Resident Evil 6 (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Het is al 10 jaar geleden sinds het 'Raccoon City' incident plaats heeft gevonden en de president van de Verenigde Staten besluit om de waarheid achter het beruchte incident publiekelijk bekend te maken. Hierdoor hoopt hij veel negatieve gevoelens op te wekken tegen de huidige groei van bioterroristische activiteiten. De president wordt hierbij gesteund door zijn persoonlijke vriend en overlevende van Raccoon City: Leon S. Kennedy. Maar als er een bioterroristische aanslag wordt gepleegd op de president raakt hij zo vreselijk gemuteerd dat hij ontoerekeningsvatbaar wordt en hierdoor staat Leon voor een zware keuze... Ongeveer op hetzelfde moment komt Chris Redfield -die inmiddels actief lid is van een anti-bioterroristische beweging- aan in China, een land dat onder dreiging staat van een bioterroristische aanslag. Met de wereld gevuld vol met biologische plagen en gemuteerde gedrochten is geen mens meer veilig en is er weinig hoop over om de wereld nog te redden.

avatar van AvMerode
Debut Trailer

Gaat terug naar de roots van RE4, maar toch zie ik meer actie dan horror in de trailer.
De producer van RE4 genaamd Hiroyuki Kobayashi is weer aanwezig met deel 6.
In deel 5 waren het allemaal nieuwe luitjes, maar nu is er in ieder geval een meer ervarende RE producer aanwezig.
Yoshiaki Hirabayashi van deel 5 is er ook als 2e producent.
De masterminds/directors/writers achter de originele RE's zijn er natuurlijk niet, die zitten namelijk bij platinum games.
Maar de RE1: directors cut en Gamecube remake van deel 1 waren ook geproduceerd door Hiroyuki Kobayashi, dus dat voorspelt veel goeds.

avatar van LimeLou
Nogal gemengde gevoelens over deze. Ik ben positief over Resident Evil 5, die ik net als de meeste andere RE-games een meesterwerk is (ook al was er een gebrek aan horror). De sfeer, duistere schaduwen, brandende zon en angstaanjagende mensenmassa's waren al genoeg voor me, maar nu moet er blijkbaar een cover systeem zijn en grote (met mensen gevulde) omgevingen. Ik kan niet oordelen op één trailer natuurlijk maar dit ziet er wel allemaal overkill uit (minder actie please!). Ik hoop niet dat deze game zich al te veel richt op een Call of Duty publiek.

Ach een andere benadering is op zich niet erg. Ik vind wel dat we moeten opassen voor veel avn hetzelfde. Het lijkt wel of tegenwoordig alles snel moet zijn. De gameplay, de actie, alles.. Vroeger waren de puzzle ook leuker. Ah ja consumptie maastchappij he., snel door naar de volgende...

avatar van JacoBaco
Van mij mag het gewoon weer zoals deel 1. Mooie tijden waren het hoor. Het getik van de klok in de eetkamer. Je liep rond en je had werkelijk geen flauw idee wat je te wachten stond. En wanneer je dacht veilig te kunnen rondlopen, werd je plotseling opgeschrikt door 2 honden die door de ruiten naar binnensprongen. De zombies waren traag en je kon ze makkelijk overhoop schieten, maar je wanneer je zonder kogels komt te zitten, voel je je echt niet op gemak. Deel 1 was echt een ervaring! Zombies die uit de kast komen, sleutels zoeken, puzzels oplossen en schieten. Dat was echt heerlijk genieten. Ook de muziek sluit er ook perfect op aan.

Rujar schreef:

Daar klaag ik dus ook over

@JacoBaco

Snap ik, maar ik denk dat toen de 1e RE-games uitkwamen de tijd rijp was. Om nu een heel erg oud gameplay systeem te gebruiken voor de nieuwe RE-games gaat niet lukken. Ik hoop in ieder geval wel dat Capcom in de toekomst meer rekening houdt met subtiele dingentjes en elementen die het leuk houden voor de RE-fans. Zoals meer het gevoel van onveiligheid en niet weten wat je te wachten staat, dat mis ik inderdaad een beetje, ja.

avatar van JacoBaco
Nee dat is ook niet de bedoeling, want RE1 is qua besturing heel erg statisch en ook de voice-acting is verschrikkelijk. Daarom kunnen ze inderdaad het beste uit RE1 halen en daar wat mee doen. Van mij hoeft het geen rollercoaster game te worden. De Silent Hill games gaan ook al een tijdje mee, maar vervelen niet. Terwijl ze trouw blijven aan het subgenre survival horror. Met RE voegde de puzzels echt iets toe in de oude delen. In deel 4 werd dit een stuk minder. Geeft niet, maar probeer nu weer eens een RE game met de huidige mogelijkheden te maken en geef het survival horror aspect weer nadruk.

avatar van LimeLou
Naar die mening neig ik ook. Maar dat is vast gecompliceerder dan het lijkt, een grote gamereeks compleet veranderen qua gameplay.

