Sleeping Dogs (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door United Front
Uitgegeven door Square Enix

Undercoveragent Wei Shen is ingehuurd door de Triade. Hij moet alles op alles zetten om niet ontdekt te worden. Overleven is alleen mogelijk als hij een balans weet te vinden tussen zijn morele plicht als agent en het realiseren van zijn missie. Om carrière te maken in de onderwereld moet je laten zien dat je de oosterse vechtsporten beheerst en je mannetje staan tijdens explosieve vuurgevechten.

AFCA-030
raffael77 schreef:
Na het zien van een game play trailer vind ik het maar een matige de zoveelste ripoff van GTA.
Tja... je 'mening' vormen op basis van een gameplay trailer.

Da's idd niet de beste manier. Ik ben inmiddels al flink op weg en ik zit volop te genieten. Ik vind hem zelfs leuker dan GTA, maar dat is ook omdat ik Hongkong en de Triads te gek vind. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het wel een 4,5 denk ik. Maar gelukkig heb ik nog even te gaan.

Vind je het een rip-off of een matige rip-off? Daar zit namelijk nogal verschil in. @ raffael.
Ik zou het overigens een goede rip-off noemen.

Vind het overigens een matige mening die je verkondigt. Alhoewel geblaat een beter definitie zou zijn van je bewering.

Niet elke first person shooter is een rip off van was de eerste, Doom ofzo.

Of wel.

Beetje bekrompen gedachtegoed.

Het blijft een heerlijk spelconcept, dit.

Beetje diversiteit erin is alleen maar mooi.

Pastichio Rocker schreef:
Rot toch eens op met je GTA vergelijkingen.

Oh jahwel hoor.. ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat GTA Chinatown Wars niet eruit zag als Sleeping Dogs, dat is eerder een compliment tegen Sleeping Dogs hoor..en jah ik vind dat niemand het kan doen als Rockstar Games, GTA gaf games als dit leven.. vergeet dat niet !

Pastichio Rocker
Hunter (1991) op de Amiga was de eerste sandbox game. Weet bij wie GTA de mosterd vandaan heeft.

Sure, GTA heeft dit soort games een reboot gegeven, en de meeste gamers hier waren toen nog niet geboren toen dit spel uitkwam, maar dat betekent zeker niet dat andere ontwikkelaars de formule niet kunnen verbeteren en een eigen draai kunnen geven aan het genre. Een game zoals Just Cause 2 is wat dat betreft de ultieme sandbox game.

lennox
ik wil deze game halen, maar komen er heel de tijd dlc's uit voor deze game ? of nog helemaal niet ?, anders wacht ik wel op de goty edition (als die komt)

Er zijn al een aantal DLC's te koop, maar dat zijn allemaal 'cheat' packs waarbij je gewoon geld of stats koopt. Later in het jaar komt er wel het een en ander in de vorm van extra missies.

Het extreem vermakelijke Sleeping Dogs is zonder twijfel één van de meest aangename verrassingen van dit jaar. Nadat het project werd gedumpt door Activision gaf niemand nog een stuiver voor de game, maar in de handen van het nieuwe 'adoptiegezinnetje' Square Enix groeide deze straatpuppy uit tot een echte rashond. En alsof Sleeping Dogs nog niet vet en uitgebreid genoeg was, zal het spel gedurende oktober gelardeerd worden met heerlijke DLC-drops!

Jawel, Square Enix heeft aangegeven dat hun freeroamer aankomende maand een paar zeer wrede downloadbare extra's tegemoet kan zien. We hebben het hier over nieuwe straatraces in het Street Racer Pack, een twintigtal verse cop-missies in het SWAT Pack, de "meest krachtige wapens en armor" in het Tactical Soldier Pack én een GRATIS 'surprise Community Gift Pack'. Woef *kwispel, kwispel*!!! Daarnaast zal Sleeping Dogs binnenkort tevens nieuwe verhalende DLC krijgen, in de vorm van een dikke add-on die op de aanstaande Comicon wordt gepresenteerd. Vet!

