt in een cirkelzaag. Scenes die in een horrorfilm niet zullen misstaan. Maar de Chinese onderwereld is dan ook keihard, en Shen is de man.

Uiteraard zijn vuurwapens moeilijk te krijgen, maar niet onvindbaar. Het is wachten totdat je je eerste gun krijgt voor het echte vuile werk en ik hield mijn hart vast. Maar gelukkig is ook het schieten goed uitgewerkt met zelfs een slowmotion mode a là Max Payne. Je kunt strategisch cover zoeken en van daaruit de vijanden één voor één omleggen want echt moeilijk wordt het nooit. In een zeldzaam geval miste ik wel even een dodge button waardoor het knalwerk wat houterig verliep.

Ook het rijden is een belangrijk onderdeel van het spel aangezien je veel op de vlucht bent en ook zelf regelmatig in de achtervolging gaat. In het begin is het even wennen wanneer de camera als een gek achter de wagen aan begint te trillen. Wellicht om het snelheidsgevoel te versterken, maar niet helemaal geslaagd. Ondanks dat was ik er na verloop van tijd aan gewend geraakt en racete ik zowel op een motor als in de snelste auto alsof ik nooit anders had gedaan. Realistisch voelt het echter niet, maar dat maakt geen donder uit. Er is zelfs een beukknop waarmee je politie en andere weggebruikers op onrealistische, maar zeer vermakelijke wijze van de weg beukt. I like it. Hong Kong is gelukkig ook precies groot genoeg zodat het niet erg is om van de ene naar de andere kant te rijden. En mocht je er toch geen zin in hebben, dan pak je gewoon de taxi.

Uiteindelijk is Sleeping Dogs een game geworden zonder enige frustratiepunten. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Checkpoints zijn op het juiste moment ingezet waardoor je geen grote delen opnieuw hoeft te spelen. Zelfs de camera zit (bijna) altijd goed. Hier en daar een grappige, maar niet storende bug zoals auto's die op elkaar stuiteren of mensen die op een ijzeren hek staan. Op het internet hoor je veel mensen zeiken dat het grafisch achterhaald is, maar dat is niet waar. Het is niet de nieuwe standaard, maar het ziet er allemaal zeer goed uit, zeker voor een freeroamer. Dus voor de kortzichtige graphicshoeren; jullie missen een geweldig spel. Voor de freeroaming liefhebbers; kopen, NU!

Grand Theft Auto kan hier nog wel een puntje aan zuigen...

Want Sleeping Dogs is echt een dijk van een game.

Wat mij het eerste opvalt aan deze game is de gameplay en dan met name het vechtmechanisme à la Batman Arkham Asylum. Het vechten gaat erg vloeiend en je tovert zo de ene (bottenbrekende) move na de andere d.m.v. een paar drukken.
Simpel doch effectief te noemen. Maar beter ook, want vechten doe je eigenlijk de gehele game wel. De wapens zijn schaars en je kunt ze ook nergens kopen, alleen in bepaalde missies kun je een wapen bemachtigen. Dat is maar beter ook, want we bevinden ons namelijk wel in het bruisende Hong Kong. En alles los je gewoon op door een paar rake klappen uit te delen.

Desondanks blijft het vechten een aangename bezigheid in Sleeping Dogs wat me op geen moment heeft kunnen vervelen. Het wordt ook fris gehouden door de moves die je in de dojo kunt leren en de vele environmental kills die je kunt maken.

Het verhaaltje over een agent die undercover gaat is een gegeven wat ik al in vele films heb mogen aanschouwen, alleen helaas nog niet in een game. En aangezien ik me ook altijd wel eens heb afgevraagd hoe het zou zijn om undercover te gaan in dat wereldje is dit bij uitstek toch wel de game daarvoor.
Je kunt dan ook progressie maken door afwisselend een missie te doen voor de politie en voor de triade. Al zijn de politiemissies niet al te bijzonder als ik eerlijk ben, het draait toch echt om de triade. Het zegt ook wat dat ik nog na het uitspelen van de game nog twee zaken bij de politie moest oplossen.

Het interessante aan de missies is, is de punten scoring. Je hebt twee 'metertjes' waarmee je rekening moet zien te houden: eentje voor de politie en één voor de triade. De politiemeter is in eerste instantie al helemaal gevuld en er gaan alleen punten vanaf als je ongevallen maakt tijdens een missie. Hierbij kun je denken aan: botsingen, onschuldige slachtoffers maken en zelfs domme dingen als ergens niet goed overheen springen. Hier ergerde ik me soms wel aan, omdat je bijvoorbeeld bij een achtervolging toch rekening moet houden met zulke dingen en je niet roekeloos achter de dader aan kan gaan.
Hier tegenover staat de triademeter, deze wordt gevuld naarmate het geweld dat je uitoefent op de bad guys. Dus hoe je ze te lijf gaat en in dermate op welke manier je chaos tegen ze veroorzaakt.

Qua freeroaming zit Sleeping Dogs ook goed in elkaar. Er zijn echt zoveel collectibles, in de vorm van health shrines, beeldjes, bewakingscamera's, drug busts enz. Alhoewel laatstgenoemde wel wat repetitief is. Verder kun je een uitgebreide wagenpark aankopen en zoveel kleding kopen dat je een eigen kledingzaak kunt beginnen.
En dan heb ik het nog geen eens gehad over de dingen die je gewoon voor de lol kunt doen: cock fighting, gokken, martial ars clubs en zelfs karaoke zingen. Dat mag uiteraard niet ontbreken in deze Aziatische game.