avatar van JacoBaco
Voor RE4 hebben ze de gameplay al over een hele andere boeg gegooid waardoor (het qua besturing) niet eens meer leek op de vorige delen. Maar het was wel een succes. Ze hoeven van mij niet af te stappen van het third-person gedeelte. Het enige wat ik wil, is de gameplay van RE4 en de puzzels (en rust) van deel 1,2, en 3. Zolang er (steeds) een gevoel van dreiging heerst, hoeft het niet saai te worden. Ik bedoel, we kennen Amnesia: The Dark Descent. Totaal geen actiespel, maar ik zat wel continu in spanning.

avatar van LimeLou
RE4 had ook het juiste moment. De RE games voor deel 4 waren vrijwel allemaal hetzelfde qua gameplay. Capcom moest iets nieuws doen en toen was het juiste moment. Waarom zouden ze RE6 wéér anders doen als het toch al geld in het laatje brengt? Ze doen het wel anders dan RE4 en RE5 alleen dan nóg meer actie, helaas.

avatar van JacoBaco
Nee, niet compleet anders. Dat beweer ik echt nergens. Ik zeg het nog 1 keertje. Het hoeft niet helemaal anders. Pak met name de (puzzel)elementen uit deel 1 (en 2+3) en van mij mogen ze gewoon de RE4 en de RE5 besturing behouden. Wat je krijgt is een nieuwe RE game met de gameplay van RE4 en 5 en de spanning en puzzels van RE1. Dat is wat ik steeds zeg. Ook dat zal voldoende geld in het laatje (kunnen) brengen. Dat het erg actiegericht is, wil niet automatisch zeggen dat het meer geld opbrengt. De RE reeks gaat al lang genoeg mee met een heel zooitje trouwe fans die er al bij waren vanaf RE1.

avatar van LimeLou
Zei ik dat jij zei dat het compleet anders moest? Sorry, dan. En ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik denk juist dat Capcom de tegenovergestelde kant opgaat met RE6, helaas.

LimeLou schreef:

LimeLou schreef:

Dus ik begrijp daarom niet waarom je dat dan steeds weer naar voren brengt, terwijl ik het steeds heb over hoe ik de nieuwe RE6 graag wil ervaren. En dat is met dezelfde gameplay als RE4 en 5 en met de spanning en puzzels van 1,2 en 3. En bovendien zal Capcom niet de tegenovergestelde kant opgaan, want de gameplay is nog steeds RE4. Alleen naar alle waarschijnlijkheid met nog meer actie, maar de actie kennen we inmiddels ook al uit RE4 en RE5. Dus veel veranderd er eigenlijk niet en dat vind ik een tikkie jammer.

Dus ja, waarom je zegt ''een grote gamereeks compleet veranderen qua gameplay'', begrijp ik niet.
En waarom je zegt ''waarom zouden ze RE6 wéér anders doen als het toch al geld in het laatje brengt,'' begrijp ik ook niet, want dit kan namelijk makkelijk zonder er al te veel aan te sleutelen.

avatar van LimeLou
Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Foutje.

avatar van metaledje
Ik vind het nu al een verdomd gruwelijke trailer als resident evil freak, hoe je het ook wend of keert,je kan zien dat hier tijd en geld in is gestoken en word weer smullen geblazen. TOP!!!!

En zombies die terugkeren zo te zien, AWESOME!!!!

avatar van Toni G
Wel jammer dat de geïnfecteerden in de laatste delen geweren gebruiken...

avatar van Dragonslayer
Hij komt toch op 2 oktober?

avatar van dr channard
De demo sucks balls

dr channard schreef:
De demo sucks balls

Er zijn anders genoeg mensen die dat lekker vinden.

avatar van JacoBaco
Ik heb de demo ook gespeeld en ik ben al vanaf Resident Evil 1 ernstig fan! Mijn teleurstelling begon vanaf deel 4. Deel 4 is een prima game, maar dat houterige, langzame, beperkte van deel 1, 2, 3 en Code Veronica werd ingeruild voor een wat snellere gameplay met meer actie, minder gepuzzel en minder survival horror en dat vond ik jammer. (Nog steeds!) Wat deel 4 verder betreft: Vooral het gedeelte in het kasteel vind ik weinig aan.

Maar RE4 is in vergelijking met 5 een juweel van een game! Deel 5 in een zonnig Afrika zonder echte zombies is niet goed! Alsof je een spookhuis binnenwandeld en vervolgens tref je verlichte kamers aan met kleurige bloemen, fladderende vlindertjes en het enige wat uit de kast komt, is je beste vriend waarvan je al jaren dacht dat hij homoseksueel was. Dit als eventueel schrikmomentje.

RE6 heeft 3 verschillende campaign verhalen. Die van Chris, Leon en Jake geloof ik. De scenario's van Chris en Jake zijn vooral actiegericht en die van Leon meer op de survival horror. Gelukkig!! Maar ten eerste vind ik het veel te donker allemaal, maar dan kan ik nog instellen via de game zelf en ten tweede is het personage wat je bediend (over de schouder meekijkend) véééél te groot in beeld en het voelt allemaal niet zo bevredigend aan. Uiteindelijk zal dit wel een betere game worden dan RE4, maar ik sta 2 oktober a.s. echt niet om 10:00 's morgens voor de deur bij de gamemania! Nee, 2 oktober a.s. heb ik vakantie en dus draai ik mij om 10:00 nog eens lekker om en droom ik verder over wegrottende en stinkende zombies die ronddwalen in een verlaten mansion. Komt ergens ook wel weer mooi uit, want ik heb nog zo'n 40 uur te gaan met Darksiders II.

kiriyama
Het personage is nav de demo volgens mij al kleiner gemaakt, zodat je er minder last van hebt.