Bron: PU.nl

lennox
oke dit krijgt een goty edition, ik wacht nog wel even.

Wil nogmaals vermelden dat de developers ook echt hun best hebben gedaan voor de PC versie. Geen slappe port, maar een game die stabiel en soepel draait zonder al te hoge systeemeisen en tegelijkertijd er erg goed uit ziet. Good job United Front en Square Enix.

Zojuist het verhaal eindelijk voltooid en heb inmiddels ook al 45/50 trophies. De platinum kan ik halen, al hoop ik dat ik er nog even het doorzettingsvermogen voor heb. Een briljante game in elk geval, vandaag of morgen een review

In de tijd dat miljoenen fans uitkijken naar de nieuwe GTA, komt United Front Games met Sleeping Dogs op de proppen. Al vanaf de allereerste aankondiging was ik erg benieuwd, ondanks dat het nog steeds de True Crime naam droeg. Wat mij betreft is de naamsverandering alleen maar positief, om zo een nieuwe start te maken met hopelijk een fantastische reeks in de toekomst. De plaats waar het allemaal gebeurd is gelukkig niet gewijzigd, Hong Kong. En laat ik daar nu helemaal weg van zijn. De setting, de cultuur, het Cantonees en de Triades.

Wei Shen is een undercover cop die infiltreert in de Triades om zich daarbinnen omhoog te werken met als uiteindelijk doel de organisatie op te ruimen. Een beetje zoals de Infernal Affairs trilogie verfilmd dus, met de gebruikelijke clichés en noodzakelijke intriges. Tijdens de vele cutscenes ben ik echt aan het genieten van het geweld en de hoeveelheid macht die enkele bazen uitstralen. Wei Shen is trouwens ook niet de minste; hij begint als kleine, gehoorzame soldaat maar wordt later een ijskoude killer die de lijn tussen goed en kwaad steeds dunner ziet worden.

United Front Games heeft Hong Kong erg goed tot leven gewekt, het bruist er echt! Als je in de nacht wordt omringd door tientallen neonborden krijg je gewoon zin om naar de karaokebar te gaan, wetende dat er op het moment in de duistere steegjes van de stad de criminaliteit gewoon verder gaat. Een stad met twee gezichten. Mensen lijken allemaal hun eigen ding te doen. Wanneer je iemand neerslaat zullen omstanders een foto maken met hun mobieltje of zelfs de politie bellen (die dan gelukkig niet meteen achter je aan komt). Er zijn vele kraampjes waar je eten kunt kopen om te healen en je wordt doodgegooid met schreeuwerige leuzen wanneer je op de markt loopt. Je kunt auto's kopen om uiteindelijk een heel wagenpark in je bezit te hebben of ervoor kiezen om een dure smoking te kopen om indruk te maken bij je politievrienden. Mocht je, naast de hoofdmissie en zijmissies, je vervelen dan zijn illegale straatraces een optie, een potje knokken in de illegale Fight Clubs, gunsten verrichten voor omstanders, gokken op hanengevechten of pokeren, winkeldieven in de kraag vatten, auto's stelen voor een handelaar of geld innen voor een schuldeiser. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er zo'n tweehonderd secrets te vinden in de vorm van verborgen koffers, health shrines en security camera's die je kunt hacken. Genoeg te doen dus om jezelf hier uren in te verliezen.

In Hong Kong zijn vuurwapens schaars en daarom is het hebben van de zwarte band essentieel. In het begin kun je nog niet gek veel, maar je leert steeds meer vaardigheden door politie- en triadpunten te verdienen waardoor je later armen kunt breken of een extreme counterattack kunt uitvoeren. Het combat systeem nadert de perfectie en is een beetje afgekeken van het systeem wat Batman: Arkham Asylum introduceerde. Vijanden lichten op zodra ze aan gaan vallen en dan is het simpel op de counterknop drukken om hem af te stoppen. Vooral concentreren dus, en genieten van de keiharde klappen die worden uitgedeeld, dan wel met of zonder kapmes of paraplu. Het gruwelijkste zijn nog de environmental kills waarbij je een baddie of nietsvermoedende voorbijganger vastgrijpt en hem meesleurt naar het rolluik van een winkel en hem daaronder verplettert of zijn gezicht vermorzelt in een cirkelzaag. Scenes die in een horrorfilm niet zullen misstaan. Maar de Chinese onderwereld is dan ook keihard, en Shen is de man.