Verder zijn de graphics prima in orde, met name als het donker is en het regent ziet het er echt prachtig uit.
De soundtrack is ook prima in orde, er zijn verscheidene radiozenders met uiteenlopende genres om naar te luisteren terwijl je door de grootste wereld rijdt. Deze zijn trouwens vernoemd naar de platenlabels zelf ben ik achter gekomen.

Al met al is Sleeping Dogs alles wat ik ervan verwacht had en zelfs meer. Ik ben dan ook zeer blij dat Square Enix deze game heeft overgenomen, want als het aan Activision had gelegen dan was deze game nog geen eens uitgekomen.
Kortom hou je van freeroaming games, dan mag Sleeping Dogs zeker niet in je collectie ontbreken.

4,5 Sterren voor een zeer verslavende game.

Sleeping Dogs is best vermakelijk, maar het weet me ook nergens echt te verrassen. De open wereld in de vorm van een grote stad (die er overigens erg goed uit ziet) heeft natuurlijk al in de nodige andere games gezeten. Wat Sleeping Dogs vermakelijk maakt is de Hong Kong sfeer dat de game, maar ook de stad uit weet te ademen. De gameplay is divers en uitwerkt, al ben ik niet kapot van het vechtsysteem. Dat leverde me nog wel eens regelmatig een paar zere duimen van het knoppen rammen op. Ook zijn de vechtpartijen een beetje voorgekauwd. Omgevingen worden rood als je ze kan gebruiken, waardoor de spontaniteit vrij minimaal is.

Vermakelijk, maar nergens bijzonder.

Hoezo slap, zijn beide toch free roam action games? Als ik nou Skyrim inhoudelijk met Portal 2 vergeleek, dan gaf ik je gelijk. Maar ik doe nu niks verkeerds. Of als je op releasedatum doelde; er zit nauwelijks een jaartje tussen de twee. En ik zei al dat ik het United Front niet aanreken, Rockstar is nou eenmaal van een heel ander niveau. Maar ze doen zoals Squall zegt inderdaad een paar dingen goed, vooral de (melee) combat, krijg op dat gebied soms toch beetje het Arkham gevoel.

Maar voor de rest trekt het me nog niet helemaal aan, over het algemeen eentonig (vooral de slaapverwekkende fetch quests side missions). Maar soms ook de main missies, vaak moet je dan ergens heen en dan heb je een paar kamers/gebieden met Thugs die je goed in elkaar moet slaan. En herhaal. Daarnaast vind ik Hong Kong niet echt wat hebben. Het is nieuw, het is wat anders, dat klopt. Maar nieuw is niet altijd beter, dat bewijst Remember Me wel (volgens recensies, heb 'm namelijk nog niet gespeeld).

Lichtpunten qua missies tot nu toe vind ik wel het trouwfeest en dood van Winston. Maar ik ga ermee door, volgens statistieken ben ik op 65% van story.

avatar van Nax1988
Dit spel is gewoon heel gaaf. De setting (Hong Kong) hebben ze mooi neergezet, vooral 's avonds ziet het er goed uit, met alle neon, eetstalletjes, steegjes enz. Het verhaal is er eentje om niet te vergeten, Wei shen als undercover cop/ tough guy hebben ze echt goed neergezet. Maar het mooiste is de actie en dan met name het vechten. In GTA (ja ik weet het, voor de hand liggende vergelijking) knal je iedereen overhoop. Hier dus niet. Je moet vechten, het combat systeem voelt goed aan, met een hoop moves en combo's + een goed uitgewerkte counter attack. Samen met het geluid krijg je echt het idee dat je vijanden helemaal de tyfus in trapt. Je mag ook de omgeving gebruiken, bijv. een vijand bij zn kladden grijpen en hem door een raam heen rammen. Je zou het kunnen vergelijken met Steven Seagal en zn eeuwige bar-fights. Het auto rijden is ook leuk gedaan. Als je achterna word gezeten door een bende motor rijders kan je in slow motion hun banden aan gort knallen en dan vliegen ze zo de lucht in, prachtig!
De graphics zijn niet de allerbeste, maar al met al ziet het er best goed uit. Dit is echt zo'n game waarbij ik het jammer vond toen ik hem uitspeelde. 4!

avatar van wolff
Heerlijk spel met een fantastisch verhaal, ook gaaf dat het in HK is en dat ze dat zo realistisch mogelijk hebben gehouden, zelfs als het sommige spelers zou irriteren (beperkte toegang tot wapens, links rijden etc.). Het vecht mechanisme is wat frustrerend op het begin maar nadat je wat hebt gewend , levels hebt gehaald en dus nieuwe moves hebt word het een stuk leuker en krijg je het onder controle. Missies zijn erg leuk en steeds wil je door gaan omdat je constant afvraagt wat er gaat gebeuren. De side missies zijn een leuke afwisseling om het spel iets langer te maken. Indrukwekkende soundtrack trouwens. Ook spectaculair einde.

Voornamelijk minpunt is toch de controls van het autorijden, erg stroef (GTA 3 was nog vloeiender hierin) maar is te overzien gezien de mooie ervaring het gehele spel is.

Respect dat zo'n groot spel is gemaakt in zo'n setting.