Nu al een verademing!

kiriyama
Heb er net ruim een uur opzitten en mijn eerste indruk is erg goed. Gameplay is lekker, camera is niet altijd even goed, maar echt last heb ik er niet van. De QTE's ben ik wel aardig zat, soms ook wat onduidelijk. Wat me echter opvalt is dat de drie verhalen los van elkaar spelen. Ik had de indruk dat het een lange SP was en je steeds tussen de personages zou wisselen.

Ik ben begonnen met de story van Leon, die lijkt me ook het beste om alleen te doen. De andere twee lijken me best leuk om met een ander te doen, al is de AI van je metgezel niet slecht. Horrorfans moet ik wel wat teleurstellen, want eng of spannend wil het nog niet worden. Dat doen spellen als Dead Space of Amnesia toch beter.

avatar van Naomi Watts
Goed om te horen. Voor mij is Resident Evil ook gewoon over the topness, voor psychisch ongemak zijn er genoeg andere alternatieven. Had ook gedacht dat je van personages zou wisselen. Voor de rest blij dat het beviel, was bij de release van het prima vijfde deel wel anders.

avatar van AvMerode
Dacht dat deel 6 weer dat pure Horror element zou hebben, niet dus.
Het is gewoon een actiegame met donkere omgevingen.
Denk deel 5, maar dan met donkere ruimtes en gebieden.
Met alleen donkere omgevingen en flinke licht effecten creëer je geen enge Horror sfeer.
De graphics zijn wel bloedmooi voor een console game, Capcom blaast ook echt alles uit de ps3.
Maar bloedmooie graphics ben ik wel met pc games gewend en qua game-play had ik toch wat meer van RE6 verwacht dan alleen maar lineaire aanpak met veel actie en slappe quick time events.
Maar ik ben dan ook echt een oude lul als het gaat om RE, want zit nog steeds met RE2 en RE GC remake (de zombie dagen met creepy doolhof game-play) in mijn hoofd.
Schieten/Knifen + lopen en bewegen tegelijk is nu trouwens aanwezig.
Wel apart voor mij, want ben dat statisch en houterig gevoel met RE gewend.

Ben alleen nog niet zo lang bezig geweest, dus misschien komt het echte Horror gedeelte nog.
Heb dit weekend in ieder geval wel wat te doen samen met DOA5.

@kiriyama,
Ik las ergens dat de game zo ongeveer 30 uur duurt.
Geen idee of dit waar is, maar dat zien we snel genoeg.

AvMerode schreef:
@kiriyama,
Ik las ergens dat de game zo ongeveer 30 uur duurt.
Geen idee of dit waar is, maar dat zien we snel genoeg.
OPM misschien?

Elke campaign duurt 7-8u. En de campaign van Ada (die je unlocked als je alle 3 campaigns hebt uitgespeeld) duurt 5-6u

Dat heb ik in een aantal magazine reviews gelezen.

Je kan er natuurlijk ook langer of korter over doen. Hangt van je eigen skills af. Ik ken iemand die er 12u voor nodig had om de campaign van Leon uit te spelen (hij heeft het spel al een aantal dagen).

Ik moet zelf helaas wachten tot dinsdag (dan mag ik mijn pre-order pas ophalen).

@AvMerode

RE6=RE5 met betere controls, beter level design, en een betere sfeer. Ook is de AI helemaal top. Sheva was in RE5 echt dramatisch.

Als je een survival-horror game wil moet je deze titel niet kopen. Dit is een actie game met een vleugje horror. Terwijl het vroeger juist andersom was bij Resident Evil games.

Jammer maar waar. Toch kijk ik wel uit naar RE6. Het is mooi om Chris en Leon in 1 game te zien. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het verhaal van Jake (zoon van Wesker).

Deeltje 5 viel mij tegen, dat ik door de teleurstelling niet zo heb uitgekeken naar dit deel. Daarbij de slechte E3 presentatie, tegenvallende demo en slechte operation racoon city, twijfel ik nog steeds.

Wacht even wat reacties hier af en recensies op Metacritic

Verwacht er eigenlijk niet zoveel van. Wellicht dat ik hem ooit voor een zacht prijsje scoor of gewoon voorbij laat gaan.

avatar van roman123
Ruim 2 uur gespeeld nu. Net zoals deel 5 erg actie gericht, veel meer momenten waarop je binnen een paar seconden een bepaalde knoppen combi moet uitvoeren (heeft een naam, kom er niet op) Speelt opzich lekker weg, doet mij tijdens sommige momenten een beetje aan Left For Dead denken als in veel zombies die ineens op je af komen. Ben benieuwd verder....