Uiteraard zijn vuurwapens moeilijk te krijgen, maar niet onvindbaar. Het is wachten totdat je je eerste gun krijgt voor het echte vuile werk en ik hield mijn hart vast. Maar gelukkig is ook het schieten goed uitgewerkt met zelfs een slowmotion mode a là Max Payne. Je kunt strategisch cover zoeken en van daaruit de vijanden één voor één omleggen want echt moeilijk wordt het nooit. In een zeldzaam geval miste ik wel even een dodge button waardoor het knalwerk wat houterig verliep.

Ook het rijden is een belangrijk onderdeel van het spel aangezien je veel op de vlucht bent en ook zelf regelmatig in de achtervolging gaat. In het begin is het even wennen wanneer de camera als een gek achter de wagen aan begint te trillen. Wellicht om het snelheidsgevoel te versterken, maar niet helemaal geslaagd. Ondanks dat was ik er na verloop van tijd aan gewend geraakt en racete ik zowel op een motor als in de snelste auto alsof ik nooit anders had gedaan. Realistisch voelt het echter niet, maar dat maakt geen donder uit. Er is zelfs een beukknop waarmee je politie en andere weggebruikers op onrealistische, maar zeer vermakelijke wijze van de weg beukt. I like it. Hong Kong is gelukkig ook precies groot genoeg zodat het niet erg is om van de ene naar de andere kant te rijden. En mocht je er toch geen zin in hebben, dan pak je gewoon de taxi.

Uiteindelijk is Sleeping Dogs een game geworden zonder enige frustratiepunten. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Checkpoints zijn op het juiste moment ingezet waardoor je geen grote delen opnieuw hoeft te spelen. Zelfs de camera zit (bijna) altijd goed. Hier en daar een grappige, maar niet storende bug zoals auto's die op elkaar stuiteren of mensen die op een ijzeren hek staan. Op het internet hoor je veel mensen zeiken dat het grafisch achterhaald is, maar dat is niet waar. Het is niet de nieuwe standaard, maar het ziet er allemaal zeer goed uit, zeker voor een freeroamer. Dus voor de kortzichtige graphicshoeren; jullie missen een geweldig spel. Voor de freeroaming liefhebbers; kopen, NU!

Leuke review Hadouken, deze komt er zeker ooit nog eens bij mij in.

avatar van TruePimpTingle
Opzich een sterke aktie game die op alle vlaktes (Vechten, schieten & racen) wel zijn mannetje staat en een goed opgebouwd verhaal bevat, Maar naar mijn mening toch echt iets te kort is, en waarvan de missies te snel in herhaling vallen.
Verder vond ik het jammer dat de meest awesome character in deze game, Old Salty Crab, zo'n kleine rol had.
"Woah, You're pretty and talented!"
"-what?"
"I said, You're pretty talented..."
"oh, okay, you too salty.
"

