menu

The Binding of Isaac (2011)

mijn stem
4,18 (20)
20 stemmen

PC / Macintosh
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door Edmund McMillen en Florian Himsl
Uitgegeven door Headup en Merge

Toen Isaacs moeder de stem van God begon te horen, die een opoffering eiste om haar geloof te bewijzen, ontsnapte Isaac naar de kelder waar hij hordes gestoorde vijanden, verloren broers en zussen, zijn angsten en uiteindelijk zijn moeder tegenkomt.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=zIs2IQx7jV0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Ricxz92
3,5
Het is perma-death, er is geen savesysteem.

avatar van droker
5,0
Wat een verslavend spel!
heb mom al verslagen maar bij mijn stats staat er 0 kills bij mom en ik heb na dat ik haar heb verslagen meer levels gekregen, hoe zit dat?

avatar van threeohthree
5,0
Voor een mom-kill in je stats moet je zowel mom verslaan als mom's heart/it lives . (womb/utero 1+2)

avatar van droker
5,0
Bedankt! heb al de uitbreiding, die spinnen maken het wel moeilijker
met welke items heb je haar verslagen?

avatar van threeohthree
5,0
Moet wel heel ver in mijn Binding of Isaac geheugen terug om mijn eerste 'reguliere' mom kill te herinneren. Of doel je op Mom's Heart? Mijn eerste Mom kill was sowieso met de bijbel, daarna volgens mij met Epic Fetus, of Poly + Magic Mushroom.

Mom's Heart ook zo iets, al weet ik nog goed dat ik voor dat ik de D6 had, ik Quad Shot helemaal geweldig vond (mede ook door mijn toenmalig, bar slechte aim). Keek toen ook al veel Isaac video's van Bisnap, dus dat heeft me ook enigszins opweg geholpen qua items.

Bovendien ook vaak met 'R' de game gereset wanneer er 'een niet goed genoeg item' in de eerste item room was. Maar goed, als je eenmaal de D6 vrij gespeeld hebt, wordt het allemaal nog veel leuker. (en makkelijker bovendien)

Maar met de uitbreiding van WotL is het allemaal een stuk pittiger inderdaad, zeker de Necropolis is een behoorlijk nare floor, eigenlijk nog moeilijk dan de Womb/Utero. Veel randomness en lastige vloer layouts daar. Verder geeft WoTL natuurlijk (nog meer) uren speelplezier. Geniet ervan.

avatar van droker
5,0
Nice, bedankt Trheeohthree. Heb nu ook de hart verslagen. Ik heb bij andere mensen ook God-Mode gezien bij hun begin scherm... ik wil dat ook graag behalen maar weet nog niet hoe.

avatar van threeohthree
5,0
Geen probleem.

Mja, heel veel YouTube Isaac prominenten (Bisnap, Northernlion) hebben (al) platinum god. Maar met ruim 200 uur op de klok, mis ik nog steeds een aantal dingen daar voor. Ik kan je eerst aanraden om de D6 te gaan unlocken door Mom's Heart te verslaan met Blue Baby (die je vervolgens moet unlocken door mom's heart 10x te verslaan).

Daarna is het zaak zowel met alle karakters Mom's Heart, Satan, Isaac, en Blue Baby te verslaan om daadwerkelijk 'Platinum God' toe te mogen voegen aan je game-cv. Voor meer infomatie over achievements, kan ik je aanraden om toch de niet altijd betrouwbare Wiki te raadplegen:

Binding of Isaac Wiki

avatar van threeohthree
5,0
Voor de Binding of Isaac: Rebirth geïnteresseerden, hier een interview met Edmund McMillen.

Scion
The Binding of Isaac is een zeer sterke indiegame die de nadruk legt op het Rogue-like Genre.

Je waant je door verschillende kelders die steeds dieper de duisternis ingaan.
Met tranen van verdriet schiet je je weg door de kamers met de verschillende wezens en kwaadaardige monsters.

Het begon allemaal heel spannend en moeizaam. Ik ging een paar keer dood en startte de game keer op keer opnieuw om verder te komen dan de eerste keer.
Je begint elk potje helemaal opnieuw zonder upgrades of Items.
Tijdens het spelen merkte ik al snel dat er meer mogelijk was, zo kan je door random gevonden items, pillen of sieraden je character uitbouwen. Voor sommige pillen of items kan het zijn dat het negatieve gevolgen heeft.
Het voordeel van de items is dat deze wel een naam hebben, maar er wordt in het spel niet duidelijk uitgelegd wat het item nou precies doet. Gelukkig is er op internet een heuse Wikipedia te vinden die je hierover informeert.
De statistieken zoals loopsnelheid, schietsnelheid, damage en schietafstand worden hierdoor beïnvloedbaar.

