Resident Evil 6 (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Het is al 10 jaar geleden sinds het 'Raccoon City' incident plaats heeft gevonden en de president van de Verenigde Staten besluit om de waarheid achter het beruchte incident publiekelijk bekend te maken. Hierdoor hoopt hij veel negatieve gevoelens op te wekken tegen de huidige groei van bioterroristische activiteiten. De president wordt hierbij gesteund door zijn persoonlijke vriend en overlevende van Raccoon City: Leon S. Kennedy. Maar als er een bioterroristische aanslag wordt gepleegd op de president raakt hij zo vreselijk gemuteerd dat hij ontoerekeningsvatbaar wordt en hierdoor staat Leon voor een zware keuze... Ongeveer op hetzelfde moment komt Chris Redfield -die inmiddels actief lid is van een anti-bioterroristische beweging- aan in China, een land dat onder dreiging staat van een bioterroristische aanslag. Met de wereld gevuld vol met biologische plagen en gemuteerde gedrochten is geen mens meer veilig en is er weinig hoop over om de wereld nog te redden.

Resident evil 6 remastered op mijn playstation 4 pro in ca 5 uurtjes uitgespeeld, charakter Leon dan, die andere personen speel ik ook nog uit.
Leuk spelletje ?

Nu speel ik als Ada, weer totaal anders.. Geweldig ?

Maurice40 schreef:

? Dus je hebt feitelijk niets uitgespeeld, maar zit slechts op 25% van het spel ?

De bedoeling is toch echt wel dat je alle chapters doorloopt om het hele verhaal mee te krijgen. Of loop je bij een film in de bios ook triomfantelijk naar buiten na 20 minuten onder het mom 'zo die hebben we ook weer gezien, laten we er een 5 op plakken'?

Met de andere characters ben ik bezig, Cherry is al bijna uitgespeeld, relax man.
Die 5 sterren blijven sowieso staan.

Character Cherry vind ik zelfs nog beter dan met Leon.

Cherry uitgespeeld 5 sterren, nu Chris.. zal ook wel 5 sterren worden.

Chris uitgespeeld ook geweldig, 5 sterren ?

Ada Wong uitgespeeld 5 sterren.
Totaal kom ik dan uit op 5 sterren ?

avatar van Awake78
Nou gelukkig heb je er wel een (hele objectieve) onderbouwing bij... ?

Ik vond het anders best spannend om iedere dag te volgen welk chapter welke score nou weer zou krijgen hoor. Een 5? Of...misschien toch niet?! De spanning zat er behoorlijk in.

avatar van Awake78
Bijna net zo spannend als het spel zelf

Om maar even lekker controversieel te zijn: een verrassend leuke game en een fijne verbetering van de aardige deel 4 en 5. Het pakt de goeie aspecten van 4 en breid deze uit, en het pakt het co-up element van deel 5 een weet deze sterk te verbeteren door de interacties met elkaar eenvoudiger te maken (+een betere AI voor als je single player doet). Er zijn een groot aantal verschillende vijanden, omgevingen en wapens om de gameplay vers te houden door de verschillende campaigns en de boss battles waren spectaculair. Al deze elementen maakte RE6 een fijne game om doorheen te spelen, zowel single player als met een maat.

De hype voor deel 4, ten opzichte van de ‘haat’ tegenover deel 6, is iets dat ik altijd lastig kon begrijpen. Misschien heeft dit te maken met het feit dat ik pas RE begon te spelen nadat 6 al uit was, in plaats van dat ik opgroeide met de reeks en de games op release speelde. Vrijwel alle reviewers die ik volg vonden RE6 een slechte game. Het hoofdargument dat ze gebruikte was echter dat RE6 “teveel op over-the-top actie gefocust is terwijl het de horror-roots vergeten is”. Deze mindset snap ik enigszins. Ik zou het bv niet fijn vinden als er plots een action FPS van Silent Hill zou komen, maar het probleem dat ik met dit argument had is dat RE4 al ver van de horror-roots afweek: die game zat ook boordevol met over-the-top gevechten, cheesy action movie verhaal met een grote hoeveelheid schietsecties zonder survival of suspensie. Hierdoor ervoer ik RE7 niet als een 180 switch, maar meer als een duwtje naar een andere stijl; deel 6 schuift het beetje horror van zich af en vergroot het actie element. Wat je krijgt is een heerlijke bombastische ervaring die plezier met zichzelf heeft.