avatar van Waackx
Ik ben nu op 70% van de Main Story, maar zover toch wel een behoorlijke teleurstelling te noemen.
Net als GTA 4 kan je voor jezelf geen moeilijkheidsgraad instellen, toch erg jammer want ik vind de meeste missies vrij gemakkelijk.
Er zijn tot nu toe weinig missies waar ik echt onder de indruk van ben, alleen The Wedding vond ik een vrij originele missie.
Voor de rest wordt het je te gemakkelijk gemaakt zoals: je rijdt een politiewagen aan maar ze komen niet achter je aan, dat gebeurt wel in GTA 4.
Sowieso als de politie wel achter je aan zit, je schudt hen gemakkelijk van je af, in GTA 4 kost je het veel meer moeite.
Als je een taxi wilt nemen en je rijdt ze eerst aan, dan krijg je als nog een lift van ze, in GTA 4 weigeren ze jou als klant dan.
Ook in Sleeping Dogs krijg je met vriendinnetjes te maken maar is Wei Shen vergeleken met Niko Bellic daarin maar een softie.
Vele Side Missions maar ook de meeste zijn niet echt hoogstaand te noemen.
Je moet bijvoorbeeld een geldwagen terug brengen maar je GPS valt zomaar ineens uit en dan kan je vervolgens naar je map om je GPS weer aan te zeten, behoorlijk hinderlijk want dat gebeurt toch wel regelmatig.
Voor 10 uur gameplay (de Main Story) vind ik 60 euro te veel en zal ik lekker wachten totdat ie in de budgetbak ligt want nogmaals de Side Missions zijn het ook niet waard om hier de volle mep voor te betalen.
Met al is het een GTA rip-off in een Hong Kong jasje die alleen zich positief kan onderscheiden door de vele maertial arts-gevechten en dat je personage helemaal onder het bloed kan zitten.

Sleeping Dogs onderscheid zich van GTA mede door dat Sleeping Dogs serieus is en wat Wei Shen betreft , de personage is serieus dus hoe kun je hem een softie noemen vergeleken met Niko, GTA is amerikaanse burger king arrogantie type game om het maar zo te zeggen en Sleeping Dogs meer poetisch qua dialogen en personages en manieren.

avatar van bettafish14
Dit spel scoort erg hoog, heb geen idee wat ik ervan moet verwachten. Ga zo maar even filmpjes kijken op youtube

Vond die Wei maar een kontelikkerig personage eigenlijk. Dat je wil infiltreren is een ding. Maar om je nou gelijk omhoog te gaan likken bij een of andere gewelddadige ouwe gek en een stel moordlustige knaapjes vind ik toch wat smakeloos.

Redenen waardoor dit uiteindelijk niet bepaald mijn favoriete sandbox ervaring ooit is. Een aantal dingen spraken me achteraf toch niet echt aan.

Confusie schreef:

Ik vond het ook een rare gast, daarom vond ik die missies van Roland eigenlijk ook nergens opslaan.
Hij is een agent maar hij heeft geen problemen ermee om geld af te troggelen van burgers.

Een beetje een bitch eigenlijk.

Nu ik erover nadenk is dit toch ook wel een mooie gelegenheid om toch maar even mijn cijfer te verlagen.

Nee, dit is geen gozer die in mijn top 100 van favoriete game personages komt.

Of misschien wel maar dat is dan alleen omdat ik er even geen meer kan bedenken.

Ik ben ook met de game bezig. Wel aardig om te spelen, alleen vind ik het constante vechten irritant. Ik vind het vechtsysteem ook niet heel intuïtief zoals bij Batman Arkham City.

Wat zeikt iedereen toch zo.. hebben jullie weleens gehoord van Donnie Brasco? die perste mensen ook af voor geld duuh dat hoort er bij.
Als je dat niet eens doet he ben je al snel ontmaskerd

Het valt me op hoeveel gamers geen verstand hebben van hoe iets werkt.. Ging Leonardo niet kontlikken in The Departed als undercover agent? (waargebeurd trouwens) je wil toch omhoog komen ofniet ?? Ik zou meteen bij de grote baas kont likken hoor en alles doen om omhoog te komen en vervolgens bewijzen verzamelen..hoe dieper je erin zit hoe beter !

Kijken jullie nooit National geographic of Crime TV ofzo?? hoeveel undercover agenten er zijn die doen precies wat Wei doet. en jah ook rivaliserende bendes afmaken doen ze.

Als je dat niet eens doet he ben je al snel ontmaskerd

Volgens mij zijn die missies van Roland op eigen initiatief van Wei Shen, de eerste keer niet maar daarna wordt er letterlijk verteld als je werk zoekt dan kan je langs Roland gaan, dus deze agent gaat uit zijn zelf naar Roland, er is dus niemand die hem verplicht om Roland's zijn karweitjes op te lossen.