Door keuzes te maken met de items keuze en strategische manier van spelen, kan je met je skills een weg banen door de random gegenereerde kelders van Isaac en uiteindelijk je moeder doden.
Wie echter door zal blijven spelen zal aangenaam verrast worden doordat na het verslaan van je moeder nog veel meer leuks te ontdekken valt!

Ik blijf dit voorlopig in 2014 nog fanatiek doorspelen.

avatar van threeohthree
5,0


Zelf een paar dagen geleden (met oog op Rebirth) ook weer begonnen, en het blijft echt een super verslavende, en ijzersterke game.

avatar van Animosh
3,0
Creatief en vermakelijk, maar niet echt mijn ding.

De surrealistische, bizarre en soms ronduit ranzige vormgeving is leuk (maar wel een beetje onafgewerkt), de muziek is passend en zelfs de uitdagende gameplay (schieten met je tranen terwijl je ondertussen meerdere vijanden moet zien te ontwijken) vond ik leuk. En doordat de kamers iedere keer weer anders zijn en er ontzettend veel verschillende items zijn is iedere run weer anders, wat het spel fris houdt.

Maar twee zaken werkten mij behoorlijk op de zenuwen. Ten eerste speelt mazzel (welke vijanden kom je tegen, welke items vind je) voor een beginnende speler een best grote rol. Uiteindelijk zal skill ongetwijfeld belangrijker worden (en in de eerdere gebieden is dat al zo), maar voor nieuwe spelers (zoals ik) bepaalt "het lot" in zekere mate het succes van de run. De hoofdreden waarom dat irritant is, is echter mijn tweede ergernis: permadeath. Als je sterft moet je helemaal opnieuw beginnen. Hardcore-gamers zullen het ongetwijfeld aanstellerig vinden, maar ik verlies heel snel mijn geduld met zo'n systeem. Je moet steeds weer door dezelfde makkelijke gebieden heen om uit te komen bij de moeilijke gebieden, waar je vervolgens doodgaat omdat je ze nog niet beheerst, etc. Andere roguelikes (Spelunky en Rogue Legacy) introduceerden "roguelite"-elementen om herhaling te voorkomen (tunnels, teleportatie), maar Binding of Isaac heeft niets van dat, en dat zorgde ervoor dat ik al vrij snel mijn geduld met het spel verloor.

Binding of Isaac heeft kortom leuke (zij het weinig gevarieerde) gameplay en een creatieve (zij het wat onafgewerkte) vormgeving, maar roguelikes zijn gewoon mijn soort game niet, zeker als ze geen water bij de wijn doen (roguelite-elementen). Voorlopig hou ik het daarom maar bij een dikke 3*. Het is zeker geen slecht spel, maar van de "grote roguelikes" (Spelunky en Rogue Legacy) vind ik het wel duidelijk de minste.

avatar van Shinobi
Dus als ik het goed begrijp kan je niet saven, maar hoelang duurt het dan om de eindbaas te bereiken c.q. de eindcredits te zien?

avatar van Brains
4,0
Niet zo lang, kwartiertje tot een half uur misschien - mits je niet dood gaat. Want als je dood gaat ben je weer terug bij af. Dat maakt niet uit, want iedere playthrough is anders, dus het blijft wel een tijdje leuk.

Vanaf 4 November trouwens gratis op PSN.

avatar van Shinobi
Bedankt Brains.

Vanaf volgende week inderdaad gratis via Plus, dus daarom verdiep ik me er vast in.

avatar van Animosh
3,0
Als ik jou was zou ik gewoon Rebirth kopen (een remake van Binding of Isaac). Die heeft veel meer content en daarin kun je wel saven. Al kun je dit spel natuurlijk altijd eerst proberen (als het toch gratis is).

avatar van Shinobi
Animosh, het gaat inderdaad om de Rebirth versie. Het is dat jij nu zegt dat je daarin kan saven en de extra content is altijd mooi meegenomen.

Ik ben benieuwd.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:33 uur

geplaatst: vandaag om 12:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.