Yesterday (2012)

Apple iOS / Macintosh / PC

Ontwikkeld door Péndulo
Uitgegeven door Focus en Bulkypix

In New York City verdwijnt de ene bedelaar na de andere, om enige tijd later volledig verbrand terug gevonden te worden. Tegelijkertijd verschijnen er Y-vormige littekens in de palmen van de handen van mensen die schijnbaar niets te maken hebben met deze verdwijningen. Wanneer de politie en de media weinig aandacht geven aan deze gebeurtenissen, zijn Henry White, een jonge en rijke erfgenaam, en zijn vriend Cooper de eersten om deze verdwijningen te onderzoeken. Ze zijn twee van de drie speelbare personages in Yesterday, waarbij de derde niemand minder is dan de enigmatische John Yesterday, die in dit ongelofelijke avontuur werd meegesleept nadat zijn geheugen compleet was gewist.

AvMerode
Ik heb The Next Best Thing nog nooit gespeeld, maar ben nu met deze point&clicker bezig en het is wel weer een aardige bezigheid.
Ik mist die point&clickers echt, jammer dat het tegenwoordig weinig tot geen vraag naar is.
Ikzelf pak Scummvm er altijd nog wel eens bij met mijn laptop voor de oudere clickers zoals day of the tentacle, sam&max, Monkey Island etc.

Yesterday heeft een wat duister sfeertje dat uiteindelijk weer overkomt als niet duister genoeg omdat er zo nu en dan weer zogenaamde hollywood achtige humor in voor moet komen.
Puzzels zijn vaak onlogisch en gebeurtenissen zijn ook vaak ongeloofwaardig.
Toch volg ik het verhaal van begin tot eind en vermaak me er wel mee, puur ook omdat er tegenwoordig geen Point&Clickers meer zijn.

avatar van Shangri-la
Wat jij zegt vind ik ook hoor AvMerode, het lijkt wel of iedereen alleen maar die domme shooters wil spelen en als het een beetje moeilijk wordt, ik bedoel als de hersens erbij komen kijken men het al gauw laat liggen. Ik ben hier momenteel ook mee bezig en ik moet zeggen dat het toch wel een intrigerende game is, maar ik wacht met het uiteindelijke oordeel tot ik hem uitgespeeld heb.

AvMerode
Yesterday word wel steeds beter trouwens, minder humor en een meer duistere sfeer met horror achtige ambient muziek op de achtergrond in bepaalde situaties.
Het begin was wat apart omdat het beetje duister overkwam en ineens zie je elke keer zo'n dril instructor wat ineens voor zogenaamde lichtelijke humor moet zorgen.
Dat was meer een abrupt iets in het duister sfeertje, wat natuurlijk niet goed overkwam voor mij.
Maar iets later in de game word dat soort humor weggelaten en word je in een meer broken sword achtige sfeer gezogen.
Het "monnik gedeelte" brengt ook weer iets unieks tot stand met een lekker sfeertje, en waarbij je leraar best komisch uit de hoek komt vallen op een subtiele manier.

Ik hoorde dat deze game vrij kort is, maar we zien het snel genoeg.
Ben met meerdere games tegelijk bezig, dus in 1 keer uitspelen word vandaag niks.

Het was inderdaad zeer kort. Te kort eigenlijk. Wel genoot ik weer van het sfeertje. Wel raar dat de gedachtes van de persoon waar je mee speelde niet gesproken werden, zoals meestal het geval is. Wat is de eerstvolgende goede point & click adventure wat gaat uitkomen? Jammer dat White Birds Productions van Benoit Sokal failliet is gegaan. Die maakten top games.

Na Runaway en The Next Big Thing doet Pendulo helaas een stapje terug. Yesterday wordt nergens zo leuk als zijn voorgangers en dat heeft verschillende oorzaken. Het verhaal is origineel en behoorlijk intelligent. Helaas raakte ik er nooit echt helemaal in en wist het me niet volledig te overtuigen.

Allereerst is de animatie echt lelijker dan ik gewend ben. In-game is het allemaal nog te overzien, maar gezichtsanimaties zijn ronduit lelijk en cutscenes zijn houterig of bestaan uit foto's. Nogal slap, zeker als je een actiefragment verwacht.

Daarnaast is er geen enkel personage écht interessant. Henry is nog het boeiendst, maar onder andere John Yesterday is behoorlijk saai. Dit heeft ook te maken dat er, behalve in cutscenes en gesprekken tussen personages, niet gesproken wordt. Gedachtes staan alleen in beeld, waardoor je geneigd bent overal in sneltreinvaart doorheen te klikken. Ook is er nauwelijks humor in de game te vinden. Niet per se een doodzonde, maar wel als de game op geen enkel ander vlak weet uit te blinken.

Verder behoorlijk kort, maar dat is in dit geval niet erg. Het spel is bij momenten vermakelijk maar mist een goede uitwerking.

avatar van Jimo
Ondertussen is de port naar IOS net verschenen en heb deze metteen gekocht voor me ipad!! Moet zeggen dat het op een tablet heerlijk werkt en er goed uitziet allemaal. Net een paar minuten erop zitten, dus ben benieuwd wat het verder brengt!!

avatar van Jimo
Net uitgespeeld! was een korte game maar goed verhaal en zeker weer leuk om na tijden weer eens een point-and-click adventure te spelen. Op de ipad speelt dit lekker weg en werkt perfect.