En heb je soms belamng erbij dat deze game goeie recensies krijgt ofzo ?
Want zelf plaats je geen cijfer voor de game maar je zit wel de game constant te verdedigen.

koning-phong schreef:
Ik zou meteen bij de grote baas kont likken hoor

Dat verbaast mij dan ook niet zo.

Beschouw het als een taste from crime, hoeveel undercoveragenten worden corrupt door undercover te gaan gast ga aub wat kennis op doen over de onderwereld van Hong Kong, enige wat jij weet is waarschijnlijk een gemiddelde Jackie Chan film en de toeristische kant lol. En misschien kun je de missies van Roland doen om zo'n beetje de twee kanten te zien? is gamen niet onderdeel van Exploren?? je hebt triads experience en cop experience..

De misdaad/politie zijn niet zo verschillend..de lijn tussen die twee is vrij dun, het is erger als in Amerika. de ideale beeld van Hongkongse undercover agent is baas zijn in de onderwereld en tegelijkertijd een penning meedragen, dat werd al getoond in docu's , films etc. vandaar dat dit game die cliche met zich meebrengt en ik discussieer niet eens zozeer over de game maar over jouw onwetendheid ! Dit spel doet mij ook erg verdacht denken aan infernal affairs trilogy wat Hadouken al zei.

En als je mijn vorige berichten lees was ik juist de grootste boosdoener, ik noemde dit juist een aftreksel van GTA en dat dit game alleen maar roem draagt omdat het in Hong Kong afspeelt (de stad, cultuur, manieren, gedrag, authenticiteit) want dit spel had net zo goed GTA: Hongkong kunnen heten.. Maja ik kap wel weer met dat GTA vergelijkingen voordat er weer iemand begint te zeiken.

en dat bericht van Confusie is op ten hoogst puber-gedrag te noemen,

Tja, vind ik allemaal niet zo boeiend.

Mijn punt is gewoon dat je bij dit personage aan alles merkt dat hij er maar al te gretig van geniet om zo snel mogelijk de bitch van het bedrijf te worden.

Vandaar ook dat ik hem maar heel snel een verwijfd brilletje had gegeven.

Wat vinden jullie van het vechtsysteem? Ik vind het niet lekker spelen zoals in Batman Arkham City dat wel ging als je knokte met een man of 10.

Heb er geen problemen mee gehad. Vond het een heerlijk systeem waarmee ik net zo goed uit de voeten kon als in B:AA. Vond het hier alleen nog wat harder en spectaculairder allemaal. Mannetje of 10, no problem

en dat bericht van Confusie is op ten hoogst puber-gedrag te noemen,

O je zal best gelijk hebben dat een een gemiddelde undercover-agent in Hong Kong er van geniet om zowel de baas van de onderwereld te zijn als de grote man te zijn in het corps.
Maar in die missies van Roland wordt er nergens aangetoond dat de mensen bij wie Wei Shen geld moet halen een criminineel verleden hebben.
Er wordt door Roland bijvoorbeeld alleen gezegd dat ie geld moet krijgen van diegene maar hij heeft het niet maar hij heeft wel een nieuwe auto aangeschaft.
En als hij zijn crimininele status omhoog wilt werken via Roland, hoezo stopt hij ermee nadat iemand zelfmoord gepleegd heeft na een achtervolging.
Je omhoog gewerkte status is dan in 1 keer weg, lijkt mij
Dus die missies slaan nergens op, ja taste of crime maar als iemand overlijdt dan gedraagt hij zich als een mietje.

En leer eens wat manieren, want ik ben je gast niet.

Dieptepunt vond ik zelf op die begrafenis toen hij als een bitch naar die agent stond te schreeuwen dat het respectloos was enzo. Iedereen wilde maar bij die Uncle Po van achteren naarbinnen kruipen, tot na zijn dood aan toe.

Zelf urineer ik op de graven van zulke.