In iedere campaign begin je met een kleine selectie aan wapens en met simpele vijanden, maar de game weet heel geleidelijk de complexiteit met de moeilijkheidsgraad op te bouwen. Het is niet een spel waarbij je lulraak erop los kan schieten zonder hard gestraft te worden, maar door tactisch jezelf te positioneren, en weten wanneer melee te doen ipv geweren gebruiken, maak je grotere kansen. Ik ging aardig vaak dood, maar niets wat oneerlijk of buiten mijn macht voelde.
Wat me overigens opviel aan RE6 is hoeveel spectaculaire, lange en absurde boss battles er waren. Iedere campaign had één grote vijand die maar niet dood wou gaan, hoe vaak je het ook bevocht. Op papier klinkt het vervelend steeds tegen dezelfde vijand te moeten vechten, maar iedere confrontatie was compleet anders. Het ene moment moest je de omgeving tegen de boss gebruiken, dan was het een chase sequence waarin je wegrende, dan een soort turrent sectie, dan heeft ie een andere vorm waarbij je compleet andere technieken moest gebruiken etc. Mijn favorieten gedeelte was de final boss van Leon’s campaign: het was alsof de makers 5 verschillende bombastische eindgevechten hadden bedacht, maar geen keuze konden maken welke te gebruiken, dus gebruikte ze maar alles achter elkaar. Alsof je 5 bombastische Fast And The Furious / James Bond climaxen achter elkaar deed.

Het verhaal was vermakelijk om naar te kijken. RE is altijd cheesy geweest en het verhaal is niet een reden om het te spelen, maar de verschillende campaigns konden voor aardige mysteries zorgen. Soms ontstonden er mysteries in één campaign die in een andere beantwoord zouden worden, waardoor ik altijd nieuwsgierig was naar alle kanten van het verhaal.
Het enige wat me weerhoud om een 4* of hoger te geven is de campaign van Ada. Haar campaign speelde ik als laatste en je loopt het merendeel van de tijd door levels heen waar je al met andere characters doorheen liep. Hierdoor werd het iets teveel van hetzelfde. Ook vind ik Ada gewoon een verschrikkelijk saai character. Het is een emotieloze vechtmachine die met een monotone stem praat. Ongeachte wat er gebeurde, ze had altijd dezelfde neutrale klanken in haar stem of emotieloze uitdrukking in haar gezicht. Het is niet noodzakelijk om te schreeuwen uit woede of hardop huilen uit verdriet, maar wat meer menselijkheid was welkom.

RE6 is een game waar ik goed van genoten heb en ik overweeg zelfs het op een hogere moeilijkheidsgraad te herspelen. Als je zoekt naar pure survival horror met puzzel momenten zoals RE1 of RE7 dan zal dit wel niks zijn, maar persoonlijk kan ik beiden stijlen voor hun eigen redenen waarderen.

3,5/4*

Fonzzz002 schreef:

Vind ik dus niet controversieel en ik ben het helemaal met je eens. Je hebt de eerste trilogie en de tweede, en beide hebben ergens wel overeenkomsten maar het is duidelijk dat er al vanaf deel 4 een heel andere weg wordt ingeslagen. En ik ben destijds dus wel met deel 1 begonnen. Ik blijf iedere Resident Evil op zijn eigen manier gewoon charmant en leuk vinden. (ook de lightgun games op de Wii trouwens). Maar de haat tegen 5 en 6 heb ik nooit begrepen.